Тема. Застосування сульфатної кислоти і сульфатів. Охорона навколишнього середовища від забруднення викидами сульфуровмісних речовин.
Мета заняття.
Навчальна: узагальнити знання про склад, фізичні та хімічні властивості, відношення до води сульфатної кислоти; розширити знання про сульфати та їх властивості, практичне застосування сульфатної кислоти та її солей; ознайомити із сировиною та хімічними реакціями, що покладені в основу виробництва сульфатної кислоти, з умовами їх здійснення;
Виховна: виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища і власного здоров’я, формувати переконання правильно поводитися з хімічними речовинами в побуті; формувати в учнів екологічне мислення, виховувати свідому громадянську позицію, небайдужість до екологічних проблем нашого регіону та в цілому;
Розвивальна: розвивати креативне і критичне мислення, вміння самостійно аналізувати, робити висновки, сприяти розвиткові вміння виділити головне в пізнавальному об’єкті та розглядати його з різних точок зору; формувати вміння швидко і чітко формулювати свої думки, логічно викладати їх і обстоювати свою точку зору; вдосконалювати навики самостійної пошукової діяльності, під час роботи з додатковими джерелами інформації, роботи в групах.
Тип заняття: узагальнення та систематизація знань
Форма проведення: урок-захист проектів
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, електрохімічний ряд напруг металів, таблиця розчинності кислот, основ та солей, тексти із завданням, пам`ятки для учнів «Що може зробити суспільство для зменшення кислотних опадів?», картки « Дилеми», публікації, комп`ютер, проектор, мультимедійні презентації, зошити.
Девіз заняття:
«Навряд чи знайдеться інша, штучно добута речовина, яка б так часто застосовувалась у техніці, як сульфатна кислота. Там, де технічна діяльність розвинена, там використовується і багато сульфатної кислоти».
Д.І.Менделєєв
Хід заняття
Доброго дня. Рада бачити вас у доброму здоров`ї та гарному настрої.
Сподіваюся, що сьогоднішній урок не стане цьому на заваді. Отже, я покладаюся на ваші здібності, ваш розум, ваше мислення.
На минулому занятті ви познайомилися з фізичними та хімічними властивостями сульфатної кислоти, якісною реакцією на сульфат-йон. Сьогодні повторимо вивчене, адже добування та застосування речовин тісно пов`язане з їх властивостями.
ІІ. Актуалізація опорних знань
а) запропонуйте три способи добування алюміній сульфату.
б) напишіть рівняння взаємодії концентрованої сульфатної кислоти з магнієм.
2. Самостійна робота на картках (із взаємоперевіркою)
(відповідь «+» або «-» )
Варіант 1.
Варіант 2.
Ключ до розв`язку
1 варіант.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
- + - - + + + + - - -
2 варіант.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
- + + - + - - - - + +
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Розпочинаючи вивчення неметалічних елементів, не раз розмірковували: «Чи справді сполуки Сульфуру, зокрема сульфатна кислота і сульфати мають таке велике значення у розвитку промисловості та сільського господарства? Як впливають викиди сульфуровмісних речовин на довкілля?» Було поставлено завдання дослідити дані питання.
Як сказав видатний педагог Йоганн Генріх Песталоцці, «мої учні дізнаватимуться про нове не від мене, вони відкриватимуть це нове самостійно; моє основне завдання – допомогти їм розкритися». Сьогоднішній урок має стати цьому підтвердженням.
Наші пошуковці розділились на три групи, а саме:
«Технологів», які вивчали питання відкриття сульфатної кислоти та її добування в промисловості;
«Дослідників», які досліджували значення сульфатної кислоти і сульфатів у промисловості та сільському господарстві;
«Екологів», які вели дослідження щодо впливу на природні процеси сульфуровмісних речовин.
IV. Представлення результатів дослідження (захист проектів)
Завдання для учнів:
Отже, слово групі технологів
«Технологи».
Метою нашого дослідження було прослідкувати, коли з`явилися перші згадки про сульфатну кислоту, етапи їх розповсюдження та способи промислового виробництва кислоти. Капітан «Технологів» ілюструє зміст інформації, яка була досліджена. (Мультимедійна презентація.)
Сульфатна кислота (або стара назва — купоросне масло) була відома з давніх часів. Перші згадки про неї можна знайти в текстах алхіміка Джабіра ібн Хайяна VІІІ ст. Можливі методи виробництва описані в працях Альберта Великого (1200–1280) і Василя Валентина (1600). В основі цього методу лежить утворення кислоти з хальканинту, та галунів. Застаріла назва походить від застарілої назви мінералів, з яких вона отримувалася —купороси.
Перші наукові дослідження за допомогою сульфатної кислоти провів Йоганн Рудольф Ґляубер. Він провів реакцію між сульфатною кислотою і сіллю та отримав хлоридну кислоту і сіль, яка була названа на його честь — глауберова сіль.
Виробництво сульфатної кислоти у ХVІІІ столітті
Сульфатна кислота була відома ще і середньовіччі, але отримували її з оксидів, що утворюються при спалюванні мінеральної сірки в скляних посудинах. У 1746 році Джон Робак замінив їх на більш об'ємні, виготовлені з листів свинцю, що значно збільшило ефективність процесу (приблизно 50 кг за один процес, принаймі вдесятеро більше, ніж раніше). Сульфатна кислота, одержана за процесом Джона Робака, мала концентрацію тільки 35-40%.
Пізніше поліпшення методу французьким хіміком Жозефом Луї Гей-Люссаком і англійським Джоном Гловером дало вихід кислоти 78% концентрації.
Протягом ХVІІІ ст. сульфатна кислота отримувалася сухою перегонкою мінералів, процес схожий на оригінальні алхімічні процеси.
У 1831 році британський купець Перегрін Філліпс запатентував контактний процес, який був більш економічний. Сьогодні майже вся сульфатна кислота у світі виробляється з використанням цього методу.
Етапи одержання сульфатної кислоти:
1) Випалювання руди (піриту)
Одержання сульфур (IV) оксиду, якщо сировиною є пірит (колчедан):
2FeS2 + 11O2 → 2Fе2O3 + 8SO2 + Q
Реакцію проводять за таких умов, щоб Сульфур, який міститься в колчедані, найбільш повно використовувався для одержання сульфур (ІV) оксиду. Реакція протікає швидко, особливо якщо обпалювання проводять не повітрям, а киснем. Утворюється «киплячий шар» — у печі обпалювання цей процес триває кілька секунд
2) Окиснення діоксиду сульфуру і добування триоксиду сульфуру:
2SO2 + O2 → 2SO3 + Q
Каталізатори:V2O5, Pt
Характеристика етапу:
а) очищення SO2 від домішок: твердих — циклон-апарат, рідких — електрофільтр;
б) осушування газу (принцип протитечії);
в) утворення SO3 — контактний апарат. Метод одержання сульфатної кислоти називають контактним, оскільки взаємодія газів відбувається на поверхні твердого каталізатора.
3) Одержання H2SO4
SO3 + Н2О = H2SO4
Добутий у контактному апараті триоксид сульфуру SO3 надходить у поглинальну башту — абсорбер, де поглинається концентрованою сульфатною кислотою. В абсорбері SO3 взаємодіє з водою, що міститься у концентрованому розчині сульфатної кислоти, утворюючи безводну, 100%-ву сульфатну кислоту, яка називається моногідратом.
Запитання доповідачам
«Дослідники».
Мета нашого дослідження — обґрунтувати особливе значення сульфатної кислоти і сульфатів для розвитку різних галузей промисловості та сільського господарства. Представлення інформації, яка була одержана під час дослідження. (Мультимедійна презентація.)
Світове виробництво сульфатної кислоти
Сульфатна кислота є дуже важливою речовиною у хімічній промисловості і виступає індикатором її промислової потужності. Світове виробництво приблизно має наступний географічний розподіл:
Азія 35%
Північна Америка 24%
Африка 11%
Західна Європа 10%
Східна Європа і Росія 10%
Австралія і Океанія 7%
Південна Америка 7%
Використання сульфатної кислоти
Близько 20% використовується в хімічній промисловості для виробництва:
Сульфати у природі
Галуни – кристалогідрати подвійних солей
Запитання доповідачам
«Екологи».
Наша група поставила за мету дослідити вплив викидів сульфуровмісних речовин на навколишнє середовище, а також розглянути шляхи вирішення даної проблеми. Підсумком нашої роботи є створення презентації. (Мультимедійна презентація.)
Небезпечні фактори забруднення середовища
У сучасних індустріальних країнах основними хімічними забруднювачами повітря є:
Основні хімічні забруднювачі атмосферного повітря, поступаючи безпосередньо в атмосферу, швидко змішуються з повітрям нижніх шарів атмосфери (тропосфери). За певних умов, деякі з них вступають у хімічні реакції з іншими забруднювачами або з основними компонентами повітря (киснем, азотом, водяною парою), утворюючи нові, так звані вторинні забруднювачі. Один з найтиповіших прикладів – утворення кислотних опадів.
Кислотні дощі
Кислотоутворюючі речовини (оксиди Сульфуру та Нітрогену) можуть перебувати у повітрі досить довго та переміщатися на великі відстані. Сульфур (IV) оксид та оксиди Нітрогену, розчиняючись у краплинах атмосферних опадів, в результаті складних реакцій окиснюються і перетворюється на сульфатну та нітратну кислоти, що випадають на Землю у вигляді кислотних опадів – дощів, снігу, роси, туману – та змінюють кислотний склад грунтів та води.
Вплив кислотних дощів
Кислотні опади впливають на екосистеми та призводять до підкислення. Наслідком цього є:
-- загибель лісів у Центральній та Східній Європі;
-- велика кількість мертвих озер у Скандинавії та Альпах;
-- роз'їдання металів, фарб, синтетичних сполук;
-- руйнування архітектурних пам'ятників.
Багато скульптур і будинків в Римі, Венеції й інших містах, пам'ятники зодчества, такі, як Акрополь в Афінах, Кельнський собор та інші, за кілька останніх десятиліть одержали значно більші ушкодження, ніж за весь попередній час. (Відеофрагмент матеріалів «Зеленого пакету» ( диск № …1)
Смог
Вели́кий смог огорнув Лондон 5 грудня 1952 року і розвіявся тільки до 9 грудня. Ця подія стала справжньою екологічною катастрофою, в результаті якої загинуло 12000 людей. Вважається, що Великий смог став відправною точкою сучасного природоохоронного (екологічного) руху Англійські спеціалісти визначили, що смог містив кілька тонн диму з сульфур (IV) оксидом.
Хімічна промисловість України, як і решта галузей промисловості, за радянських часів розвивалася, задовольняючи насамперед потреби Москви. Тому її структура нині не зовсім відповідає потребам народного господарства нашої країни. Крім того, у спадок від командно-адміністративної системи країні дісталися підприємства здебільшого із застарілим устаткуванням 1 малоефективними очисними системами. Тому розвиток хімічної промисловості України за ринкових відносин починає чимдалі більше залежати від екологічних проблем. Для поліпшення становища потрібні кошти і значні організаційні заходи.
Попередження забруднення атмосфери
- Своєчасний ремонт апаратури;
- Встановлення фільтрів, поглиначів, вентиляції;
- Суворе дотримання технологічного режиму;
- Удосконалення і автоматизація виробничих процесів;
- Герметизація устаткування;
- Впровадження принципу безвідходності;
- Ефективні методи очищення вихідних газів.
Запитання доповідачам
Робота учнів класу з інформаційним матеріалом «Що може зробити суспільство для зменшення кислотних опадів?»
«Мозковий штурм». Яких заходів можна вжити для запобігання підкислення
Пам`ятка для учнів
Що може зробити суспільство для зменшення кислотних опадів?
V. Створення і розв`язання дилеми
Дилема 1.
Уявіть, що ви – Міністр екології та природних ресурсів України і бажаєте зменшити обсяги атмосферного забруднення. Ваші експерти пропонують вам кілька альтернатив. Яку з цих альтернатив ви вважаєте найефективнішою?
Передбачувана відповідь. Ці витрати можна перекласти з виробника енергії на споживачів. Можливо, варто з`ясувати електроефективність побутових приладів, що відповідають за «реальне» споживання електроенергії.
Передбачувана відповідь. Завдяки цим заходам можна припинити забруднення, особливо на місцевому рівні. Але ці заходи можуть спричинити скорочення робочих місць та бути непопулярними.
Передбачувана відповідь. Чи ви замислювалися над тим, яким чином визначають прийнятні рівні викидів? Ці норми буде складно впроваджувати, оскільки вони вимагають значних інвестицій і навіть закриття заводів.
Передбачувана відповідь. Це передбачає стимулювання, надання заводам фінансової підтримки (наприклад, пільгових банківських позик), значні інвестиції в розвиток «зелених технологій»
VI. Узагальнення та систематизація знань
Знайти генетичний звязок сірки з її сполуками за схемою і відобразити його у вигляді молекулярних рівнянь:
S→H2S → SO2 →SO3 → H2SO4→ SO2 → Na2SO3 → SO2 → CaSO3
а) Давайте поміркуємо, де і як ми зможемо використати свої знання на практиці?
б) Які професії пов’язані з темою уроку?
в) Підсумуйте, що вам найбільше запам`яталося із вивченого про сульфатну кислоту та її похідні.
VII. Підведення підсумків заняття, оцінювання роботи учнів.
1. Завдання: складіть сенкан «Сульфати», дотримуючись таких правил-орієнтирів:
Наприклад: Сульфати
Середні, кислі
Будують, знезаражують, лікують
Якісна реакція з солями барію
Купороси