Тип уроку: урок удосконалення знань, умінь і навичок
Мета:
Виховна: виховання в учнів практичних навичок, розвиток матеріалістичного світогляду.
Навчальна: набуття практичних знань умінь та навичок, самостійне опрацювання матеріалу та розв'язку задач, систематизація та закріплення знань з теми.
Розвиваюча: розвивати інтерес до вивчення фізики та застосування електромагнетизму за допомогою отриманих на уроці знань, розвиток абстрактно-логічного мислення.
Хід уроку:
Урок в 11 класі
Тема: Розв’язування задач з теми «Сила Лоренца»
Тип уроку: урок удосконалення знань, умінь і навичок
Мета:
Виховна: виховання в учнів практичних навичок, розвиток матеріалістичного світогляду.
Навчальна: набуття практичних знань умінь та навичок, самостійне опрацювання матеріалу та розв’язку задач, систематизація та закріплення знань з теми.
Розвиваюча: розвивати інтерес до вивчення фізики та застосування електромагнетизму за допомогою отриманих на уроці знань, розвиток абстрактно-логічного мислення.
Хід уроку:
І. Привітання, встановлення робочої атмосфери, пояснення роботи на уроці.
ІІ. Фронтальне опитування учнів.
,
(^)
Сила Лоренца буде максимальною, якщо кут між вектором швидкості і вектором індукції магнітного поля = 90˚, тоді
Сила Лоренца буде дорівнювати нулеві, якщо вектори швидкості і індукції магнітного поля паралельні мід собою, тобто
Якщо витягнуті пальці лівої руки розташувати у напрямі руху позитивного заряду так, щоб складова магнітної індукції В, перпендикулярна до напряму швидкості заряду, входила в долоню, то відігнутий на 90˚ великий палець укаже напрям сили Лоренца, яка діє на рухомий заряд.
ІІІ. Розв’язування задач
(Якісні задачі, учні за бажанням (або за списком) виходять до дошки для розв’язку задач)
Задача № 1
Яка сила діє на протон, що рухається зі швидкістю 10 Мм/с в магнітному полі з індукцією 0,2 Тл перпендикулярно лініям магнітної індукції.
Дано: Сі
v=10 Мм/с 107 м/с
B=0,2 Тл
mp=1,67*10-27кг
qp=1,6*10-19 Кл Розв’язок:
α=90˚ ,
Fл -? α=90˚, то
Відповідь:
Задача № 2
В напрямку перпендикулярному лініям магнітної індукції, влітає в магнітне поле електрон зі швидкістю 10 Мм/с. знайти індукцію магнітного поля, якщо електрон описав і полі окружність радіусом 1 см.
Дано: Сі
v=10 Мм/с 107 м/с
R=1 см 0,02 м
mе=9,1*10-31кг
qе=1,6*10-19 Кл Розв’язок:
α=90˚ ,
В-?
Задача № 3
Протон, що проходить прискорюючу різницю потенціалів 400 В, влетів і однорідне магнітне поле з індукцією 0,2 Тл і почав рухатись по колу. Визначте радіус кола по якому він рухався.
Дано: Розв’язок:
В=0,2 Тл ,
mр=1,67*10-27кг Так як протон почав рухатись по колу, то сила
qр=1,6*10-19 Кл Лоренца являэться і доцентровою силою. Тобто:
U=400 В ,
R-? Так як: , то, прирівнявши ці два рівняння
для сили Лоренца отримаємо
За законом збереження енергії, робота, яку виконує поле, по переміщенню заряду дорінює кінетичній енергії. Тоді:
А робота сил електричного поля при переміщенні заряду визначається за формулою:
, тоді:
Звідси
=1,44 (см)