Козацько-селянські повстання 20—30-х рр. XVII ст.

Про матеріал

Розробка уроку, в якій визнаються причини повстань 20–30-х років XVII ст., а також розглядається хід національно-визвольних повстань під проводом Т. Трясила, І. Сулими, П. Павлюка, Я. Острянина, Д. Гуні, з'ясування їх значення.

Перегляд файлу

План – конспект уроку на тему:

Козацько-селянські повстання 20—30-х рр. XVII ст.

 

Мета: Н - визначити причини козацько-польських збройних конфліктів і повстань; розповісти про перебіг козацьких виступів проти польської влади; пояснити, у чому виявлявся національно-визвольний характер козацьких рухів; охарактеризувати результати та історичне значення козацько-польських збройних конфліктів і повстань;

          Р -  продовжити вдосконалювати набуті учнями вміння і навички;

          В - виховувати почуття поваги до історичного минулого України.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник, стінна карта, атлас, ілюстративний матеріал.

Основні терміни та поняття: Куруківська угода, «Тарасова ніч», «Ординація Війська Запорозького».

Основні дати та події: 1625 р. — виступ гетьмана М.Жмайла проти польської влади; 1630 р.— повстання під проводом Т. Федоровича (Трясила); 1635 р. — зруйнування Козацької фортеці І. Сулимою; 1637—1638 рр. — козацьке повстання під проводом П. Бута, Я. Острянина і Д. Гуні; 1638 р. — прийняття «Ординації Війська Запорозького».

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Творче завдання

Обговорення результатів роботи учнів над есе, тему якого вони отримали на попередньому уроці і аналіз окремих робіт.

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

Сьогодні ми перегорнемо з вами ще одну героїчну сторінку в історії українського народу. Період національно-визвольних повстань 20-30 рр.  17 ст.,  які стали передднем великої Національно-визвольної війни під проводом

Б. Хмельницького. Ми повинні знати і шанувати тих, хто своїм героїзмом поклав основи національного росту населення. Цей період вивчають і вивчали не тільки історики, а й описували у своїх творах поети, письменники і змальовували художники.

(демонстрація учням «Кобзар» Т.Г. Шевченка, картину В. Шаталіна

«Битва під Переяславом»)

ІV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя. У Хотинській війні Річ Посполита виграла, а козацтво програло, тому що обіцянки, які дав король Сигізмунд ІІІ П. Конашевичу-Сагайдачному, не було виконано.

    Козаки створювали на Київщині села, зберігаючи військовий устрій, і відмовлялися виконувати накази панів. Розгорталося масове « покозачення» селян і міщан.

   У 1621-22 рр. козаки зверталися до Сигізмунда ІІІ з петиціями, де зобов’язувалися не нападати на турецькі володіння і Крим, якщо король задовольнить їх вимоги. ( вчитель роздає учням вимоги)

Причини  національно-визвольних повстань

20-30-х рр.. 17 ст.

  1. Посилення польською шляхтою національного гноблення
  2. Зростання соціальних суперечностей, утисків козацтва та селян польськими панами
  3. Релігійний наступ в Україні. Обмеження та утиски православної віри.

Для подальшої роботи учнів об’єднуються  у 5 груп. Характеризуючи національно-визвольні повстання, учні заповнюють таблиці, працюючи з підручником, додатковою літературою, історичними джерелами та картами атласу.

1 група.

Козацько-польський збройний конфлікт 1625 року.

2 група

Повстання 1630 року під проводом Тараса Федоровича (Трясила)

3 група

Повстання Івана Сулими 1635 року.

4 група

Повстання очолене Павлом Бутом ( Павлюком)

5 група

Повстання під проводом Якова Острянина та Дмитра Гуні.

( на роботу в групах виділено 5 хвилин)

Робота в групах спрямована на те, що учні повинні зробити висновки чи виконані вимоги козаків владою Речі Посполитої і які їх наслідки.

Бесіда

1. Якими були основні причини початку козацьких виступів у 20-х рр. XVII ст.?

2. Як розгортався польсько-козацький збройний конфлікт у 1625 р.?

3. Хто очолював повстанців під час польсько-козацького збройного конфлікту 1625 р.?

4. Яка кількість реєстру встановлювалася Куруківською угодою?

5. Назвіть козацькі полки, створені після укладення Куруківської угоди.

6. Які події отримали назву «Тарасова ніч»?

7. Яких змін зазнав кількісний склад реєстру за Переяславською угодою 1630 р.?

8. Коли І. Сулима зруйнував Кодацьку фортецю?

9. Хто очолив козацьке повстання в 1637 р.?

10. Хто очолював реєстрове козацтво за «Ординацією Війська Запорозького»?

Наслідки повстань:

1.Повстання засвідчило, що козацтво було провідною верствою українського суспільства.

2. Козаки користувалися підтримкою всього населення.

3. З кожним роком повстання ставало більш організованим й цілеспрямованим.

4.Козаки звернулися із зверненням до населення за підтримкою.

5. Заклики  мали чітку мету: визволення від національного, соціального і релігійного гніту.

Причини поразки.

  •                   програма ще не стала загальнонародною;
  •                   розпорошеність сил;
  •                   оєднання сил потребувало часу;
  •                   десятиліття «золотого спокою» для України було часом гуртування й нагромадження сил перед новим змаганням.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Закріплююча гра «Пригадай»

(вчитель показує картки з датами, прізвищами, подіями, а діти пояснюють що це)

VІ. Підсумок уроку.

Ця тема є надзвичайно актуальною сьогодні, нам треба переймати козацький дух для утвердження нашої держави на світовій арені.

Надіюся, що ми подолаємо економічну кризу в країні, взявши  за приклад дух козаччини, натхнення досягти успіху.

VІІ. Домашнє завдання.

Вивчити відповідний  параграф, вивчити дати повстань напам’ять.

Написати 5-ти хвилинне есе « На мою думку найгероїчнішою битвою була битва під проводом…» 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 травня 2018
Переглядів
2121
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку