Урок засвоєння нових знань "Зона лісостепу"

Про матеріал

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: фізична карта України, карта «Фізико - географічне районування України », презентація «Зона лісостепу», географічний атлас для 8 класу, контурні карти.

Перегляд файлу

Тема: Зона лісостепу

Навчальна мета: ознайомити  учнів з особливостями  географічного   положення, природних умов і ресурсів лісостепу, поглибити знання учнів про взаємозалежність природних компонентів та необхідність охорони природи, показати красу природи рідного краю;

Розвивальна мета: сформувати вміння пояснювати факти на основі   причинно-наслідкових зв'язків, удосконалювати навики роботи з тематичними картами атласу, додатковими джерелами інформації,  розвивати творчу уяву учнів;

Виховна мета:сприяти вихованню  любові і пошани до рідного краю, гордості за свою Батьківщину, виховувати чуттєве сприйняття природи,  взаємоповагу до однокласників.

Тип уроку:       урок засвоєння нових знань

Обладнання: фізична карта України, карта   «Фізико - географічне районування України », презентація «Зона  лісостепу», географічний атлас для 8 класу,  контурні карти.

Україно, доки жити буду,

Доти відкриватиму тебе!

Василь Симоненко

Хід уроку

І. Організаційний момент             Притча «Рай і пекло»

 Якось один іудейський мудрець звернувся до Господа з проханням показати йому рай та пекло. Господь погодився і відвів мудреця до великої кімнати. Посеред неї стояв великий казан із їжею, а навколо нього ходили і плакали голодні та нещасні люди. Люди страждали, бо не могли поїсти, хоча в руках у них були  ложки. Але ручки цих ложок були дуже довгі, довші за руки. « Так, це справді пекло»,- сказав мудрець.

 Тоді Господь відвів мудреця до іншої кімнати, де стояв такий самий казан з їжею, а люди, які були в кімнаті тримали точнісінько такі самі ложки. Але люди ці були ситими, щасливими і веселими, бо годували одне одного.

« Та це ж рай!», - вигукнув мудрець.

 Я дуже надіюсь, що ми також  протягом уроку будемо щасливі і задоволені нашою роботою, бо будемо допомагати один одному. І в нас все буде прекрасно. Ви, згодні зі мною? Тоді за роботу!

 

II. Актуалізація чуттєвого досвіду й опорних знань учнів.

  • Вправа « Географічний крос»

 Створено дві команди. На дошці у дві колонки  розміщені  терміни. Члени команд по черзі обирають термін і дають його визначення. Перемагає команда , яка зробила найменше помилок.

Терміни

І команда:  природна зона, височина, ПТК,  клімат

ІІ команда:  рельєф,  ґрунти, ландшафт,  підзона

 

 

 

 

IIІ. Мотивація навчальної діяльності  .

 Рідний край! Тут проходить наше дитинство, юність. Тому хочеться знати про нього, якщо не все, то принаймі більше, ніж ми знаємо досі. Саме з метою пізнання  рідної землі ми сьогодні зібралися тут. Пориньте у світ прекрасного і вічного. Подивіться, будь-ласка, відеосюжет про мальовничу природу нашої Батьківщини.  (Відеосюжет.Слайд 1-9)

ІV. Повідомлення теми , мети і завдань уроку .

  Тема нашого уроку безпосередньо  пов’язана з побаченим -  «Зона лісостепу». (Слайд 10). Знаючи тему нашого уроку, вивчивши зону мішаних і широколистих лісів скажіть, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку, які б нові знання хотіли  отримати?

(Учні повідомляють свої варіанти, вчитель їх коригує)

Завдання уроку:

  • вияснити особливості географічного положення
  • ознайомитися з природними умовами лісостепової зони
  • ознайомитися з природними ресурсами лісостепової зони
  • розглянути особливості фізико-географічних країв зони
  • ознайомитися із природоохоронними територіями. (Слайд 11)

 

V. Сприйняття і первинне усвідомлення учнями нового матеріалу

План уроку (Слайд 12)

  1. Географічне положення зони ( евристична бесіда)
  2. Особливості природних умов
  3. Клімат
  4. Внутрішні води. Грунтовий покрив.
  5. Природна рослинність та тваринний світ
  6. Фізико-географічні краї. ( Вправа « Навчаючись-навчаю»)
  7. Природоохоронні території ( відеоролик)

 

  • Фізико-географічне положення зони( Евристична бесіда) (Слайд 13)
  1. Між якими природними зонами знаходиться зона лісостепу? (Лісу і степу)
  2. Прослідкуйте за картою по яких містах, приблизно, проходить умовна  південна межа лісостепу. ( Котовськ-Кропивницький- Кременчук-Красноград-Вовчанськ)
  3. У підручниках на ст. 184 відшукайте  який відсоток території України займає лісостеп (25%). А зона мішаних і широколистих лісів? (28%)
  • Робота в групах (4 групи)

Групи досліджують:

Особливості природних умов.Клімат. Внутрішні води. Рослинний покрив і тваринний світ. Фізико-географічні краї.( « Навчаючись-навчаю») ( Слайд 14 Східне прислівя)

 

 

  1.  Особливості природних умов  (1 гр.)

Правобережна частина лісостепу лежить на височинах – Подільській і Придніпровській, а лівобережна – на Придніпровській низовині. Лише на крайньому сході зона виходить до відрогів Середньоруської височини.

       Характерною особливістю краєвидів є високі праві береги річок і низькі ліві береги з терасами.

       У межах лісостепу залягають поклади бурого вугілля – Дніпровський басейн, нафти і природного газу – Дніпровсько-Донецька нафтогазоносна область, природних будівельних матеріалів – гіпс, вапняк, каолін, мергель, пісок. У болотах лісостепу є поклади бурштинів.

  1.              Клімат (2 гр.)

       Клімат у лісостеповій зоні помірно-континентальний. Його континентальність збільшується у східному напрямку. Кількість опадів  зменшується з півночі на південь від 600мм до 500мм за рік. Майже скільки води і випаровується, тому коефіцієнт зволоження зони достатній, тобто – один.

  1.              Внутрішні води . Грунтовий покрив.(3 гр.)

       У лісостеповій зоні протікають такі ріки: Дніпро, Південний Буг, Дністер, Сіверський Донець. Усі річки мають долини з асиметричними берегами та повільними течіями. Річки мають змішане живлення, найбільш повноводні навесні та в червні. Судноплавним є Дніпро. Озер у лісостепу мало . На Дніпрі у даній зоні споруджені водосховища: Каховське, Кременчуцьке. Є дуже багато ставків – фактично у кожному селі (4 гр.)

       У лісостепу переважають родючі чорноземи, що сформувалися на лесах. У зниженнях поширені лучні грунти, подекуди – торфові. Під лісами сформувалися сірі лісові грунти. Лісистість території становить лише 12%.

  1.              Природна рослинність та тваринний світ (4  гр.)

       Лісистість території складає всього 12%. Лісові  масиви складаються з дуба і граба. На піщаних берегах Дніпра та Сіверського Дінця, куди доходив льодовик, острівцями трапляються соснові ліси. До лісових масивів безпосередньо прилягає степ, про те він не займає великих площ. Його змінили сади і поля.

 Степове природне різнотрав’я збереглося на схилах балок і берегах річок.  

        Великі площі в лісостепу зайняті луками. Ростуть такі рослини: конюшина, ковила, звіробій, осока, рогіз. Водойми прикрашають глечики жовті, латаття біле.

        У лісостепу водяться степові і лісові тварини: дикий кабан, козуля, заєць, вуж, тхір дятел, сова, куріпка, лелека.

 

  •                 Фізико-географічні краї (робота в групах (3 групи))

       Неоднаковий рельєф у різних частинах зони впливає на виділення трьох фізико-географічних країв. Охарактеризувати:

1 група: Подільсько-Придніпровський край. Тут поширені лісові і лісостепові височинні ландшафти. (Слайд 15)

 

 

2 група: Лівобережно-Дніпровський край. Тут поширені лісостепові і луко степові низинні ландшафти. (Слайд 16)

3 група: Східноукраїнський край. Тут поширені лісостепові височині ландшафти  (Слайд 17)

  •                 Природоохоронні території
  1. Канівський природний заповідник  (Слайд 18)
  2. «Михайлівська цілина» - філія Українського степового заповідника 

(Слайд 19)

  1. Ічнянський національний парк (Чернігівська область) (Слайд 20)
  2. «Гомільшанські ліси» ( Харківська область) (Слайд 21)

V. Поетична хвилинка (Слайд 22)

Буває, часом сліпну від краси.

Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,–

оці степи, це небо, ці ліси,

усе так гарно, чисто, незрадливо,

усе як є – дорога, явори,

усе моє, все зветься – Україна.

Така краса, висока і нетлінна,

що хоч спинись і з Богом говори.

Ліна Костенко

VІ. Осмислення об’єктивних зв’язків і відносин у досліджуваному матеріалі й розкриття  внутрішньої сутності досліджуваних явищ

1. Вправа « Німа схема» (Слайд 23)

2. Вправа «Контурна карта»  ( Слайд 24)

На контурній карті цифрами позначені географічні об׳єкти. Завдання учням: назвати закодовані обєкти.  Відповіді. (Слайд 25)

VІІ. Узагальнення і систематизація знань

  • Диктант «Так чи ні» ( Слайд 26-27)

1. Найбільшими річками лісостепу є Дніпро, Прип’ять, Десна.

2. Континентальність клімату зростає із заходу на схід.

3. У заповіднику «Михайлівська цілина» охороняється лучний степ у лісостеповій зоні.

4. Болота лісостепу багаті на бурштин.

5. Сірі лісові ґрунти сформувалися на лесах.

6. Лісові масиви переважно складаються із дуба і граба.

7. У лісостепу багато ставів.

8. Річки лісостепу мають змішане живлення.

9. Лісостеп займає 25% території України.

10.Лісостеп  - перехідна зона між лісовою зоною і степом.

11.У межах лісостепової зони знаходиться Донецький кам’яновугільний басейн.

12. У лісостеповій зоні знаходиться багато озер.

 

13.В Канівському заповіднику поєднується історія народу і історія природи

14. В зоні лісостепу створено два природні заповідники

15.У лісостепу переважають дерново-підзолисті грунти

16.Під лісовою рослинністю сформувалися каштанові грунти

17.У Східноукраїнському краї поширені лісостепові височинні ландшафти

18.У Лівобережно-Дніпровському краї поширені лісостепові низовинні ландшафти

      19. У лісостеповій зоні добувають нафту і газ

      20.У лісостепу є значні поклади бурого вугілля

      21.Лівобережний лісостеп лежить на Придніпровській низовині

      22.Правобережний лісостеп лежить на Придніпровській і Подільській височинах

      23.Клімат лісостепу субтропічний

      24. Зволоження у лісостеповій зоні недостатнє

 

Взаємоперевірка. (Слайд 28)

 

VІІІ. Повідомлення  домашнього  завдання (Слайд 29)

Опрацювати п. 39  с. 158-162.

Скласти порівняльну фізико-географічну характеристику двох країв лісостепової зониза планом: г.п.,  рельєф, грунти, клімат, ландшафти

Запропонувати свої власні заходи для поліпшення стану природних ресурсів лісостепу.

 

ІХ. Підсумки уроку

Вправа «Одне речення з  уроку»

Учні по черзі говорять  по одному  реченню, яке вони запам’ятали на уроці.

Швидко спливають хвилини,

От і прощатись пора.

Я на прощання вам зичу

Щастя, здоров’я, добра.

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
23 липня 2018
Переглядів
1599
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку