Урок "Завершення Другої світової війни"

Про матеріал

Завершення Другої світової війни

Очікувані результати

Після уроку учні зможуть:

- оцінювати роль відомих військових, державних та політичних діячів у перемозі над нацизмом та фашизмом;

- висловлювати власне ставлення щодо досягнутих компромісів між країнами антигітлерівської коаліції наприкінці Другої світової війни;

- аргументовано обґрунтовувати власні погляди на проблеми, що розглядаються;

- аналізувати інформацію з історичного джерела;

- удосконалити навички ведення діалогу, роботи у групі.

Перегляд файлу

Всесвітня історія, 11 клас

Завершення Другої світової війни

 

Очікувані результати

Після уроку учні зможуть:

- оцінювати роль відомих військових, державних та політичних діячів у перемозі над нацизмом та фашизмом;

- висловлювати власне ставлення щодо досягнутих компромісів між країнами антигітлерівської коаліції наприкінці Другої світової війни;

- аргументовано обґрунтовувати власні погляди на проблеми, що розглядаються;

- аналізувати інформацію з історичного джерела;

- удосконалити навички ведення діалогу, роботи у групі.

 

Обладнання: репринтне видання газети «Правда» від 10 травня 1945 року, мультимедійний комплект, політична мапа світу, аркуші з текстами самостійної роботи для учнів (тести у двох варіантах) – по кількості учнів у класі, ксерокопії третьої сторінки газети «Правда» від 10 травня 1945 року – по кількості робочих груп.

 

Використана література:

Великая Отечественная война, 1941-1945: Словарь-справочник /Н.Г. Андроников, А.С. Галицан, М.М. Кирьян и др.; Под общ. ред. М.М. Кирьяна. – М.: Политиздат, 1985. – 527 с.

Всесвітня історія: підручник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів: профільний рівень /Т.В. Ладиченко, Ю.І. Заблоцький. – К.: Генеза, 2011. 320 с.

Історія для громадянина. Методичний посібник для вчителів середніх загальноосвітніх навчальних закладів. Горбатенко В., Вербицька П., Ковтонюк А., Середяк Л., Фрейман Г. – Львів: НВФ «Українські технології», 2003. – 136 с.

Сучасні дискусії про Другу світову війну: Збірник наукових статей та виступів українських і зарубіжних істориків. – Львів: ЗУКЦ, 2012. – 224 с.

Щупак І.Я. Всесвітня історія. Новітній період (1939-2011 рр.): підручник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів. - Запоріжжя: Прем’єр, 2011. – 272 с.

 

Структура уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

ІІІ. Представлення теми та очікуваних результатів

ІV. Організація пізнавальної діяльності

V. Підведення підсумку уроку

VІ. Домашнє завдання

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Налаштування учнівського колективу на продуктивну роботу, перевірка готовності до сприймання теоретичного та практичного матеріалу. Учитель повідомляє, що оцінювання на уроці відбуватиметься за накопичувальною системою (за кожний вид роботи - виконання тестів, участь у дискусії, робота в групах тощо - учень отримує певну суму балів).

ІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель пропонує учням виконати самостійну роботу (на виконання тестів – не більше п’яти хвилин).

За правильну відповідь – 0,5 бала (максимально за роботу – 6 балів).

І варіант

1. Яка країна зберегла нейтралітет під час Другої світової війни?

А – Бельгія;

Б – Угорщина;

В – Швеція;

Г – Югославія.

2. Якій державі уряд США оголосив війну 8 грудня 1941 року?

А – Італії;

Б – Німеччині;

В – Румунії;

Г – Японії.

3. Яка подія відбулася найраніше?

А – Курська битва;

Б – Напад японської авіації на воєнно-морську базу США Перл-Харбор;

В – Тегеранська конференція;

Г – Відкриття другого фронту в Європі.

4. Укажіть країну, що стала першою жертвою агресії в Другій світовій війні:

А – Австрія;

Б – Польща;

В – СРСР;

Г – Чехословаччина.

5. Укажіть дату початку Другої світової війни:

А – 23 серпня 1939 року;

Б – 1 вересня 1939 року;

В – 17 вересня 1939 року;

Г – 22 червня 1941 року.

6. Якого дня США втратили 19 військових кораблів, 272 літаки і понад 3 тисячі вояків?

А – 1 грудня 1941 року;

Б – 7 грудня 1941 року;

В – 8 грудня 1941 року;

Г – 11 грудня 1941 року.

7. Система французьких укріплень на кордоні з Німеччиною отримала назву:

А – «Лінія Керзона»;

Б – «Лінія Мажино»;

В – «Лінія Маннергейма»;

Г – «Східний вал».

8. Укажіть дату відкриття другого фронту в Європі:

А – 10 липня 1943 року;

Б – 3 вересня 1943 року;

В – 6 червня 1944 року;

Г – 15 серпня 1944 року.

9. Яка військова операція була розроблена німецьким командуванням?

А – «Багратіон»;

Б – «Енвіл»;

В – «Оверлорд»;

Г – «Цитадель».

10. Яке твердження стосовно Тегеранської конференції є хибним?

А – США та Велика Британія зобов’язувалися відкрити другий фронт в Європі у травні 1944 року;

Б – СРСР мав вступити у війну з Японією після розгрому Німеччини;

В – учасниками конференції були Й. Сталін, Ф. Рузвельт і У. Черчілль;

Г – питання щодо устрою післявоєнної Німеччини не розглядалося.

11. Яку назву отримала військова операція, пов’язана із висадженням англо-американських військ у Північній Франції?

А – «Вайс»;

Б – «Морський лев»

В – «Оверлорд»;

Г – «Тайфун».

12. Укажіть подію, що відбулася не у 1943 році:

А – висадка англо-американських військ на Сицилії;

Б – Курська битва;

В – завершення зняття блокади Ленінграда;

Г – Тегеранська конференція.

 

 

 

 

 

 

ІІ варіант

1. Якого дня США оголосили війну Японії?

А – 1 грудня 1941 року;

Б – 7 грудня 1941 року;

В – 8 грудня 1941 року;

Г – 11 грудня 1941 року.

2. Укажіть, яке з наведених тверджень є хибним:

А – План «Барбаросса» передбачав воєнні дії проти СРСР;

Б – Наступ гітлерівських військ на Москву в 1941 році отримав назву «Тайфун»;

В – Після тривалих боїв у 1943 року уся Північна Африка опинилася під владою Німеччини та її союзників;

Г – План захоплення нацистською Німеччиною Великої Британії називався «Морський лев».

3. Напад Японії на Перл-Харбор відбувся:

А – 22 червня 1941 року;

Б – 25 жовтня 1941 року;

В – 7 листопада 1941 року;

Г – 7 грудня 1941 року.

4. У якому місті уперше зустрілися глави урядів СРСР, США та Великої Британії, як керівники провідних держав антигітлерівської коаліції?

А – Вашингтон;

Б – Лондон;

В – Москва;

Г – Тегеран.

5. Яка подія відбулася 1944 року?

А – Курська битва;

Б – Відкриття другого фронту в Європі;+

В – Бій під Ель-Аламейном;

Г – Сталінградська битва.

6. Яка подія стала приводом до початку Другої світової війни?

А – Інсценування нападу поляків на німецьку радіостанцію в містечку Гляйвіце;

Б – Підписання між СРСР та Німеччиною пакту про ненапад;

В – Інсценування обстрілу фінами населеного пункту Майніла;

Г – Японсько-монгольський конфлікт на річці Халхін-Гол.

7. Яка країна зберегла нейтралітет під час Другої світової війни?

А – Болгарія;

Б – Данія;

В – Румунія;

Г – Швейцарія.

8. Укажіть дату початку військового вторгнення Німеччини на територію Польщі:

А – 23 серпня 1939 року;

Б – 31 серпня 1939 року;

В – 1 вересня 1939 року;

Г – 17 вересня 1939 року.

9. Укажіть дату капітуляції Італії:

А – 2 лютого 1943 року;

Б – 10 липня 1943 року;

В – 23 серпня 1943 року;

Г – 3 вересня 1943 року.

10. Яка військова операція проводилася у 1943 році?

А – «Багратіон»;

Б – «Енвіл»;

В – «Оверлорд»;

Г – «Цитадель».

11. Смуга фортифікаційних укріплень, що їх було побудовано Фінляндією на Карельському перешийку отримала назву:

А – «Лінія Керзона»;

Б – «Лінія Мажино»;

В – «Лінія Маннергейма»;

Г – «Східний вал».

12. Патріотичний рух «Вільна Франція» заснував:

А – Шарль де Голль;

Б – А Вейган;

В – Ж Ібарнегаре;

Г – Ф Петен.

Відповіді:

1-В; 2-Г; 3-Б; 4-Б; 5-Б; 6-Б; 7-Б; 8-В; 9-Г; 10-Г; 11-В; 12-В.

Відповіді:

1-В; 2-В; 3-Г; 4-Г; 5-Б; 6-А; 7-Г; 8-В; 9-Г; 10-Г; 11-В; 12-А.

Після того, як учні закінчать виконання тестів, учитель на екрані пропонує переглянути відповіді по кожному з варіантів; учні визначають кількість правильних відповідей і свій бал за самостійну роботу.

ІІІ. Представлення теми та очікуваних результатів

1945 рік. Друга світова війна підходила до свого логічного завершення.

Тема уроку: Завершення Другої світової війни.

ІV. Організація пізнавальної діяльності

Учитель: 4-11 лютого 1945 року у Ялті (у Лівадійському палаці) проходила конференція лідерів СРСР, США та Великої Британії - Й. Сталіна, Ф. Рузвельта, У. Черчілля. На конференції розглядалися питання щодо узгодження плану розгрому Німеччини; сплата репарацій; створення польського та югославського урядів; оголошення США війни Японії через два-три місяці після завершення воєнних дій у Європі; створення Організації Об’єднаних Націй.

25 квітня 1945 року у Сан-Франциско розпочалася Установча конференція Організації Об’єднаних Націй.

2 травня 1945 року опір німецьких військ у Берліні повністю припинився.

8 травня 1945 року фельдмаршал Кейтель від імені німецького Верховного Командування підписав Акт про військову капітуляцію. У Європі війна закінчилася.

10 травня 1945 року вийшов черговий номер газети «Правда» - головної газети у Радянському Союзі, бо це був друкований орган Центрального Комітету і Московського Комітету Всесоюзної Комуністичної партії (більшовиків).

На екрані демонструється перша сторінка газети «Правда» від 10 травня 1945 року.

Давайте попрацюємо з цим історичним джерелом.

Як ви оціните першу сторінку газети «Правда» з точки зору радянської пропаганди? (Портрет Сталіна займає 24,5% площі сторінки, ще 26% - «Звернення тов. Й.В. Сталіна до народу).

Учні: Радянському народу чітко вказують на «організатора і натхненника перемоги радянського народу над німецьким імперіалізмом» - «любимого вождя і вчителя товариша Сталіна».

Учитель: А чому на першій сторінці розміщене фото Тегеранської конференції 1943 року, хоча у лютому 1945 року відбулася Ялтинська конференція?

Учні: На фото Уінстон Черілль та Франклін Рузвельт дивляться на Сталіна, ніби своїми поглядами підтверджуючи його вирішальну роль у здобутті перемоги над нацизмом і фашизмом.

Учитель пропонує учням висловити власну думку щодо ролі Йосипа Сталіна у перемозі над нацизмом і фашизмом.

Робота у групах (по 6 учнів у кожній): На третій сторінці газети «Правда» від 10 травня 1945 року розміщено портрети воєначальників часів Другої світової війни. На екрані демонструється третя сторінка газети «Правда» від 10.05.1945. Чому саме їх «призначили» героями війни? Кого з воєначальників ви б залишили у списку, а кого б з нього вилучили? Кожна група отримує ксерокопію сторінки газети з портретами військових діячів.

Можна користуватися Інтернетом та підручником. (На роботу у групах -7 хвилин)

Військові діячі:

 

Військове звання

Посада на травень 1945 року

Жуков Георгій Костянтинович

Маршал Радянського Союзу

Командуючий 1-м Білоруським фронтом

Василевський Олександр Михайлович

Маршал Радянського Союзу

Командуючий 3-м Білоруським фронтом

Ворошилов Климент Єфремович

Маршал Радянського Союзу

Член Ставки ВГК

Тимошенко Семен Костянтинович

Маршал Радянського Союзу

Член Ставки ВГК

Будьонний Семен Михайлович

Маршал Радянського Союзу

Командуючий кавалерією Червоної Армії, член Ставки ВГК

Мерецков Кирило Опанасович

Маршал Радянського Союзу

(буде командуючим 1-м Далекосхідним фронтом)

Говоров Леонід Олександрович

Маршал Радянського Союзу

Керував діями радянських військ проти Курляндського угрупування німців

Рокоссовський Костянтин Костянтинович

Маршал Радянського Союзу

Командуючий 2-м Білоруським фронтом

Конев Іван Степанович

Маршал Радянського Союзу

Командуючий 1-м Українським фронтом

Малиновський Родіон Якович

Маршал Радянського Союзу

Командуючий 2-м Українським фронтом

Толбухін Федір Іванович

Маршал Радянського Союзу

Командуючий 3-м Українським фронтом

Воронов Микола Миколайович

Головний Маршал артилерії

Командуючий артилерією Червоної Армії

Федоренко Яків Миколайович

Маршал бронетанкових військ

Командуючий бронетанковими і механізованими військами Червоної Армії, заступник наркома оборони СРСР

Новиков Олександр Олександрович

Головний Маршал авіації

Командуючий Військово-повітряними силами Червоної Армії

Голованов Олександр Євгенович

Головний Маршал авіації

Командуючий 18 повітряною армією

Воробйов Михайло Петрович

Маршал інженерних військ

Начальник інженерних військ Червоної Армії

Пересипкин Іван Терентійович

Маршал військ зв’язку

Начальник Головного управління зв’язку Червоної Армії

Кузнецов Микола Герасимович

Адмірал флоту

Нарком ВМФ, главком ВМФ

Ісаков Іван Степанович

Адмірал флоту

Заступник наркома ВМФ

Ейзенхауер Дуайт

Генерал армії

Верховний Головнокомандуючий експедиційними силами союзників у Європі

Александер Гаральд

Фельдмаршал

Верховний Головнокомандувач збройними силами союзників на середземноморському театрі воєнних дій

Монтгомері Бернард

Фельдмаршал

Командуючий 21-ю армійською групою союзників у Європі

По завершенні роботи у групах учні презентують результати своєї діяльності (2-3 хвилини для кожної групи, але не більше 10 хвилин для всіх).

Учитель (по завершенні учнівських виступів): 17 липня -2 серпня 1945 року у передмісті Берліна проходила Потсдамська конференція «великої трійки».

6 і 8 серпня 1945 року США здійснили атомне бомбардування японських міст Хіросіми і Нагасакі.

9 серпня 1945 року СРСР вступив у війну з Японією.

2 вересня 1945 року закінчилася Друга світова війна.

V. Підведення підсумку уроку

Учитель називає активних учасників дискусії на уроці, визначає, хто отримав додаткові бали за виступи під час презентації (узгоджуючи свою думку із кожною творчою групою); всі ці бали будуть додані до результату тестування учня.

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 11 підручника (Всесвітня історія: підручник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів: профільний рівень /Т.В. Ладиченко, Ю.І. Заблоцький); підготуватися до семінарського заняття на тему «Підсумки та наслідки Другої світової війни».

План семінару:

1. Порівняльна характеристика Тегеранської, Ялтинської та Потсдамської конференції «великої трійки».

2. Післявоєнні зміни на політичній карті світу.

3. Людський вимір Другої світової війни.

4. Зміна статусу жінки під час війни.


http://pobeda.gov.karelia.ru/Images/gazeta1.jpgДодаток 1

http://pobeda.gov.karelia.ru/Images/gazeta3.jpgДодаток 2

Залишити відгук до розробки

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Панов Костянтин
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Демидів Алла
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Сало Любов Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Бурбела Людмила Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Гонтар Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
Додано
19 лютого
Переглядів
1054
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку