Формування природознавчої компетентності учня шляхом засвоєння системи інтегрованих знань про природу через розвиток критичного мислення молодшого школяра
. Урок природознавства. 4 клас.
Тема. «Збережемо природу планети Земля разом.»
Мета. Поглибити і розширити знання дітей про вплив людини на природу, підвести дітей до усвідомлення необхідності зберігати і примножувати природні багатства. Вчити будувати власні аргументи та ефективно відстоювати свою позицію. Розвивати критичне мислення; пізнавальний інтерес; культуру навчального співробітництва. Виховувати бережне , господарське ставлення до природи як до рідного дому, бажання зберегти нашу планету Земля для нащадків.
Обладнання. Таблички, кластер, костюм «природи», аудити, тести, гра «Переставлянка», відео «Збережемо природу Землі разом», пісня з мультфільму «Да здравствует природа» http://youtu.be/WCLFogGgPes.
І. Розминка 30 с
1. Я всміхаюсь сонечку
-Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квіточці,-
Хай вона росте!
Я всміхаюсь дощику:
- Лийся, мов з відра.
Гостям усміхаюсь я,
Зичу їм добра.
2.Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати.
І. Перевірка домашнього завдання. 2хв
1.Тест
1) На якому материку найчисленніше населення?
А Австралія
Б Антарктида
В Євразія
2)На якому материку найменше населення?
А Африка
Б Південна Америка
В Австралія
3)Які бувають раси людей на Землі?
А Чорна, жовта біла.
Б Чорна, сіра, біла.
В Чорна, біла, оранжева.
4) Чому виникли раси?
А Жили і розвивались у різних природних умовах.
Б Мають однакову будову тіла.
В Мають однакові звички.
5) До якої раси належиш ти?
А Білої
Б Жовтої
В Чорної
6) Люди самі собі створюють умови життя, тому вони об’єдналися:
А у групи
Б у народи
В у держави
2. Перевірка тестів за дошкою. Оцінювання робіт учнями.
1 В, 2В, 3А, 4А, 5А, 6В.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ваші враження
ІІІ . Актуалізація опорних знань учнів. 3хв
1.Створення емоційного фону уроку
Заходить дівчинка у костюмі природи, шкоди якій завдали люди.
- Ви щойно бачили, якої шкоди завдали мені люди.
- Чи впізнали ви мене?
- Допоможіть мені!
2. Виклик. Вирішення дилеми:
«Природа для мене…»
3. Побудова кластеру.
Природа - їжа, відпочинок, корисні копалини, вода, тварини, рослини, свіже повітря, родючі грунти, ліси, моря, океани, людина – частина природи…збереження природи
Знаю, хочу знати більше.
ІV. Обгрунтування навчання
- Природа для нас дуже важлива і людина - це частина природи, залежна від неї. Потрібні нам про це знати?
- А щоб відтворити природу,ми повинні щось робити?
V. Усвідомлення змісту.
1.Аналіз аудитів . Домашні дослідження 3 хв
Забруднення повітря з труб заводів О
|
Користування електромобілем О |
Вирубування лісів О |
Виливання стічних вод у річки О |
Економне споживання води О |
Очищення джерел і річок О |
Насаджування дерев О |
Знищення бур’янів хімічними речовинами О |
Спалювання сміття О |
Вторинне використання паперу О |
Використання сучасної зброї О |
Дружба між людьми на всій планеті О
|
Використання сонячних батарей замість спалювання нафти чи газу О |
Найбільше засмічують пластикові і паперові відходи О |
Купівля хутряних виробів О |
Вимикання електричних приладів, якими не користуєтесь О |
Фронтальне опитування
- Назвіть види забруднення природи людьми.
- Ви вдома дослідили, як люди забруднюють воду, повітря, грунти. Які наслідки нас чекають?
2.Гра «Переставлянка». Встановлення причини і наслідків. Робота у групі.
Причина |
Наслідок |
Вирубування лісів. |
Гинуть морські тварини
|
Засмічення паперовими відходами. |
Знищення рослин і тварин; «легень природи». |
Пластикове сміття в річках, океанах. |
Забруднення грунту. Додаткове Вирубування дерев.
|
Сміття на вулиці. |
Забруднення повітря, грунту. |
З кожної групи по одному представнику пояснюють причину і наслідок.
(кидати сміття в контейнери, збирати макулатуру, забирати сміття після відпочинку на природі, біля водойми)
Висновок:
Мої розумні дії принесуть користь не лише природі, а й мені!
(Чисте повітря, життя рослин і тварин, красу лісів, , їжу, здоров’я, радість життя, бо людина залежна від природи)
3. Велике коло
*Діти стають навколо «дівчинки – природи».
( Для сортування сміття)
- Навіщо сортувати його? ( Для вторинної переробки)
Із 10 кг пластикового сміття – 8 кг вторинної пластмаси.
1 т макулатури зберігає життя 17 деревам.
Розпад консервної бляшанки – 100 років, пластикової пляшки – 400років, а скляної – 1000 років.
*Діти очищають від забруднення «дівчинку - природу»
Висновок:
Мислимо глобально, діємо локально.
4. Фізкультхвилинка
Пісня з мультфільму «Да здравствует природа»
VІ. Рефлексія.
- Діти, ми допомогли природі, але чи привабливий у неї вигляд?
- А як відтворити природу, ви обговорите в групах і почнемо діяти.
2. Робота в групах. 5хв
Діти домовляються про користь даного способу відтворення природи.
Група №1 - саджають дерева;
Група № 2 – очищають струмочки, джерельця;
Група № 3 – оберігають пташок і метеликів;
Група № 4 – насаджують квіти.
3.Підсумок дії:
1) Показ відео «Збережемо природу Землі разом» (2 частина).
2) Фотографування дітей з відтвореною «природою» на фоні відео.
3)Висновок:
- Чи можемо ми разом зберегти природу планети Земля?
4. Дискусія. 3хв
*- Діти, як ви думаєте, лише ми піклуємося за збереження природи на планеті Земля? А хто ще?
Люди всієї Землі повинні об’єднатися.
- Які організації вам відомі?
5. Робота за підручником. Вибіркове читання.
Знайдіть назви організацій, які захищають природу і вирішують проблеми планети Земля.
* Показ слайдів:
Угода країн світу про |
зменшення викидів небезпечних речовин в атмосферу; обмеження торгівлі рідкісними видами рослин і тварин. |
Міжнародний союз охорони природи – 1948 рік |
||
заповідники |
заказники |
національні парки |
Міжнародна Червона книга – 1966 рік |
Національні Червоні книги |
Міжнародна організація Грінпіс бореться за збереження |
|||
лісів |
океанів |
рослин |
тварин |
6. Домашнє завдання:
за підручником ст.104 – 105;
за бажанням знайти інформацію про заповідники, заказники України і поді литися на наступному уроці.
VІІ. Підсумок уроку.
1.Продовження роботи з кластером:
- Навіщо сортувати сміття? (Для вторинної переробки)
- Яким діям навчилися? (Насаджувати, оберігати).
*Людина повинна знати, що вона частина природи, залежна від природи;
* Змінити ставлення до природи – берегти;
* Відтворювати природу - діяти .
Ми не успадкували Землю у наших батьків,
ми взяли її у борг у наших дітей.
В. І. Вернадський
Бережіть природу!