Урок із стратегіями розвитку критичного мислення "Охорона природи на Землі"

Про матеріал
Інтегрований урок розроблено до підручника І. Грущинська. Природознавство 4 клас
Перегляд файлу

Тема: Охорона природи на Землі.

 

   Предметно-ключові компетентності:

·        Поглибити і розширити знання дітей про вплив людини на природу;

·        Підвести дітей до усвідомлення необхідності зберігати і примножувати природні багатства, раціонально їх використовувати;

·        Ознайомити учнів з поняттям екології;

·        Розвивати їх пізнавальний інтерес, логічне мислення, вміння робити висновки, самостійно знаходити вихід із проблемної ситуації, використовуючи набуті уявлення про природу;

·        Виховувати бережливе, господарське ставлення до природи як до рідного дому, бажання зберегти нашу планету Земля для нащадків.

  Тип уроку: урок-подорож

    Обладнання:

Глобус, карта півкуль, фотографії чи малюнки представників основних людських рас, кольорові ілюстрації природних пейзажів різних країн світу, стаття підручника «Збережемо природу Землі разом» (с. 104-105), опорна схема, з ілюстраціями «Що наносить шкоду природі?», листки-сторінки із завданнями для роботи на уроці; пам’ятка «Будь другом природи»,  екологічна казка «Лісова пригода».

 

                Хід уроку

І. Підсумок фенологічних спостережень

- Яке сьогодні число, місяць?

- Якою була погода протягом місяця? Чи змінювалась?

- Які зміни відбулися  з приходом осені?

- Назвіть зміни у живій природі?

- А у житті тварин?

- Чим займалося населення нашої місцевості у листопаді?

- Дайте характеристику погоди на нинішній день за таким планом: дата, температура повітря, вітер, стан неба, опади.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

1.Уронтальне опитування (Інтерактивна гра «Мікрофон»)

- Назвіть материки Землі?

- Який материк складається з двох частин?

- Розкажіть, як заселені материки на Землі. Чому неоднаково? Користуватися картою півкуль.

- Розповісти про чорну, жовту і білу раси людей. Показати на карті. (що таке людські раси? Чим вони відрізняються одна від одної?)

- Розповісти як утворилися держави. Що має кожна держава? Що таке конституція та символи держави?

(Підсумок опитування)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми і мети уроку

 

                Краса життя

Я хочу, щоб яскравим цвітом

Природа чарувала нас

Щоб так було не тільки літом,

А й взимку, у негоди час.

Я хочу, щоб красу уміли

Сприйняти серцем люди всі

Щоб цінували й розуміли,

І поклонялися красі.

                                 (Т.Б. Демчишин)

          Інтерактивний метод «Прес»

-         Сьогодні ми з вами довідаємось про що?

-         Довідаємось як людство впливає на…( природу Землі) і як ... х (її охороняють).

Тема нашого уроку «Охорона природи на Землі».

 

ІV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу

1.  Запис учнями теми уроку.

2.  Розповідь учителя з використанням наочності.

-         Давайте розглянемо ілюстрації природних пейзажів різних країн світу. Ці природні ізюминки зачаровують нас своєю красою. Ми живемо серед природи, милуємося її  красою, беремо і споживаємо із неї все, що необхідно. Ми фотографуємо, малюємо різні пейзажі, в захоплені пишемо вірші, кажемо, що любимо природу.

-         А чи справді ми її бережемо?

Усе менше залишається на Землі місць, де б не ступала нога людини. І все більше природа потерпає від її діяльності.

  Колись життя людини залежало від «примх» навколишньої природи. Колись наші предки схилялися перед силою природи, гостро відчували свою залежність від неї. Але поступово все змінилося навпаки. У людей з’явилися поля, ферми, заводи, затишні домівки, різна техніка. І тоді людям стало здаватися, що вони вже не залежать від природи, що вони сильніші від неї. З часом людина все більше намагалася полонити природу, стати її господарем. Озброєна могутньою технікою, вона вважала себе велетнем, якому все на світі можна.

  Не пройшло багато часу, і люди побачили, що це не так. «Захоплення» природи призвело до забруднення повітря й води, руйнування грунту, загибелі лісів, знищення тварин і рослин.

  Змінюється склад атмосфери, Світового океану, фон радіоактивності. Це призводить до порушень екологічної рівноваги у природі.

           Екологія – слово грецького походження.

           Це наука про взаємозв’язки у природі.

  Люди почали розуміти, що вони не «панують» над природою, а просто знищують її. Іще люди зрозуміли: вони тисячами, мільйонами ниточок зв’язані з навколишньою природою і так само залежать від неї, як листочок дерева від його кореня. Знищивши навколишню природу, вони й самі не виживуть, бо людина – син природи, а не її цар.

 

V. Фізкультхвилинка

 

3. Робота з підручником (читання статті).

- Про деякі ознаки небезпеки, яка нависла над нашою планетою, дізнаєтесь, прочитавши статтю підручника «Збережемо природу Землі разом» (с. 104-105)

4. Метод Мозкова атака

Під час читання учні заповнюють на дошці опорну схему

“Що наносить шкоду природі?”

 Алгоритм проведення

  1. Після опрацювання статті учні по-черзі висловлюють думки про те “”Що наносить шкоду природі”
  2. Підбирають серед надрукованого матеріалу написи (чинники забруднення) та ілюстрації до них
  3. Прикріплюють на дошці

                     Що наносить шкоду природі

                            (матеріал на дошку)

Знищення         Війни             Хімічні реч.     Побутове              Видобуток

рослин і тварин                     отрутохім.     сміття                корисних

                                                                                                         копалин

 

   Вирубування               Екологічні              Відходи                Пожежі

лісів                               катастрофи                     виробництва

 

 5. Представлення учнями матеріалів пошуково-дослідницької роботи

  • учні виділяють факти про шкідливий катастрофічний вплив людини на природу

-         Нищівне вирубування лісів призводить до зміни клімату в тій місцевості, опускається рівень підземних вод, винищується рослинний і тваринний світ.

-         У деяких водоймах України через накопичення отруйних речовин зникають жаби. Це призводить до зменшення кількості чапель, журавлів, лелек.

- Через проведення робіт з опріснення в солоному озері Сасик (Кундук), що в Одеській області, змінився склад води, замулилось дно, зникли кефаль і креветки, бурі водорості. Хворіють люди, які живуть у селах біля цього озера.

-         У США в озерах Велике та Ері, у воді ще досі знаходять небезпечну для людини кількість отруйної речовини ДДТ (відомої як дуст), яка не виробляється уже понад століття.

-         Льодовик Атабаска в скелястих горах (Канада) забруднений смугами сажі, тому віковічний лід розтає.

-         Найвища вершина світу Еверест (Джомолунгма) стала нижчою на 3,7 м через потепління клімату на планеті.

-         Щорічно при морських перевезеннях і аваріях у моря та океани потрапляє близько 600000 т. нафти, це 10 тисяч залізничних цистерн. Від забруднення потерпають рослини  і тварини.

-         Вичерпуються поклади нафти і газу, вугілля, що породжує загрозу енергетичного голоду. На землі є такі місця, де грунти втратили родючість. Там існує гостра потреба в продуктах харчування.

-         Кожна людина на Землі за рік викидає тонну сміття.

Забруднення грунту, повітря і води хімічними речовинами, відходами фабрик і заводів, вихлопними газами автотранспорту спричиняє в людей алергічні захворювання, ураження шкіри та дихальних шляхів, виникнення злоякісних пухлин. Збільшилась захворюваність людей, які зазнали радіоактивного опромінення внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС.

Тому для життя і здоров’я людини такою важливою є охорона природного середовища.

(Продовжують читати статтю с.105)

6.  Самостійно опрацьовують парами приготовлені завдання на листках. (Метод «Займи позицію»)

-         Що я можу зробити для того, щоб зберегти навколишнє середовище?

-         Що я роблю для цього? (Заслухати відповіді кожної пари учнів)

Герої нашої екологічної казки добре знають, що потрібно робити, щоб уберегти природу.

7.  Інсценізація екологічної казка «Лісова пригода» .

8.  Пам’ятка «Будь природі другом» (Отримує кожен учень).

 

VI. Осмислення учнями знань

Відповіді на питання:

-         Від чого забруднюється природа?

-         Як люди забруднюють воду? Повітря? Грунт?

-         Що по вашому є найбільшою загрозою для природи Землі?

-          

VII.  Узагальнення та систематизація знань

-         Хто наносить найбільше шкоди природі?

-         Чим людина забруднює навколишнє середовище?

-         Що люди роблять, щоб розв’язати складні проблеми охорони і збереження природи?

 

VIII. Домашнє завдання

Прочитати статтю у підручнику с. 104-105, підготувати відповіді на запитання, після них.

       Творче завдання: намалювати малюнок – плакат «Планета людей у небезпеці – захистимо її».

 

 

docx
Додано
28 березня 2019
Переглядів
826
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку