Урок № 5 September 2024 р.
Тема: Збереження різноманіття тваринного світу.
Мета: Навчальна: вчити здобувачів освіти з порушеннями слуху, що треба робити щоб зберегти різноманіття тваринного світу, формувати навички самостійно працювати з різноманітними джерелами інформації; удосконалювати вміння здобувачів освіти з порушеннями слуху працювати з книгою;
Розвиваюча: розвивати логічне мислення здобувачів освіти з порушеннями слуху через проведення таких операцій як аналіз, порівняння, систематизація; розвивати мовну і слухову пам’ять; підвищувати стилістичну культуру мовлення; розвивати зв’язне усне й писемне мовлення, творчу уяву, коригувати вимову.
Виховна: виховувати в здобувачів освіти з порушеннями слуху національну свідомість, самосвідомість та ментальність, провідні риси громадянина своєї держави, любов до рідної країни, до української мови, до свого народу, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати.
Очікувані результати.
Після уроку здобувачі освіти з порушеннями слуху зможуть:
Встановлювати самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджувати їх самостійно дібраними прикладами;
Створювати самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв.
Формувати такі ключові компетентності: спілкування українською мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрові компетентності, соціальну і громадянську компетентності, екологічну грамотність.
Реалізовувати змістові наскрізні лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність»
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: презентація, підручник, диференційовані завдання, роздатковий матеріал, ілюстративний матеріал, завдання на картках.
Основні поняття та терміни: тварини, користь, шкода, їжа, збереження, Червона книга.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Перевірка наявності слухових апаратів та стану слуху.
Як ти мене чуєш? (Я чую добре).
Перевірка готовності учнів до уроку (чергові учні)
Емоційне налаштування на урок.
«А також я …»
Для цієї вправи вчителю необхідно підготувати картки, на яких написана якісна характеристика людини:
Добрий. - Чесний. –Щирий.
Спокійний. - Веселий. – Модний.
Справедливий. - Гарний. – Скромний.
Учні по черзі встають, називають свою позитивну рису характеру, а потім витягують картку і говорять: «А також я… (і читають рису, яка написана на картці).
ІІ. Мовна зарядка
«Жива природа».
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Створюється для непідготовлених учнів і знаходиться завжди в одному і тому ж місці. Учень, який не готовий до уроку, вписує своє прізвище в захисний лист і може бути впевнений, що його сьогодні не будуть питати. Завдання вчителя – тримати ситуацію під контролем.
IV. Актуалізація опорних знань
Складання мантальної карти «Що дають тварини людям».
V. Мотивація навчальної діяльності
Постановка проблемних питань на які учні зможуть відповісти в кінці уроку:
1. Які причини зменшення різноманіття тварин на Землі?
2. Для чого потрібно охороняти тваринний світ?
V. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вчителя.
На нашій планеті велика кількість видів тварин взагалі перестали існувати, а тисячам видів загрожує зникнення. Так, наприклад, повністю винищені такі види тварин, як дронт (наземний голуб), дикий бик-тур, дикий кінь-тарпан, стеллерова корова (представник морської фауни) та інші. Є види тварин, яких у дикій природі зовсім немає, вони живуть лише у спеціально створених для них звіринцях, зоопарках, заповідниках.
? • Як ви думаєте, чому так сталося?
Звичайно, змінилися природно-кліматичні умови, але причина не тільки в цьому, а також у бездумній діяльності людини.
Що таке екологічне мислення?
У процесі господарської діяльності людина вирубує ліси, осушує водойми, розорює цілинні ділянки степів, забруднює навколишнє середовище хімічними речовинами. Всі ці діяння людини призводять до зменшення кількості видів організмів.
Щоб зберегти різноманіття тварин і рослин, потрібно вміти жити в гармонії з природою, тобто організовувати господарську діяльність таким чином, щоб не шкодити природі, а зберігати її. В цьому полягає екологічне мислення.
Потрібно розуміти, що в природі немає «шкідливих» і «корисних» видів тварин. У природних екосистемах усі види — необхідні складові екосистеми, а вилучення будь-якого виду спричиняє порушення взаємозв’язків між видами, порушення рівноваги в екосистемі.
Потрібно не знищувати той чи інший «шкідливий» вид, а обмежити його чисельність, щоб він не зміг завдавати відчутної шкоди.
Тварини Червоної книги України
Щоб запобігти зникненню видів тварин та зберегти їх різноманіття, створюють реєстр видів, які підлягають охороні на певній території.
Запам’ятайте!
Червона книга України — це список рідкісних і зникаючих видів тварин і рослин, а також дані про їхній спосіб життя, поширення, заходи щодо їх охорони тощо.
Цікаві факти
З кожним десятиліттям дедалі більше видів рослин і тварин потребують охорони. Видана в 1980 р. Червона книга України містила всього 85 видів тварин: 29 видів ссавців, 28 — птахів, 6 — плазунів, 4 — земноводних, 18 — комах. Друге видання національної Червоної книги, що вийшло друком у 1994 р., містило вже 382 види тварин. Третє видання, опубліковане в 2009 р. у двох томах, охоплювало 542 види тварин.
Робота з довідковими джерелами:
Види тварин, занесених до Червоної книги України
Виписати в зошити 10 прикладів тварин.
Заповідні території та їх значення для збереження різноманіття тварин
Охорона зникаючих видів пов’язана з охороною екосистем, до складу яких вони входять. Для цього створюють заповідники, національні парки, пам’ятки природи, заказники.
Значну роль в охороні тваринного світу відіграють зоопарки та зоологічні музеї.
VІ. Фізкультхвилинка
Швидко встали – посміхнулись
Вище – вище підтягнулись
Нумо: плечі розімніть,
Вправо – вліво поверніться
Рук колінами торкніться.
Сіли встали, сіли встали
І на місце дружно сіли.
VІІ. Узагальнення і систематизація знань вивченого матеріалу
Завдання1: Робота в групі:
Група 1. Що таке пам’ятки природи? Яке їх значення?
Група 2. З якою метою організовують зоопарки?
Завдання 2:
Вправа «Інтелектуальний тир»
Учні перед виходом до дошки кидають дротик в мішень щоб вибрати завдання. Далі від центра розміщені легші завдання, але вони оцінюються меншою кількістю балів. В центрі – найскладніші, оцінюються вищим балом.
1. У чому полягає екологічне мислення людини?
2. У якому разі тварин заносять до Червоної книги України?
3. Назвіть відомі вам природоохоронні території.
4. Наведіть приклади тварин, які потребують охорони.
VІІІ. Підсумок уроку
Дайте відповіді на проблемні питання покладені на початку уроку.
(Відповіді учнів)
Рефлексія
Вправа «Корисні та шкідливі риси».
Які риси характеру допомагали вам, а які заважали?
Активність, апатія, ввічливість, упертість, дисциплінованість, допитливість, ініціативність, наполегливість, неуважність, незібраність, недбалість, організованість.
ІХ. Домашнє завдання
Опрацювати § 51, Підручник: Пізнаємо природу 5 клас; авт.:Д. Біда
Завдання: 3, ст. 198