Урок природознавства в 3 класі
ТЕМА: Зелене диво Землі. Як розрізняють рослини.
МЕТА: Продовжити формувати поняття природа нежива і жива; сформувати уявлення про царства живої природи, значення рослин, різноманітність рослин на Землі, про види рослин; формувати навички спостереження; розвивати логічне мислення; виховувати естетичні почуття.
ОБЛАДНАННЯ: Ілюстрації представників царств живої природи, гербарії, малюнки рослин різних видів.
ЕПІГРАФ ДО УРОКУ: З природою живи у дружбі,
То буде вона тобі на службі.
ТИП УРОКІВ: Комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Посідали всі тихенько,
Спинки відтягли рівненько,
Один одному всміхнулись
І до мене повернулись.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Тестування.
а) верхній пухкий шар землі, в якому ростуть рослини;
б) шар землі чорного кольору;
в) верхній шар землі, який обробляють люди.
2. Чорноземом називають грунт:
а) на якому багато рослин;
б) малородючий;
в) грунт чорного кольору, в якому багато перегною.
3. Основною ознакою грунту є:
а) наявність поживних речовин;
б) родючість;
в) наявність повітря і води.
4. З переліку вибери слова, які вказують, з чого складається грунт:
1) глина; 2) крейда; 3) вугілля; 4) повітря; 5) нафта; 6) перегній; 7) пісок; 8) вода;
9) торф; 10) мінеральні солі.
5. Чим корисні для грунту рослини і тварини?
а) вони не пропускають повітря;
б) вони зберігають вологу;
в) з їх решток утворюється перегній.
6. Як потрібно охороняти грунт?
а) насаджувати лісозахисні смуги;
б) вивозити сміття на поля;
в) боротися з ярами;
г) якнайбільше застосовувати отрутохімікати.
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
- 1 -
Що вище лісу, Білосніжна вата
Краще світу, Плине нижче хати,
Без вогню горить? А чим хата нижче,
(Сонце) То і дощик ближче. (Хмара)
Поле незміряне, Вони вдягаються тоді,
Вівці незліченні Коли теплінь приходить,
Посередині пастух, А роздягаються тоді,
Лише голова, Коли теплінь відходить.
Та й та – без вух. (Дерева)
(Небо, зірки, місяць)
Під землею риє нірки, Зубів не має, а кусається.
А над ними робить гірки. (Кропива)
(Кріт) Блакитний шатер увесь світ накрив. (Небо)
Білі дзвіночки висять, гойдаються, Це весняний чорний птах
Як вони називаються? (Конвалія) Називають його…(Шпак)
2. Бесіда.
V. Мотивація навчальної діяльності.
Бесіда.
VІ. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.
Проблемне запитання
Життя людини також тісно пов’язане з рослинами, тому що людина вживає їх у
- 2 -
їжу.
З деревини рослин виготовляють майже 10 тис. різновидів виробів і продуктів: папір, меблі, фарби, лак, будівельні матеріали, спирт тощо. Серед рослин є багато таких, що використовуються як ліки.
Для озеленення міст і сіл у розсадниках вирощують дерева, кущі та трав’янисті рослини, що мають пишну зелень і квіти.
Рослини чутливо реагують на зміни погоди. Відомо понад 400 рослин, за якими можна заздалегідь визначити зміни погоди; за ними можна визначити сторони горизонту, час протягом доби тощо.
Неоціненне значення рослин у житті людини як джерела естетичних вражень.
маленькі трав’янисті рослинки (суниця і т.п) без яких не можливе життя на Землі.
Звичайно, це лише маленька часточка тих рослин які є на Земній кулі. Адже вони ростуть по всіх куточках нашої прекрасної планети. І кожна з рослин неповторна своєю красою.
- Є рослини схожі між собою, але в той же час і трішки чимось відрізняються одна від одної.
- Зараз ми з вами пограємо в гру «Знайди розбіжності».
Розгляньте рослини (малюнки ромашки та конюшини різних видів), зверніть увагу на квітки і листки, знайдіть більш-менш подібні між собою. Чому так?
- Прочитайте останній абзац на с. 106, і ви знайдете відповідь. Учені дали назви всім відомим на Землі рослинам, щоб відрізнити одну від одної. Ці назви складаються з двох слів, як написано на гербаріях і малюнках. Усього на Землі росте близько 500 тис. видів рослин, в Україні – 16 тис.
VІІ. Закріплення та осмислення знань
VІІІ. Підсумок уроку
- Рослини згадуються і в народних піснях, і в загадках, і в прикметах. Послухайте деякі з прикмет.
- 3 -
3. Слухання вірша
Коли я бачу квітки очі:
«Люби», - мені вона шепоче.
Повз деревце іду зелене:
«Привіт»,- схиляється до мене.
В гніздечку пташку стріну в гаї:
Питає пташка: «Як ся маєш?»
«Спочинь!» - з болота жаба просить.
«Всміхнись», - цвіркун сюркоче в просі.
Який же світ кругом чудовий!
Додому йду в добрі й любові.
Землі стане менше на одну красуню. Милуйтеся природою не гублячи її! Охороняйте рослини, насаджуйте квіти, дерева, кущі, і наша планета буде ще кращою, ще зеленішою.
ІХ. Домашнє завдання
Підготувала:
вчитель початкових класів
Кам’янського НВК
ПЕРЕПЕЛИЦЯ ІРИНА ІВАНІВНА
- 4 -