16 червня о 18:00Вебінар: Збереження здоров’я дітей з особливими освітніми потребами

Урок "Зелене диво Землі. Як розрізняють рослини"

Про матеріал
Формувати поняття природа нежива і жива; сформувати уявлення про царства живої природи, значення рослин, різноманітність рослин на Землі, про види рослин. Виховувати естетичні почуття.
Перегляд файлу

                      Урок природознавства в 3 класі

ТЕМА: Зелене диво Землі. Як розрізняють рослини.

МЕТА: Продовжити формувати поняття природа нежива і жива; сформувати уявлення про царства живої природи, значення рослин, різноманітність рослин на Землі, про види рослин; формувати навички спостереження; розвивати логічне мислення; виховувати естетичні почуття.

ОБЛАДНАННЯ: Ілюстрації представників царств живої природи, гербарії, малюнки рослин різних видів.

ЕПІГРАФ ДО УРОКУ: З природою живи у дружбі,

                                        То буде вона тобі на службі.

ТИП УРОКІВ: Комбінований.

                                            ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент.

Посідали всі тихенько,

Спинки відтягли рівненько,

Один одному всміхнулись

І до мене повернулись.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Тестування.

  1. Грунт – це:

а) верхній пухкий шар землі, в якому ростуть рослини;

б) шар землі чорного кольору;

в) верхній шар землі, який обробляють люди.

2. Чорноземом називають грунт:

а) на якому багато рослин;

б) малородючий;

в) грунт чорного кольору, в якому багато перегною.

3. Основною ознакою грунту є:

а) наявність поживних речовин;

б) родючість;

в) наявність повітря і води.

4. З переліку вибери слова, які вказують, з чого складається грунт:

1) глина; 2) крейда; 3) вугілля; 4) повітря; 5) нафта; 6) перегній; 7) пісок; 8) вода;

 9) торф;  10) мінеральні солі.

5. Чим корисні для грунту рослини і тварини?

а) вони не пропускають повітря;

б) вони зберігають вологу;

в) з їх решток утворюється перегній.

6. Як потрібно охороняти грунт?

а) насаджувати лісозахисні смуги;

б) вивозити сміття на поля;

в) боротися з ярами;

г) якнайбільше застосовувати отрутохімікати.

ІІІ. Повідомлення теми уроку.

  • Прочитайте тему, яку ми починаємо вивчати. (Жива природа)
  • А тема сьогоднішнього нашого уроку звучить так: «Зелене диво Землі. Як розрізняють рослини.»
  • Отже, сьогодні на уроці ми дізнаємось які царства живої природи існують на Землі, які є види рослин і як їх розрізняти.

ІV. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Відгадування загадок.

                                                    - 1 -

Що вище лісу,                                Білосніжна вата

Краще світу,                                   Плине нижче хати,

Без вогню горить?                         А чим хата нижче,

                 (Сонце)                           То і дощик ближче.       (Хмара)

Поле незміряне,                            Вони вдягаються тоді,

Вівці незліченні                            Коли теплінь приходить,

Посередині пастух,                       А роздягаються тоді,

Лише голова,                                 Коли теплінь відходить.

Та й та – без вух.                                                                     (Дерева)

               (Небо, зірки, місяць)

Під землею риє нірки,                  Зубів не має, а кусається.

А над ними робить гірки.                                                         (Кропива)

                  (Кріт)                          Блакитний шатер увесь світ накрив.   (Небо)

Білі дзвіночки висять, гойдаються,         Це весняний чорний птах

Як вони називаються?  (Конвалія)           Називають його…(Шпак)

2. Бесіда.

  • Якою буває природа?
  • Які предмети неживої природи ми вивчали?
  • Що належить до живої природи?
  • Чим живі організми відрізняються від неживих предметів?

V. Мотивація навчальної діяльності.

Бесіда.

  • Які незвичайні тварини і рослини вам відомі?
  • Чи знаєте ви рекордсменів серед рослин і тварин?
  • Вислухаємо наших «пошуковців», які підготували деяку цікаву інформацію про окремі рослини.(повідомлення учнів)
  • Чи знаєте ви, що в дивовижному світі рослин є і рослини-синоптики, і рослини-орієнтири, і рослини-охоронці та інші незвичайні рослини? А серед звичайних рослин теж багато загадкового, цікавого.

VІ. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

  1. Бесіда з елементами розповіді та з використанням різної ілюстративної наочності.
  • Пригадайте, які живі організми оточують вас удома, на вулиці, у природі?
  • Перелічіть, які живі організми з тих, що є на таблиці вам відомі. (на дошці таблиця із зображенням предметів живої та неживої природи)
  • Чи знаєте ви на які групи поділяють усю живу природу? Перелічіть відомі вам групи.
  • Так, усю живу природу можна розподілити на 5 царств: рослини, тварини, гриби, дробянки, віруси.
  • Перше царство живої природи, яке ми будемо вивчати, - це рослини. Їх називають зеленим дивом Землі.

Проблемне запитання

  • Чому рослини так називають? Чи було б життя без рослин? (відповіді учнів)
  1. Розповідь учителя.
  • Перші рослини зявилися дуже давно, понад 250 млн. років тому. Без рослин життя на землі неможливе, бо тільки вони здатні запобігати нагромадженню надлишку вуглекислого газу в атмосфері і підтримувати потрібний для  існування організмів рівень кисню. Рослини затримують пил, кіптяву та інші шкідливі домішки, поглинають шум, виділяють в атмосферу велику кількість фітонцидів – летких речовин, які згубно діють на збудників хвороб.

Життя людини також тісно пов’язане з рослинами, тому що людина вживає їх у

                                                - 2 -

їжу.

  З деревини рослин виготовляють майже 10 тис. різновидів виробів і продуктів: папір, меблі, фарби, лак, будівельні матеріали, спирт тощо. Серед рослин є багато таких, що використовуються як ліки.

  Для озеленення міст і сіл у розсадниках вирощують дерева, кущі та трав’янисті рослини, що мають пишну зелень і квіти.

  Рослини чутливо реагують на зміни погоди. Відомо понад 400 рослин, за якими можна заздалегідь визначити зміни погоди; за  ними можна визначити сторони горизонту, час протягом доби тощо.

  Неоціненне значення рослин у житті людини як джерела естетичних вражень.

  1. Практична робота з гербаріями та малюнками рослин різних видів (ромашка лікарська, ромашка без’ язичкова, ромашка непахуча, конюшина червона, конюшина лучна)
  • Розгляньте гербарні зразки різних рослин. Серед них є дерева, які можуть досягати значних розмірів (відома в Рахові модрина, яка в 140 років мала висоту 54 м; 800 річний дуб, стовбур якого не можуть обхопити і 8 чоловік), є розлогі кущі та зовсім

     маленькі трав’янисті рослинки (суниця і т.п) без яких не можливе життя на Землі.                                                               

Звичайно, це лише маленька часточка тих рослин які є на Земній кулі. Адже вони ростуть по всіх куточках нашої прекрасної планети. І кожна з рослин неповторна своєю красою.

- Є рослини схожі між собою, але в той же час і трішки чимось відрізняються одна від одної.

- Зараз ми з вами пограємо в гру «Знайди розбіжності».

 Розгляньте рослини (малюнки ромашки та конюшини різних видів), зверніть увагу на квітки і листки, знайдіть більш-менш подібні між собою. Чому так?

  1. Робота з підручником.

- Прочитайте останній абзац на с. 106, і ви знайдете відповідь. Учені дали назви всім відомим на Землі рослинам, щоб відрізнити одну від одної. Ці назви складаються з двох слів, як написано на гербаріях і малюнках. Усього на Землі росте близько 500 тис. видів рослин, в Україні – 16 тис.

VІІ. Закріплення та осмислення знань

  1. Бесіда.
  • Навіщо вчені дали всім рослинам назви?
  • Із скількох слів складається назва виду?
  • Скільки видів рослин на Землі? В Україні?
  • Чим подібні між собою рослини одного виду?
  1. Робота в зошитах (с.38 )
  2. Робота зі схемою на дошці: царства живої природи.

 VІІІ. Підсумок уроку

  1. Інтерактивна гра «Мікрофон»
  • Чому рослини називають зеленим дивом Землі?
  • На які царства можна розподілити всі живі організми?
  • Чим рослини відрізняються одна від одної?
  • Чому в народі кажуть «Могутній, як дуб»?
  • «Тендітна мов берізка»?
  1. Народні прикмети.

- Рослини згадуються і в народних піснях, і в загадках, і в прикметах. Послухайте деякі з прикмет.

  1. Якщо рясно весною зацвітали проліски, то восени добре вродить картопля.
  2. Листя на березі жовкне – перед ранніми морозами.
  3. Коли цвіте черемха, завжди холодно

                                                   - 3 -

  1. Літо буде дощовим, якщо навесні з берези тече багато соку.
  2. На листях осики  виступають крапельки роси – буде дощ.
  3. Розпустився дуб – пора сіяти горох.
  4. Якщо влітку на горобині мало плодів, осінь буде сухою. Якщо рясна горобина, зима буде з морозами.

3. Слухання вірша

Коли я бачу квітки очі:

«Люби», - мені вона шепоче.

Повз деревце іду зелене:

«Привіт»,- схиляється до мене.

В гніздечку пташку стріну в гаї:

Питає пташка: «Як ся маєш?»

«Спочинь!» - з болота жаба просить.

«Всміхнись», - цвіркун сюркоче в просі.

Який же світ кругом чудовий!

Додому йду в добрі й любові.

  • Отож, діти, перед тим як зірвати квітку, подумайте, чи варто це робити? Адже на

Землі стане менше на одну красуню. Милуйтеся природою не гублячи її! Охороняйте рослини, насаджуйте квіти, дерева, кущі, і наша планета буде ще кращою, ще зеленішою.

ІХ. Домашнє завдання

  1. Прочитати тексти в підручнику на с.105 – 107.
  2. Закінчити завдання в зошиті на с. 38.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                           Підготувала:

                                                                                вчитель початкових класів

                                                                                Камянського НВК

                                                                                ПЕРЕПЕЛИЦЯ  ІРИНА  ІВАНІВНА

                                                                                            

 

 

 

 

 

 

 

                                                            - 4 -

doc
Додано
11 лютого
Переглядів
131
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку