Тема: Земноводні (амфібії)
Плазуни (рептилії)
Мета: Розширити і узагальнити знання учнів про земноводних і плазунів. Ознайомити з будовою, способом життя їх, і значення у природі і житті людини.
Розвивати вміння порівнювати і виділяти істотні ознаки.
Виховувати бережливе ставлення до тварин.
Обладнання: Предметні малюнки амфібій та рептилій, презентації «Земноводні», «Плазуни».
Хід уроку
І. Етап організації,мотивації діяльності.
1. Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок –
В країну відому, в крашу чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
II. Самовизначення учнів.
1. Перевірка готовності учнів до уроку;
2. гра „Акваріум"
Уявіть, що ваш клас незвичайний акваріум, а ви - різні риби.
У кожного на голівці з паперу шапочка з зображенням риб.
Нехай кожний зіграє роль якоїсь риби, розкаже про неї. А
розповідатиме той, кого вибере рибак.
Які риби нашої місцевості занесені до Червоної книти?
Як люди нашого краю захищають риб від знищення?
3. робота з календарем природи (синоптик)
III. Актуалізація знань і фіксація утруднень у діяльності
Земноводні. Амфібії (жаба)
Першими вийшли на сушу. Пристосовані до життя як на суші, так і у воді. Мають тулуб, голову, задні та передні кінцівки. Тіло вкрито постійно вологою шкірою, яка виділяє слиз (Презентація «Земноводні», слайд 4).
Дихають: у дорослих тварин бере участь у диханні гола, укрита слизом шкіра, тобто шкірне дихання при вологій шкірі. Буває легеневе та ротове дихання.
Розмноження: відкладають ікру і їхні личинки розвиваються у воді (Презентація «Земноводні»
Відносяться: жаби, ропухи, тритони, саламандри, квакші.
ІV . Постановка навчальної проблеми.
Розповідь учителя з використання мультимедійної презентації.
Клас земноводні
Земноводні, або амфібії, однаково пристосовані до життя у воді і на суші. Розмножуються у воді, відкладаючи ікру. Земноводних можна зустріти за десятки кілометрів від водойм. Проте вони не можуть довго перебувати на суші.
У них слабо розвинуті легені і як додатковий орган дихання функціонує шкіра.
Сучасні земноводні - невеликі тварини. Безногі - завдовжки 6,5 - 10 см, хвостаті 7 - 30 см (Презентація «Земноводні»
Найменша карликова мексиканська саламандра 4см
Велетенська саламандра примірно 1,5 метра.
V. Виявлення утруднень і постановка навчальної задачі.
1. Робота в парах. Вправа «Діаграма Вена» (діти заповнюють дві частини таблиці, відведені для протиставлення )
Відмінність
ЗЕМНОВОДНІ РИБИ
1.Передні та задні кінцівки наземного типу |
1. Плавні плавці пристосовані до плавання |
2. Немає зябр, дихають легенями та всією поверхнею тіла |
2. є зябра |
3. 2 кола кровообігу, серце трикамерне |
3. І коло кровообігу, серце двокамерне |
4.є слинні залози, розвинена клоака |
|
Інформатор 1. Жаба-ропуха (Презентація «Земноводні»
Найбільша серед безхвостих земноводних жаба-ропуха звичайна. Тіло цієї порівняно млявої, повільної тварини з бородавчатою шкірою досягає 17, іноді 20 см довжини. Поширена у Карпатах, на Поліссі, у лісостепу.
Інформатор 2. Квакша звичайна
Найменша серед безхвостих земноводних - квакша звичайна. Інколи довжина її тіла досягає 55мм, але звичайно не перевищує 35-40 мм. Зустрічається по всій території України, але найчисельнішою є на Поліссі, у лісостепу та лісистих районах Криму.
Інформатор 3. Довгожителі-рекордсмени
Земноводні відзначаються відносно великим довголіттям. Так, жаба ставкова досягає 10-річного віку, жаба трав'яна живе 18, квакша звичайна - 22, джерелянка 29, а ропуха — аж 36 років.
VІ. Фізкультхвилинка.
Хто ж там, хто вже так стомився
І додолу нахилився?
Треба дружно всім нам встати,
Фізкульт паузу почати.
Рано – вранці крокодили
на зарядку виходили.
А за ними вирушали
Тигри, леви і шакали.
Поспішали кенгуру,
несли в торбах дітвору.
Антилопи і горили
теж зарядку там робили.
Слон поволі наче робот,
піднімав свій довгий хобот.
Присідали крокодили – 1 і 2, і 3, й 4.
Лиш ледачі бегемоти не вилазили з болота.
VІІ.Побудова проекту виходу з утруднення.
Дуже давно в мезозойську еру плазуни панували на суші, в повітрі і навіть у воді.
Від давніх плазунів до нас дійшло чотири ряди
У наших краях водиться кілька видів черепах, ящірок та змій, а в теплих краях плазуни набагато різноманітніші, більш за розміром і чисельніші.
Живуть скрізь, крім північних і полярних областей.
Тіло плазунів вкрито роговими лусочками або щитками. Шкірних залоз немає, температура тіла, як і в земноводних, залежить від температури середовища.
Інформатор 4. Різноманітність
Найменші за розміром МАДАГАСКАРСЬКІ - КАРЛИКОВІ ХАМЕЛЮНИ 2-3 см
Найбільші ящірки КОМОДСЬКІ ВАРАНИ 3 м довжиною і масою
Серед змій є рекордсмени.
КОРОЛІВСЬКА КОБРА 5,58 м
ЧОРНА МАМБА І ТАЙПАН до 4 м
УДАВИ до 10 м
КРОКОДИЛИ до 7 м
ШКІРЯСТІ ЧЕРЕПАХИ до 2 м вагою 600 кг
Інформатор 5. Серед плазунів є живородні: хамелеони, ящірки, удави, морські змії. Інші розмножуються, відклавши яйця на суші. А деякі, навіть, будують гнізда.
Тривалість життя
Змії в тераріумах живуть 14- 26 років
Крокодили в неволі 50-85 років
Великі варани 50-70 років
Степові черепахи 115 років
а) вікторина «Плазуни» (Презентація «Плазуни»
VІІІ.Включення у систему знань і повторень
Значення (Презентація «Плазуни», слайд 13; презентація «Земноводні», слайд 15)
Деякі види плазунів мають велике господарське значення. Дуже цінується шкіра крокодилів, великих змій та варанів, рогові щитки черепахи.
З м'яса деяких видів черепах готують супи. їстівні і яйця черепахи.
У медицині використовують отруту змій. З неї виготовляють сироватку для вакцини при лікуванні від укусів отруйних змій та ліки, що допомагають при кровотечі та астмі, ревматизмі, радикулітах. М'ясо змій та яйця споживають у Японії та Китаї
КРИМСЬКИЙ ГЕККОН (ящірка ) 1 група
Це один з цікавих і рідкісних видів ящірок на Україні. Живуть на Південному березі Криму - від Алушти до Севастополя. Довжина тулуба досягає 5см, а загальна довжина з хвостом 9см.
Характерною особливістю геконів є відносно великі, опуклі, вирячені, як у жаби очі., які вкриті прозорою але нерухомою нижньою повікою. У них відсутні сльозові залози, що виділяють вологу для омивання очей. Тому гекони очищають від пилу і зволожують свої очі, облизуючи їх довгим язиком.
Пальці тонкі, криві, кігті гострі, зогнуті. За допомогою їх він може лазити по стінках будівель та скелях.
Більшість геконів має голос - вони пищать, чиргикають. їх голос можна чути за і 00 метрів.
Кримський гекон потребує охорони.
ВЕРЕТІЛЬНИЦЯ (ламка) 2група
Водиться на Поліссі, у Карпатах у степовій смузі та в правобережних степах України.
Особливістю є відсутність кінцівок. На перший погляд вони схожі на змій. Відрізнити від змій їх можна за такою ознакою : повіки добре розвинуті, хвіст довгий, закінчується тупо, легко може відриватися, причому ламається на кілька частин тому й називається веретільниця ламка/
СЕРЕДНЬОАЗІАТСЬКИЙ СІРИЙ ВАРАН 3група
(найбільша ящірка в СНГ)
Живе в пустинях Туркменії та Узбекистану. Довжина 1,5 метра. Полює на мишей, пташенят, комах, дрібних черепах. Якщо варан буде зненацька сполоханий людиною і не встигне сховатись в нору, він обертається і стає в оборонну позу. При цьому він дуже роздувається, гучно шипить, різко б'є хвостом у боки, кидається на людину і може вкусити.
Господарське значення варанів сірих - міцна й гарна шкіра для виготовлення взуття, сумок портфелів тощо.
3. Робота в зошитах стор. 30-36 (завдання: закінчити вірш - загадку)
IX.Рефлексія діяльності на уроці
Вправа «МІКРОФОН»
Х. Цінування
Підготувати казку або цікаву історію про рептилії. Стор. 30-36.
Додатково прочитати матеріал про крокодила, хамелеона, живородну ящірку, гадюку, ропуху звичайну, ящірку прудку.
Урок закінчено.