Урок "Земноводні (амфібії) і плазуни (рептилії)"

Про матеріал
Розширити і узагальнити знання учнів про земноводних і плазунів. Ознайомити з будовою, способом життя їх, і значення у природі і житті людини. Розвивати вміння порівнювати і виділяти істотні ознаки. Виховувати бережливе ставлення до тварин.
Перегляд файлу

Тема: Земноводні (амфібії)

             Плазуни (рептилії)

Мета: Розширити і узагальнити знання учнів про земноводних і плазунів. Ознайомити з будовою, способом життя їх, і значення у природі і житті людини.

            Розвивати вміння порівнювати і виділяти істотні ознаки.

            Виховувати бережливе ставлення до тварин.

Обладнання: Предметні малюнки амфібій та рептилій, презентації «Земноводні», «Плазуни».

 

Хід уроку

 

І. Етап організації,мотивації діяльності.

1. Сьогодні у нас незвичайний урок.

    Сьогодні ми зробимо ще один крок –

    В країну відому, в крашу чудову,

    Що нас так чекає й збагачує мову.

 

II. Самовизначення учнів.

1. Перевірка готовності учнів до уроку;

2.  гра „Акваріум"

Уявіть, що ваш клас незвичайний акваріум, а ви - різні риби.
У кожного на голівці з паперу шапочка з зображенням риб.
Нехай кожний зіграє роль якоїсь риби, розкаже про неї. А
розповідатиме той, кого вибере рибак.

Які риби нашої місцевості занесені до Червоної книти?

Як люди нашого краю захищають риб від знищення?

3.  робота з календарем природи (синоптик)

III. Актуалізація знань і фіксація утруднень у діяльності

 

Земноводні. Амфібії (жаба)

Першими вийшли на сушу. Пристосовані до життя як на суші, так і у воді. Мають тулуб, голову, задні та передні кінцівки. Тіло вкрито постійно вологою шкірою, яка виділяє слиз (Презентація «Земноводні», слайд 4).

Дихають: у дорослих тварин бере участь у диханні гола, укрита слизом шкіра, тобто шкірне дихання при вологій шкірі. Буває легеневе та ротове дихання.

Розмноження: відкладають ікру і їхні личинки розвиваються у воді (Презентація «Земноводні»

Відносяться: жаби, ропухи, тритони, саламандри, квакші.

 

ІV . Постановка  навчальної проблеми.

 Розповідь учителя з використання мультимедійної презентації.

Клас земноводні

Земноводні, або амфібії, однаково пристосовані до життя у воді і на суші. Розмножуються у воді, відкладаючи ікру. Земноводних можна зустріти за десятки кілометрів від водойм. Проте вони не можуть довго перебувати на суші.

У них слабо розвинуті легені і як додатковий орган дихання функціонує шкіра.

Сучасні земноводні - невеликі тварини. Безногі - завдовжки 6,5 - 10 см, хвостаті 7 - 30 см (Презентація «Земноводні»

Найменша карликова мексиканська саламандра 4см

Велетенська саламандра примірно 1,5 метра.

 

  V. Виявлення  утруднень  і  постановка  навчальної  задачі.

1. Робота  в парах. Вправа «Діаграма Вена» (діти заповнюють дві частини таблиці, відведені для протиставлення ) 

 

 

 

 

 

Відмінність

ЗЕМНОВОДНІ    РИБИ

1.Передні та задні кінцівки наземного типу

1. Плавні плавці пристосовані до плавання

2. Немає зябр, дихають легенями та всією поверхнею тіла

2. є зябра

3. 2 кола кровообігу, серце трикамерне

3. І коло кровообігу, серце двокамерне

4.є слинні залози, розвинена клоака

 

 

  1. Гра – вправа «Інтерв’ю» (читають повідомлення інформатор, кореспонденти складають по три запитання, а респонденти відповідають на них)

Інформатор 1. Жаба-ропуха (Презентація «Земноводні»

Найбільша серед безхвостих земноводних жаба-ропуха звичайна. Тіло цієї порівняно млявої, повільної тварини з бородавчатою шкірою досягає 17, іноді 20 см довжини. Поширена у Карпатах, на Поліссі, у лісостепу.

Інформатор 2. Квакша звичайна

Найменша серед безхвостих земноводних - квакша звичайна. Інколи довжина її тіла досягає 55мм, але звичайно не перевищує 35-40 мм. Зустрічається по всій території України, але найчисельнішою є на Поліссі, у лісостепу та лісистих районах Криму.

Інформатор 3. Довгожителі-рекордсмени

Земноводні відзначаються відносно великим довголіттям. Так, жаба ставкова досягає 10-річного віку, жаба трав'яна живе 18, квакша звичайна - 22, джерелянка 29, а ропуха — аж 36 років.

 

VІ. Фізкультхвилинка.

Хто ж там, хто вже так стомився

І додолу нахилився?

Треба дружно всім нам встати,

Фізкульт паузу почати.

Рано – вранці крокодили

на зарядку виходили.

А за ними вирушали

Тигри, леви і шакали.

Поспішали кенгуру,

несли в торбах дітвору.

Антилопи і горили

теж зарядку там робили.

Слон поволі наче робот,

піднімав свій довгий хобот.

Присідали крокодили –  1 і 2, і 3, й 4.

Лиш ледачі бегемоти не вилазили з болота.

 

VІІ.Побудова проекту виходу з утруднення.

  1. Повідомлення вчителя. Клас плазуни (Презентація «Плазуни», слайд 2).

Дуже давно в мезозойську еру плазуни панували на суші, в повітрі і навіть у воді.

Від давніх плазунів до нас дійшло чотири ряди

Изображение%20063

У наших краях водиться кілька видів черепах, ящірок та змій, а в теплих краях плазуни набагато різноманітніші, більш за розміром і чисельніші.

Живуть скрізь, крім північних і полярних областей.

Тіло плазунів вкрито роговими лусочками або щитками. Шкірних залоз немає, температура тіла, як і в земноводних, залежить від температури середовища.

 

Інформатор 4. Різноманітність

Найменші за розміром МАДАГАСКАРСЬКІ - КАРЛИКОВІ ХАМЕЛЮНИ        2-3 см

Найбільші ящірки КОМОДСЬКІ ВАРАНИ 3 м довжиною і масою

Серед змій є рекордсмени.

КОРОЛІВСЬКА КОБРА             5,58 м

ЧОРНА МАМБА І ТАЙПАН     до 4 м

УДАВИ                                          до 10 м

КРОКОДИЛИ                               до 7 м

ШКІРЯСТІ ЧЕРЕПАХИ            до 2 м вагою 600 кг

Інформатор 5. Серед плазунів є живородні: хамелеони, ящірки, удави, морські змії. Інші розмножуються, відклавши яйця на суші. А деякі, навіть, будують гнізда.

Тривалість життя

Змії в тераріумах живуть  14- 26 років

Крокодили в неволі             50-85 років

Великі варани                       50-70 років

Степові черепахи                       115 років

 

  1. Групова робота. Гра-фантазування (уявіть себе ящіркою,які роздуми виникають у вас перед)

а) вікторина «Плазуни» (Презентація «Плазуни»

 

VІІІ.Включення у систему знань і повторень

  1. Слово вчителя

Значення (Презентація «Плазуни», слайд 13; презентація «Земноводні», слайд 15)

Деякі види плазунів мають велике господарське значення. Дуже цінується шкіра крокодилів, великих змій та варанів, рогові щитки черепахи.

З м'яса деяких видів черепах готують супи. їстівні і яйця черепахи.

У медицині використовують отруту змій. З неї виготовляють сироватку для вакцини при лікуванні від укусів отруйних змій та ліки, що допомагають при кровотечі та астмі, ревматизмі, радикулітах. М'ясо змій та яйця споживають у Японії та Китаї

 

  1. Робота в групах (клас поділений на три групи, завдання для кожної групи: прочитати, розглянути малюнок, зробити висновки що до необхідності захисту тварини коротко озвучити)

КРИМСЬКИЙ ГЕККОН (ящірка ) 1 група

Це один з цікавих і рідкісних видів ящірок на Україні. Живуть на Південному березі Криму - від Алушти до Севастополя. Довжина тулуба досягає 5см, а загальна довжина з хвостом 9см.

Характерною особливістю геконів є відносно великі, опуклі, вирячені, як у жаби очі., які вкриті прозорою але нерухомою нижньою повікою. У них відсутні сльозові залози, що виділяють вологу для омивання очей. Тому гекони очищають від пилу і зволожують свої очі, облизуючи їх довгим язиком.

Пальці тонкі, криві, кігті гострі, зогнуті. За допомогою їх він може лазити по стінках будівель та скелях.

Більшість геконів має голос - вони пищать, чиргикають. їх голос можна чути за і 00 метрів.

Кримський гекон потребує охорони.

ВЕРЕТІЛЬНИЦЯ (ламка) 2група

Водиться на Поліссі, у Карпатах у степовій смузі та в правобережних степах України.

Особливістю є відсутність кінцівок. На перший погляд вони схожі на змій. Відрізнити від змій їх можна за такою ознакою : повіки добре розвинуті, хвіст довгий, закінчується тупо, легко може відриватися, причому ламається на кілька частин тому й називається веретільниця ламка/

 

СЕРЕДНЬОАЗІАТСЬКИЙ СІРИЙ ВАРАН 3група

(найбільша ящірка в СНГ)

Живе в пустинях Туркменії та Узбекистану. Довжина 1,5 метра. Полює на мишей, пташенят, комах, дрібних черепах. Якщо варан буде зненацька сполоханий людиною і не встигне сховатись в нору, він обертається і стає в оборонну позу. При цьому він дуже роздувається, гучно шипить, різко б'є хвостом у боки, кидається на людину і може вкусити.

Господарське значення варанів сірих - міцна й гарна шкіра для виготовлення взуття, сумок портфелів тощо.

 

3. Робота в зошитах стор. 30-36 (завдання: закінчити вірш - загадку)

 

IX.Рефлексія діяльності на уроці

Вправа «МІКРОФОН»

  • Назвати представників земноводних.
  • Як розмножуються земноводні?
  • Назвати представників плазунів.
  • Що здивувало на уроці?
  • Чи сподобалося працювати над темою?
  • За що ви можете себе похвалити?

Х. Цінування

Підготувати казку або цікаву історію про рептилії. Стор. 30-36.

Додатково прочитати матеріал про крокодила, хамелеона, живородну ящірку, гадюку, ропуху звичайну, ящірку прудку.

Урок закінчено.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Михайлова Інна
Додано
28 березня 2020
Переглядів
1591
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку