Тема: Їжа та її компоненти.
Мета: ознайомити учнів з компонентами їжі ; охарактеризувати склад харчових продуктів; розкрити функціональне значення для організму білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, води й мінеральних речовин; розвивати загальнокультурну, комунікативну, соціальну, здоров’язбережувальну компетентність учня, уміння аналізувати й узагальнювати навчальний матеріал, застосовувати на практиці отримані знання; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я, естетичні почуття, формувати переконання в необхідності здорового способу життя.
Обладнання: мультимедійна дошка, підручник
Очікувані результати: в кінці уроку учень називає компоненти їжі, наводить приклади водорозчинних і жиророзчинних вітамінів,характеризує склад харчових продуктів, пояснює функціональне значення білків, жирів, вуглеводів, води, мінеральних речовин,вітамінів для організму.
Хід уроку
І Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.
ІІ Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Вправа «Термінологічне лото»
На дошці прикріплені аркуші з номерами, на зворотному боці яких записані терміни. Учні виходять до дошки вибирають аркуш і дають визначення терміну.
Приклади термінів: асиміляція, дисиміляція, пластичний обмін, енергетичний обмін, метаболізм тощо.
Учитель: Іноді говорять «Ти є тим, що ти їси». Як ви розумієте цю фразу? (відповіді учнів).
III. Представлення теми та мети уроку
Тема сьогоднішнього уроку «Їжа та її компоненти». На уроці ви ознайомитесь з компонентами їжі, типами вітамінів; навчитеся характеризувати склад харчових продуктів, розкриємо функціональне значення для організму білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, води та мінеральних речовин.
IV. Вивчення нового матеріалу
Харчування забезпечує життєдіяльність організму та є його біологічною потребою. Усі необхідні організму речовини людина отримує з їжі. Хімічний склад харчових продуктів - це запорука нашого здоров'я і довголіття. Завдяки хімічним елементам, що потрапляють до нашого організму з їжею, вдається отримувати енергію, яку можна витратити на роботу, навчання, особисте життя і спорт, на великі відкриття.
Запитання для обговорення
Очікувана відповідь. Це все, що людина споживає для підтримання життєдіяльності організму. Вживаючи їжу, людина поповнює свій організм, речовинами та енергією потрібною для життєдіяльності.
Очікувана відповідь. До поживних речовин відносяться 6 груп речовин:
Проектування зображення на екран:
За результатами роботи заповнення таблиці:
Складові компоненти їжі
Поживні речовини |
Види |
Значення для організму людини |
Білки – основний будівельний матеріал |
Тваринні |
Виконують важливі функції в організмі: скорочення мязів, транспортування кисню, захист від інфекції і крововтрат тощо |
Рослинні |
||
Вуглеводи – основне джерело енергії |
Прості |
Забезпечують організм енергією, можуть відкладатися про запас у печінці |
Складні |
||
Жири – концентроване джерело енергії; здатні відкладатися про запас |
Тваринні |
Беруть участь у теплорегуляції організму захищають шкіру і волосся. Утворюють підшкірну жирову клітковину, джерело енергії |
Рослинні
|
||
Мінеральні речовини |
Солі, кислоти |
Підтримують сталість внутрішнього середовища, входять до складу багатьох тканин і частково виконують роль гуморальних регуляторів. |
Білки відіграють у житті людини важливу роль. Це воістину безкінечне джерело енергії. Вони наявні в кожній клітині.
Білки використовуються в організмі на:
«Постачальники» білків в організм людини – продукти тваринного походження. Повноцінними білками вважають білки м’яса, риби, сиру, молока,яєць. Деякі рослини, наприклад бобові (соя, горох,чечевиця), дуже багаті білками. Під час розщеплення 1 г білка, який потрапив до організму, утворюється 4 ккал енергії. З амінокислот, які входять до складу харчових білків, організм конструює нові, власні. Одночасно у клітинах відбувається руйнування білків. Кінцеві продукти білкового обміну – сечовина,креатенін та сечова кислота – дуже токсичні. За їх виведення з організму відповідають нирки.
На відміну від вуглеводів і жирів, білки не відкладаються про запас. Тому їх нестача завжди згубно впливає на здоров’я людини. Зайвий білок в організмі збільшує білкове навантаження на печінку (бере участь в обміні білка), що призводить до збільшення печінки і нирок в розмірах – їх гіпертрофії. Посилене білкове харчування сприяє перезбудженню нервової системи, що поступово призводить до неврозів. Підвищена кількість білків в їжі порушує травлення. Спочатку посилюється, потім гальмується секреція шлункового соку, що погіршує стан людини. Отже, і дефіцит білка, і його надлишок для здоров’я шкідливі.
Вуглеводи є основним складником харчового раціону людини, оскільки їх споживають приблизно в четверо більше, ніж жирів і білків. До найвідоміших вуглеводів відновиться глюкоза, сахароза, лактоза, фруктоза, крохмаль, глікоген. Вуглеводи є органічними сполуками, які разом з білками утворюють складні комплекси на мембрані клітин. Ці комплекси передають у середину клітини різноманітні сигнали з її поверхні. Також вуглеводи беруть участь у створенні запасу речовин, необхідних організму.
Вуглеводи становлять основу таких продуктів харчування як мед,цукор, цукерки, торти, тістечка, хліб, картопля, борщ, манна каша, макарони, груші, яблука, кавуни, виноград.
Цукор, основним компонентом якого є сахароза, виконує в організмі роль енергоносія. За цукром закріпилася назва «біла смерть». Справа в тому, що цукор є рафінованим продуктом. Під час потрапляння в кишечник сахароза швидко розщеплюється до глюкози та фруктози і всмоктується в кров. У крові відчутно підвищується концентрація глюкози. Це своєрідний удар по підшлунковій залозі, якій потрібно постачати організму достатню кількість гормону інсуліну, щоб відрегулювати вміст глюкози в крові. В останні роки широко використовуються замінники цукру: фруктоза, сорбіт,ксиліт,аспартат тощо.
У процесі перетравлення вуглеводів, що поступово надходять у кров, глюкоза відкладається в печінці і м’язах у вигляді глікогену. При достатніх запасах глікогену в депо надлишок, що надходить в кров, перетворюється на жир і відкладається у такому вигляді у тканинах.
Жири – це велика група нерозчинних у воді органічних речовин. Жири беруть участь у формуванні клітинної оболонки і внутрішньоклітинних мембран. Вони виконують функцію гормонів, вітамінів і захисних речовин. У кишечнику жири їжі розщеплюються до гліцерину та жирних кислот. У ворсинках кишечнику вони по-новому з’єднуються та утворюють нові жирові молекули, властиві для людського організму. Жири всмоктуються в лімфу, надходять у кров і розносяться нею до всіх органів і тканин. Частина жирів може відкладатися про запас у сполучнотканинних оболонка, сальнику та інших органах. Жирові запаси є резервом, що використовується організмом у разі нестачі їжі або виконання роботи з великою витратою енергії.
Жири становлять основну масу сала, горіхів, вершкового масла, олії.
Запитання для обговорення
Очікувана відповідь. Люди помирали від нестачі питної води
Багато людей не розуміють, для чого конкретно потрібно пити воду, хоча роблять це щодня, не замислюючись. Також мало хто знає, скільки людина може прожити без води. Тому давайте розберемося, у чому саме користь води, і як наш організм сигналізує про нестачу рідини.
Вода необхідна для розчинення більшості хімічних сполук, що містяться в організмі. Вона становить 65- 70 % маси тіла людини. За участі води та мінеральних солей відбуваються важливі фізико-хімічні процеси у клітинах та тканинах. Значна кількість води виводиться з людського організму із сечею, калом, потом, з видихуваним повітрям. Ці втрати компенсуються щоденним надходженням в організм 2,5 – 3 л води.
Фізкультхвилинка Гімнастика для очей
1 Зажмур очі щосили, а потім розплющ їх. Повтори 4 – 6 разів.
2 Погладжуй упродовж 1 хв повіки кінчиками пальців.
3 Роби кругові рухи очима: ліворуч- вгору-праворуч-вниз. Повтори 10 разів.
4 Витягни вперед руку. Стеж поглядом за подушечкою пальця, повільно наближаючи його до носа, а потім так само повільно відсовуючи назад. Повтори 5 разів.
5 Подивись у вікно, знайди найдальшу точку і затримай на ній погляд упродовж 1 хв.
Мінеральні солі в організмі необхідні для підтримання постійного складу внутрішнього середовища організму, забезпечення згортання крові, побудови тканин. Забезпечення виникнення збуджень у нервових та м’язових клітинах, обміну речовин тощо. Майже всі необхідні для організму людини мінеральні речовини містяться у звичайній їжі. Винятком є натрію хлорид (сіль кам’яна), який до неї додають. У регіонах , де вміст йоду в питній воді та продуктах харчування недостатній, його додають до кухонної солі.
Кожна поживна речовина, окремо взята, не може задовольнити всі потреби організму, тому людина довго не поживе на білковій, жировій або вуглеводній дієті. Тим більше неможливе існування на мінеральних речовинах. У цих випадках завжди буде недостатнім або пластичний, або енергетичний обмін, або регуляція обміну, живлення, росту, розвитку організму.
В більшості природних продуктів міститься суміш поживних речовин, але окремі компоненти бувають у різних кількостях. В одному продукті більше жирів (горіхи, м'ясо свиняче), в другому- білків (риба, яйця), у третьому-вуглеводів (картопля). З тваринних продуктів тільки в молоці є все потрібне для росту і розвитку дитячого організму.
Було це далекого 1736 року. Російські кораблі під командуванням видатних мореплавців Дмитра Лаптєва та Олексія Чирикова вирушили шукати Північного морського шляху. Їх затерли крижини, і вони зазимували біля узбережжя теперішнього моря Лаптєвих. Дуже швидко запаси свіжих продуктів та овочів вичерпалися, закінчилася і квашена капуста. Команда перестала відрізняти сніданки від вечерь, такі вони стали одноманітні: усе ті самі сухарі, солонина, сушена риба. І тут моряки один по одному почали хворіти на цингу (скорбут). Лише відвар з хвої врятував багатьох з них від загибелі.
Під час другої Камчатської експедиції видатного російського мореплавця Вітуса Берінга 1741 року кораблі «Св. Павло» і «Св. Петро» прибули на Командорські острови з екіпажами хворих на цингу. Тут сам Берінг і багато моряків померли від цинги, а решта врятувалася від смерті, бо їли траву і зелень. Цинга здавна була лихом мореплавців та мандрівників. На неї тяжко хворіли екіпажі кораблів експедицій Васко да Гама, Магелана тощо. Без перебільшення можна зазначити, що в епоху парусного флоту цинга забрала більше життів, ніж усі морські бої. У давнину цинга не щадила ані простих людей, ані царських, ані боярських сімей. Люди тривалий час шукали засобу, що виліковує це захворювання. Поступово було виявлено, що проти цинги чудово діють свіже м'ясо, настоянки хвої, шипшина, цитриновий сік.
Очікувана відповідь. Вітамін С.
Причина виникнення цих хвороб не була розгадана, але деякі спостережливі люди вбачали зв'язок між захворюванням і харчуванням. Відкриття зробив молодий російський лікар Микола Лунін 1880 року, вивчаючи вплив продуктів харчування на організм тварин. Вітаміни – це біологічно активні речовини різної хімічної природи необхідні для забезпечення певних фізіологічних і біохімічних процесів в організмі. Відомо понад 20 вітамінів. Деякі з них здатні розчинятись у воді (С, вітаміни групи В), а інші в жирах ( А,Д,Е,К), що зумовлює їхню фізіологічну дію на організм. Основним джерелом вітамінів є рослинна їжа.
Найбільшу кількість вітамінів містять свіжі продукти. Будь-які способи приготування їжі зменшують кількість вітамінів у ній, однак це відбувається різною мірою. Для того щоб зберегти якомога більше вітамінів у їжі дотримуйтесь певних порад.
Закінчіть речення:
Моєму організму щодня потрібні такі речовини...
У ті дні, коли я тренуюся, мені необхідно вживати більше ...
Щоб одержувати достатньо вуглеводів, я маю з’їдати....
Я вживаю їжу для того, щоб мій організм отримував ...
Якщо я не вживатиму білкової їжі, то ...
1 Що ви запам’ятали з сьогоднішнього уроку?
2 Що нового ви дізналися при вивченні даної теми?
3 Де ви зможете використовувати отримані знання?
Вивчити параграф 6