Урок "Життєві форми рослин"

Про матеріал
Методичні рекомендації до уроку біології в 10 класі по темі: "Життєві форми рослин". Додається презентація.
Перегляд файлу

                              Життєві форми рослин і тварин

                           як адаптації до середовища мешкання

Мета: -розкрити поняття «життєва форма»; показати взаємозв’язок  між            пристосованістю рослин і тварин та середовищем існування;

           -розвивати навички порівнювати різні групи організмів у відповідності їх   пристосування до певних умов середовища;

          -виховувати розуміння єдності адаптацій та середовища існування

Обладнання і матеріали: авторська презентація

Тип уроку: засвоєння нових знань

Ключові компетентності: спілкування державною мовоюя.наукове розумінняприроди,уміння аналізуватита формулювати висновки, знання та розуміння екологічних законів.

                                       Хід уроку

I Актуалізація опорних знань

1.Перевірка основних понять:

-екологічно пластичні види…

-екологічно непластичні  види…

-адаптивна радіація-…

2.Бесіда:

-які відмінності у морфологічній будові рослин є найбільш помітними?

-на які групи можна умовно розділити рослини ?

-чи існує спорідненість між усіма деревами,кущами і травами?

II Мотивація навчальної діяльності

Проблема: Як називаються подібні еколого-морфологічні риси тварин і чому тварини,що живуть в одному середовищі мають подібні пристосування?

III Засвоєння нових знань

1.Поняття про життєву форму як тип морфологічних пристосувань організмів до певних умов середовища існування і відповідного способу життя(записи в зошитах учнів на основі бесіди з учнями).

2..Розповідь вчителя з  демонстрацією слайдів презентації про життєві форми рослин.

2.1Життєва форма рослин складається на основі вивчення зовнішніх ознак надземних і підземних частин рослин. У відповідності з типом розвитку і тривалості життя. Класифікація за:

а)Раункієром. Виділив у 1905р. 5 основних форм(залежно від розміщення бруньок відносно поверхні землі):

-фанерофіти(дерева,кущі,дерев’янисті багаторічні ліани)-зимуючі бруньки високо над землею;

-хамерофіти(напівкущі)-зимуючі бруньки невисоко над землею;

-гемікриптофіти-надземна частина відмирає;

-криптофіти(кореневища і цибулини рослин)-зимуючі бруньки заховані в грунті;

-терофіти(однорічні трави)-зимують у вигляді насіння.

б)Гумбольтом.Він виділив 17 життєвих форм рослин(банани,пальми,папороті,орхідеї тощо);

в)Серебряковим. Розподілив рослини на групи-дерева,чагарники,трави,що відрізняються висотою,здерев’янілістю,тривалістю життя тощо.

3.Розповідь вчителя про життєві форми тварин(за Кашкаровим): риючі, повітряні, плаваючі, наземні, деревні. Демонстрація презентації.

IV Cистематизація одержаних знань

1.Заповніть таблицю

Життєва форма     Характеристика       Приклади

V Контроль знань

  1. Зіставте зображені листяні лісоутворювальні породи з їхніми назвами та отримайте латинську назву роду, до якого належить бук лісовий, що росте в Україні переважно в Карпатах. A Граб звичайний G Клен гостролистий F Вільха клейка S Береза бородавчаста U Липа серце листа
  2. Зіставте запропоновані ілюстрації тварин (1 – 8) із їхніми видовими назвами (А – Ж). Визначте належність запропонованих видів тварин до певної життєвої форми (за Д. М. Кашкаровим): А – акула сіра рифова; Б – ластівка сільська; В   кріт європейський; Г – косатка; Д – сарна європейська; Е – стриж чорний; Є  лань європейська; Ж – сліпак піщаний. Які критерії використали для класифікації? Чим екологічна класифікація відрізняється від філогенетичної?

VIДомашнє завдання &5,терміни

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
16 листопада 2023
Переглядів
159
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку