Життєві форми рослин і тварин
як адаптації до середовища мешкання
Мета: -розкрити поняття «життєва форма»; показати взаємозв’язок між пристосованістю рослин і тварин та середовищем існування;
-розвивати навички порівнювати різні групи організмів у відповідності їх пристосування до певних умов середовища;
-виховувати розуміння єдності адаптацій та середовища існування
Обладнання і матеріали: авторська презентація
Тип уроку: засвоєння нових знань
Ключові компетентності: спілкування державною мовоюя.наукове розумінняприроди,уміння аналізуватита формулювати висновки, знання та розуміння екологічних законів.
Хід уроку
I Актуалізація опорних знань
1.Перевірка основних понять:
-екологічно пластичні види…
-екологічно непластичні види…
-адаптивна радіація-…
2.Бесіда:
-які відмінності у морфологічній будові рослин є найбільш помітними?
-на які групи можна умовно розділити рослини ?
-чи існує спорідненість між усіма деревами,кущами і травами?
II Мотивація навчальної діяльності
Проблема: Як називаються подібні еколого-морфологічні риси тварин і чому тварини,що живуть в одному середовищі мають подібні пристосування?
III Засвоєння нових знань
1.Поняття про життєву форму як тип морфологічних пристосувань організмів до певних умов середовища існування і відповідного способу життя(записи в зошитах учнів на основі бесіди з учнями).
2..Розповідь вчителя з демонстрацією слайдів презентації про життєві форми рослин.
2.1Життєва форма рослин складається на основі вивчення зовнішніх ознак надземних і підземних частин рослин. У відповідності з типом розвитку і тривалості життя. Класифікація за:
а)Раункієром. Виділив у 1905р. 5 основних форм(залежно від розміщення бруньок відносно поверхні землі):
-фанерофіти(дерева,кущі,дерев’янисті багаторічні ліани)-зимуючі бруньки високо над землею;
-хамерофіти(напівкущі)-зимуючі бруньки невисоко над землею;
-гемікриптофіти-надземна частина відмирає;
-криптофіти(кореневища і цибулини рослин)-зимуючі бруньки заховані в грунті;
-терофіти(однорічні трави)-зимують у вигляді насіння.
б)Гумбольтом.Він виділив 17 життєвих форм рослин(банани,пальми,папороті,орхідеї тощо);
в)Серебряковим. Розподілив рослини на групи-дерева,чагарники,трави,що відрізняються висотою,здерев’янілістю,тривалістю життя тощо.
3.Розповідь вчителя про життєві форми тварин(за Кашкаровим): риючі, повітряні, плаваючі, наземні, деревні. Демонстрація презентації.
IV Cистематизація одержаних знань
1.Заповніть таблицю
Життєва форма Характеристика Приклади
V Контроль знань
VIДомашнє завдання &5,терміни