Урок " Життя і творчість Осипа Турянського. "Поза межами болю"-поема в прозі, що охоплює, єднає людські серця".

Про матеріал
Розробка уроку на тему:" Життя і творчість Осипа Турянського. «Поза межами болю» – поема в прозі що хвилює, єднає людські серця".
Перегляд файлу

Марина ГАЛЕНКО, викладачка української мови та літератури, спеціаліст вищої категорії, старший викладач ДНЗ "Запорізький  професійний ліцей автотранспорту"

 

Розробка уроку

на тему:" Життя і творчість Осипа Турянського. «Поза межами болю» – поема в прозі що хвилює, єднає людські серця".

Мета – формувати компетентності:

1. Літературна компетенція: розуміння та аналіз тем, мотивів, образів та символіки у поемі "Поза межами болю". Вміння виразно висловлювати свої думки та ідеї про твір, аргументуючи їх за допомогою текстових доказів.

 2. Історична:  уміння орієнтуватися в хронологічному просторі Першої світової війни; уміння користуватися довідковою літературою, Інтернетом тощо для самостійного пошуку інформації.

3. Комунікативна компетенція: взаємодія здобувачів освіти під час обговорення поеми та обміну думками про теми та образи твору. Виступи перед групою з власними аналізами та інтерпретаціями.

4. Творча компетенція: створення творчих робіт, таких як буктрейлер, сенкан, колажі або презентації, що відображають основні ідеї та образи з поеми. Розвиток уяви та творчого мислення при інтерпретації твору.

5. Культурна компетенція: розуміння контексту та історичного значення творчості Осипа Турянського у літературі та культурі України.

6. Соціальна компетенція: розвиток співпраці та колективної роботи під час групових завдань та дискусій. Розуміння та співпереживання емоцій та почуттів, виражених у творі, та їх вплив на людські стосунки.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: презентація, кроссенс, текст твору, портрет Осипа Турянського, кадри з кінофільму.

                         

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

1. Створення емоційного настрою.

Посміхніться самі до себе, до мене, подаруйте посмішку один одному. Бачу, що у вас все гаразд. Сподіваюся, що такий настрій у вас буде протягом уроку. Тим паче, що посмішка – це головна умова успіху.

Отже, ви готові розпочати роботу?

2. Перевірка домашнього завдання.

На минулому уроці ми з вами познайомилися із життям і творчістю одного із представників західноукраїнської літератури початку ХХ століття, а саме  Богдана-Ігоря Антонича. То ж давайте пригадаємо, що ви запам’ятали.

За кроссенсом відтворіть, будь ласка, біографічні відомості про  митця (кроссенс висвітлюємо на інтерактивній дошці).

 

Хто з вас  підготував тестові завдання для перевірки знань своїх одногрупників? Будь ласка, прошу провести тестування (один здобувач освіти проводить тестування).

- Представником якої модерністської течії вважається Богдан-Ігор Антонич? (авангардизму, символізму)

- Дякую всім, хто сьогодні відповідав. Іншим пропоную на  скинути мені на електронну адресу свої кроссенси та тестові завдання. Дякую. Продовжуємо працювати далі.

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.

1. Асоціативний ряд

Назвіть асоціацію до слова «війна».

Складіть асоціативний ряд до слова війна – (жах, смерть, кров, нещастя, горе, розруха, розлука, сироти…) 

Війна – це жахлива сторінка у книзі людській пам’яті. Багато війн випало на долю людства.

2. Робота з ілюстрацією (малюнок з австрійської газети)

Зверніть увагу на екран. Який епізод з історії зображено?

Убивство 28 червня 1914 року ерцгерцога Франца Фердинанда, спадкоємця австро-угорського престолу, і його дружини герцогині Софії Гогенберг у Сараєво сербським гімназистом Гаврилою Принципом.

Що стало  приводом до Першої світової війни.

3. Бесіда.

- Що стало  приводом до Першої світової війни?

Убивство (28 червня 1914 року ерцгерцога Франца Фердинанда, спадкоємця австро-угорського престолу, і його дружини герцогині Софії Гогенберг у Сараєво сербським гімназистом Гаврилою Принципом.)

- Що вам ще відомо про цю війну? Хто в ній брав участь?

(Ця війна – одна з найкривавіших в історії людства. Вона велася між Троїстим, згодом Четверним союзом (Німеччина, Австро-Угорщина, Туреччина, Болгарія) і Антантою (Росія, Англія, Франція). У ході війни до Антанти приєдналися Італія, Румунія, США. Для всіх сторін війна мала загарбницький, несправедливий характер.)

- Що відомо про Україну у часи війни?

(У роки війни значна частина України перетворилася на райони запеклих бойових дій (Галичина, Закарпаття, Буковина, Поділля, Волинь). Територія кілька разів переходила із рук у руки. Це призвело до значних жертв серед мирного населення.)

- Так, багато українців брало участь у тій війні. Одним із них був письменник, перекладач, літературний критик, педагог, доктор філософії Осип Турянський, із творчістю якого ми сьогодні познайомимось. Запишіть, будь ласка, тему уроку.

III. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ.

1. Коротке повідомлення про митця (можна використати відео https://www.youtube.com/watch?v=N5STE7QYTfk ) або QR код.

2. Літературна спадщина митця та питання теорії літератури.

«Поза межами болю» – поема в прозі що хвилює, єднає людські серця (зміст https://www.youtube.com/watch?v=v_-qwX3dQoM )

3. Екранізація поеми у прозі «Поза межами болю» https://www.youtube.com/watch?v=v5c0YClZmx4

Теорія літератури

Поема в прозі – це ліро-епічний твір, написаний прозою, у якому історичні події й життя героїв розкриваються через сприйняття й оцінку оповідача.

Весь твір глибоко поетичний; він тримає читача в надзвичайному емоційному напруженні. Тому «Поза межами болю» О. Турянського за всіма жанровими ознаками – поема, хоч сам автор називав її «скромним оповіданням». Твір написаний поетичною ритмізованою прозою, з короткими уривчастими речитативними реченнями, нерідко з філігранним емоційним малюнком інверсованої фрази, сповненої глибокого психологізму.

Війни – найтрагічніші періоди в історії людства. Драматична війна – за відстоювання чужих інтересів. Саме такою була Перша світова війна 1914 р., де загарбницькі плани Австро-Угорщини щодо Росії та Сербії мали відстоювати колонізовані українці Західної України, серед яких був і мобілізований Осип Турянський.

3. Проблемні запитання.

- Що є вічними супутниками війни? (Холод, голод, божевілля, смерть, безнадійність, рани, воші, контузія, полон, канібалізм, розставання рідних, близьких)

- Як ви гадаєте, що допомагає людям здолати всі труднощі у таких надзвичайних ситуаціях, які створює війна? (Воля до життя, віра в перемогу і підтримка один одного)

- А які цінності, духовні чи матеріальні, у таких ситуаціях мають переважати? (Духовні)

Оптимістично звучать слова одного з героїв наприкінці твору, звернені до оповідача, а насправді до кожної людини: «Коли у тьмі і в хаосі, в якому ми мучимося, тліє іскра якої-небудь ідеї, то твоя огненна любов до життя й до його вищих цінностей переможе смерть». Тож попри трагічність зображуваних подій (живим лишився лише Оглядівський, герой-оповідач, в образі якого впізнаємо самого автора) провідна ідея перемоги духа над матерією яскраво втілена через засоби експресіонізму.

4. Закріплення вивченого матеріалу

Віртуальний музей творчості: створіть віртуальний музей з різними експонатами (фотографії, відео, аудіо, цитати) про життя та творчість Осипа Турянського та його поеми "Поза межами болю". Можна використовувати онлайн-інструменти для створення цього музею, наприклад, Google Slides або Padlet,Quizlet.  

Творча переробка образу: обиріть один з образів з поеми "Поза межами болю" та створіть власну творчу інтерпретацію цього образу через малюнок, колаж, вірш або короткий роздум.

Діалог "Зустріч з поетом": напишіть діалог між собою та Осипом Турянським на основі їхнього знання про поета та його творчість.

5. Фронтальне опитування:

1. Чому О. Турянський вирішив написати про загиблих товаришів? (Твір є своєрідним жалобним вінком)

2. Перелічіть друзів у нещасті. (Оглядівський, Добровський, Сабо, Бояні, Пшилуський, Штранцінгер, Ніколич)

3. Який художній засіб використав автор в уривку: «Ідуть живі трупи по трупі природи»? З якою метою? (Оксиморон, щоб передати жах ситуації, в якій опинилися люди)

4. Які тропи подано в уривку: «Чорні хмари закрили заздрісно сонце і блакить неба й повисли над ними, як велетенські чорні крила всесвітнього духа знищення».

5. Як потрібно було визначити найслабшого? (Герої будуть танцювати навколо корча, поки хтось не впаде)

6. Виставлення оцінок: самооцінювання

 

Оцініть свою роботу під час уроку, заповніть картку.

 

 

 

 

Прізвище та ім’я

Знання

змісту твору

(0-3)

Актив-ність під час роботи в групі

(0-3)

Аргумен-тованість

відповідей

(0-3)

Актив-ність упродовж уроку

(0-3)

Загальна

оцінка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

1. Підготуватися до характеристики образів твору, виписавши цитати, а також  приклади художніх засобів, використаних у повісті.

2. Які істини відкрили для вас герої твору?

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ

Заключне слово вчителя

Завершити наш урок я хочу словами Осипа Турянського: «Коли наша боротьба за волю така важка і кривава, то не падаймо ні на хвилю в темряву розпуки, бо

Через сльози і терпіння

Шлях веде до просвітління:

Хто боровся, скутий тьмою,

Тому сонце — мрія мрій. (подарувати сонечки/смайлики)

 

 

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
16 квітня
Переглядів
39
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку