Конспект уроку на тему "Життя і творчість Осипа Турянського. «Поза межами болю» – поема в прозі що хвилює, єднає людські серця. ТЛ: поема в прозі" розрахований на проведення протягом 45 хвилин, містить додатки: тести та кроссенси.
Тема. Життя і творчість Осипа Турянського. «Поза межами болю» – поема в прозі що хвилює, єднає людські серця. ТЛ: поема в прозі.
Мета – формувати компетентності:
предметні:
літературознавчі: розуміння й пояснення умовності зображення, створення художньої реальності на конкретному матеріалі; ідейно-художній зміст окремих фрагментів твору; коментування їх; виокремлення основної ідеї; пояснення особливості і ролі композиції, пейзажу, інших художніх засобів для втілення головних думок;
історичні: хронологічну: уміння орієнтуватися в хронологічному просторі Першої світової війни; інформаційну: уміння користуватися довідковою літературою, Інтернетом тощо для самостійного пошуку інформації;
просторову: уміння орієнтуватися в місцезнаходженні провідних держав світу та їхньому впливі на інші держави;
ключові: осмислення вартості мистецтва, грошей, почуттів людини тощо; висловлення власних міркувань, спираючись на текст;
емоційно-ціннісну: усвідомлення переваги в житті духовного над матеріальним.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: презентація, кроссенс.
Епіграф:
… воскресає поволі Душа,
Вона не вмирає і вмерти не хоче.
В. Крищенко
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
1. Створення емоційного настрою.
Посміхніться самі до себе, до мене, подаруйте посмішку один одному. Бачу, що у вас все гаразд. Сподіваюся, що такий настрій у вас буде протягом уроку. Тим паче, що посмішка – це головна умова успіху.
Отже, ви готові розпочати роботу?
2. Перевірка домашнього завдання.
На минулому уроці ми з вами познайомилися із життям і творчістю одного із представників західноукраїнської літератури початку ХХ століття, а саме Богдана-Ігоря Антонича. То ж давайте пригадаємо, що ви запам’ятали.
За кроссенсом відтворіть, будь ласка, біографічні відомості про митця (кроссенс висвітлюємо на інтерактивній дошці).
Хто з вас підготував тестові завдання для перевірки знань своїх однокласників? Будь ласка, прошу провести тестування (один учень проводить тестування).
Обміняйтеся зошитами і проведіть взаємоперевірку.
Ви мали підготувати кроссенси про життя і творчість Богдана-Ігоря Антонича або його поезії. Будь ласка, продемонструйте однокласниками свої роботи про поезії автора (кілька учнів пропонують однокласникам кроссенси про поезії «Різдво» та «Зелена Євангелія»).
Перед вами кроссенс до поезії «Різдво», будь ласка, почитайте цю поезію напам’ять (кілька учнів читають поезію напам’ять).
- Чому Богдан-Ігор Антонич у своїй поезії «Різдво» стверджує, що Бог народився в Дуклі, якщо з Євангелії всім відомо, що подія відбулася у Віфлеємі?
(Переосмислення факту народження Христа як події, що відбувається в кожному селі й містечку, поетом було зроблено для того, щоб показати свою щиру любов до рідного краю.)
- Представником якої модерністської течії вважається Богдан-Ігор Антонич? (авангардизму, символізму)
- Дякую всім, хто сьогодні відповідав. Іншим пропоную на перерві скинути мені на флешку свої кроссенси та тестові завдання. Дякую. Продовжуємо працювати далі.
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.
1. Асоціативний ряд
Назвіть асоціацію до слова «війна», назвали – сіли.
Складіть асоціативний ряд до слова війна – (жах, смерть, кров, нещастя, горе, розруха, розлука, сироти…)
Війна – це жахлива сторінка у книзі людській пам’яті. Багато війн випало на долю людства.
2. Бесіда.
- Що стало приводом до Першої світової війни?
(Убивство 28 червня 1914 року ерцгерцога Франца Фердинанда, спадкоємця австро-угорського престолу, і його дружини герцогині Софії Гогенберг у Сараєво сербським гімназистом Гаврилою Принципом.)
- Що вам ще відомо про цю війну? Хто в ній брав участь?
(Ця війна – одна з найкривавіших в історії людства. Вона велася між Троїстим, згодом Четверним союзом (Німеччина, Австро-Угорщина, Туреччина, Болгарія) і Антантою (Росія, Англія, Франція). У ході війни до Антанти приєдналися Італія, Румунія, США. Для всіх сторін війна мала загарбницький, несправедливий характер.)
- Що відомо про Україну у часи війни?
(У роки війни значна частина України перетворилася на райони запеклих бойових дій (Галичина, Закарпаття, Буковина, Поділля, Волинь). Територія кілька разів переходила із рук у руки. Це призвело до значних жертв серед мирного населення.)
- Так, багато українців брало участь у тій війні. Одним із них був письменник, перекладач, літературний критик, педагог, доктор філософії Осип Турянський, із творчістю якого ми сьогодні познайомимось. Запишіть, будь ласка, тему уроку.
III. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ.
1. Коротке повідомлення про митця (можна використати презентацію).
2. Літературна спадщина митця та питання теорії літератури.
«Поза межами болю» – поема в прозі що хвилює, єднає людські серця.
Поема в прозі – це ліро-епічний твір, написаний прозою, у якому історичні події й життя героїв розкриваються через сприйняття й оцінку оповідача.
Весь твір глибоко поетичний; він тримає читача в надзвичайному емоційному напруженні. Тому «Поза межами болю» О. Турянського за всіма жанровими ознаками – поема, хоч сам автор називав її «скромним оповіданням». Твір написаний поетичною ритмізованою прозою, з короткими уривчастими речитативними реченнями, нерідко з філігранним емоційним малюнком інверсованої фрази, сповненої глибокого психологізму.
Війни – найтрагічніші періоди в історії людства. Драматична війна – за відстоювання чужих інтересів. Саме такою була Перша світова війна 1914 р., де загарбницькі плани Австро-Угорщини щодо Росії та Сербії мали відстоювати колонізовані українці Західної України, серед яких був і мобілізований Осип Турянський.
3. Проблемні запитання.
- Що є вічними супутниками війни? (Холод, голод, божевілля, смерть, безнадійність, рани, воші, контузія, полон, канібалізм, розставання рідних, близьких)
- Як ви гадаєте, що допомагає людям здолати всі труднощі у таких надзвичайних ситуаціях, які створює війна? (Воля до життя, віра в перемогу і підтримка один одного)
- А які цінності, духовні чи матеріальні, у таких ситуаціях мають переважати? (Духовні)
- Так, у людському житті завжди ставиться питання вибору між пріоритетом духовного та матеріального. О. Турянський у творі «Поза межами болю» показав боротьбу в людині біологічних інстинктів і духовної волі до життя, підніс загальнолюдські цінності – дружбу, вірність, гуманізм, любов до рідних та батьківщини, що єднають людські серця, звільняють і просвітлюють душу.
Оптимістично звучать слова одного з героїв наприкінці твору, звернені до оповідача, а насправді до кожної людини: «Коли у тьмі і в хаосі, в якому ми мучимося, тліє іскра якої-небудь ідеї, то твоя огненна любов до життя й до його вищих цінностей переможе смерть». Тож попри трагічність зображуваних подій (живим лишився лише Оглядівський, герой-оповідач, в образі якого впізнаємо самого автора) провідна ідея перемоги духа над матерією яскраво втілена через засоби експресіонізму. Часто можна почути думку про те, що матеріальні цінності – це не головне, це дуже приземлені й негідні забаганки, а найперше, про що має дбати людина, – це моральна чистота, висока духовність, потяг до творчості. Гадаю, ви також з цією думкою згодні.
4. Фронтальне опитування за змістом твору з елементами ідейно-художнього аналізу.
1. Чому О. Турянський вирішив написати про загиблих товаришів? (Твір є своєрідним жалобним вінком)
2. Перелічіть друзів у нещасті. (Оглядівський, Добровський, Сабо, Бояні, Пшилуський, Штранцінгер, Ніколич)
3. Який художній засіб використав автор в уривку: «Ідуть живі трупи по трупі природи»? З якою метою? (Оксиморон, щоб передати жах ситуації, в якій опинилися люди)
4. Які тропи подано в уривку: «Чорні хмари закрили заздрісно сонце і блакить неба й повисли над ними, як велетенські чорні крила всесвітнього духа знищення».
5. Що було єдиним спадком для Штранцінгера, що лишила йому доля? (Він був сліпий, а скрипка – єдина радість)
6. Хто вбив охоронця? (Сабо)
7. Чому герої були приречені на смерть? (Не було нічого їсти, тільки гори)
8. Хто повинен був померти? (Той, хто найслабший)
9. Як потрібно було визначити найслабшого? (Герої будуть танцювати навколо корча, поки хтось не впаде)
10. Яка думка була під час руху в кожного з героїв? (Потрібно витримати, а то можуть добити)
12. Що допомогло вижити Оглядівському? (Ручки сина, які він ніби відчував на своїй шиї)
13. Хто виявився найслабшим? Яким було його останнє прохання? (Бояні. Просив передати мамі, що помер у теплій хаті на м’якій постелі)
14. Що робили з одягом Бояні? (Розпалили вогонь)
15. Біля вогнища кожен розповідає про себе як особистість в екстремальній ситуації…Продовжіть думку. (Штранцінгер спалює свою скрипку, віддає останнє, що в нього є. Сабо рве банкноти, що підступно здобув, розмірковує про гроші. Оглядівський марить дружиною й сином)
16. Хто хоче вгамувати голод людоїдством? (Сабо)
17. Хто змусив товаришів здригнутися перед людоїдством? (Ніколич)
18. Що засуджує письменник у своєму творі? (Жорстокість війн, кровопролиття, потворні явища життя)
19. Визначте стиль твору. (Експресіонізм)
5. Вільне письмо.
Робота в зошитах (5 хв.). Написати все, що відчуваєш і про що думаєш стосовно твору О. Турянського «Поза межами болю».
IV. ПІДСУМОК УРОКУ.
«… навіть після смерті триває трагедія Осипа Турянського… Я винен перед ним. Ми винні перед ним. Час винен перед ним. Розгорнім сьогодні його повість, вчитаймося у неї, переймімся її болем, смутком і надією – і подивуймося, як ми жили стільки літ без цієї пекучої сповіді про «дорогу смерті», на якій лунав протест проти війни. Він вірив у нас. Він писав, що є у житті сонце!» – закликає нас Роман Федорів.
За мотивами повісті «Поза межами болю» 1989 року було знято однойменний художній фільм режисером Ярославом Лупієм, раджу вам його переглянути.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Підготуватися до характеристики образів твору, виписавши цитати, а також приклади художніх засобів, використаних у повісті.
Додатки до уроку
Тестова перевірка знань з теми «Життя і творчість Б.-І. Антонича»
1. Богдан-Ігор Антонич народився на території ...
А Волині Б Буковини В Поділля Г Лемківщини
2. Назва першої збірки Б.-І. Антонича…
А «Привітання життя» Б «Три перстені» В «Книга Лева» Г «Зелена Євангелія»
3. Збірка, що вийшла у світ після смерті поета...
А «Три перстені» Б «Книга Лева» В «Зелена Євангелія» Г «Привітання життя»
4. Гімн природі, весні, землі – провідний мотив твору ...
А «Зелена Євангелія» Б «Різдво» В «Коляда» Г «Вишні»
5. Уславлення народження життя й радості – ідея твору ...
А «Зелена Євангелія» Б «Різдво» В «Вишні» Г «Коляда»
6. «Ходить сонце у крисані,
спить слов’янськеє Дитя,
Їдуть сани, плаче Пані,
снігом стелиться життя», – рядки із поезії…
А «Різдво» Б «Зелена Євангелія» В «Коляда» Г «Вишні»
7. Образи-символи «сани», «місяць», «золотий горіх» наявні у вірші…
А «Коляда» Б «Різдво» В «Автопортрет» Г «Зелена Євнгелія»
8. «Весна – неначе карусель,
на каруселі білі коні.
Гірське село в садах морель,
і місяць, мов тюльпан, червоний», – в уривку використано…
А персоніфікацію Б порівняння В епітет Г діалектизм
9. Богдан-Ігор прожив коротке життя, а саме…
А 30 років Б 28 років В 27 років Г 29 років
10. Серед рис творчості Богдана-Ігоря Антонича можна виділити…
А показ реальних картин життя лемків Б релігійні і космічні мотиви
В відгомін лемківського фольклору і поганської символіки Г асоціативність і міфологізм
11. Вищу освіту Антонич здобув у…
А Чернівецькому університеті Б Празькій академії
В Львівському університеті Г Київській академії
12. До якого літературного угрупування входив Б.-І. Антонович?
А «Дажбог» Б «Митуса» В «Логос» Г «Дванадцятка»
1. Народився в сім’ї священника, тому зображено Біблію.
2. Мав подвійне ім’я, тобто ще одного Янгола-охоронця.
3. Захоплювався музикою, грав на скрипці.
4. Навчався у Львівському університеті (будівля університету).
5. Був членом літературного угрупування, створеного навколо часопису «Дажбог».
6. Друга збірка поезій «Три перстені» принесла йому славу і визнання.
7. Всього видано 5 збірок поезій митця.
8. Один із найвідоміших творів поета «Різдво», тому ілюстрація до біблійної легенди про народження Христа.
9. Портрет Б.-І. Антонича.
КРОССЕНС «РІЗДВО»