5 жовтня о 18:00Вебінар: Використання дитячого фольклору на уроках іноземної мови

Урок. "Життя та творчість М.Коцюбинського. Пригодницький романтичний сюжет повісті «Дорогою ціною»"

Про матеріал

Розробка уроку+презентація+фізкульт хвилинка+додатки до уроку

Мета:

ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом М.Коцюбинського; викликати бажання знати більше про цю людину, його творчість, вміти викладати свої погляди на життя;

з'ясувати особливості жанру, сюжету та композиції повісті «Дорогою ціною», виховувати прагнення до самопізнання та самовдосконалення на прикладі життя і діяльності видатних людей;

розвивати навички виділення головного, сприйняття інформації на слух, коментування прочитаного, культуру зв'язного мовлення, логічне мислення, самостійність, спостережливість учнів.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Перегляд файлу

Повість – більший від оповідання розповідний твір, у якому досить широко змальовано життя одного чи кількох героїв протягом досить тривалого або важливого подіями часу.

Ознаки повісті

1. Насиченість подіями, наявність кількох провідних тем або сюжетних ліній;

2. Характери перебувають у розвитку, оскільки заторкнуті  значні історично - часові межі;

3. Охоплення відносно великого відрізку життя героїв.

4. Наявність  пейзажних елементів,

Час у творі

 ІІ половина ХVІІ ст.       Початок ХІХ ст.         Початок ХХ ст.    Декілька тижнів      Гайдамацький рух        Селянський рух під            Переддень                  Фрагмент із

М.Залізняк. І.Гонта.        проводом  Кармалюка.       революції              життя Остапа та

      Взяття Умані.            Масові втечі від панів.    1905 – 1907 р.р.               Соломії

Композиція — побудова літературного твору, розташування в певній послідовності всіх його частин, продумане розгортання подій і групування та розстановка персонажів.

Сюжет — подія або система пов’язаних між собою подій, у процесі розвитку яких розкриваються характери персонажів, а відтак і зміст художнього твору.

Сюжетні лінії «Дорогою ціною»

— відтворення історичної епохи в оповіданні;

 — боротьба героїв за волю і власне щастя;

— щире почуття кохання між Остапом і Соломією.

Риси пригодницького сюжету в повісті

Риси романтичного сюжету

Невелика експозиція, у якій окреслюється історична атмосфера часу.

Динамічність розгортання подій.

Велика кількість пригод, несподіваних поворотів сюжету.

Прийом переодягання (Соломія переодягається в парубка).

Пригоди й несподіванки під час подорожі: переховування біля переправи через Дунай, у плавнях, зустріч пораненого Остапа з вовком, екзотична сім’я циган.

Несподівана кінцівка: загибель Соломії й виживання Остапа, незважаючи на поранення та пізніші випробування, про що дізнаємося з епілогу

Боротьба за своє кохання — основний мотив поведінки Соломії.

Жіночність і мужність, винахідливість і рішучість головної героїні.

Пейзаж як засіб відтворення переживань героїв.

Зображення внутрішнього стану під час двобою Остапа з вовком

 

Повість – більший від оповідання розповідний твір, у якому досить широко змальовано життя одного чи кількох героїв протягом досить тривалого або важливого подіями часу.

Ознаки повісті

1. Насиченість подіями, наявність кількох провідних тем або сюжетних ліній;

2. Характери перебувають у розвитку, оскільки заторкнуті  значні історично - часові межі;

3. Охоплення відносно великого відрізку життя героїв.

4. Наявність  пейзажних елементів,

Час у творі

 ІІ половина ХVІІ ст.       Початок ХІХ ст.         Початок ХХ ст.    Декілька тижнів      Гайдамацький рух        Селянський рух під            Переддень                  Фрагмент із

М.Залізняк. І.Гонта.        проводом  Кармалюка.       революції              життя Остапа та

      Взяття Умані.            Масові втечі від панів.    1905 – 1907 р.р.               Соломії

Композиція — побудова літературного твору, розташування в певній послідовності всіх його частин, продумане розгортання подій і групування та розстановка персонажів.

Сюжет — подія або система пов’язаних між собою подій, у процесі розвитку яких розкриваються характери персонажів, а відтак і зміст художнього твору.

Сюжетні лінії «Дорогою ціною»

— відтворення історичної епохи в оповіданні;

 — боротьба героїв за волю і власне щастя;

— щире почуття кохання між Остапом і Соломією.

Риси пригодницького сюжету в повісті

Риси романтичного сюжету

Невелика експозиція, у якій окреслюється історична атмосфера часу.

Динамічність розгортання подій.

Велика кількість пригод, несподіваних поворотів сюжету.

Прийом переодягання (Соломія переодягається в парубка).

Пригоди й несподіванки під час подорожі: переховування біля переправи через Дунай, у плавнях, зустріч пораненого Остапа з вовком, екзотична сім’я циган.

Несподівана кінцівка: загибель Соломії й виживання Остапа, незважаючи на поранення та пізніші випробування, про що дізнаємося з епілогу

Боротьба за своє кохання — основний мотив поведінки Соломії.

Жіночність і мужність, винахідливість і рішучість головної героїні.

Пейзаж як засіб відтворення переживань героїв.

Зображення внутрішнього стану під час двобою Остапа з вовком

 

 

 

 

 

Карта самооцінки учня

ПІБ учня__________________________________________________

Критерії

Оцінка (від 0 до 2)

  • Тест

 

1. Підготовка до уроку (біографія письменника)

 

2. Підготовка до уроку (знання тексту «Дорогою ціною»)

 

3. Активна участь на уроці

 

4. Увага до нового матеріалу, запам’ятовування

 

5. Знання теорії літератури

 

6. Виконання всіх поставлених завдань

 

  • Загальна оцінка

 

 

Карта самооцінки учня

ПІБ учня__________________________________________________

Критерії

Оцінка (від 0 до 2)

  • Тест

 

1. Підготовка до уроку (біографія письменника)

 

2. Підготовка до уроку (знання тексту «Дорогою ціною»)

 

3. Активна участь на уроці

 

4. Увага до нового матеріалу, запам’ятовування

 

5. Знання теорії літератури

 

6. Виконання всіх поставлених завдань

 

  • Загальна оцінка

 

 

Карта самооцінки учня

ПІБ учня__________________________________________________

Критерії

Оцінка (від 0 до 2)

  • Тест

 

1. Підготовка до уроку (біографія письменника)

 

2. Підготовка до уроку (знання тексту «Дорогою ціною»)

 

3. Активна участь на уроці

 

4. Увага до нового матеріалу, запам’ятовування

 

5. Знання теорії літератури

 

6. Виконання всіх поставлених завдань

 

 

Перегляд файлу

Перегляд файлу

Урок з української літератури

8 клас

 

Тема: Життя та творчість М.Коцюбинського. Пригодницький романтичний сюжет повісті «Дорогою ціною».

Мета:

ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом М.Коцюбинського; викликати бажання знати більше про цю людину, його творчість, вміти викладати свої погляди на життя;

з’ясувати особливості жанру, сюжету та композиції повісті «Дорогою ціною», виховувати  прагнення до самопізнання та самовдосконалення на прикладі життя і діяльності видатних людей;

 розвивати навички виділення головного, сприйняття інформації на слух, коментування прочитаного, культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, самостійність, спостережливість учнів.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Методи і прийоми: метод проектів, дослідницький, проблемно-пошуковий; евристична бесіда, презентація, дискусія, складання таблиці, тестування.

Обладнання:  портрет М.М. Коцюбинського, фотоматеріали, ілюстрації до повісті «Дорогою ціною», підручник, презентації «Без коріння нема насіння» та «Життя коротке, мистецтво вічне»,  публікація  «Повороти долі»,  буклет  «Стежками  М.М. Коцюбинського», проектор, мультимедійна дошка, комп’ютер, тести. 

Міжпредметні зв’язки:  українська мова, світова література, історія, географія.

Теорія літератури:  повість, сюжет, композиція.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Доброго дня! Сідайте,будь ласка. Хто сьогодні відсутній?

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Учитель.

Діти, сьогодні ми перегорнемо ще одну літературну сторінку, відкриємо для себе талант, багатогранний талант. Але при всьому цьому, це звичайна людина, життєвим покликанням якої було служіння рідному народові. Тож недаремно, що в її адресу звучить саме такий поетичний відгук:

 

Глибоким зором і пером тонким

Він слугував народові своєму,

Палаючи душею разом з ним…

М.Рильський

Ці слова належать поетові Максиму Рильському, який присвятив їх Михайлові Коцюбинському. Тож сьогодні ми розпочинаємо вивчення творчості надзвичайно цікавого письменника. Чим саме цікавого? Думаю, кожен із вас знайде свою відповідь на це запитання.

Запишіть, будь ласка, тему уроку в зошитах. Отже сьогодні ознайомимося з  основними моментами життя і творчості письменника, з’ясуємо особливості сюжету та композиції повісті «Дорогою ціною».

ІІ. Мотивація вивчення матеріалу.

Учитель. Михайло Михайлович Коцюбинський – особистість дуже неординарна. Ви вже змогли в цьому переконатися, коли готували вдома в групах повідомлення про цього письменника за різними завданнями. Сподіваюся, після знайомства з результатами ваших досліджень, кожен зробить висновок: чого можна повчитися у Коцюбинського? Наскільки уважно ви будете слухати однокласників, ми перевіримо тестуванням.

 

ІІІ. Основна частина уроку. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Огляд життя і творчості письменника.

1.1. Презентація підготовлених повідомлень.

Учитель.

 Для кожного з нас найголовніше – це родина, бо людина починає своє життя саме в родині.

Тож розпочинаємо знайомство з письменником з його родинних зв’язків. Надаю слово групі «Родина».

Група «Родина». Повідомлення №1. Традиційно родинний зв'язок прийнято бачити у вигляді дерева.

Так і ми наше дерево назвали «Без коріння нема насіння», де хотіли б показати, які риси характеру подарували у спадок Михайлові Коцюбинському його батьки. Сам Михайло Коцюбинський народився 17 вересня 1864 року у Вінниці, в родині дрібного службовця.

Його мати, Гликерія Максимівна,походженням вона була з молдавського роду Абазів. Мати письменника, Ликера Максимівна, була на одинадцять років молодша за батька, вона  передала синові «любов і розуміння природи»,  «тонку і глибоку душевну організацію», «інтерес до читання».

Батько, Михайло Матвійович, був від природи людина неспокійна, не зносив утисків начальства, тому часто змінював місце роботи. Від нього у Михайлика виявилися прагнення до справедливості, наполегливість, любов до подорожей.

Звернемо вашу увагу на родинне дерево і пригадаємо ті часи, коли Михайликові виповнилося 9 років. У родині тоді розмовляли виключно російською мовою. А коли хлопчик тяжко захворів, то в маренні він почав говорити українською. Але нам здалося, що на генетичному рівні він уже був українцем. Безумовно, у Коцюбинських жили українці: дід-Матвій. Звідси і назва статті. Після цієї історії Коцюбинський почав писати українські пісні на зразок народних.

Невдовзі Коцюбинські мусили залишити Вінницю, i переїхали жити на село, згодом — у містечко Бар. Тут Михайла віддали до початкової школи (1875—1876), де він проявив себе старанним учнем.

Згодом навчався у духовному училищі у Шаргороді (1876—1880).

1881 — родина Коцюбинських повернулася у Вінницю. Через тяжке матеріальне становище сім'ї юнакові не вдалося продовжити освіту: мати осліпла, а згодом (1886) помер батько. Відповідальність за родину з 4 осіб (див.род.дерево)лягла на плечі Михайла. У 1886-1889 він заробляв приватними уроками і продовжував самоосвіту, а 1891-го, склавши екстерном іспит на народного учителя при Вінницькому реальному училищі, працював репетитором.

 

Учитель. Дякую. Передамо слово наступній групі - журналістам.

 

Група «Журналісти». Повідомлення №2.

 

Журналіст 1. Ми хочемо вам презентувати газету «Повороти долі», в якій дослідивши біографію письменника ми  зібрали цікаві факти з життя

Журналіст 2. Літературний талант у хлопчика помітив учитель російської літератури ще у другому класі бурси (Шаргородського духовного училища). Йому не лише сподобався твір Михайла про різдвяні канікули, але вчитель захистив свого учня від звинувачень інших у плагіаті, чим дав поштовх для розвитку таланту.

Журналіст 3. Не лише підтримка вчителя, а й кохання може підштовхнути до книги. Так, Коцюбинський в 11 років покохав 16-річну дівчину і, щоб вона звернула на нього увагу, почав читати багато книжок, зокрема твори Шевченка і Марка Вовчка.

Журналіст 4. Дуже романтична і досить неординарна історія кохання Михайла Коцюбинського. Він у 1895 році познайомився зі своєю майбутньою дружиною Вірою Дейшею. Його захопили її розумні очі. Вони одружилися. У цій родині на світ зявилось четверо дітей: Юрій, Оксана, Ірина, Роман(род.дерево). Вона зберігала вірність письменникові усе своє життя.

І ми почуємо відгомін цього кохання в багатьох творах письменника, зокрема і в повісті «Дорогою ціною»,яка була написана у 1901 році

 

Журналіст 5. Коцюбинський тяжко хворів. Спочатку хвороба проявилася у філоксерній комісії, яка боролася із шкідником виноградників (філоксерою) в Молдавії та Криму. Письменник думав, що то хвороба ніг, а виявилося – нерви та серце. Нервові перевантаження і вплинули на досить коротке життя (він прожив усього 49 років) Коцюбинського.

Серед подій, які скорочували його життя були:

1) руйнація виноградників, які були сенсом життя їх господарів;

2) жорстокі розправи над мирним населенням, які він бачив під час революції 1905 року;

3) побачені ним тяжкі страждання і смерть близьких друзів, зокрема І.Я.Франка.

Журналіст 6. А ще Коцюбинський переймався питанням: чому у нас не вміють шанувати письменників? Адже він бачив в Італії, як скидали шапки і віталися з італійським літератором. А у нас шана приходить хіба що після смерті.

 Учитель. Дякую. А як ви думаєте, чому так відбувається? (Орієнтовні відповіді учнів: через небажання читати, заздрість, егоїзм, неуважність).

 Учитель. Коцюбинський був дуже уважним до інших, тому прагнення до справедливості, успадковане ним від батька, привело його свого часу до революційних  та просвітницьких організацій «Народна воля» і «Братство тарасівців». А що ж ми можемо сказати про його творчість? Надамо слово літературознавцям.

 

Група «Літературознавці». Повідомлення №3. Усе своє свідоме і коротке життя Михайло Михайлович Коцюбинський присвятив творчості. Тому епіграфом до нашого повідомлення ми взяли такі його слова:

“… Щось сильне тягне мене до літературної праці – і літературі я відданий цілою душею”.

На його смаки в літературі вплинули, в першу чергу, українські письменники: Т.Г.Шевченко, Марко Вовчок, І.С.Нечуй-Левицький, Панас Мирний, Василь Стефаник. Але йому дуже подобалися європейські письменники: Гамсун, Шніцлер, Метерлінк, Мопассан, Ібсен. Про це він писав у своїх листах друзям та видавцям.

Перші спроби в літературі виявилися невдалими. Критики дали негативну рецензію на оповідання “Андрій Соловейко, або Вченіє світ, а невченіє тьма” і не надрукували його. Так само не були опубліковані наступні оповідання “21-го грудня, на введеніє”, “Дядько та тітка”. Першим надрукованим у львівському журналі Дзвінок” став вірш Коцюбинського “Наша хатка”.

 Рання творчість пройшла під впливом І.С.Нечуя-Левицького та Панаса Мирного. Найхарактернішими для неї є дитячі оповідання та твори на тему села.

 На другому етапі Коцюбинський ще зберігає сюжетні твори, проте експериментує із їх жанрами (нариси, образки тощо). Третій етап найхарактерніший, оскільки в цей час написані найвідоміші психологічні новели “Лялечка”, “В дорозі”, “Невідомий”, “Коні не винні”, “Intermezzo”, акварель “На камені”, етюд “Цвіт яблуні”, повість “Fata morgana”, поезії в прозі – цикл “З глибини”. Для цього періоду притаманний стиль імпресіонізм – звернення до почуттів, внутрішнього світу, вражень людини.

 Останній період характеризується композиційною гармонією у творах. У цей час написана відома повість «Тіні забутих предків».

Упродовж розповіді демонструється презентація.

Учитель. Дякую. Як ви думаєте, до якого етапу творчості належить повість «Дорогою ціною»? (До другого, коли ще зберігається сюжет твору).

Учитель. Наступна група нам розкриє таку характерну рису М.Коцюбинського, як любов до подорожей.

Група «Туроператори». Повідомлення № 4. Ми, представники туристичної фірми «Літературні шляхи», пропонуємо вам ексклюзивний тур, для того щоб ще раз згадати місця пов’язаня з життям письменника. Сьогодні ви можемо вирушити в заочну подорож «Стежками М.М. Коцюбинського». Ми побуваємо у різних містах України, зокрема: у Вінниці, де знаходиться музей-садиба письменника; у Шаргороді, де він навчався в бурсі (духовному училищі); у Кам’янці-Подільському, де він жив рік після закінчення бурси; у Чернігові, де довгий час жив зі своєю сім’єю, працював у Чернігівському земстві; у Житомирі, де Коцюбинський працював у газеті «Волинь».

  А тим, хто хочуть відчути атмосферу юності письменника, пропонуємо завітати на виноградники Криму та Молдови, де свого часу Михайло Коцюбинський працював у філоксерній комісії (знищуючи філоксеру – шкідника виноградників).

Ми також пропонуємо відвідати європейські країни, де Коцюбинський лікувався: Італію, зокрема острів Капрі, де він зустрічався з Максимом Горьким; Німеччину, Швейцарію та Австрію.

 Бажаємо вам багато цікавих вражень!

 Упродовж повідомлення слухачі знайомляться з буклетом.

Учитель. Ви уважно прослухали повідомлення про життя і творчість М.М.Коцюбинського, переглянули підготовлені матеріали, тому для вас не викличе труднощів скласти невеличкий тест,для цього візьміть Ваші гаджети, зайдіть у мережу Інтернет за посиланням_____________

 

1.2. Тестування.

ПІБ учня_______________________________

Варіант №1

1. Михайло Коцюбинський успадкував від матері…

а) музикальний слух;

б) тонку душевну організацію;

в) невисокий зріст;

г) запальний характер.

 

2. Батько вплинув на…

а) прагнення до справедливості;

б) бажання кидати роботу;

в) любов до читання;

г) розуміння української мови.

 

3. Михайло заговорив українською під час хвороби…

а) у 6 років;

б) у 7 років;

в) у 8 років;

г) у 9 років.

 

4. Літературний талант у Коцюбинського виявив…

а) учитель української мови;

б) учитель іноземної мови;

в) учитель російської мови;

г) учитель історії.

 

5. Закохавшись в 11 років у 16-річну дівчину, М.Коцюбинський…

а) запросив її в кіно;

б) подарував їй цікаву книгу;

в) почав багато читати;

г) написав і присвятив їй вірш.

 

6.  Установіть відповідність між місцевостями та установами, які там знаходяться, де працював М.М.Коцюбинський.

1. Крим  а) бурса

2. Чернігів  б) газета «Волинь»

3. Житомир  в) філоксерна комісія

4. Шаргород  г) земство

 

 

 

 

 

 

 

ПІБ учня_______________________________

Варіант №2

1. М.Коцюбинський народився…

а) 18 вересня 1864 року;

б) 17 вересня 1894 року;

в) 17 вересня 1864 року;

г) 17 вересня 1964 року.

 

2. Повість «Дорогою ціною» написана…

а) у 1902 роуі;

б) у 1901 році;

в) у 1905 році;

г) у 1900 році.

 

3. М.Коцюбинський мав хворобу…

а) нерви та ноги;

б) нерви та печінка;

в) нерви та голова;

г) нерви та серце.

 

4. На лікування Михайло Михайлович їздив у

а) Францію, Німеччину, Швецію;

б) Італію, Швейцарію, Австрію;

в) Німеччину, Іспанію, Великобританію;

г) Польщу, Італію, Китай.

 

5. Рання творчість Коцюбинського пройшла під впливом

а) Івана Нечуя-Левицького;

б) Івана Франка;

в) Василя Стефаника;

г) Марка Вовчка.

 

6. Установіть відповідність між місцевостями та установами, які там знаходяться, де працював М.М.Коцюбинський.

1. Молдавія  а) бурса

2. Чернігів  б) газета «Волинь»

3. Житомир  в) філоксерна комісія

4. Шаргород  г) земство

 

Взаємоперевірка:

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

2. Знайомство з повістю «Дорогою ціною».

2.1. Визначення жанру. Міні-дискусія.

Учитель. А тепер перейдемо безпосередньо до твору М.Коцюбинського «Дорогою ціною».

Ми не просто будемо працювати над змістом, а проведемо дослідження. (Твір попередньо прочитаний!) Справа в тому, що в літературній критиці існують суперечки щодо визначення жанру твору.

А як ви вважаєте?

 

 

  • Що таке повість?

Учениця. Повість – більший від оповідання розповідний твір, у якому досить широко змальовано життя одного чи кількох героїв протягом досить тривалого або важливого подіями часу.

                                                       Ознаки повісті

1. Насиченість подіями, наявність кількох провідних тем або сюжетних ліній;

2. Характери перебувають у розвитку, оскільки заторкнуті  значні історично - часові межі;

3. Охоплення відносно великого відрізку життя героїв.

4. Наявність  пейзажних елементів, розлогих авторських характеристик, символік                                                                                        

 

Учитель. Таким чином, ми з’ясували, що «Дорогою ціною» - це повість. Оскільки декілька головних героїв, декілька важливих подій, необмежений час, та ще й події розгортаються в історичному контексті. Це і є ще один невидимий герой твору – час.

                                                          Час у творі

 

 

ІІ половина ХVІІ ст.       Початок ХІХ ст.         Початок ХХ ст.    Декілька тижнів      Гайдамацький рух        Селянський рух під            Переддень                  Фрагмент із

М.Залізняк. І.Гонта.        проводом  Кармалюка.       революції              життя Остапа та

      Взяття Умані.            Масові втечі від панів.    1905 – 1907 р.р.               Соломії

      Події у Кодлі.

 

Минуле

Події 70-х років ХVІІ ст.,

Початку ХХ ст.,

зростання антикріпацької боротьби,

масові втечі селян від панів

Повість «Дорогою ціною»

Написана у 1901 році

Сучасне

Переддень революції 1905 – 1907 р.р.

Загострення класової боротьби

Майбутнє

Події минулого нероздільно

пов’язані з сучасним та майбутнім

 

          

Отже, М.Коцюбинському вдалося створити своєрідний часовий простір, де переплітаються події декількох століть, які мали вирішальне значення у житті героїв.

  У творі реалістично змальовані типові образи кріпаків першої половини ХІХ століття, які письменник подав узагальнено.  Остап і Соломія у творі змальовані як справжні борці за волю та справедливість. Не дивлячись на те,  що жадана воля залишилася для них лише мрією, вона передавалася від покоління до покоління                   

 

Учитель: Давайте звернемо увагу на особливості композиції та сюжет повісті.

Композиція — побудова літературного твору, розташування в певній послідовності всіх його частин, продумане розгортання подій і групування та розстановка персонажів.

 

Композиція «Дорогою ціною» «Дорогою ціною» має особливу побудову.

У коротенькому вступі письменник характеризує суспільно-політичне життя на Україні в 30-х роках ХІХ століття, коли розгортаються події, змальовані в оповіданні, а також згадує про ще давніші події з історії боротьби українського народу за свободу і незалежність. Коцюбинський висловлює свій погляд на життя народу як на «віковічну боротьбу двох станів, панського і мужичого».

Вступ до оповідання допомагає нам краще зрозуміти ідею твору.

Далі в п’яти частинах твору послідовно розгортаються події.

В заключній частині оповідання письменник показує самотнє життя уже старого Остапа через багато років після смерті Соломії. Вступ і закінчення, таким чином, є ніби своєрідною історичною рамкою, що охоплює зображені в творі події.

 

Вступ (експозиція) — палке слово автора про героїчну історію народу, про його нескорений вільнолюбивий дух.

I частина — втеча Остапа і Соломії від пана. Це зав’язка сюжету.

II частина — переправа через Прут і поранення головного героя.

III частина — перебування Остапа у плавнях, пошуки Соломією порятунку. Поєдинок юнака з вовком.

IV частина — головні герої у циган, арешт Остапа.

V частина. Кульмінацією повісті є спроба Соломії визволити коханого з-під турецької варти.

Розв’язка твору — загибель головної героїні.

Епілог — старий Остап живе самотою і чекає зустрічі у вічності з коханою.

 

Експозиція-вступ. Це ніби заспів, який потім конкретизується в типових людських долях, образах, подіях, пейзажах тощо. У вступі твору Коцюбинський розповідає про підневільне рабське життя селян-кріпаків, їх самовіддану боротьбу за волю, знайомить нас з формами цієї боротьби (втеча від панів на вільні степи Дунаю), з місцем дії. Вступ оповідання «Дорогою ціною» показує читачеві середовище, в якому формувалися герої твору, психологічно готує читача до вчинків Остапа і Соломії.

Зав’язка: втеча Остапа від пана і панщини як наслідок конфлікту між кріпаком і паном (пан хоче покарати героя за бунтарство, Остап вирішує втекти).

Розвиток дії: наступний епізод — злигодні героїв твору під час втечі, сутички з прикордонною вартою, турецькою поліцією.

Кульмінація: Соломія вирішує силою звільнити Остапа з-під з турецької варти. Сутичка з турецькою вартою.

Розв’язка: загибель Соломії, що завершує розвиток конфлікту в боротьбі героїв за волю.

 

Сюжет — подія або система пов’язаних між собою подій, у процесі розвитку яких розкриваються характери персонажів, а відтак і зміст художнього твору.

 

Сюжетні лінії «Дорогою ціною»

— відтворення історичної епохи в оповіданні;

 — боротьба героїв за волю і власне щастя;

— щире почуття кохання між Остапом і Соломією.

 

 

Учитель .У 1906 р., Людмила Старицькі-Черняхівська в журналі «Киевская старина», де, до речі, вперше і з’явився твір, назвала його пригодницька романтична повість .Отже, перед нами  пригодницька романтична повість?

В тексті, йде опис пригод, що відбуваються з героями, тобто відчувається перевага пригодницького начала

Наше завдання – зробити дослідити , що це пригодницька романтична повість, для цього давайте згадаємо риси

Риси пригодницького сюжету в повісті

 

Риси романтичного

(психологічного) сюжету

Невелика експозиція, у якій окреслюється історична атмосфера часу.

Динамічність розгортання подій.

Велика кількість пригод, несподіваних поворотів сюжету.

Прийом переодягання (Соломія переодягається в парубка).

Пригоди й несподіванки під час подорожі: переховування біля переправи через Дунай, у плавнях, зустріч пораненого Остапа з вовком, екзотична сім’я циган.

Несподівана кінцівка: загибель Соломії й виживання Остапа, незважаючи на поранення та пізніші випробування, про що дізнаємося з епілогу

Боротьба за своє кохання — основний мотив поведінки Соломії.

Жіночність і мужність, винахідливість і рішучість головної героїні.

Пейзаж як засіб відтворення переживань героїв.

Зображення внутрішнього стану під час двобою Остапа з вовком

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з текстом. Вчитель просить учнів дати відповіді на питання та знайти підтвердження відповідей у тексті.

 

IV. Узагальнення вивченого.

Учитель. На початку уроку ви почули питання, відповідь на яке намагалися знайти, слухаючи новий матеріал. Отже, чого б ви хотіли навчитися у Коцюбинського?

(прагнення до самопізнання, інтересу до читання, вмінню складати цікаві твори, подорожувати тощо)

А чи привабила вас повість «Дорогою ціною» ? Чим?

(історичністю, романтичністю)

 

V.  Підсумок уроку.

 Оцініть свою роботу на уроці, заповнивши таблицю в карті самооцінки. Оцінки за урок ви отримаєте з урахуванням заповнених вами карток та за виконання тесту окремо.

 

Карта самооцінки учня

ПІБ учня__________________________________________________

Критерії

Оцінка (від 0 до 2)

  • Тест

 

1. Підготовка до уроку (біографія письменника)

 

2. Підготовка до уроку (знання тексту «Дорогою ціною»)

 

3. Активна участь на уроці

 

4. Увага до нового матеріалу, запам’ятовування

 

5. Знання теорії літератури

 

6. Виконання всіх поставлених завдань

 

  • Загальна оцінка

 

 

 Дякую всім за плідну роботу.

 

VІ. Домашнє завдання.

1) Опрацювати теоретичний матеріал (на 1-6 балів).

2) Визначити основні проблеми повісті, записати їх у вигляді простого плану, дібрати цитати (на 7-9 балів).

3) Написати твір-мініатюру «Чому повість «Дорогою ціною» залишається цікавою сьогодні?» (на 10-12 балів).

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Життя та творчість Михайла Коцюбинського. Пригодницький романтичний сюжет повісті “Дорогою ціною”Глибоким зором і пером тонким. Він слугував народові своєму,Палаючи душею разом з ним…М. Рильський

Номер слайду 2

Ознайомитись із життєвим і творчим шляхом М. Коцюбинського; З’ясувати особливості жанру, сюжету та композиції повісті «Дорогою ціною».

Номер слайду 3

Варіант №1б; а; г; в; в; 6) 1. в 2. г 3. б 4. а ВЗАЄМОПЕРЕВІРКАВаріант №2в; б; г; б; а; 1. в 2. г 3. б 4. а

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

ЧАС У ТВОРІМИНУЛЕСУЧАСНЕМАЙБУТНЄ

Номер слайду 7

ЧАС У ТВОРІМИНУЛЕСУЧАСНЕМАЙБУТНЄПодії 70-х років ХVІІ ст.,Початку ХХ ст.,зростання анти кріпацької боротьби,масові втечі селян від панів. Повість «Дорогою ціною»Написана у 1901 роціПереддень революції 1905 – 1907 р.р. Загострення класової боротьби. Події минулого нероздільно пов’язані з сучасним

Номер слайду 8

СЮЖЕТНІ ЛІНІЇ— відтворення історичної епохи в оповіданні; — боротьба героїв за волю і власне щастя; — щире почуття кохання між Остапом і Соломією. КОМПОЗИЦІЯПролог (експозиція)V частин. Розв’язка твору Епілог

Номер слайду 9

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Риси пригодницького сюжету. Риси романтичного сюжету. Журнал «Киевская старина», Людмила Старицька-Черняхівська

Номер слайду 10

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ1). Опрацювати теоретичний матеріал (на 1-6 балів).2). Визначити основні проблеми повісті, записати їх у вигляді простого плану, дібрати цитати (на 7-9 балів).3). Написати твір-мініатюру «Чому повість «Дорогою ціною» залишається цікавою сьогодні?» (на 10-12 балів).

zip
Додано
5 травня
Переглядів
180
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку