Урок "Життя в морях та океанах"

Про матеріал

Розповісти про живі організми, що живуть в океанах і морях, формувати знання про біологічні ресурси Світового океану, дати уявлення про їх використання людиною і екологічні проблеми, що виникають у зв'язку з цим; розвивати образну пам'ять, уміння співпереживати; виховувати дбайливе ставлення до багатств Світового океану.

Перегляд файлу

6 клас

 

 

ТЕМА: ЖИТТЯ В МОРЯХ ТА ОКЕАНАХ

 

Мета: Розповісти про живі організми, що живуть в океанах і морях, формувати знання про біологічні ресурси Світового океану, дати уявлення про їх використання людиною і екологічні проблеми, що виникають у зв’язку з цим; розвивати образну пам’ять, уміння співпереживати; виховувати дбайливе ставлення до багатств Світового океану.

Обладнання: фізична карта півкуль, атласи, підручники, плакати, фрагмент відеофільму про дослідження дна океану.

Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати: учні зможуть називати суттєві ознаки поняття «багатства Світового океану»; наводити приклади біологічних багатств Світового океану; розрізняти живі організми Світового океану, які належать до планктону, нектону й бентосу; оцінювати роль Світового океану для людини.

 

 

ХІД УРОКУ

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Прийом «Географічна розминка» — «Світлофор» (робота з картами)

Учитель або один з учнів ставлять питання за картою, учні сигналять картками.

Прийом «Інтелектуальна розминка» — «Світлофор»

Що таке рельєф місцевості?

Як зображують форми рельєфу на фізичній карті?

Який зв’язок існує між будовою земної кори та формами рельєфу?

Які, на вашу думку, особливості має рельєф дна Світового океану?

Яким приладом можна виміряти глибину океану?

Як залежить розміщення живих організмів від особливостей рельєфу дна Світового океану та клімату?

 

 


IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Приваблива мета»

Людині властиве прагнення пізнати невідоме.

Однак, незважаючи на високий рівень розвитку людської цивілізації, величезні простори Світового океану, зокрема його дна, ще й сьогодні залишаються недостатньо вивченими.

Демонстрація фрагменту відеофільму про вивчення підводного світу.

За допомогою сучасної апаратури вдалося з’ясувати, що рельєф дна Світового океану не менш різноманітний, ніж рельєф суші. Проте досліджений він лише на 5%.

Дивлячись на поверхню води, важко уявити те різноманіття життя, яке ховається внизу. А адже це не тільки тварини, риби і рослини. Основу морської харчового ланцюжка становить планктон.

Виступи учнів з повідомленнями про дослідження глибин океану.

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

1. Групи морських мешканців за умовами існування (робота з підручником)

Планктон, нектон, бентос – три групи, на які можуть бути розділені всі водні живі істоти.

Планктон утворюють дрібні водорості і тварини, які плавають біля поверхні води.

Нектон складається з тварин, які можуть активно плавати і пірнати у воді, це риби, черепахи, кити, акули і інші.

Бентос - це організми, що мешкають у самих нижніх шарах водного середовища існування. Він включає тварин, екологічно пов'язаних з дном, в їх число входять багато голкошкірі, придонні риби, ракоподібні, молюски, кільчасті черви і так далі.

 

2. Як поширені організми у світовому океані

Велетенські простори світового оке­ану - від закованих кригою просторів Північного льодовитого океану до теплих морів Індійського океану, заселені живими організмами. Відомо, що в сучасному океані живе біля 160 тис видів тварин і біля 10 тис видів водоростей. Це число постійно зростає, оскільки під час досліджень регулярно відкривають нові види й різновиди тварин і ро­слин. Світовий океан настільки великий, що іноді в ньому виявляють рідкісні тварини, які вважалися давно вимерлими.

Найбільш сприятливі умови для мор­ських мешканців у мілководній прибережній частині. Верхній шар води (до глибини 100 м) добре освітлюється і прогрівається сонцем. Завдяки активному перемішуванню він збага­чений киснем і поживними речовинами. Тому на мілководдях виникають справжні підводні «пасовища», де багато планктону, риб, які ним харчуються, та інших морських тварин.

Із віддаленням від берегів і з глибиною на­сиченість вод життям зменшується в сотні разів. Із глибиною зменшується проникнення соняч­ного світла, кількість кисню і наростає тиск. У холодних і темних глибинах (більш як 1000 м) тиск води такий великий, що його не витримала б жодна наземна істота. Там мешкають тільки бактерії, черв’яки, молюски та риби, які змогли при стосуватися до таких умов.

Поширення організмів у Світовому океані змінюється й залежно від зміни клімату — від екватора до полюсів (широтна зональність). Холодні полярні води бідні на організми. Планктону там мало, тому небагато й риб. Є моржі й тюлені. У помірних широтах температура води протягом року в ища за 0 °С, у ній розчинена велика кількість кис­ню. Там вирує життя, тому ці води є найбільш «рибними» районами океану. У тропічних широтах рослин і тварин менше, тому що вода має підвищену температуру і більшу солоність. У теплих екваторіальних і тропічних водах на невеликих глибинах спостерігається величезна різноманітність теплолюбних риб, морських черепах, придонних організмі в (коралів, молюсків, морських зірок, крабів та ін.).

 

3. Пізнання Світового океану

Цілком справедливо, що нашу планету було б вірніше назвати "планета Океан". Загальна площа океанів і морів у два з половиною рази перевищує площу суші. Океанічні води покривають майже 3/4 поверхні Земної кулі шаром близько 4 000 м. У Світовому океані зосереджено, за різними оцінками, від 94 до 97 % вод гідросфери.

Океанологи постійно розробляють нові способи одержання якомога повнішої інформації про океан. Для цього використовується науково-дослідницькі судна, дослідницькі підводні човни, штучні супутники Землі. Важливе значення у цьому плані мають буйкові станції, які встановлюються у різних районах океану.

 

4. Робота з контурною картою

1) Знайдіть на фізичній карті світу морських жителів.

2) Позначте їх на контурній карті.

Висновок: В океанах, як і на суходолі, надзвичайно різноманітний склад тваринного світу.

 


V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота у парах (роздатковий матеріал)

№ п/п

Морський житель

Планктон

Нектон

Бентос

1.

Акула

 

+

 

2.

Дрібні рачки

+

 

 

3.

Черепаха

 

+

 

4.

Морська зірка

 

 

+

5.

Дельфін

 

+

 

6.

Корали

 

 

+

7.

Креветки

+

 

 

8.

Восьминіг

 

+

 

9.

Краб

 

 

+

10.

Медуза

+

 

 

 

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Учні підбивають підсумки за допомогою вчителя, відповідаючи на запитання:

Що нового для себе ви дізналися сьогодні на уроці?

З якими завданнями було впоратися легше, а з якими виникли труднощі?

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний текст підручника.

2. Скласти кросворд «Де живуть морські тварини».

 

 

 

 

 

 


Додаток №1

Роздатковий матеріал

№ п/п

Морський житель

Планктон

Нектон

Бентос

1.

Акула

 

 

 

2.

Дрібні рачки

 

 

 

3.

Черепаха

 

 

 

4.

Морська зірка

 

 

 

5.

Дельфін

 

 

 

6.

Корали

 

 

 

7.

Креветки

 

 

 

8.

Восьминіг

 

 

 

9.

Краб

 

 

 

10.

Медуза

 

 

 

 

№ п/п

Морський житель

Планктон

Нектон

Бентос

1.

Акула

 

 

 

2.

Дрібні рачки

 

 

 

3.

Черепаха

 

 

 

4.

Морська зірка

 

 

 

5.

Дельфін

 

 

 

6.

Корали

 

 

 

7.

Креветки

 

 

 

8.

Восьминіг

 

 

 

9.

Краб

 

 

 

10.

Медуза

 

 

 

 

№ п/п

Морський житель

Планктон

Нектон

Бентос

1.

Акула

 

 

 

2.

Дрібні рачки

 

 

 

3.

Черепаха

 

 

 

4.

Морська зірка

 

 

 

5.

Дельфін

 

 

 

6.

Корали

 

 

 

7.

Креветки

 

 

 

8.

Восьминіг

 

 

 

9.

Краб

 

 

 

10.

Медуза

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
7 листопада 2018
Переглядів
9453
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку