Населення. Країни Африки. Звязки України з державами африканського континенту

Про матеріал

Розробка уроку за новою програмою, насиченого різноманітними формами та прийомами роботи. Урок розрахований на "активний " клас, в разі чого завданн можна спростити.

Перегляд файлу

Дата:

Клас: 7

Предмет: Географія

Тема: Населення та країни Африки

Мета: 

Освітня: актуалізувати поняття «людська раса», «нація», «густота населення». Познайомити школярів з расовим та етнічним складом населення Африки, з її колоніальним минулим та сучасною політичною картою материка. З’ясувати причини нерівномірності заселення Африки. Звернути увагу на зв’язки африканських держав з Україною.              
Виховна: Сприяти вихованню шанобливого ставлення учнів до представників різних рас та націй, поваги до їх мови та культури.             
Розвиваюча:  Розвивати у школярів інтерес до вивчення географії, вводячи в урок елементи цікавої географії та інтерактивні форми роботи. Розвивати логічне мислення учнів, вміння обґрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння. Розвивати вміння учнів вільно користуватися різними джерелами географічних знань (підручником, картами атласу, малюнками, схемами), аналізувати та зіставляти їх.             

Завдання:

-сформувати в учнів поняття про населення Африки, особливості його розміщення, етнічного складу;

-розкрити демографічні проблеми африканського континенту та визначити шляхи їх розв’язання;

-систематизувати знання учнів про етапи становлення сучасної політичної карти Африки;

-розвивати навички самостійної роботи з додатковими джерелами географічних знань.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: політична карти Африки, прапори та герби країн Африки, підручники, атласи, ілюстрації національного одягу, краєвидів столиць окремих країн материка, роздатковий матеріал, глобус, ноутбук та проектор

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть характеризувати головні риси населення;  знаходити та показувати на карті найбільші держави материка; оцінювати наслідки соціальних та економічних проблем у державах континенту

Хід уроку

І.Організаційний етап

Вступне слово вчителя:

Доброго дня шановні учні. Я щиро вас вітаю на уроці . Побажаю вам гарного настрою, позитивного спілкування та отримання задоволення від нашої спільної роботи. Чекаю від вас активної роботи.

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Прийом «Інтелектуальна розминка»

  Яка кількість сучасного населення Землі?

(Населення планети 7 мільярдів 635 мільйонів дані німецького фонду «Населення Землі»).

  Яку інформацію несе політична карта світу, Африки?

  Чим пояснити нерівномірність розміщення населення на Землі та в Африці?

IIІ. Оголошення теми та мети уроку

IV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

На попередніх уроках ви познайомилися з природою Африки, на цьому уроці ми будемо вивчати населення та країни материка, з’ясуємо зв’язок нашої держави з країнами африканського континенту.

Прийом «Фантастична добавка»

Якщо б ми з вами за допомогою машини часу раптом повернулись на кілька столітть назад, помандрували б країнами Африки. Ми змогли б поспілкуватись з її мешканцями? Думаєте, що ні? У багатьох країнах, знаючи ангійську, французьку, португальську – це було б легко. Звідки африканцям відомі ці мови? Чому Африку називають «Батьківщиною людства»? Після сьогоднішнього уроку ви зможете відповісти на це та інші запитання.

Прийом «Власні цілі» Додаток 1

А петер запишіть власні очікування від уроку на стікери

«Від уроку я очікую…»(пишуть очікування на стікерах)

«На уроці хочу дізнатись… ».

IV. Вивчення нового матеріалу

1.Кількість населення, раси та народи Африки

Пояснення вчителя

Кількість та розміщення населення Африки.      Багато вчених вважають Африку батьківщиною всього людства. У Східній Африці були знайдені знаряддя праці та залишки скелетів істот, що по праву можуть вважатися першими людьми на нашій планеті. Вік цих знахідок перевищує 2,5 млн років. Звідси перші люди почали розселятися по всіх материках.

Прийом «Хто перший»

За допомогою карти атласу розкажіть

які раси сьогодні проживають на материку Африка

Прийом «Лови помилку»  

Учитель показує на екрані фото представників рас та навмисне допускає помилку у їх назві. Уважні учні її помічають та виправляють учителя.             
Робота з підручником    

В Африці проживає понад 1,216 млрд. чоловік. Населення по території Африки розміщене досить нерівномірно. У Нільській долині Єгипту проживає до 1500 чол. на 1 км2, а в центральних частинах Сахари та пустелі Наміб менше 1 чол. на 1 км2. З інших територій найбільша середня густота населення спостерігається на узбережжі морів і океанів, по долинах великих африканських річок та озер.

    Знаючи загальну чисельність населення та площу Африки (30 132 000 км²), розрахуйте середню густоту населення материка.             
    Поясність причини нерівномірність розселення людей по території Африки. 
    В Африці мало міст. Це добре видно на карті. В основному міста розташовані на узбережжях морів і океанів. Найбільшим з них є столиця Єгипту – Каїр. Більша частина африканців проживає в сільській місцевості.

Прийом «Проблемне питання»

Якими причинами обумовлений нерівномірний розподіл населення на території континенту на сьогоднішній день?

Населення Африки розміщене нерівномірно. Величезні площі пустель майже безлюдні. Рідко заселена також частина екваторіальних та тропічних лісів. Водночас одним з найгустіше заселених районів Африки є долина Нілу — давній осередок активної діяльності людини, а також долина річки Окаванго.

Прийом «Географічна лабораторія» (5 хв) Додаток 2

         Проведіть обрахунки, яких не вистачає та накресліть стовпчасту діаграму зростання кількості населення Африки та світу.

 За допомогою діаграми зробіть прогнози про можливу кількість населення Африки.

Рік

Населення Африки

Населення світу

Населення Африки, %

1950[1]

228 902 000

2 525 149 000

9,1 %

1960

284 887 000

3 018 344 000

9,4 %

1970

365 626 000

3 682 488 000

9,9 %

1980

477 965 000

4 439 632 000

10,8 %

1990

631 614 000

5 309 668 000

11,9 %

2000

814 063 000

6 126 622 000

13,3 %

2010

1 044 107 000

6 929 725 000

15,1 %

2016

1 216 130 000

7 432 663 000

16,4 %

 



.    
 

 Прийом «Мозковий штурм»

Багато країн світу бореться із скороченням кількості населення. З таблиці ви помітили, що в на території Африки кількість населення зростає. З чим це пов′язано? (Традиції, рівень медицини, рівень розвитку господарства)

Які ж проблеми пов’язані з кількістю населення та рівнем розвитку країн Африки? Найгострішою проблемою є проблема голоду. На континенті виробляється тільки 65 % продуктів, необхідних для харчування населення. Ситуація ускладнюється швидкими темпами зростання кількості мешканців Африки, міждержавними та етнічними конфліктами. Головна причина демографічних проблем Африки все ж таки пов’язана з економічною відсталістю країн континенту, погіршенням природних умов, що обумовлено нераціональним їх використанням. Таким чином, розв’язання проблем африканського континенту насамперед полягає у підвищенні економічного рівня країн, застосуванні досягнень науково-технічного прогресу, екологічних технологій тощо.

Висновки:

Кількість населення материка понад 1,216 млрд. осіб і постійно зростає.

Африка вважається колискою світу – центром людської цивілізації.

На території материка проживають представники трьох рас світу

 

Головні держави, проблеми їхнього розвитку.

У стародавні часи кордони держав на території Африки не мали чітких меж.

Прийом «Дерево рішень»

Роздивіться політичну карту атласу та поясніть, чому кордани країн Африки нагадують прямі лінії.

Поділ території почався в основному під час колонізації материка європейськими державами і закінчився тільки у другій половині XX ст. Обриси кордонів окремих країн, що являють собою прямі лінії, нагадують про колоніальне минуле Африки. Колонізатори ділили Африку не за територією проживання народів, а виходячи зі своїх власних інтересів.             
     Для виправдання європейської колонізації Африки в середині ХІХ ст. почали висуватися хибні ідеї про існування “вищих” та “нижчих” рас. Йшлося про те, що останні начебто не здатні до самостійного розвитку та розумової праці. Так виник расизм – система поглядів про фізичну та психічну нерівноцінність людських рас, про визначальний вплив расових відмінностей на історію й культуру народів. В наш час расизм засуджений міжнародною громадою. Пропагування будь-яких його ідей вважається аморальним та антилюдським.             
     Про те, що Африка була великим постачальником сировини і рабів, свідчить багато назв, що залишилися від колоніального періоду. Так, узбережжя сучасної Гани, з якої вивозили золото, називалось Золотим берегом, частина Ліберії — Перцевим берегом. Держава Кот-д'Івуар до 1986 р. мала назву Берег Слонової Кості. Взагалі, узбережжя Гвінейської затоки було сумно відоме як Невільничий берег.             
     У 1950 р. на території Африки було тільки 4 незалежних держави: Єгипет, Ефіопія, Ліберія та Південно-Африканська Республіка. З середини ХХ ст. почалося активне визволення африканських держав від колоніального поневоленняНаразі в Африці налічується 54 незалежних держави. Саме в Африці утворилась остання незалежна держава світу - Південний Судан.

Повідомлення учня «5 країн найбільших за площею» (Зінчук Олександра) Додаток 3

Повідомлення учня «5 країн найбільших за кількістю населення» (Старов Богдан) Додаток 4

Найбільша за площею країна — (2,4 млн км2 — майже у 4 рази більша за Україну), найменша — острів Святої Олени (0,4 тис. км2).

ПАР — єдина розвинена країна Африки інші є тими, що розвиваються. Найрозвиненішими серед африканських країн є держави Північної Африки, з якими Україна підтримує тісні зв'язки - торговельні, транспортні, культурні, туристичні.

Північна Африка включає такі країни: Алжир, Лівію, Єгипет, Марокко, Туніс. Це так званий Арабський Захід - найчисеніший економічно-розвинений регіон Африки. Усі країни мають вихід до Середземного моря, що впливає на їхні торговельні відносини з європейцями. Вони є постачальниками нафти і природного газу, туристичних послуг, сільськогосподарської продукції, товарів легкої промисловості. Усі країни регіону є членами ООН і Арабської Ліги.

Прийом «Пазл» (виконується групою) Додаток 5

Учні отримують розрізані контури країни Африки та складають їх. Після чого за допомогою політичної карти визначають країну і вказують її столицю.

Прийом «Шифрування» Додаток 6

Учні наввипередки шукають та записують координати запропонованих столиць

Каїр 30°пн. ш. 31° сх д, Преторія 26°пд. ш. 28° сх д, Додома  пд. ш., 35° сх. д., Ратат 34° пн. ш. 6° зх. д., Аккра 5°пн. ш. 0°зх. д

IV. Закріплення вивченого матеріалу       

Практична робота

Виконується у зошитах із друкованою основою

Прийом  Кроссенс (Африка) Додаток 7

Кроссенс  – асоціативна головоломка нового покоління. Слово «кроссенс» означає  «перетин значень» і придумане за аналогією зі словом «кросворд», яке в перекладі з англійської мови  означає  «перетин слів».

Починати розгадувати кроссенс можна з будь-якої картинки, що розпізнається, але центральним є квадрат під номером 5.  Центральна картинка, за бажанням автора, може бути пов’язана за змістом зі всіма зображеннями в  кроссенсі.  Але зазвичай потрібно встановити зв’язки по парно, зв′язуючи їх порядковий номер та називаючи їх: 1-6, 2-4 і тд.

Висновки

    Сучасна   політична   карта   материка   сформувалася  у другій половині XX ст. після звільнення більшості країн від колоніального рабства.

  • У Африці налічуєть 61 державу, 54 з яких є незалежними.
  • Головну роль у розвитку материка відіграють ПАР, Алжир, Лівію, Єгипет, Марокко, Туніс

V. Підсумок уроку, оцінення результатів роботи на уроці

Прийом «згодиться, не згодиться» Додаток 8

Повернімося до наших очікувань. Я пропоную аркушики із записами ваших очікувань покласти в рюкзак, якщо ви почули на цьому уроці щось нове, у мясорубку – якщо вам потрібно щось обміркувати, і викинути у корзину, якщо вважаєте що нічого корисного ви не отримали.

VII. Домашнє завдання

        Опрацювати відповідний текст у підручнику

 Написати твір «Я побував у….» Додаток 9

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
11 листопада 2018
Переглядів
4272
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку