Тема: Жива і нежива природа взимку
Мета: ознайомити дітей із характерними ознаками зими в живій і неживій природі, з причинами, що зумовлюють зміни в природі; учити спостерігати за природними явищами, фантазувати, робити висновки; розширювати знання учнів про природу лісів, парків та їхніх мешканців узимку; розвивати вміння встановлювати причини і наслідки явищ; виховувати любов і бережливе ставлення до природи, відчуття радості від спілкування з нею.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вітаю вас, любі діти, на нашому уроці
Чекають вас відкриття на кожному кроці
Знову в гості до природи йдемо
Цікаві знання собі візьмемо.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Трійка, трійка прилетіла.
Коні білі в трійці тій.
А в санях сидить цариця —
Білокоса, білолиця.
Як дмухнула холодком,
Все прикрилося сріблом. (Зима, зимові місяці)
-Ви вже здогадалися, про яку пору року ми сьогодні говоритимемо?
-Так, тема нашого уроку «Зима» (ілюстрація). Наше завдання визначити зміни в живій та неживій природі взимку, або по-іншому, ознаки зими.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Вправа «Асоціативний кущ»
- З чим асоціюється слово зима? (На дошці слово зима, до нього добрати потрібні малюнки)
2.Гра «Що переплутав художник?»
3.Бесіді «Ознаки зими в неживій природі»
Сонце низьке над горизонтом, температура повітря вдень і вночі нижче 0 °С, ночі довгі, дні короткі, опади у вигляді снігу, ґрунт твердий і вкритий снігом, водойми вкриті льодом.
4.Фізкультхвилинка
5.Гра «Четвертий зайвий»
— Послухайте уважно і назвіть зайве слово:
· Мороз, морозильник, море, морозиво.
· Сніг, сніданок, снігур, сніговик.
· Холод, холодильник, холодок, ходити.
· Лід, крижинка, ліки, ковзанка.
· Завірюха, віхола, заметіль, віник.
· Велосипед, ковзани, санчата, лижі.
6.Бесіда «Рослини взимку»
Ще восени однорічні трав’янисті рослини зів’яли, залишивши своє насіння в ґрунті. З нього навесні виростуть нові трави;
У багаторічних трав’янистих рослин відмерла наземна частина рослини, в ґрунті лишилися кореневища, бульби, цибулини.
7.Бесіда «Тварини взимку»
Багато лісових мешканців нічого не знають про зиму. В норах і барлогах сплять ведмеді, їжаки, кроти, миші. Сховалися на зиму комахи. Відлетіли у вирій шпаки, лелеки, журавлі, зозулі, дикі гуси та качки. Проте в лісі навіть узимку не порожньо. На снігу можна побачити сліди звірів та птахів.
Порівняй малюнки, знайди 6 відмінностей.
8.Гра «Перелітні-зимуючі птахи» з цеглинками лего ( презентація)
- Якщо на малюнку зображені перелітні птахи, ви піднімаєте оранжеву цеглинку.
- Якщо зимуючі – синю.
V. Підсумок уроку.
Гра «Так-ні»
Сигнали діти подають цеглинками лего. Залена цеглинка – так, червона – ні.
Оцінювання.
У вас є 6 цеглинок. Якщо ви все зрозуміли на уроці, у вас все вийшло, побудуйте вежу, висота якої продемонструє ваші старання.