Урок "Живлення і травлення"

Про матеріал
Мета: сформувати знання учнів про особливості обміну речовин гетеротрофного організму, способи живлення та травлення; поглибити знання про типи травних систем, їх особливості будови; розвивати логічне мислення, уміння порівнювати і робити узагальнюючі висновки; виховувати спостережливість та допитливість. Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

Урок № ___

Біологія

7 клас

 

Тема: Живлення і травлення

 

Мета:

сформувати знання учнів про особливості обміну речовин гетеротрофного організму, способи живлення та травлення; поглибити знання про типи травних систем, їх особливості будови; розвивати логічне мислення, уміння порівнювати і робити узагальнюючі висновки; виховувати спостережливість та допитливість.

Обладнання й матеріали:  підручник, робочий зошит

 Тип уроку. Засвоєння нових знань.

ХІД  УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів.

Слово вчителя

Для здійснення будь-якої дії — чи то переміщення тіла у просторі, чи то генерування електричного струму — організму необхідна енергія. Цю енергію він може отримати, лише вживаючи певну кількість їжі. Крім того, з їжею до організму тварини поступають будівельні блоки, з яких будується її тіло, а також такі вкрай важливі для організму речовини, як вітаміни і неорганічні сполуки. Але для того щоб здобути енергію та будівельні блоки з їжі, необхідно спочатку знайти її, схопити, перетравити і засвоїти.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

Бесіда

1. Які ви знаєте типи живлення?

2. Чим характеризується автотрофний тип живлення? Яким організмам він властивий?

3. Чим характеризується гетеротрофний тип живлення? Яким організмам він властивий?

 

ІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

Розповідь учителя

Одну з найважливіших функцій організму — обмін речовин — забезпечує живлення.

Пригадайте:

Що таке живлення?

Живлення тварин — надходження в організм і засвоєння ним речовин, необхідних для забезпечення енергетичних витрат, будови і відновлення тканин. Поживні речовини потрапляють до організму тварин з їжею.

Технологія «Мікрофон»

— Які способи живлення притаманні тваринам?

Тваринам притаманні різні способи живлення: серед них є хижаки, рослиноїдні, усеїдні, паразитичні та інші види.

Яка система органів забезпечує живлення тварин? (Травна система.)

Органи, що входять до її складу, забезпечують:

 захоплення їжі;

 внутрішньоклітинне або позаклітинне травлення;

 усмоктування поживних речовин.

Способи захоплення їжі відрізняються в багатьох тварин і навіть в окремих груп одного виду.

Запитання до учнів:

Як захоплюють їжу сидячі форми організмів?

Очікувана відповідь учнів:

Сидячі форми організмів живляться дрібними організмами або їхніми частинами, які рухаються в товщі води,— планктоном. Злагодженими рухами війчастого апарату або членистими кінцівками вони направляють до ротового отвору потік води, з якого й забирають потрібну їм їжу. В інших організмів вода проходить через фільтруючі системи, а все, що є в ній, тварина відфільтровує собі для поживи. Так живляться молюски, багатощетинкові кільчасті черви, губки.

Розповідь учителя

Деякі тварини заковтують значну кількість субстрату, наприклад піску, ґрунту, з яких потім у кишечнику виділяються органічні речовини.

— Пригадайте, яким організмам характерний такий спосіб захоплення їжі. (Дощові черви.)

Інші тварини захоплюють їжу великими шматками або цілими харчовими об’єктами, які потім досить довго перетравлюються.

— Наведіть приклади організмів, які так захоплюють їжу.

Очікувана відповідь учнів:

До таких тварин належать змії, поліпи, медузи.

Розповідь учителя

Звичайно, у багатьох випадках їжа перед надходженням у кишечник перетирається спеціальною терткою (молюски), розгризається та пережовується зубами. Також перед травленням їжа обробляється спеціальними хімічними секретами, які виділяються травними залозами.

Технологія «Мікрофон»

— Що таке травлення?

Учні разом з учителем дають визначення терміну «травлення».

Травлення сукупність процесів, що забезпечують механічне та хімічне (за участю травних ферментів) розщеплення їжі на компоненти, які можуть засвоюватися організмом та включатися в обмін речовин.

Самостійна робота учнів з підручником

Запитання для опрацювання:

— Які типи травлення характерні для тварин?

— Навести приклади тварин з різними типами травлення.

Обговорення відповідей учнів та складання опорного конспекту.

Типи травлення:

 порожнинне (позаклітинне);

 внутрішньоклітинне;

 мембранне (пристінкове).

 

2. Різноманітність травних систем

Розповідь учителя

Виділяють два типи будови травної системи тварин:

 ненаскрізна (мішкоподібна);

 наскрізна.

Завдання для учнів:

— Розгляньте в підручнику зображення травних систем різних тварин та встановіть, з яких органів складається ненаскрізна травна система.

— Для яких тварин вона характерна?

Очікувані відповіді учнів:

Ненаскрізна травна система складається з ротового отвору, глотки та ненаскрізного (замкненого) кишечнику.

— Як організм із ненаскрізною травною системою звільняється від неперетравлених решток?

Очікувана відповідь учнів:

Неперетравлені рештки їжі викидаються через рот.

Зразок:

 

 

 

— Які особливості будови наскрізної травної системи?

Очікувана відповідь учнів:

Наскрізна травна система закінчується анальним отвором, через який неперетравлені рештки їжі виводяться назовні.

Розповідь учителя

Очевидно, ефективність процесу травлення підвищується тоді, коли він поділений на послідовні стадії, що змінюють одна одну і за кожну з яких відповідає один який-небудь орган, що спеціалізований для виконання окремої функції. Тому трубчасту (наскрізну) травну систему багатоклітинних тварин і поділяють на три послідовно розташовані відділи:

 передній;

 середній;

 задній.

Запитання до учнів:

— Які органи травної системи належать до цих відділів?

Обговорення відповідей учнів, складання опорної схеми.

Завдання для учнів:

— Складіть схему травної системи ссавців.

Зразок схеми:

 

 

 

 

Розповідь учителя

Деякі паразитичні організми, наприклад бичачий ціп’як, можуть втрачати травну систему взагалі.

— Як вони живляться?

Очікувана відповідь учнів:

Вони всмоктують поживні речовини з організму хазяїна через покриви.

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація знань.

«Біологічний ланцюжок».

Учитель ставить запитання про особливості організації травної системи тварин учневі, який дає коротку відповідь, останній запитує товариша і т. д. Потім визначаються найкраще запитання і найкраща відповідь.

Початкове запитання вчителя:

— Які особливості будови ненаскрізної травної системи?

 

ІV. Підведення підсумків уроку.

Обговорення та виставлення оцінок

 

V. Надання та пояснення домашнього завдання.

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Лошак Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Нагорна Людмила Ярославівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 січня 2019
Переглядів
6567
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку