Урок "Жуль Верн "П'ятнадцятирічний " капітан"

Про матеріал
Тема духовного випробування людини в пригодницькому романі Жуля Верна «П’ятнадцятирічний капітан” Мета: перевірити в ігровій формі розуміння учнями прочитаного твору; розвивати критичне та асоціативне мислення, що дає змогу оцінювати вчинки, формувати особистісну позицію дітей та вміння аргументовано захищати її, здатність аналізувати отриману інформацію, самостійно встановлювати істину, розвивати навички подолання проблем, вміння творчо підходити до розв’язання нестандартних завдань, удосконалювати навички ігрової взаємодії, виховувати прагнення до пізнання світу, допитливість, цілеспрямованість, самовдосконалення, волелюбність у досягненні своєї мети.
Перегляд файлу

 

Тема.  Тема духовного випробування людини в пригодницькому романі

            Жуля Верна «П’ятнадцятирічний капітан”

Мета: перевірити в ігровій формі розуміння учнями прочитаного твору;

розвивати критичне та асоціативне мислення, що дає змогу оцінювати вчинки, формувати особистісну позицію дітей та вміння аргументовано захищати її, здатність аналізувати отриману інформацію, самостійно встановлювати істину, розвивати навички подолання проблем, вміння творчо підходити до розв’язання нестандартних завдань, удосконалювати навички ігрової взаємодії, виховувати прагнення до пізнання світу, допитливість, цілеспрямованість, самовдосконалення, волелюбність у досягненні своєї мети.

Тип уроку:  Літературна  гра   

Міжпредметні зв’язки: географія, біологія

Обладнання:  портрет письменника, текст роману, ілюстрації, малюнки, карта, глобус, компас, роздатковий матеріал,  презентація, медіазасоби.

Епіграф:                                                                

«У романі «Пятнадцятирічний капітан» я спробував показати,

що можуть зробити розум і хоробрість

у боротьбі з небезпекою і труднощами»

Ж. Верн

Хід уроку

І. Організація класу   -   Слайд 1

Вправа-вітання. Усміхнемось всім навколо: небу, сонцю, квітам, людям.

                            І тоді обов'язково день для всіх хорошим буде!

З’ясування емоційної готовності до уроку. Вправа «Незакінчене речення».

Звучать звуки моря, учні повинні закінчити речення. «Море для мене – це…»

Коло дружби. «Подарую тобі море…» (учні стають у коло і висловлюють один одному побажання «Я подарую тобі море… радості, пригод, успіху і т.д.»)

ІІ. Мотивація діяльності.

Презентація теми, завдань та епіграфу.  -   Слайд 2

Діти, зверніть увагу на ці предмети. Як ці речі можуть бути пов’язаними між собою? Якій людині  можуть належати? А чи могли б вони належати Жуль Верну?

Він писав: «Я завжди хотів вирушити у морську подорож…» Чим закінчилася перша спроба?

Чи вдалося йому все ж здійснити навколосвітню подорож?

 А ви любите мандрувати?                               Тож, по місцях!  -  Слайд 3

Ми помандруємо сторінками роману « П’ятнадцятирічний капітан» та пройдемо випробування на знання, вміння, творчу фантазію. згадаємо відоме, пізнаємо невідоме, спробуємо оцінити вчинки і дійти до істини, що криється у африканській приказці. А щоб прочитати її вам потрібно пройти випробування та зібрати відповідні слова. (Хто не зустрічав у житті труднощів, той ніколи не  стане справжньою людиною.)

 2 лютого 1873 року. Де знаходилась у цей день шхуна «Пілігрим» ?  -  Слайд 4

  •          Цитата «Шхуна-бриг «Пілігрим» перебувала  на 43° 37΄ південної широти і 165° 19΄ західної довготи».

Знайдемо це місце на карті. Звідси ми і вирушимо в путь.

Перевірка домашнього завдання

Вдома ви знайомилися з маршрутом  шхуни.  Тож зараз покажіть його на  карті чи глобусі.

Перша зупинка – інформаційний порт Принцип Добра.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Інтелектуальна розминка.           Слайд 5-8

Прочитайте і запишіть вислів: Джеймса Олдріджа «не спробуєш доки здатний ти на що не знаєш ніколи»  

І це була перша ваша перепона. Ви  її успішно подолали. Тож отримуєте перше слово.

Для щасливого плавання, нам треба вийти з  порту  “Інформаційний”, і на Південній улоговині при попутній течії Західних вітрів пройти

Бліцопитування   -      Слайд 9

  1. Скільки років Діку Сенду?
  2. Повне ім’я Діка? Дік (Річард) Сенд
  3. Що означає його прізвище?  пісчаній косі Сенді-Гук біля Нью-Йорку

4. Чилійський порт, в якому «Пілігрим» повинен був розвантажитися. Валь­параїсо

5. Куди з Нової Зеландії направлявся “Пілігрим”? Порт Окленд

6. Назвіть імена врятованих негрів.- Том, Бет, Остін, Актіон,  Геркулес

8. Один із голов­них невільничих ринків Африки. Казонде

10. Як звали незнайомця, що завів їх у глибину африканського материка? Гарріс

11. Якою огидною роботою займалися Негоро та Гарріс?

12. Який острів, на думку Діка Сенда, побачив Геркулес в океані. Пасхи

І це випробування ви пройшли успішно, а значить отримуєте наступне слово.

Отже, о. Пасхи. Чи зможемо ми його побачити?

Чому ж судно збилося з курсу?

ІV. Робота над темою уроку.

Постановка проблемного питання.

А корабель під назвою «Людина» пливе бурхливими хвилями океану «Життя». Якими ж якостями, рисами характеру повинна володіти особистість, щоб користуючись принципом Добра завжди перемагати, незважаючи на обставини і тяжкі перепони мати повне право носити ім'я Людина з великої літери.

Проаналізуємо це питання, познайомившись з персонажами роману.  -  Слайд 10

– Капітан Халл.                                             Кого він прийняв у команду «Пілігріма»?

- Ким  був Негоро?

 Работоргівля   -        Слайд 11       -            Асоціації

 Позиція «За» і «Проти» . Чи не помилився капітан взявши на корабель Негоро? …..

-Як інші персонажі з`являються на борту „Пілігрима”?    -  Слайд 12

Індивідуальне завдання Робота з карткою

Знайдіть у тексті описи зовнішності героїв і доповніть їх усними характеристиками.

Індив на карт. Анаграма   -   Слайд 13

 (Учні показують персонажів на ілюстраціях та розповідають про них).

Отримуйте ще одне слово і вирушаємо далі.   -   Слайд 14

Перед нами Східно тихоокеанське підняття. Треба бути уважними, щоб шхуна не потрапила на риф «Помилковий». Прослухайте текст, та почувши неточність виправте її. (Прийом «Лови помилку»)

«2  лютого 1873 року китобійна шхуна «Вальдек» вирушила у плавання. Всі члени команди були дуже дружні, тільки кузен Бенедикт тримався осторонь і з неприязню зиркав на членів команди. Був на цьому кораблі і Дік Сенд, який був рідним сином місіс Уелдон. Що вже боягузливий був хлопчина. Одного дня команда «Пілігрима» врятувала напівзатоплене судно. На ньому було 5 негрів і собака Рекс. Дінго зразу накинувся на капітана Халла. Проте з судном «Пілігрим» сталося нещастя. Загинув їхній капітан і капітаном «Пілігрима» одноголосно обрали Негоро

Отримуйте ще одне слово.

Що хотів показати Жуль Верн у цьому романі? Відповідь  дає автор. Прочитайте епіграф уроку - показати, що можуть зробити розум і хоробрість  у боротьбі з небезпекою і труднощами

Слово вчителя. Розповідати своїм читачам доступно і цікаво про наукові відкриття, описати всю земну кулю – природу різних кліматичних зон, тваринний і рослинний світ, звичаї різних народів– таке завдання ставив перед собою Жуль Верн в серії «Незвичайні подорожі», до якої 17-тим входить роман «П’ятнадцятилітній капітан».             Тому це не тільки захоплюючий роман, а цікавий посібник для тих, хто хоче отримувати знання із задоволенням. Читаючи роман, ви робили собі виписки  про різні наукові галузі, тож сподіваюся, Берег Науки вас не налякає. 

Підхоплені течією мису Горн, ми наближаємося до берега Науки.

 Отримавши матеріали ви повинні створити «Хмаринки слів»

Географія 

Біологія 

Морська справа

Історія 

Каліфорнія, Португалія, Окленд, Вальпараїсо, НьюЙорк, Сан-

Франциско,

Південна Кароліна,  Нова

Зеландія, Нова Голландія – давня назва Австралії; Екваторіальна Африка, Конго, Кванза, Ангола …

Австралійська порода сторожових псів, китсмугач, «китова юшка»; ризофори, баобаби, латанії, орхідеї, імбир, масличні пальми, бавовник, лимонні дерева; куріпки, пелікани, чайки; жирафи, буйволи, леви, терміти, муха цеце… 

Ют, рубка, корма, кок, каюта, камбуз, рея, стерно, бізань-щогла, шлюпка, шхуна-бриг; компас, лаг,

нактоуз; навігація, дрейф

Скасування рабства, історія работоргівлі; Девід Лівінгстон, Генрі

Мортон Стенлі,

Камерон

Як героям стали у пригоді знання з біології та географії? (Завдяки їм герої зрозуміли, що їх місцеперебування — зовсім не Америка, як переконував їх Гарріс, а Африка.) Молодці! А ось і наступне слово.

У проливі ……   ми попрацюємо з ілюстраціями. «Сортувальник» та серед ілюстрацій ми виберемо лише ті, де зображено події, що стали випробуванням для юного капітана. (Прийом Прогулянка галереєю.)

 (дії Негоро, ураган, втрата компаса, пробоїна в корпусі, полон)

Отримайте слово.

Йдучи морем Скоша ми побачили цікавих риб. Допомогти їм зможе лише фішбоун.

Щоб виконати його необхідно зупинитися у порту Стеллі на о. …….     і визначити, хто з персонажів виявив силу характеру під час складних ситуацій

                                                                                    Слайд 15  «Могутній Мганга»

 Ой! Хто це?

Фізкультхвилинка. За допомогою пантоміми зобразити чаклуна Мганга (Геркулеса).

Вирішення проблемного питання.

Ось і перша кандидатура.    -  Слайд 16

Г е р к у л е с     (учні дають характеристику герою)

Хто в  романі виконав роль Мганга?

Яку роль у звільненні героїв відіграв Геркулес?

Про які риси характеру це свідчить?

Яке ваше ставлення до Геркулеса?

Запис на дошці       …..

                              7 Слово

Кого Геркулес використав у ролі зв’язкового?

Кому Дінго приніс листа?

Характеристику Діка Сенла почнемо такими словами: «Людина визначається не зростом, не віком, а …   » 

 Д і к  С е н д     (учні дають характеристику герою)

 (робота з текстом)

Чи вдається Діку Сенду виконувати обов’язки капітана?

Чому Дік Сенд продовжував залишатися капітаном і на суші?

Що означає слово «відповідальність» для Діка?

Незважаючи на свій юний вік, він самостійно приймав рішення

 виконував усе, на що зважувався.

Завжди все старанно обдумує, потім вже діє.

Він не плакав і не боявся, а загартовував свій характер,

за­хищав тих, хто не мав змоги дати відсіч негіднику Негору.

Мені дуже б хотілося бути схожим на Діка Сенда. І я думаю, це можливо навіть у нашому сучасному житті. Найголовніше — бути чесним, відповідальним, працьовитим.

Треба навчитися ставити перед собою мету і досягати її, які б важкі випробовування не супроводжували тебе на цьому шляху.

На відміну від своїх однолітків Дік був дуже серйозним і відпо­відальним. У його очах пломеніла рішучість. Він міг вже пориймати рішення і доводити свої задуми до кінця. Хлопець рано усвідомив своє становище, тому вирішив попри все стати справжньою людиною. Дік Сенд навчався постійно і не хотів зупинятися на досягну­тому.

 V. Застосування знань, умінь і навичок.

 

                                                     Фішбоун –

Дік Сенд                                                                                                Людина з великої

                                                                                                                                    літери

FB_IMG_1573240862933

Юнга                                                                                                           Капітан

Так вважаємо ми. А які висновки для себе зробив капітан Дік Сенд?

Повернувшись до Сан – Франциско, Дік Сенд взявся до навчання.

“Якби на борту “Пілігрима” я знав усе, що належить знати справжньому морякові, скількох нещасть можна було б уникнути!” – раз у раз думав Річард.

 

Герої романа півроку переживають дивні пригоди у відкритому морі і в тропічних лісах Африки, куди їх закидає зла доля в особі злочинця і работорговця Негоро. І в цих пригодах та випробуваннях найяскравіше виявляється характер юного капітана.

Народна мудрість стверджує, що людина має в житті випробування лише посильні.

Прочитайте епіграф.

Розумний і хоробрий, Дік зміг витримати боротьбу з небезпеками і труднощами, не побоявся покласти на себе відповідальність, не властиву його віку.

Кращі якості п'ятнадцятирічного капітана — сила волі, відповідальність, наполегливість, рішучість, витривалість, енергійність, благородство, справедливість і відвага.

8 слово

«Пісенька про відважного капітана»

Юний капітан отримав пораду, ви останню підказку.

Яку ж істину передали нам з далекої Африки?

Учні демонструють африканську приказку.

VІ. Рефлексія.

Метод «Мікрофон»

 Кращі герої романів Жюля Верна відзначають­ся незвичайною моральною чистотою, цілеспрямо­ваністю;

зібраністю, не знають ні лицемірства, ні розрахунку.

 Сміливцям, які вірять в успіх своєї спра­ви, вдається будь-які починання.

 Товариш виручає товариша з біди.

Сильний приходить на до­помогу слабкому.

Дружба скріплюється суворими випробуваннями.

Злодії завжди викриваються й за­знають покарання за свої злочини.

Справедливість завжди торжествує,

 а мрія завжди здійснюється.

 

Дійсно, адже нам було дуже цікаво слідкувати за пригодами героїв роману, хвилюватися разом з ними і в той же час ви збагатили свої знання 

і, я впевнена, стали трішки дорослішими та зрозуміли, що людина в будь-якому віці повинна сміливо діяти в екстремальній ситуації.

Чи готовий ти стати капітаном?

Діку Сенду було важко, тож давайте дамо йому добрі побажання.

 

Домашнє завдання.

Створити ( намалювати) сторінку улюбленого героя в фейсбуці або у В контакті

 

docx
Додано
2 грудня
Переглядів
71
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку