Котюжинська ЗОШ І-ІІступенів Вишнівецької селищної ради
5 КЛАС
Зима у музиці
(урок - мандрівка)
Підготувала
Мирослава Володимирівна Медвідь
вчитель музичного мистецтва, зарубіжної літератури
Котюжинської
загальноосвітньої школи І - ІІ ступенів
Вишнівецької селищної ради
Тема уроку: Зима в музиці. Слухання: А.Вівальді «Зима», Г.Свиридов. Музика до повісті «Заметіль». Виконання пісень зимового циклу. Тембр.
Мета уроку: пригадати з учнями пісні зимового циклу, виразно в характері виконувати їх, ознайомити з поняттям тембр, розвивати образне мислення, виховувати інтерес, любов до музики, природи, повагу до народних звичаїв, пригадати сюжет твору «Заметіль», з'ясувати, як збагатився літературний твір з допомогою музики.
Обладнання: підручник «Музичне мистецтво» 5клас, збірник пісень «Пори року. Зима», аудіозаписи, текст повісті О.С.Пушкіна «Заметіль», інструмент, текст поезії, оповідання «Весняні тембри», таблиця «Характеристика тембру».
Тип уроку: Урок - мандрівка зимовою музикою і з героями повісті Пушкіна «Заметіль»
Хід уроку
1. Музичне вітання на мелодію української народної пісні «Гей ви стрільці січовії»
Треба разом привітатись: «Добрий день»
Дружно весело сказати: «Добрий день»
Приспів:
Вліво, вправо повернутись,
Туди, сюди посміхнутись:
«Добрий, добрий, добрий день!»
У долоні заплескайте: «Добрий день»
Дружно всі не відставайте «Добрий день»
Приспів:
Звучить музика італійського композитора, скрипаля А.Вівальді «Зима» (слухають).
Чи подобається вам ця музика? Чим? Охарактеризуйте цю музику.
А ми недаремно почали урок з цієї музики, тому що тема нашого уроку «Зима в музиці». Тож давайте пригадаємо пісні зимового циклу.
2. Виконання пісень:
А зараз ми пограємо гру. Але перед тим ви мені нагадаєте, як називається людина, яка пише музику? От і ви побуваєте в цій ролі. Вам треба придумати мелодію до цього вірша про зиму.
З неба падає сніжок
На поля і на лісок,
На дороги, на покрівлі,
Де лягає на ночівлю.
А сніжинки, мов перлинки,
В сяйві сонячнім горять.
Снігом вкрилися ялинки
І ти тихенько, ніжно сплять.
(діти придумують і співають свої мелодії, визначаємо найкращого композитора)
Бесіда з учнями.
То чим вам, діти, так подобається зима? За що ви її так любите?
3.Ви трішки потомилися, тому пропоную вам пограти гру «Танець сидячи»
4. Музична грамота.
Тембр - це специфічне забарвлення звука, властиве даному музичному інструменту чи людському голосу.
Для кращого засвоєння учнями поняття зачитую оповідання «Весняні тембри» і демонструю таблицю «Виразні характеристики тембру».
5. Слухання музики.
Діти, пригадайте, що ми з вами читали на уроці позакласного читання із зарубіжної літератури? (повість О. Пушкіна «Заметіль»). А сьогодні ми послухаємо музику до цього твору. А написав її російський композитор Георгій Свиридов. Уважно послухайте цю музику і скажете, який епізод повісті ілюструє музика.
(слухають музику і відповідають)
Якщо позволяє час, можна прослухати ще раз. Учні визначають, який інструмент виконував головну партію.
То скажіть мені, чи збагатився твір Пушкіна цією музикою?
6. Підсумок уроку, домашнє завдання.
Ось і закінчився наш урок.
То що вам найбільше запам’яталося з цього уроку?
Оцінювання учнів, мотивація.
На домашнє завдання вивчити поняття тембр і придумати мелодію до улюбленого вірша про зиму.
Всі ми разом дружно встали,
До побачення сказали.
Діти марширують.
Оповідання «Весняні тембри»
Біля маленького болітця на тоненькій гілочці молодої верби причаївся соловейко - головний соліст весняної природи. Вранішній туман, солодкі пахощі зеленого лугу - ніщо не відволікало солов'я від важливої справи. Підвівши голівку, заплющивши оченята, він насолоджувався барвистими звуками власного голосу. Далеко-далеко лунали мелодійні солов'їні трелі. Вони були схожі то на дзюрчання прозорого струмочка, то немов наслідували дзеленькання маленьких сріблястих дзвоників, то нагадували звучання невідомих казкових музичних інструментів. Тембри, що створював маленький соловей, заполонили все навкруги, привертаючи увагу кожного, хто їх почув.
А внизу з-під вербички з болітця виглядали десятки зелених жабенят, які поступово утворювали незвичайний квакаючий хор, що бажав акомпанувати усім аріям солов'я. Жабенята по-своєму підтримували спів крилатого співця, усіляко бажаючи узгодити свої хорові партії з голосом головного виконавця весняних арій. Та раптом, на високій кульмінаційній ноті соловей перервав свій спів і зацікавлено прислухався до квакаючого хору, який здивував солов'я незвичайними різноманітними тембрами. «Як же добре, - подумав він, - що голос кожного з нас має своє забарвлення, що тембри у нас різні і такі необхідні нашій природі». І ніби у відповідь квакаючому гімну жабенят він знову заспівав своє блискуче соло, а жабенята, намагаючись вторити своїми тембрами, створювали неповторний тембровий супровід співцю природи.
Виразні характеристики тембру
яскравий |
темний |
благородний |
безбарвний |
дзвінкий |
глухий |
космічний |
зловісний |
м'який |
знебарвлений |
приємний |
напружений |
просвітлений |
насичений |
прозорий |
неприємний |
співучий |
похмурий |
святковий |
приглушений |
світлий |
різкий |
теплий |
соковитий |
фантастичний |
тривожний |
живий |
холодний |
божественний |
мертвий |
Гра «Танець сидячи»
Вчитель разом з учнями повторює рухи:
Все починається спочатку, тільки темп стає швидшим.