Конспект уроку для 5 класу з української літератури на тему "Леонід Глібов «Химерний маленький», «Що за птиця?», «Хто вона?», «Хто розмовляє?», «Хто сестра і брат?»."

Про матеріал

конспект уроку

Перегляд файлу

Урок української літератури    5 клас

 

ТЕМА:Леонід Глібов «Химерний маленький», «Що за птиця?», «Хто                                    вона?», «Хто розмовляє?», «Хто сестра і брат?».

          Відомий український поет і байкар. Фольклорна основа його

віршованих загадок . Акровірш. 

Мета: ознайомити учнів із біографією та віршованими загадками Леоніда                                           Глібова ;

   розвивати кмітливість, розумові здібності, пам'ять, творчу уяву ,навички розгляду й коментування особливостей художніх засобів мови;

   сприяти вихованню оптимістичного погляду на життя, почуття гумору  естетичного ставлення до природи.

 

 

 Малята вчать ті сонячні слова,

                                                          що ніби чародійник з рукава 

                                                          ти сипав їм – і в мудрості

                                                           не схибив.

                                                                              М.Рильський.

                                              Хід уроку

І. Організаційний момент.

  Звучить пісня «Посмішка»

  Привітання. Вправа «Усмішка по колу»

  Посмішка може зігріти інших своїм теплом, показати ваше дружнє ставлення до оточуючих, а також покращити настрій.

   З  яким настроєм ви прийшли на урок ?

  Посміхніться один одному і долоньками своїми зігрійте один одного. Імітуйте передачу усмішки по колу «беручи її в руки». Ми покращили настрій , завдяки подарованій усмішці. З цим прекрасним настроєм я пропоную розпочати наш урок. Хай він принесе всім радість спілкування. Успіхів вам та удачі. Хай допоможуть у цьому доброзичливість,кмітливість,знання, які ви вже здобули.

  А чого ми навчаємося на уроках літератури?

       У – учимося самостійно вирішувати проблеми;

        Р – розвиваємо пам'ять, увагу;

       О – обговорюємо, відкриваємо таємниці слова,

       К – красномовимо.

ІІ. Оголошення мети уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Експрес – опитування
  • Які жанри фольклору вам відомі?
  • Що таке загадка?
  • Які бувають види загадок?
  •  
  • У якій формі бувають загадки?
  • ІY. Повідомлення теми уроку.

 1.Запис учнями теми у зошити.

                     2.Слово вчителя.

        Здається, байка просто бреше,

        А насправді ясну правду чеше.

         Нікого в світі не мине.

         Читайте, слухайте мене!

Ці слова належать поету – байкарю Л. Глібову. Як перекликаються вони з епіграфом уроку?

  • Відповіді учнів
  • Ануте, діти, ось сідайте!

Я загадку за хвіст піймав:

 Подумайте і розгадайте,

 Чи я диковину придбав.

 Ну й дивовижа.

 

   Хто з вас після таких слів не захоче читати загадку до кінця: що ж воно там буде? А дідусь тільки усміхається собі, погладжуючи бороду, рівненько розчесану на два боки: читайте, малята, мені того й треба. І дотепний, і мудрий, а що вже витівник і жартун: навіть ім’я собі взяв – дідусь Кенир.

    Хто ж він такий? Хочете знати? Так, він і є дідусь Кенир. Всі діти позаминулого століття зачитувались дитячим журналом «Дзвінок», який виходив у Львові і був єдиним дитячим журналом на всю Україну. У ньому і друкував Леонід Іванович свої твори під загальною назвою «Загадки і жарти дідуся Кенира».

    А чому ж він дідусь Кенир? Кажуть, що його батько купив співучу пташку канарку, щоб послухати спів птаха, сходилися сусіди. На запитання:»Куди йдуть?» вони відповідали: «До Івана Кенира». Так і прозвали по вуличному Кенир.

     А тепер вмощуйтесь ладненько і прочитаємо про маленького Льолика Квіткового королика, опрацьовуючи статтю підручника стор.150 Леонід Глібов,

бо генії теж були дітьми.

    3. Робота з підручником.

    4. Перегляд компютерної презентації «Життєпис Глібова».

    5.Конкурс на кращого декламатора.

        - Декілька учнів читають твір «Химерний маленький».

        - Визначення кращого декламатора.

        - Обговорення вірша

 - Чи сподобався вам вірш?

              - Що в цьому творі є спільного з народними казками, а що – відмінного?

              - Знайдіть у творі рядки, які є підказкою до відгадки.

             - Чи смачно описав автор вареник у загадці?

        6.Перегляд ілюстрацій (стор. 151) «Памятник варенику», «Памятник галушці»

        7.Робота з словником . Пояснення слова «галушка»

ГАЛУШКИ – поширена борошняна страва в Україні; готують із гречаного, житнього чи пшеничного, а в карпатських селах із вівсяного борошна, замішують на воді або молоці, інколи додають тертої картоплі; зварені на воді, мастять олією або маслом.

- Які українські національні страви вам відомі?

        8. Повідомлення про курйозний вірш.

        КУРЙОЗНИЙ – від французького – цікавий, дивовижний – кумедне сполучення слів, незвичайна побудова речень.

        Незвичайність таких  віршів була в зовнішньому вигляді, причому про зміст автори не дуже дбали. Так, у тексті фігурного вірша рядки різної довжини розміщувалися формі чаші, зірки, хреста, меча…                     

               РІЗНОВИДИ ВІРШІВ

  • У творах виду «рак» добиралися такі слова,щоб під час читання кожного рядка зліва направо й навпаки виходив той самий текст.
  • В азбучному вірші кожне слово починалося з наступної літери алфавіту.
  • В акровіршах імя автора або того, кому твір адресувався, складалося з початкових літер кожного рядка, якщо їх читати згори вниз. Такий різновид вірша використовується й тепер, у загадках. Саме Л. Глібов був майстром у створенні акровіршів.

           9. Т.Л. АКРОВІРШ – віршований твір,у якому початкові літери кожного                                   рядка утворюють якесь слово або

            фразу.

             10.Твори Глібова високо оцінив Б. Грінченко. «В усіх дитячих віршах

                 Глібова дався взнаки його чудовий педагогічний такт, його

                 природні вміння зацікавити і захопити маленьких читачів.

 11.Фізкультхвилинка для очей ( малювання геометричних фігур очима).

 12.Літературна читальня (виразне читання та робота над змістом творів                       

                  Л. Глібова)

                 А) «Хто розмовляє?»( Осока і сорока)

                   На що скаржиться осока сороці?

                   Що відповідає джеркотуха?

                   Який повчальний зміст?

                 Б) «Що за птиця?» ( Муха)

                  - Які особливості поведінки підкреслив автор у вірші?

                  - А якими ми вважаємо мух?

                  В) «Хто сестра і брат?» (Грєчка і просо)

                   - Перед ким хвалиться героїня вірша? Чому?

                   - Що відповідає брат?

                   - Яку помилку знайшли в акровірші? Чому її допущено?

V.Підсумок уроку

     1. Інтервю

       - Хто такий дідусь Кенир?

       - Яке нове поняття з теорії літератури ви вивчили на уроці?

       - Що відрізняє акровірш від інших поезій?

       - Що на уроці вас зацікавило?

       - Що здивувало?

       - Що розсмішило?

     2.ГРА «Я – ГЛІБОВ»(розповісти один епізод з життя Л. Глібова)

VІ. Оцінювання учнів. Коментування оцінок.

VІІ. Домашнє завдання.

           - Опрацювати матеріал підручника стор. 150 – 152(учням початкового        рівня навченості);

  • Скласти кросворди до біографії та творчості Л. Глібова(учням середнього та достатнього рівнів навченості)
  • Творче завдання «Знайди мене»(спробуйте написати акровірш до будь – якого слова )учням високого рівня навченості.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Якименко Наталія Олегівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
28 грудня 2017
Переглядів
19612
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку