"СВІТЛОВІ ЯВИЩА"
Урок-змагання квест-кімната.
Мета. Поглибити та систематизувати знання за темою «Світлові явища», вчити учнів користуватися набутими знаннями у нестандартних ситуаціях; розвивати в учнів логічне мислення, винахідливість і кмітливість, культуру спілкування, вміння спостерігати, аналізувати, порівнювати, чітко висловлюватися, аргументувати свою думку; виховувати вміння працювати в групах, почуття взаємодопомоги, прагнення до пізнання природи.
Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання. Картки з дидактичним матеріалом; великі «веселки» з картону, на пелюстках яких записані завдання; різні окуляри, листки чистого паперу, лінійка, олівці, картки з кросвордами, обладнання для конкурсу «Кмітливі»: освітлювач, круглий картонний диск, екран, свічки, скляна пластина, картки зеленого і червоного кольорів.
Методичні поради. При повторенні теми «Світлові явища» великий ефект дає урок-змагання. Проведення уроків у формі змагання є чи не найефективнішою формою занять з підлітками: учні легко включаються в гру, стають активними, позбуваючись буденної закомплексованості. На уроці-змаганні можна за короткий час повторити значний об’єм навчального матеріалу, перевірити знання значної частини учнів. Ефективність уроку-змагання обумовлена і використанням різноманітних методів перевірки знань (індивідуальне, фронтальне, ущільнене, письмове опитування), які динамічно змінюють один одного.
За тиждень до цього уроку клас поділяється на групи-команди . Кожна група обирає капітана, придумує назву команди та її емблему. До уроку-змагання учні повинні: 1) повторити матеріал теми; 2) продумати розповісти про міраж і полярне сяйво; 3)підготувати сценку про вченого та його винахід в галузі оптика; 4) підготувати по 1-2 демонстрації законів світлових явищ.
Хід уроку
Учитель. Сьогодні наш урок — урок-змагання. Команди готові до товариської зустрічі. Бажаю всім учасникам удачі і перемоги. Щоб під час змагання панувала справедливість, працюватиме журі змагання.
Учитель (голова журі) знайомить з особливостями уроку, з тими конкурсами, які проводитимуться на уроці; зі системою нарахування команді балів, при якій враховуватиметься якість відповіді, активність членів команди і дотримання дисципліни у ході обговорення відповіді.
Після представлення команд проводяться конкурси.
Станція Ігрова
Фізичне лото Правила гри:
Лінзи
f |
F
|
|
діоптрія (дптр) |
d |
D |
|
Головна оптична вісь |
Фокус |
Оптичний центр лінзи |
Фокусна відстань лінзи |
Збиральна
|
Питання:
Код відповіді:
6 |
9 |
2 |
5 |
11 |
10 |
7 |
12 |
4 |
8 |
1 |
3 |
Станція Кмітливі
Слова «так» і «ні» дуже короткі,
але потребують великих роздумів
Піфагор
Станція Креслярська
Побудувати зображення в лінзах та плоскому дзеркалі і описати отриманий результат.
Станція Літературна
Відгадай загадки .
Ти від неї, вона за тобою. (тінь).
В фігурах різних і зірках
Сапфіри, яхонти, топази,
Бува кришталь, а то й алмази
І аметисти, мов корали.
А зроблене людьми, щоб знали.
Рукою лиш поворухну,
За мить картину цю зміню. (Калейдоскоп).
Живе там вогник,
днем і вранці він дрімає,
а як проснеться то палає. (Лампочка);
Станція Краєзнавча
Презентація
Вибрати і вставити назви тварин для яких притаманні слідуючі характеристики зору:
Змії , Коні, Бджоли, Мавпи, Коти, Краб, Бик, Хамелеон, Птахи.
___________ - бачать геть усе, на жаль, за винятком того, що перебуває прямо перед їхнім носом.
_________ - бачать так само, як і люди - вони розрізняють червоний, зелений і синій.
________- мають поганий зір зблизька, погану деталізацію зображення, і до того ж вони майже не сприймають колір
__________ - теж дальтоніки, але здебільшого бачать світ у жовтому і синьому кольорах. Око собаки здатне прекрасно розрізняти та фокусуватися навіть на мінімальному русі.
__________ – не розрізняє кольори, а реагує на рухомі тіла.
_________Їм ультрафіолетові промені допомагають виявити здобич. Вони зазвичай добре розрізняють жовті, червоні, зелені та помаранчеві відтінки. Синій колір вони бачать гірше – звідси відносна рідкість яскраво-синього оперення.
_________ сліпі не тільки до червоного кольору; вони живуть як би в світі синіх, фіолетових і жовтих відтінків; разом з тим вони (як і ряд інших комах) здатні проникнути далі людини в ультрафіолетову частину спектру.
_________ очі мають дивну здатність - обертатися в різні боки незалежно одне від одного.
_________ поворот кожного ока становить 360 градусів.
_________ бачать в двох режимах. В першому режимі вони бачать як люди, при чому досить добре розрізняють всі кольори. В другому режимі бачать світ немов інфрачервоний датчик, розрізняючи тепло, яке випромінюють живі істоти.
Відповідь:
Коні - бачать геть усе, на жаль, за винятком того, що перебуває прямо перед їхнім носом.
Мавпи та горили - бачать так само, як і люди - вони розрізняють червоний, зелений і синій.
Коти- мають поганий зір зблизька, погану деталізацію зображення, і до того ж вони майже не сприймають колір
Собаки - теж дальтоніки, але здебільшого бачать світ у жовтому і синьому кольорах. Око собаки здатне прекрасно розрізняти та фокусуватися навіть на мінімальному русі.
Бик – не розрізняє кольори, а реагує на рухомі тіла.
Птахи. Їм ультрафіолетові промені допомагають виявити здобич. Вони зазвичай добре розрізняють жовті, червоні, зелені та помаранчеві відтінки. Синій колір вони бачать гірше – звідси відносна рідкість яскраво-синього оперення.
Бджоли сліпі не тільки до червоного кольору; вони живуть як би в світі синіх, фіолетових і жовтих відтінків; разом з тим вони (як і ряд інших комах) здатні проникнути далі людини в ультрафіолетову частину спектру.
Хамелеон. У хамелеона очі мають дивну здатність - обертатися в різні боки незалежно одне від одного.
Краб. У крабів поворот кожного ока становить 360 градусів.
Змії бачать в двох режимах. В першому режимі вони бачать як люди, при чому досить добре розрізняють всі кольори. В другому режимі змії бачать світ немов інфрачервоний датчик, розрізняючи тепло, яке випромінюють живі істоти.
Станція Практична
Розв’язати задачу.
Оптична сила лінзи 5 дптр, відстань від предмета до лінзи 30 см. Визначте відстань від лінзи до зображення та зробіть характеристику зображення.
(0,6 м, дійсне, збільшине, обернене.)
Станція Кросвордна
Будова ока. Зір людини
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|||||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
6 |
|
|
|
|
|
||||||||
7 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||
8 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
Відповіді: 1. далекозорість; 2. око; 3. кришталик; 4. акомодація; 5. сітківка;
6. зіниця; 7. рогівка; 8. окуліст; 9. діоптрія; 10. приймач світла; 11. окуляри; 12. короткозорість; 13. адаптація; 14. інерція зору.
Ключове слово: зорові відчуття
Станція Побутова
Оптичні явища. Оптичні прилади
Закон відбивання |
Дисперсія |
Дзеркало |
Полярне сяйво |
Перископ |
Заломлення |
Лінза |
Мікроскоп |
Півтінь |
Фотоапарат |
Повне відбивання |
Лупа |
Тінь |
Телескоп |
Призма |
Питання:
Код відповіді:
2 |
9 |
4 |
11 |
13 |
5 |
1 |
12 |
15 |
8 |
7 |
10 |
3 |
14 |
6 |
Станція — «Живописна»
Презентація. Пояснити які закони зображуються на картинах відомих художників. ( закони поширення, відображення та заломлення світла)
«Перший сніг» І. Шишкіна
«Веселка» А. Саврасова
Исаак Ильич Левітан. Пейзаж
Тиха обитель Левітан
В.О.Биков «Чарівний ліс»
«Водяні лілії (хмари)» К. Моне
«Золота осінь» І. Шишкіна
Айвазовський «Дев’ятий вал»
Тихвинский монастир
«Штиль» І. Айвазовського
«Місячна ніч на Днепрі» Куінджи
"Осінь золота" Левітана
Станція Історична
Домашнє завдання. Підготувати сценку про одного з вчених в галузі оптика та його винахід.
Станція Експериментальна
«Те, щ я бачу, я запам’ятовую,
те що я роблю, я розумію»
Конфуцій
Кожне команда підготувала по декілька експериментів по демонстрації законів світлових явищ.
Станція Цікавих
Запитання у вигляді веселки на дошці. На кожному кольорі своє запитання. Учасники вибирають колір і відповідають на питання.
Червоний – Які природні явища підтверджують прямолінійність поширення світла?
Оранжевий – який принцип роботи калейдоскопа?
Жовтий –Навіщо спецодяг сталеварів покривають міцним шаром фольги?
Зелений – Чому в ясний день знадвору важко побачити внутрішній простір неосвітленої кімнати, крізь вікно, не наближаючи обличчя впритул до скла?
Голубий – пояснити що таке міражі.
Синій – Чому пухирці повітря, розміщені на стеблах підводних рослин, здаються сріблясто-дзеркальними ?
Фіолетовий – пояснити явище полярне сяйво.
Підбивання підсумків
Яка радість особливо велика?
Коли вдається досягти бажаного!
Фалес Мілетський
Урок закінчено.
Дякую за урок!
Оголошення переможців та вручення призів.
Домашнє завдання
Підготувати невеликі творчі роботи про роль світла у житті людини й усього живого на Землі.
Команда «Веселка»
Представ-лення команд |
Станція ігрова |
Станція кмітливі |
Станція креслярська |
Станція літературна |
Станція краєзнавча |
Станція практична |
Станція кросвордна |
Станція побутова |
Станція живописна |
Станція історична |
Станція експеримен-тальна |
Бонусні бали |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Команда «Ультрафіолет»
Представ-лення команд |
Станція ігрова |
Станція кмітливі |
Станція креслярська |
Станція літературна |
Станція краєзнавча |
Станція практична |
Станція кросвордна |
Станція побутова |
Станція живописна |
Станція історична |
Станція експеримен-тальна |
Бонусні бали |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|