Урок "Змалювання героїчної боротьби русичів-українців проти монголо-татарських нападників у повісті І. Франка «Захар Беркут»"

Про матеріал
Опрацювання змісту 1-4 розділів повісті; розвивати творче мислення, вміння робити висновки; виховувати почуття гордості за наших предків, любов до рідного краю, народу.
Перегляд файлу

Тема: Змалювання героїчної боротьби русичів-українців проти монголо-татарських нападників у повісті І. Франка «Захар Беркут»

Мета: опрацювання змісту 1-4 розділів повісті; розвивати творче мислення, вміння робити висновки; виховувати почуття гордості за наших предків, любов до рідного краю, народу.

«Ставайте дочками та синами, а не пасинками

своєї святої землі, держави, свого мудрого,

наділеного найвартіснішими чеснотами

великого народу… Хай єднає нас свята земля,

 історія, мова, прадавні благородні звичаї».

Є. Товстуха

Хід уроку

І. Організаційний момент класу

Повідомлення теми та мети уроку

ІІ. Актуалізація опорної діяльності

Пригадайте історію написання твору (1882 рік, редакція журналу «Зоря» оголосила конкурс на кращий історичний твір).

Яка історична основа повісті? (відомості з «Галицько-Волинського літопису» 1241 рік внук Чингісхана Батий рушив на землі Київської Русі).

Паспорт твору «Захар Беркут»

Рід: епос

Жанр: історична повість

Тема: розповідь про боротьбу волелюбного народу з монголо-татарами, захист рідної землі від ворога

Ідея: возвеличення мужності, патріотизму, винахідливості, рішучості, вміння долати перешкоди, боротися з труднощами; засудження підступності, зради, жадібності.

Основна думка: сила народу—в його єдності.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Питання

  • Де відбуваються події у повісті І. Франка? (у Карпатах)
  • Хто такий Тугар Вовк? (боярин)
  • На що була схожа Мирослава? (на тополю)
  • Хто допоміг дівчині у боротьбі з ведмедицею? (Максим)
  • Хто мав серце як щире золото? (Максим)
  • Скільки жителів було у селі Тухля (півтори тисячі)
  • Основним заняттям тухольців було… (скотарство)
  • Хто був старійшиною у громаді? (Захар Беркут)
  • Скільки років було Захарові Беркуту? (90 років)
  • Що стояло при вході в село Тухлю? (Сторож)
  • Коли відбувалося полювання на Тухольщині? (навесні)
  • Чим пишалися тухольці? (гірським проходом)

Сьогодні ми продовжуємо вивчати повість І Франка «Захар Беркут». У ній розповідається про громаду, що жила в Тухольській котловині Карпат, про її героїчну боротьбу проти монголо-татарського нашестя.

Прийом «Плакат думок»

Учні об'єднуються у групи і записують на великому плакаті цікаві думки до поставленого питання:

  • Що таке героїзм?
  • На прикладі кого Франко зобразив у своєму творі «Захар Беркут» героїзм тухольців?

Діти записують та за допомогою олівців зображають свої думки та ідеї. Після чого розповідають про свій плакат, доводять свою думку.

Молодці! Ващі думки у багато чому співпадають, бо героїзм –це вчинок в ім'я інших людей і процвітання Батьківщини. Найкраще героїзм тухольців втілено в художніх образах Захара Беркута, Максима, Мирослави. Тухольці дуже люблять свою батьківщину. Вони здатні на високий подвиг і тому перемагають вдесятеро сильнішого ворога.

Зверніть увагу на епіграф уроку, адже він наголошує нам про велику силу духу та любов до своєї Батьківщини, вірних синів та дочок.

  • У чому ж сила тухольців? Адже і досвіду в них менше, і озброєні гірше, і за кількістю вони поступаються монголам.

Робота над розділами твору. Читання та переказ цікавих епізодів.

Питання

Які проблеми порушені 3 та 4 розділах?

Найстарішим на копних зборах був?

Улюбленим заняттям для Захара Беркута є?

Коли Захар Беркут з сином Максимом збирають зілля у горах?

Метою життя Захар Беркут для себе вважав…

Тухольці сплачували князю податки…

Орда хана складалася з війська…

Основною метою військового походу монголів було?

Тугар Вовк називав татар своїми…

Пета подарував Мирославі…

Бурунда був одягнений у шкіру…

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Про що дізналися ви із вивчених розділів?

Хто із героїв вам найбільше сподобався?

Що цікавого взяли для себе з уроку?

Читаючи твір Франка, кожний захоплюється тухольцями, їх непереможним духом, вірністю, патріотизмом. Проблема патріотизму була, є і завжди буде актуальною. І захист Вітчизни—це священний обов’язок кожного громадянина.

V. Домашнє завдання

Опрацювати зміст 5 та 6 розділів, дібрати цитати до характеристики образів Максима, Мирослави та Захара Беркута.

Скласти усне висловлювання «Чи є прикладом патріотизму Максим, Мирослава та Захар Беркут у наш нелегкий час?»

docx
Додано
31 серпня
Переглядів
528
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку