Урок "Змінювання дієслів за часами.4 клас"

Про матеріал
Урок відкриття нових знань для учнів 4-х класів, на якому вони навчаться самостійно робити висновки на основі власних спостережень , розвиватимуть вміння критично мислити, аналізувати та встановлювати причинно-наслідкові зв'язки
Перегляд файлу

Тема: Змінювання дієслів за часами

 

Докладний конспект уроку

 

І. Самовизначення до діяльності

Вчитель. Шкільний дзвінок уже лунає,

Нас до роботи закликає.

 

  • А яким ви бачите наш урок? (відповіді учнів)

 

Постараймось працювати плідно

Протягом всього уроку,

Щоб всі знали на «відмінно»

Мову рідного народу.)

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Вчитель. Знання про мову рідного народу – це коштовний ланцюжок, усі ланки якого важливі. Кожна ланка має свою цінність, бо знайомить з красою, багатством, можливостями української мови.

Якщо ланцюжок ненароком чи навмисно розірвати, наші знання будуть неповними. Тому зараз ми перевіримо, як ви піклуєтесь про цілісність ланцюжка, чи добре ви засвоїли попередній матеріал. Адже без нього нам буде важко рухатися вперед, здобувати нові знання.

 

1. Звіт учня – консультанта

Зараз я пропоную учню, якого я призначила своїм помічником - консультантом на час виконання домашнього завдання, звітувати про виконання своєї частини роботи.

(учень – консультант звітує про труднощі, які виникли у деяких учнів та про надані їм консультації)

 

2. Перевірка виконання вправи

- Нагадайте завдання до вправи.

- Якими запитаннями ви користувалися для створення неозначеної форми дієслова?

- Прочитайте утворені пари спільнокореневих слів та назвіть виділений корінь.

(діти зачитують завдання, виконане вдома)

 

3. Дидактична гра «Бумеранг»

Вчитель. Ви звичайно чули слово «бумеранг». Воно прийшло до нас з берегів далекої Австралії. Цією незвичайною зброєю дуже вправно користувалися її корінні мешканці. Ця зброя має звичайний вигляд і незвичайну властивість – вона завжди повертається до того, хто її використовує. (слайд №2)

Наша сьогоднішня зброя – слово. Поверніть мені дієслова, які я буду вам називати, у неозначеній формі.

Завдання: спав, випав, іде, роблю, читатиму, фарбувала, граю, заспівав, знатиму, будуватиму.

 

ІІІ. Удосконалення каліграфічних навичок. Словникова робота

Вчитель. Ми прагнемо з вами красиво писати,

Тож у каліграфії слід повправлятись.

- Сьогодні ми повторюємо написання букви «ен» у поєднанні з іншими буквами, а також написання слів, у яких ця літера зустрічається. Проконтролюйте себе, чи так лежить ваш зошит, чи правильно ви сидите.

Зошит свій я відкриваю,

Навскоси його кладу,

Ручку я ось так тримаю,

Сяду рівно, не зігнусь,

До роботи я берусь.

 

1. Хвилинка каліграфії

1) вправа на удосконалення каліграфічних навичок письма

 

Kaligraphia

 

(Діти записують запропоноване завдання у зошит. Вчитель коментує кращі роботи)

2) словникова робота

- Запишіть подані транскрипції слів буквами.

Знання, напам’ять, океан.

Вчитель. Вам було запропоновано три слова, в яких зустрічалася буква «ен». А які правила «сховалися» у цих словах?

(відповіді учнів)

 

Вчитель. Прочитайте прислів’я. В яких словах зустрічається літера, написання якої ми сьогодні повторюємо?

 

 

- Поясніть зміст прислів’я

- Запишіть це прислів’я у свій зошит.

 

2. Хвилинка релаксації (офтальмотренажер)

Вчитель. Всі ви дуже старанно працювали під час хвилинки каліграфії, напружували не тільки м’язи руки, але й очі. Ми з вами повинні піклуватися про здоров’я очей, тому зараз ми трохи потренуємо їх на нашому спеціальному тренажері. Розслабтеся і увага на екран.

(виконання вправ для очей на офтальмотренажері)

 

Вчитель. Молодці, дуже приємно, коли здоров’я людини і досягнення науки йдуть поруч. А ми, наразі, повертаємося до нашого уроку.

 

ІV. Створення ситуації успіху

Вчитель. Так, наука, знання дійсно мають велике значення для людей. Подивіться мені в очі. Я бачу, які ви зосереджені, як прагнете нових знань. Ми з вами можемо зробити урок корисним та цікавим. Тому давайте сьогодні…

 

ІV. Створення проблемної ситуації

Вчитель. Сьогодні я пропоную вам продовжити мандрівку містом Дієслово. Мешканці цього міста дуже працьовиті. Вони постійно щось роблять.

 

Кожен, хто у цьому місті проживає,

Постійно працює, про лінь забуває.

 

Вчора пололи, дубки поливали,

Щоб вони швидше до неба зростали.

Вікна помили, підмели доріжку,

А ще помирили собаку та кішку.

Сьогодні вони місять тісто завзято,

Овочі ріжуть для смачного салату.

Смажать печеню, торт прикрашають,

А потім радо гостей зустрічають.

 

Завтра ж вони знову день починатимуть:

Друзів зустрінуть і радо вітатимуть,

Будуть шукати знову роботу,

Геть проганятимуть лінь і дрімоту.

(О. Степанова)

 

- Що робили мешканці міста вчора?

- Які дії вони виконували сьогодні?

- Які дії мешканці міста виконуватимуть завтра?

- Як ви гадаєте, для чого у вірші виділено слова вчора, завтра і сьогодні?

 

VІ. Розв’язання проблемної ситуації

Вчитель. Зараз ми спробуємо побудувати наші знання про вживання дієслів у різних часах в певну послідовність. Це потрібно для того, щоб визначитися, а чого ж ви ще не знаєте?

 

1. Репродуктивна бесіда за опорною схемою «Часи дієслів»

- Які три часи має дієслово?

- Як, на вашу думку, можна відрізнити один час від одного?

- Як ви думаєте, що означають дієслова теперішнього часу?

- Які дії описують дієслова майбутнього часу?

- Яке значення мають дієслова минулого часу?

(слайд №9)

 

Вчитель. У нашій схемі залишилися незаповнені місця. Я пропоную порівняти наші висновки з підручником. Нам знадобиться допомога учня, який заздалегідь опрацював цю тему вдома.

 

2. Спостереження за мовним матеріалом

Учень – консультант. Моїм завданням було навчитися самостійно розрізняти часи дієслів. Для цього вироблено алгоритм. Він дозволяє визначити, в якому часі вжито те чи інше дієслово:

- якщо дієслово вказує на дію, яка відбулася до моменту повідомлення про неї, то це дієслово минулого часу. Такі дієслова відповідають на запитання Що робив? Що зробив? А ще я подумки додаю фразу «колись давно». (слайд №10)

 

- якщо дієслово вказує на дію, яка відбувається під час повідомлення про неї, то це дієслово теперішнього часу. Такі дієслова відповідають на запитання Що робить? Тут можна додати подумки слово «зараз». (слайд №11)

- якщо дієслово вказує на дію, яка відбудеться після повідомлення про неї, то це дієслово майбутнього часу. Такі дієслова відповідають на запитання Що зробить? Що буде робити? Що робитиме? До таких дієслів я подумки додаю слово «коли-небудь». (слайд №12)

(заповнення опорної схеми «Часи дієслів» згідно доповіді учня – консультанта)

 

3. Комунікативна вправа - гра

Вчитель. Твоє повідомлення дуже змістовне, але нам цікаво, як ти виконуєш це практично. Я пропоную класу це перевірити. Складіть речення, а наш консультант визначить час дієслова, яке зустрінеться в ньому.

(діти пропонують свої речення, учень-консультант докладно пояснює, як виконує це завдання)

 

Вчитель. Ми отримали консультацію, як визначати час дієслів, а тепер настав час нею скористатися.

 

VІІ. Закріплення та осмислення знань

1. Творчий диктант з фронтальною перевіркою (робота по групах)

Вчитель. Ваше наступне завдання – змінити запропоновані дієслова в неозначеній формі і запишіть:

1 група – у формі минулого часу;

2 група – у формі теперішнього часу;

3 група – у формі майбутнього часу.

 

Збирати, ходити, горювати, розливати, радіти, балакати, працювати, складати, літати, смішити, плавати

 

Перевірка завдання: один з представників групи зачитує відповіді. Всі, хто згоден з формою названих дієслів, піднімає руку.

 

Вчитель. Молодці, ви були уважні й змогли використати сьогоднішнє правило під час виконання цього завдання. А зараз настав час трохи перепочити.

 

2. Динамічна пауза (слайд №13)

Підніміться, посміхніться,

Потягніться, розігніться.

 

Присідайте, політайте,

Видихайте та вдихайте.

 

Покрокуйте, пострибайте,

Заспокойтесь та сідайте!

(О. Степанова)

Вчитель. Ви, звичайно, помітили, що у нас трохи незвична динамічна пауза – вона вся складається з дієслів.

  • У формі якого часу використано дієслова? (у формі теперішнього часу)
  • Як ви це визначили?

 

Вчитель. Зараз настав час продовжити нашу роботу.

 

3. Вправа «Четвертий зайвий» (робота в парах)

Вчитель. Зараз я хочу побачити, як ви вмієте прислухатися до думки іншого, погоджуватися з нею, або заперечувати.

- На нашій дошці ви бачите групи слів. В кожній групі є «зайве» слово.

Цвіте, грає, читав, малює. (читав)

Знайшли, плавали, розмовляли, слухає. (слухає)

Їстимуть, прибиратимуть, тренувати, заспівають. (тренувати)

Знати, брати, вітати, буде писати. (буде писати)

(слайд №14)

 

- Ваше завдання – знайдіть «зайві» слова та випишіть їх до себе в зошит.

(поки діти працюють в парах, один учень виконує завдання біля дошки індивідуально)

 

Перевірка виконання завдання

- Обміняйтеся зошитами з напарником та перевірте, чи правильно, на вашу думку, виконано це завдання. (Взаємоперевірка)

- Прокоментуйте свою думку.

(учні коментуютьсвій вибір за кожним рядком)

- Яке дієслово в переліку виписаних вами слів (слайд №15) знов виявилось зайвим? (тренувати)

- Чому ви так гадаєте? (бо це слово має неозначену форму, а не часову)

 

4. Завдання за індивідуальною карткою.

Вчитель. Поки всі працюють зі своїми напарниками, я запрошую до дошки одного учня, для якого, на жаль, за кількістю не вистачило напарника. Ось твоє завдання. Прочитай уважно і виконуй.

 

 

Картка №1

Завдання:

1. Записати прислів’я на дошці.

2. Знайти і підкреслити дієслова.

3. Визначити час дієслів.

 

Яку дружбу заведеш, так і життя проведеш.

Дружба як скло: розколов – не збереш.

Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти.

 

Перевірка виконання завдання

  • Прочитай завдання та прокоментуй його виконання.
  • Якій темі присвячені запропоновані прислів’я?
  • Яке прислів’я найбільше сподобалося особисто тобі? Чому?

 

VІІІ. Узагальнення та систематизація знань

1. Інсценізація мовного матеріалу

Вчитель. Наша мова багата не тільки на прислів’я та приказки. Гарне почуття гумору – ось ще одна риса українського народу. Тому зараз я запрошую вас на невеличку виставу, яка, до речі, допоможе вам виконати наступне завдання. Отже, запрошую акторів на сцену.

(виходять учні, які готували інсценізацію)

 

Дія І

  • Я миюся… Ти миєшся… Який це час, Федоте?
  • -Ну, раз ми з вами миємось – виходить, що субота. (В. Слюсар)

Вчитель. Чи правильно відповів Федот? Чому?

 

Дія ІІ

  • Який буде минулий час від дієслова «прокидатися»?
  • - Ну, звичайно, спати!

Вчитель. Чи правильно відповів учень? Доведіть.

 

- Молодці, ви продемонстрували гарне почуття гумору і міцні знання.

 

2. Колективна творча робота. Редагування тексту

Вчитель. Сьогодні ми з вами згадували про багатство української мови. І недаремно. Я пропоную вам звернути увагу на текст, присвячений нашій рідній мові. Прочитайте його.

 

Ми українці. Мова наша українська. Це мова, якою ми будемо розмовляти, пишу і читаємо, без якої не мислили свого існування. Вона прекрасна і мелодійна. Тому не дивно, що нашу мову ніхто не назвав солов’їною.

Я люблю свою мову, бо…

(слайд №16)

 

- Поки ви ознайомитеся з текстом, я запрошую до себе двох учнів, які отримають індивідуальні завдання. Прочитайте їх уважно. (вчитель віддає названим учням конверти із завданнями). А я звертаюся до всього класу:

  • Яка тема цього тексту?
  • Чи є у тексті якісь недоречності, невідповідності?
  • Як, на вашу думку, можна виправити цей недолік?
  • Доповніть текст своїми думками та запишіть відредагований варіант.

 

Вчитель. Клас виконує своє завдання, а мені хотілося б узнати, чи все зрозуміло за індивідуальними картками? Тож і ви приступайте до роботи.

 

3. Індивідуальні завдання для учнів

 

 

Завдання 1

У поданих п’яти дієсловах змінити неозначену форму на будь-яку часову та ввести в речення. Скласти текст з утворених речень. Визначити час дієслів.

 

Жити, вчити, докладати, працювати, ставати.

 

 

 

 

 

Вчитель. Поки ти будеш працювати над завданням, я послухаю відповіді другого учня, який також працює індивідуально.

 

 

Завдання ІІ. На плакаті дієслова вже розподілено по стовпчиках – минулий, майбутній, теперішній час. Перевір, чи правильно виконано цей розподіл? Виправи, якщо треба, помилки. Поясни своє рішення.

 

 


Минулий час

співав

знайшов

знатиму

винайшов

Теперішній час

працюю

граю

читаю

повзу

Майбутній час

шукатиму

прибираю

віджену

буду вивчати


 


 

Перевірка виконання індивідуального завдання ІІ: коментування своїх рішень учнем під час роботи над карткою.

 

Вчитель. А зараз настав час перевірити, як виконав своє завдання клас. Давайте послухаємо тексти, які склали учні. (учні читають 2-3 варіанти текстів)

 

- Чий текст вам видався найбільш вдалим? Чому?

(відповіді дітей)

 

Вчитель. Я бачу, що ви дуже старалися. Але у нас є ще одна робота, яка залишилася неперевіреною. Давайте послухаємо, яке завдання отримав і як його виконав учень за індивідуальною карткою І.

(учень пояснює, яке отримав завдання, зачитує утворений текст)

 

  • Чи сподобався вам текст?
  • Як ви гадаєте, чи правильно визначено час утворених дієслів?

 

Вчитель. Останнє завдання, яке я вам пропоную, це тестова перевірка, яка допоможе встановити рівень міцності ваших знань, уваги та кмітливості. На нашій дошці ви бачите запитання за сьогоднішньою темою. Оберіть номери правильних відповідей та запишіть їх собі в зошит.

 

3. Тест – контроль за опрацьованим матеріалом

1. Кількість часових форм, які має дієслово:

А) 3;

Б) 5;

В) 2.

2. Щоб правильно визначити часову форму дієслова, потрібно

А) правильно почути дієслово;

Б) правильно поставити запитання до дієслова;

В) правильно змінити дієслово.

 

3. Назва якого часу дієслів утворена, на вашу думку, з поєднання двох слів?

А) минулий;

Б) теперішній;

В) майбутній.

 

Вчитель. Підніміть руку, якщо ви всі впоралися з моїм завданням.

  • Виконання завдання завершено. Але чи всі його виконали правильно? Давайте зробимо самоперевірку.

Самоперевірка

  1. А
  2. Б
  3. В

(слайд №17)

Самооцінювання

Вчитель. Обведіть кружечками правильні відповіді.

- Підніміть руку ті, хто має три кружечки. Ви правильно відповіли на всі запитання, тому поряд із роботою на полях поставте собі позначку «+».

- Підніміть руку, ті хто має два кружечки. Ваші знання є неповними. Слід бути більш уважними на уроці, тому поряд із роботою поставте собі позначку «+ - ».

- Чи є серед вас такі, що не має жодного кружечка? Мені шкода, що ви були настільки неуважними. Поряд із своєю роботою поставте позначку « - ».

 

ІХ. Рефлексія

 

1. Підбиття підсумків уроку

Вчитель. Я хочу повернутися на початок нашого уроку. Ось завдання, які ми ставили перед собою.

 

  • БУДЕМО ПРАЦЮВАТИ ВДУМЛИВО І УВАЖНО
  • РОЗШИРИМО НАШІ ЗНАННЯ
  • ДІЗНАЄМОСЯ НОВЕ Й ЦІКАВЕ
  • ПОРАДУЄМО ОБДНЕ ОДНОГО УСПІХАМИ

(слайд №18)

 

- У формі якого часу вжито дієслова на дошці? (у формі майбутнього часу)

- Чи справдилися наші сподівання? (відповіді учнів)

- Як ви гадаєте, чи можна тепер змінити цю часову форму? Якою вона повинна стати? (це повинна бути форма минулого часу)

 

  • ПРАЦЮВАЛИ ВДУМЛИВО І УВАЖНО
  • РОЗШИРИЛИ НАШІ ЗНАННЯ
  • ДІЗНАЛИСЯ НОВЕ Й ЦІКАВЕ
  • ПОРАДУВАЛИ ОБДНЕ ОДНОГО УСПІХАМИ

(слайд №19)

 

2. Аналіз роботи класу, оцінювання окремих учнів

 

3. Домашнє завдання

Вчитель. Для того, щоб закріпити набуті на уроці знання, поповнити їх новими міркуваннями з цієї теми, вам необхідно буде виконати домашнє завдання. Зверніть, будь ласка, увагу на мультимедійну дошку.

 

І група – с. 50 – вивчити правило, впр. 94 (завд.1 – усно, завд.2,3 – письмово)

 

ІІ група – с. 50 – вивчити правило; дібрати 5 довільних дієслів у неозначеній формі та письмово утворити форми минулого, теперішнього та майбутнього часів.

 

Індивідуальне творче завдання (за вибором) – складіть завдання для свого товариша. Придумайте та запишіть на окремому аркуші три речення, в яких всі дієслова були б у формі теперішнього часу. На наступному уроці ваш товариш спробує змінити час подій, про які буде розповідатися у ваших речень на майбутній або минулий.

(слайд №20)

- Відкрийте щоденники та запишіть обране завдання.

 

Вчитель. Підсумовуючи наш урок, мені хочеться згадати слова української поетеси Л. Лужицької:

Вчимося, друзі, слово любити.

Слово до слова – думка сповита.

Люди без думки – птиці безкрилі,

З думкою люди мудрі й щасливі.

 

- Пам’ятайте ці важливі слова, і наша співпраця буде такою ж плідною, як сьогодні.

 

Швидко спливають хвилини,

Наш закінчився урок.

Дякую вам, любі діти.

На перерву вас кличе дзвінок! (слайд №21)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використані джерела і література

 

  1. М.С. Вашуленко, С.Г.Дубовик, О.І.Мельничайко, Л.В.Скуратівський. Рідна мова. Підручник для 4 класу. Частина друга /За наук. редакцією ак. М.С.Вашуленка – К.: «Освіта», 2004. – 127с.

 

  1. Мойсеєнко С. В. Рідна мова. 4 клас: Розробки уроків. – Х.: Веста, 2009. – 304с.

 

  1. Курганська А. В. Рідна мова. 4 клас: Розробки уроків. – Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 192[4]с. – (Б-ка журн. «Початкове навчання та виховання», Вип.3 (63).

 

  1. Кращі конспекти уроків з української мови: 1-4 класи /Упоряд. Н.В.Кобильняк. – Тернопіль – Харків: Видавництво «Ранок», 2011. – 160с. – Серія «Відкритий урок».

 

  1. Інтерактивні методи навчання в початковій школі /Інтеракції на уроках української мови– К.: «Шкільний світ», 2011 -95с.

 

  1. Мелькунова О. Розвиток пізнавальної активності дитини шляхом впровадження інноваційних технологій // Науково-методичний журнал «Початкова школа». 2012. - №3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Черняк Ангеліна Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 січня 2021
Переглядів
5094
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку