Урок "Значення голонасінних в природі та житті людини"

Про матеріал
Розробка уроку з біології для 6 класу. Мета: розглянути значення голонасінних у природі та житті людини; розвивати уміння порівнювати, аналізувати, визначати лікувальні особливості; виховувати бережливе ставлення до природи рідного краю, сприяти екологічному вихованню.
Перегляд файлу

Дата_____

Урок №                                                                                     Біологія – 6 клас

Тема уроку: Значення голонасінних у природі та житті людини.

Мета уроку:Продовжити формувати знання учнів про голонасінні рослини; показати  значення голонасінних у природі та житті людини; розвивати уміння порівнювати, аналізувати, визначати лікувальні особливості; виховувати бережливе ставлення до природи рідного краю, сприяти екологічному вихованню.
Тип уроку: комбінований
Матеріали та обладнання: мультимедійна дошка, схеми, малюнки, роздатковий матеріал,гілочки сосни, шишки,ефірні масла,.

                                               ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.

Привітання з учнями та гостями.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Епіграф: « Природа – єдина книга, читання якої однаково цікаво на всіх її сторінках».                                                                                                                                                 

                                                                                                                            Гете

Девіз уроку: «Ніхто не знає так багато, як ми разом»!

Налаштувались на активну роботу, за яку отримаєте гарні оцінки. Пропоную роботу з картками( роздаються карточки з завданням всім учням, два учні будуть відповідати, інші слідкують за правильністю відповідей).

Мислимо швидко. Відповідаємо правильно!

1.Вправа “Вибери ознаки відділу Голонасінні”

1.Сучасні представники відділу переважно трав’янисті рослини

2.Представники відділу – переважно дерева, іноді – кущі

3.Листки – вайї, закручені в равлик

4.Для запліднення потрібна вода

5.Листки у вигляді голок , лусок

6.Рослини розмножуються насінням

7.Мають добре розвинений головний корінь

8.Зі спори розвивається гаметофіт

9.Насіння утворюється в шишках

10.Насіння захищене

Наступна вправа виконується усно, учні уважно читають завдання та дають відповіді на поставлені питання( два учні відповідають. Інші доповнюють і слідкують за правильністю відповідей).

2.Вправа “ Біологічний  термінатор ”

1.Жіночі статеві клітини - …

2.Чоловічі статеві клітини - …

3.У чоловічих шишках голонасінних рослин утворюється -…

4.Пилкові зерна та насінні зачатки формуються  -…

5.Молоді жіночі шишки мають колір - …

6.Голонасінні розмножуються - …

7.Насіння хвойних розвивається в …

8.Сосна має шишки - …

9.В корі хвойних є ходи …

10.Насіння хвойних розносить …

11. Для цього насінина має …

3.Уважно погляньте на малюнок, дайте відповідь, що зображено на малюнку?

 

              

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Читання вірша

Бор

Всех, кто утром выйдет на простор,
Сто ворот зовут в сосновый бор.

Меж высоких и прямых стволов
Сто ворот зовут под хвойный кров.

Полумрак и зной стоят в бору.
Смолы проступают сквозь кору.

А зайдешь в лесную даль и глушь,
Муравьиным спиртом пахнет сушь.

В чаще муравейники не спят -
Шевелятся, зыблются, кипят.

Да мелькают белки в вышине,
Словно стрелки, от сосны к сосне.

Этот лес полвека мне знаком.
Был ребенком, стал я стариком.

И теперь брожу, как по следам,
По своим мальчишеским годам.

Но, как прежде, для меня свои -
Иглы, шишки, белки, муравьи.

И меня, как в детстве, до сих пор
Сто ворот зовут в сосновый бор.

С. Маршак

 

 

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з представниками голонасінних рослин, з‘ясуємо їх значення у природі та житті людини.

Учитель оголошує тему уроку та мету уроку.

Відкрийте  зошити та запишіть сьогоднішню дату, тему уроку, план

План.

  1. Роль голонасінних у природі.
  2. Використання хвойних рослин людиною.

Проблемне питання: Чому саме в хвойних лісах будують лікарні та санаторії для лікування хвороб дихальної системи?

Любі учні. Сьогодні на уроці пропоную вам спробувати себе в рольовій грі. Кожен із вас отримає роль людини - професіонала ( учитель роздає учням бейджики з надписом професії). Також я роздаю вам листочки з надписами про значення голонасінних у природі та житті людини, після написання доповіді оберіть свій листочок з відповіддю та прикріпіть його до дошки. На дошці утвориться схемка з вашими відповідями.

Робота з підручником,енциклопедіями або інтернет-джерелами: протягом 10 хвилин уважно опрацюйте параграф 44 ст.167

 У вас є назва вашої професії, отже я пропоную вам скласти невеличку доповідь-дослідження про значення голонасінних у природі та житті людини і виступити з доповіддю.

Доповідь готують:

1.Еколог.

2.Лісник.

3.Енергетик.

4.Інженер.

5.Дизайнер- ландшафтів.

6.Філолог.

7.Лікар.

Розповідь учителя та учнів відбуваються з  презентацією «Значення голонасінних у природі та житті людини».

Еколог:Із голонасінних рослин, особливо хвойні, поширилися по всій земній кулі. Голонасінні утворюють величезні площі хвойних та мішаних лісів. Вони збагачують повітря киснем, через що їх називають «легенями планети», а також утворюють велику кількість органічної речовини. Інтенсивне застосування деревини в різних галузях господарства, спричинило масове вирубування лісів, що завдає значної шкоди нашому краю, нашій державі, нашій планеті. Це призвело до того, що багато видів стали рідкісними і потребують охорони. До Червоної книги України занесені сосна Станкевича, сосна крейдяна, сосна європейська кедрова,модрина польська, яловець високий, тис ягідний. Чим менша площа лісів, тим менше рослини поглинають з повітря вуглекислий газ і виділяють туди кисень. Це може призвести до негативних змін клімату на нашій планеті.

Ліси регулюють швидкість танення снігу, рівень води у річках. Тому вирубування лісів на схилах наших гір призводить до швидкого танення снігу на весні, стрімкого підняття рівня води в річках, наслідками яких є повені, зсуви ґрунту, селеві потоки.

 

 

 

Лісник: Ліс - домівка багатьох тварин. Різні види тварин живляться пагонами, насінням, шишками хвойних рослин.  Наприклад за день білка може обробити до 15 ялинових шишок і більше 100 соснових. Вона, схопивши зубами лусочку, піднімає її вгору, так що та відлітає і насіннячко показується назовні. На таку обробку однієї соснової шишки цей звір витрачає близько 3 хвилин. У денний раціон білки входять 100 - 150 шишок. Цієї кількості продукту достатньо, щоб вгамувати голод і відкласти запаси жиру. Висаджуючи на схилах гір сосни, людина запобігає змиванню ґрунтів (зсувам ґрунту, селевим потокам). Сучасні голонасінні утворюють в природі ліси, а вимерлі – відіграли важливу роль в утворенні вугілля»

Енергетик: Значну кількість деревини досі використовують як паливо.

Інженер: Деревина багатьох представників хвойних надзвичайно міцна, бо в ній небагато основної тканини. Саме тому деревина хвойних - цінна сировина для виготовлення меблів, музичних інструментів, столярних виробів, шпал для залізниць, стовпів ліній електропередач, опор мостів, кріплення шахтних проходів. Надзвичайно цінуються меблі, вироблені з червоної деревини тису.

Модрина:вона дещо м’якша за дуба, однак перевершує його у міцності. Модрина посідає особливе місце у виробництві. З неї виготовляють паркет, масивну дошку підлоги, стінові панелі, сходи, вікна, двері, клеєний віконний та стіновий брус, меблі та інші вироби.

Сосна звичайна. Використовується в целюлозно-паперовій промисловості для виробництва деревинної маси, паперових виробів і картону.

Дизайнер ландшафтів: «Ландшафтний дизайн – мистецтво та практичні дії по озелененню, благоустрою, організації садово-паркових насаджень, газонів, гірок, застосуванню малих архітектурних форм у зеленому будівництві. Хвойні рослини дуже красиві, тому їх широко використовують у парковому господарстві. Для створення краси та затишку в оселях використовують ялинові бонсаї. Їх висаджують в парках, скверах, на вулицях, на власних подвір’ях (сосни, туї, блакитні ялинки, декоративні яловці)».

Філолог: «Окремі види хвойних використовують під час проведення різних свят (наприклад, новорічними деревами є ялиця, ялина, сосна; З красивої деревини ялиці виготовляють музичні інструменти. Майже всі хвойні вічнозелені. З приводу того, чому хвойні дерева не скидають на зиму своє вбрання, є легенда.

 Було це під осінь, давним-давно. Пташки відлітали у вирій, шукаючи тепла, зелені та поживи. Одна пташка скалічила собі крильце. Вона не змогла відлетіти із своїми товаришами і залишилась одна. Наступила зима.

“Найкраще мені буде в лісі,- подумала пташка. – Дерева допоможуть заховатись від негоди. Адже у них є листя”.

Спершу вона звернулась до берези за допомогою. Але вона відмовила їй. Просила пташка і у дуба, і у ліщини, але ніхто не хотів зарадити їй у біді. І тоді почувся голос  молодої ялинки, яка запропонувала затишне місце між своїми гілками. Смерека захистила пташину від північних вітрів, а ялівець дав їй свої ягоди.

Одного дня подув північний Вітер і заморозив всі дерева. Стали вони сумні, втратили свої листочки. “Чи можу я заморозити листя всіх дерев?” – спитав Вітер у Мороза. “Ні, - відповів зимовий цар. – З дерев, що дали бідній пташині притулок, не можна листя забирати”. І з того часу з ялини, смереки і сосни не опадає листя. Ці дерева стоять вічнозеленими, захищаючи тварин від негоди.

 

Лікар: Хвоя сосни містить багато вітаміну С. Із її молодих гілок виготовляють ліки. У медицині для лікування ран, опіків, широко застосовують живицю хвойних. З живиці ялиці отримують камфору, яка покращує діяльність серцевого м’яза, тому її вживають при захворюваннях серця. Камфора входить до складу знеболюючих препаратів. Препарати з ялівця застосовують як знеболюючий засіб при лікуванні захворювань суглобів та шкіри.

Хвойні рослини виділяють у повітря фітонциди. Фітонциди - біологічно активні речовини, що утворюються рослинами, які вбивають чи пригнічують зростання і розвиток бактерій, мікроскопічних грибів, та інші форми мікроорганізмів. Наукові дослідження показали, що в повітрі у хвойних лісах, хвороботворних бактерій у кілька разів менше ніж у міському. Тому у хвойних лісах будують санаторії та інші оздоровчі заклади, або навколо лікарень насаджують голонасінні рослини.

 

V. Узагальнення  і систематизація знань учнів.

Молодці, добре підготувалися. Тепер саме час узагальнити нами отримані знання. Отже: ми прослухали ваші чудові доповіді( звертання до учнів),і ви можемо відповісти на проблемне питання, яке ставилося на початку уроку ( учні дають відповідь і доводять свою думку).  На дошці є отримана нами схема, яку ви зараз замалюєте собі в зошити, тепер погляньте на дошку і давайте з’ясуємо чи справились  ми з поставленими на уроці задачами( учні оцінюють свої вміння).


 

VІ. Підбиття підсумків уроку

Релаксація «Аромотерапія»

Вчитель включає тиху заспокійливу музику і розповідає про метод релаксації в якому використовується ефірне масло сосни.

Смолянистий, освіжаючий аромат цієї олії надає бадьорості, допомагає зосередитись. Вплив цієї олії на емоційний  стан подібно до хорошої прогулянки по хвойному лісу. Воно освіжає голову при розумовій перевтомі, підвищує працездатність. Сосна зміцнює волю, надає стійкість, мужність, допомагає зосередитись, наповнює спокоєм.

Аромат сосни очищає, знезаражує повітря в житлах.

Дозування 4-5 капель у аромолампу.

 

VІІ. Визначення домашнього завдання.

Опрацювати параграф 44;

Дати відповіді на тести с.167( письмово).

Повторити параграф 44 стр.164-166.

 

docx
Додано
22 березня 2021
Переглядів
1647
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку