Відкритий урок 6 клас
Тема: Використання рослин різних класів людиною. Особливості їх будови,різноманіття і значення.
Мета: поглибити знання про покритонасінних рослин різних класів та їх родин.Вивчити особливості будови , які відрізняють їх між собою. Показати значення покритонасінних рослин в природі та житті людини. Виховувати любов до природи, бережливе ставлення до рідкісних та лікарських рослин. Проводити народознавче виховання. Розвивати вміння дітей працювати на уроці з різними формами робіт, використовуючи різноманітні інформаційніджерела.
Обладнання та матеріали :виставка плодів рослин класу Однодольні та Дводольні, визначальні картки рослин різних родин, гербарій, лупи, таблички «Будова квітки» притаманні рослинам різних родин.
Девіз уроку:
Є у кожного з нас, в серці мрія своя!
Знаю я, знаєш ти- це не сон!
То прийшов новий час- знаєш ти, знаю я-
Досягнути мети, можна тільки разом.
Питання для учнів. Опитування. На початку уроку.
Назвіть ознаки за якими ми можемо віднести рослини до Відділу Покритонасінні?
Що називають квіткою?
Яка будова квітки?
Що називають плодом?
Які типи плодів вам відомі?
На які класи ділиться Відділ Покритонасінних?
Які ознаки притаманні рослинам Класу Однодольні?
Які ознаки притаманні рослинам Класу Дводольні?
Практична частина уроку.
(Роздати гербарні зразки рослин різних родин. Зробити опис рослин.)
Визначальна картка рослини. (10б)
1.Життєва форма рослини _________________.
2.Будова квітки _____________________________________.
3.Квіти поодинокі чи зібрані в суцвіття ___________________________.
4.Жилкування листка ____________________________.
5.Коренева система __________________________типу.
6.Кількість сім’ядоль у насінини _______________.
7.Тип плоду ________________.
8.Плід соковитий чи сухий _______________________________.
9.Представник ______________________________________________.
10.Значення _________________________________________.
Сторінка «Цікавинка». Доповіді про рослин.
Розповіді дітей про рослин різних родин.
Картки опитування кінець уроку.
1.Допишіть речення. Родина бобові. (10б)
1. Квітка Бобових схожа на_____________ або _____________.
2. Компоненти квітки Родини Бобові_____________,___________,_____________.
3. На коренях Бобових поселяються___________________ _________________.
4. Чашолистиківу Бобових_______________.
5. Квітки можуть бути _______________________ або зібрані в суцвіття_____________ ,__________.
6. Бульбочкові бактерії накопичують_____________.
7. У квітках Бобових________________ тичинок.
8. Запилюються рослини Родини Бобові__________________.
9. Рослина Бобових ,яку називають «земляним горіхом», - це_________________.
10. Насінина Бобових складається із_______________ сім’ядоль.
2. Позначте знаком(+)правильні відповіді, а знаком(-)неправильні. Родина Айстрові. (10б)
1.До родини Айстрові належить соняшник.
2.Квітка поодинока, велика.
3.Серед рослин родини Айстрових багато декоративних рослин.
4.Плід рослин родини Айстрових– біб.
5.Квіти маточок не мають.
6.Мають п’ять чашолистиків.
7.Розмножуються цибулинами.
8.Насінна складається з двох сім’ядоль.
9.Формула квітки Ч(0),П(5),Т(5),М(2).
10.Запилюються вітром.
3. Допишіть речення. Родина Пасльонові. (10б)
1.Квітка має_____________ чашолистиків.
2.Запилюються______________.
3.Здатні накопичувати в собі____________ речовини, які називаються__________________.
4.Плоди притаманні рослинам родини Пасльонові_________ ,________________.
5.Поширюються________________.
6.Формула квітки________________.
7.Культурні рослини_______ ,____________,___________, ________________.
8.Отруйні рослини____________ ,_____________ ,_________________.
9.Жилкування листків ______________.
10.Життєві форми________ ,_________ ,____________,_____________.
4. Позначте знаком (+) правильні відповіді, а знаком (-) неправильні. Родина Злакових. (10б)
1.Рослини поширені по всьому світі.
2.Коренева система стрижнева.
3.Стебло рослин називається соломина.
4.Плід – зернівка.
5.Запилюються тільки комахами.
6.Квітка гарна, велика.
7.Серед них є культурні та дикорослі рослини.
8.Овес, рис, ковила не належать до Родини Злакових.
9.Листки прості з паралельним жилкуванням.
10.Плодисоковиті, поширюються тваринами.
5. Допишіть речення. Родина Лілійні. (10б)
1.Квітка рослин Родини Лілійні складається з___________ , _______________, _______________, _________________.
2.Їм притаманні такі життєві форми_______________________________.
3.Запилення відбувається завдяки_____________________.
4.Плід лілійних називається_______________.
5.Вегетативно можуть розмножуються завдяки ________________________.
6.Культурні рослини___________ ,____________.
7.Декоративні рослини____________ ,____________.
8.Рослини цієї родини відносяться до Класу________________.
9.Насінина складається з _______________________..
10.Коренева система________________ типу.
6. Допишіть речення. Родина розові. (10б)
1.Формули квітів рослин Родини Розові________ ,_________,_______,___________; __________,___________,____________,____________.
2.Жилкування листків____________________.
3.За кількістю насінин плоди бувають_____________,___________.
4.Рослини поширені _________________.
5.Коренева система___________________.
6.Культурні рослини____________ ,_______________,_____________,_____________.
7.Запилюються____________________.
8.Родина Розові відноситься до Класу________________.
9.Людина використовує рослини даної родини в _______________,___________________,_________________.
10.Родина Розових вважається____________________________.
7. Позначте знаком(+)правильні відповіді, а знаком(-) неправильні. Родина Хрестоцвіті.(10б)
1.Родину Хрестоцвіті ще називають Капустяні.
2.Рослини поширені тільки в Україні.
3.Життєві форми –одно-, дво- і багаторічні трави.
4.Типи плодів – ягода, гарбузина.
5.Плоди капустяних соковиті.
6.Квітокнемають.
7.Представники: капуста ,хрін, редька.
8.Запилюються комахами.
9.Формула квітки: Ч(4),П(4),Т(6),М(1).
10.Плоди рослин родини Капустяні стрючок або стрючечок.
Вірш
Любіть природу рідну, завжди милуйтеся нею:
Ранковими світанками, вечірньоюзорею.
Любіть дерева голі, любіть дерева в шатах.
Вони, ніби колиска, неначе рідна хата.
Не завдавайте болю, не рвіть природні коси.
А щоб росли густії, споліскуйте у росах.
Із трепетом великим підходьте до природи,
Вслухайтеся в гармонію, в її чарівні оди.
Все на Землі,все треба берегти:
І птаха, й звіра, і оту тваринку.
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо врешті ти – лише її частинка.
Так, частка невелика і залежна –
Цю істину сприймай беззастережно.
Якщо береш, то треба віддавати,
Коли й надалі хочеш царювати.
Загадки
1.Сімсот соколят на одній подушці сплять.(соняшник)
2.Зозуляста, серебриста, сорочок наділа триста.(капуста)
3.Зубів немає, а кусає. (кропива)
4.Є коси, та не з волосся, є зерна. Та не з колосся.(кукурудза)
5.Це на кого вітер віє: личко жовте, білі вії?(ромашка)
6.Під землею птиця кубло звела і яєць нанесла.(картопля)
7.Сидить баба серед літа в сто сорочок одіта.(цибуля)
8.А що то за коні в гаю на припоні,
Довгасті, голчасті, зеленої масті,
Нікого не возять, лише солі просять.(огірки)
9.Під одним ковпаком сімсот козаків.(мак)
10.Що то за голова, що лиш зуби та борода.(часник)
11.Червона, запашна, солодка, росте низько, до землі близько. (суниця)
12.Зелене яблуко на кущику повисло; коли зачервонілось – на таці опинилось. (помідор)
13.Диво – дивина: на гілці – морквина! Висить, червоніється – на сонечку гріється. (червоний перець)
14.Краса дівиця в коморі, а коса її на дворі. (морква)
15.Виросла трава – до їжі приправа; її пожитки – запашні нитки. (кріп)
16.Дудочка на дудочці, на ній ще одна, а на кінчику хвіст. (очерет)