Урок "Значення окисно-відновних процесів у житті людини,природі і техніці"

Про матеріал
Мета: розкрити роль окисно-відновних реакцій в природі, техніці та житті людини; продовжити відпрацювання навичок визначення ступеня окиснення елементів, окисника і відновника в рівняннях реакції, урівнювання реакції методом електронного балансу; розвивати пізнавальну активність учнів, хімічну мову, мислення, сприяти розширенню їх світогляду, формувати життєві компетенції, виховувати творче ставлення до практичного використання знань з хімії.
Перегляд файлу

1

 

Тема:Значення окисно-відновних процесів у житті людини,природі і техніці

Мета: розкрити роль окисно-відновних реакцій в природі, техніці та житті людини; 

продовжити відпрацювання навичок визначення ступеня окиснення елементів, окисника і відновника в рівняннях реакції, урівнювання реакції методом електронного балансу;

розвивати пізнавальну активність учнів, хімічну мову, мислення, сприяти розширенню їх світогляду, формувати життєві компетенції, виховувати творче ставлення до практичного використання знань з хімії.

Очікувані результати: учні мають складати електронний баланс для окисно-відновних реакцій; учні мають уміти визначати окисник і відновник за рівняннями хімічних реакцій; учні мають наводити приклади застосування окисно-відновних реакцій у природі та житті людини.

Базові поняття та терміни: ступінь окиснення, окисник, відновник, процеси окиснення і відновлення, окисно-відновні реакції, метод електронного балансу.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, алгоритмічні приписи про послідовність визначення ступеня окиснення елементів та про складання рівнянь методом електронного балансу, комп’ютер, проектор, папір, олівці.

Тип уроку: закріплення й вдосконалення знань, умінь і навичок.

Хід уроку

  • 1. Організаційний момент

1.1. Привітання.

1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком, кількість присутніх на уроці, відсутніх.

1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.

1.4. Налаштування на позитивний настрій. Вправа «Чарівна скринька»

  • 2. Етап перевірки домашнього завдання

2.1. Перевірка наявності в учнів виконаних письмових робіт. Обговорення запитань, що виявилися найбільш складними.

2.2.  Експрес – контроль

 Учні отримують картки із тестами. Тести учні виконують самостійно, а потім взаємоперевірка виконаної роботи.

1. Метали мають такі ступені окиснення:

 А. нульовий;

 Б. позитивний;

 В. негативний.

2. Окисно-відновні реакції, це реакції, в яких:

 А. не змінюється ступінь окиснення елементів;

 Б. змінюється ступінь окиснення елементів;

 В. визначення належності до окисно-відновних реакцій не пов’язано із ступенем окиснення елементів.

3. Відновники – це атоми, молекули або йони, що:

 А. приєднують електрони;

 Б. віддають електрони;

 В. здатні і віддавати і приєднувати електрони.

4. Окисники – це атоми, молекули або йони, що:

А. приєднують електрони;

 Б. віддають електрони;

 В. здатні і віддавати і приєднувати електрони.

5. Відновлення – це процес :

 А. приєднання електронів ;

Б. віддавання електронів;

В. не пов’язаний із переходом електронів.

6. Який процес відбувається в зазначеній схемі 2Н+1 + 2е ¯→ Н02

А. відновлення;

 Б. окиснення.

7. При відновленні ступінь окиснення елемента:

 А. зменшується;

 Б. збільшується ;

 В. не змінюється.

8. Елемент з найнижчим ступенем окиснення може бути:

А. тільки відновником;

Б тільки окисником;

В. і відновником і окисником;

9. Елемент з найвищим ступенем окиснення може бути:

 А. тільки відновником;

 Б тільки окисником;

 В. і відновником і окисником;

10. Елемент проміжним ступенем окиснення може бути:

 А. тільки відновником;

 Б тільки окисником;

 В. і відновником і окисником;

11.Укажіть схему, що відповідає перетворенню N0 →N-3:

А. 1S22S22P3 – 3e- →1S22S2;

Б. 1S22S22P3 + 3e- 1S22S22P6;

 В.1S22S22P5 + 1e- 1S22S22P6;

Г. 1S22S22P3 – 3e- 1S22S22P6.

12. Вкажіть кількість електронів,відданих або приєднаних атомом в схемі S-2→ S+6 :

А. 2е-;

Б. 6е-;

В. 8е-.

Відповіді:  

1. А, Б  2. Б  3. Б  4. А  5. А  6. А  7. А  8. А  9. Б  10. В  11. Б  12. В

  • 3. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності

3.1. Технологія «Мікрофон».

— Наведіть приклади окисно-відновних реакцій. Де в природі відбуваються окисно-відновні реакції?

3.2. Показ практичного значення вивчення нового матеріалу.

Слово вчителя

Навколишній світ — це гігантська «хімічна лабораторія». Наше життя постійно супроводжується хімічними реакціями. Багато природних процесів належить до окисно-відновних реакцій: утворення гірських порід і мінералів, згоряння метеоритів, реакції в атмосфері під час грози, процеси дихання, фотосинтезу, обміну речовин тощо. Не менш важливими є окисно-відновні процеси, що використовуються в промисловості та техніці.

3.3. Повідомлення теми уроку. Розташувати слова відповідно до кольорів веселки.

Червоний – Значення

Оранжевий – окисно-відновних

Жовтий – процесів

 Зелений – у житті

Блакитний – людини,

Синій – природі

Фіолетовий – і техніці.

3.4.  Очікувані результати. На стікерах записати що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку

 3.5. Формулювання разом з учнями мети уроку.

3.6. Актуальність теми. За допомогою кружечків червоного, жовтого і земного кольору визначити наскільки актуальна дана тема. Зелений колір – дуже актуальна; жовтий – посередньо; червоний – неактуальна.

  • 4. Етап засвоєння нових знань

Об’єднати дітей у три групи: людина, природа, техніка.

Вправа «Розсипаний текст». Скласти текст з речень, відповідно до цього тексту зробити на ватмані опорний конспект.

Перша група: значення окисно-відновних процесів у  житті людини.

Окисно-відновні реакції найбільш поширені і відіграють значну роль у природі. Вони є основою життєдіяльності, адже з ними пов’язані  найважливіші функції живої системи – це дихання, обмін речовин, фотосинтез у рослин.  Під час дихання органічні речовини окиснюються до кінцевих продуктів- вуглекислого газу і води, використовуючи для цього кисень.А під час  фотосинтезу вуглекислий газ відновлюється  в органічних сполуках, а кисень вивільняється у повітря.

Процеси гниття, бродіння, тління, утворення перегною; утворення мінеральних солей з перегною в ґрунті  - це все окисно-відновні реакціії. Дуже велике значення окисно-відновних реакцій в природі полягає в тому, що за допомогою цих реакцій постійно відбувається кругообіг всіх хімічних елементів, які входять до складу живих організмів: Оксигену, Карбону, Нітрогену, Гідрогену.

Процес фотосинтезу:

6C+4O2-2 + 6H2+1O-2  =  C60H12+1O6-2 + 6O20

http://shkola.ostriv.in.ua/images/publications/4/14168/content/Untitled-3.jpg

 

Друга група: значення окисно-відновних реакцій в  природі.

Окисно-відновні реакції мають велике значення і в житті людини -  це отримання тепла в наших домівках при спалюванні вугілля, дров, газу; добування багатьох органічних речовин; виробництво цілого ряду будівельних матеріалів; виробництво лікарських препаратів, харчових та кормових добавок, вітамінів, гормонів, ферментів; виробництво кисло-молочних продуктів, сирів, пива, спирту, і багатьох інших продуктів.

Природоохоронні заходи, які застосовують для очищення навколишнього середовища, а саме стічних вод і ґрунту від побутового і промислового забруднення ґрунтуються на процесах окиснення та відновлення. Певні види бактерій здатні розкладати, мінералізувати органічні сполуки, які потрапляють у воду та грунт.

Окисно-відновна реакція спалювання вугілля:

http://shkola.ostriv.in.ua/images/publications/4/14168/content/Untitled-4.jpg

 

Третя група: значення окисно-відновних реакцій в техніці.

Значення окисно-відновних реакцій в техніці дуже велике. Більшість рідкісних, важливих в техніці металів(нікель, вольфрам, молібден, хром, алюміній та інш.) отримують за допомогою окисно-відновних реакцій. Лужні метали такі як натрій, калій, лужноземельні – кальцій, барій отримують шляхом електролізу із їх солей. В основі електролізу лежать теж окисно-відновні реакції.

Виробництво чавуну, сталі, добування деяких неметелів: фосфору, хлору, йоду; добування амоніаку, нітратної та сульфатної кислот ґрунтується також на окисно-відновних процесах.

Дуже негативний процес відбувається в техніці з метелами теж на основі окисно-відновних реакцій – це корозія (руйнування) металів, утворення іржі. Для того, щоб уникнути цього явища застосовують захисні покриття.

Горіння палива в топках теплових електростанцій, в двигунах внутрішнього згорання та багато інших прикладів можна привести окисно-відновних процесів в техніці.

Реакція добування вольфраму:

W+6O3-2 + 3H20  =  W0 + 3H2+1O-2

http://shkola.ostriv.in.ua/images/publications/4/14168/content/Untitled-5.jpg

 

 

  • 5. Узагальнення й систематизація знань

5.1. Окисно-відновні реакції: добро чи зло? (Дискусія)

Зло: псування продуктів; пожежі; вибухи; корозія; забруднення довкілля.

Добро: засвоєння їжі; утворення перегною; добування металів з їх руд.

     5.2. Доберіть коефіцієнти у схемах окисно – відновних реакцій методом електронного балансу, вкажіть окисник і відновник, процеси окиснення та відновлення.

 

1. Na + H2ONaOH + H2 ;

2.  Fe2O3 + H2Fe + + H2O;

3.  KClO3KCl + O2 ;

4. Ag + HNO3 → AgNO3 + NO2 +H2O;

5.  PH3 + O2P2O5 + H2O;

6. H2S + HNO3H2SO4 + NO2 + H2O

 

5.3. Рефлексія

1. Що нового дізнались на уроці?

2. чи все було зрозуміло?

3. Чи сподобався урок?

  • 6. Домашнє завдання.

Опрацювати параграф 21 с. 130

 

  • 7. Підбиття підсумків уроку

Підсумкова бесіда

— Яке завдання стояло перед нами на уроці?

— Який результат нашого уроку?

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Інкл
Додано
28 березня 2019
Переглядів
12209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку