Урок Значення природи для життя людини. Вплив діяльності людини на природу. Поняття "екологія".

Про матеріал
Роробка уроку з географії для 9 класу (програма для дітей з інтелектуальними порушеннями
Перегляд файлу

                                                                     Розробка уроку

                  з географії  для 9 класу  (програма для дітей з ІП)

Тема: Значення природи для життя людини. Вплив діяльності людини на природу. Поняття "екологія".                     

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                     

 

 

 

 

                                                                                                                     Склала і провела

                                                                       вчитель-дефектолог СЗОШ "Надія"

                                                                       Кірпічнікова І.П.

 

                                                   

 

 

 

МЕТА: Ознайомити з поняттям "екологія". Поглибити знання про природу вцілому. Сформувати уявлення про наслідки впливу людської діяльності на природу. Сприяти розширенню екологічного світогляду учня. Розвивати мовлення, пам`ять, увагу,спостережливість, активність. Виховувати моральні, естетичні якості, ощадливе ставлення до природи.

ОБЛАДНАННЯ: фізична карта України, атласи України , карта рослинного і тваринного світу.

ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань.

                                        ХІД УРОКУ

1. Організаційний момент.                                                                               Перевірка домашнього завдання.

2.  Актуалізація і корекція опорних знань,умінь,уявлень та життєвого досвіду учня.                                                             

Бесіда за запитаннями:

-Що таке природа?

-Яка буває природа?

-Що відноситься до живої і неживої природи?

-Для чого вивчають природу?

-Яке значення має природа для людей?

3. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учня. 

Розповідь  учителя.

В усі часи люди намагалися більше узнати про навколишній світ,в якому вони живуть. Сонце і Зірки, повітря і вода, рослини і тварини-все цікавить людей. І все це природа. А в природі все взаємопов`язано. Тепло і світло від Сонця, повітря і вода необхідні живим істотам,значить,жива природа не може існувати без неживої. Але і жива природа впливає на неживу. Наприклад,рослини очищують повітря. Навколишня природа має велике значення для людей.

-Що важливо і потрібно людям для життя?

Так,нам,як і всім живим істотам потрібні повітря,тепло,світло,вода,їжа. Все це дає природа.

4. Повідомлення теми,мети,завдань уроку. Вивчення нового матеріалу.                

-Отже, сьогодні ми поговоримо про природу вцілому,про наслідки впливу людської діяльності на природу, ознайомимось з поняттям "екологія".

Розповідь учителя з елементами бесіди.

Людина живе серед природи,за рахунок природи,використовуючи всі її багатства.Люди будують міста,дороги,обробляють поля. Все це необхідно. Але доводиться знищувати ліса, їх кількість зменшується.Забруднюються повітря і вода. А вони так потрібні для життя рослин,тварин,людей.

Взаємовідносини між живими організмами і середовищем їх існування вивчає наука "екологія"(наука про "дім",тобто про природу,що оточує нас).        Сучасний екологічний стан природи  України можна визначити як тяжкий. Практично неможливо знайти в Україні місцевість,де не відбувається постійне руйнування природних осередків. Особливо вразливими є рослини і тварини. І ми повинні навчитись їх берегти. Тому в нашій країні існує Червона книга України-офіційний державний документ,який містить перелік рідкісних і зникаючих видів рослинного і тваринного світу у межах України.

5. Осмислення нових знань,умінь. 

Загадки:                                                                                                                 Я найперша зацвітаю

Синім цвітом серед гаю.

Відгадайте,що за кітка,

Бо мене не стане влітку. (Пролісок)

                          *

Дзвіночки-перлинки на ніжці тоненькій

Такі запашні і тендітні такі.

В широкому листі,немов у гіллі

Ховають від сонця голівки свої. (Конвалії)

                             *

Перша квіточка весняна

Тихо під сніжком куняла.

Дмухнув вітерець тепленький,

І з`явився цвіт біленький. (Підсніжник)

 

-Які ще рослини з`являються навесні першими ?

Так,це сон-трава,крокуси,ряст. Їх називають первоцвітами. Після зими вони прикрашають ліс і милують око. Так і хочеться їх зірвати. А чи варто це робити?

-Чому не можна рвати квіти?

Так,щоб усі люди могли милуватися їх красою. А через деякий час квіти розмножаться і їх стане значно більше.                                                             Це саме можна сказати і про дикі ягоди,лікарські рослини.

Ми вже знаємо,що рослини добре очищують повітря,тому треба дбати,щоб зелених насаджень було якомога більше. Це не тільки квіти,трав`янисті рослини,а ще й дерева,кущі. Вони фільтрують повітря,збагачують його киснем,захищають нас від пилу,спеки,шуму.

-Які дерева ми знаємо? (Дуб,клен,верба,горобина,ялина)

Всі ці дерева очищують повітря і оздоровлюють навколишнє середовище.

А ще треба пам`ятати,що рослини дають тваринам їжу і домівку. Зберігая трави,кущі,дерева,ми допомагаєм тваринам,птахам,комахам ховатися в їх заростях.

-Які правила поведінки в природі ми вже знаємо?

*не можна бігати,шуміти в лісі,лазити по деревам;

*не можна знищувати жаб,ловити джмелів,метеликів,руйнувати мурашники;

*не можна підходити близько до пташиних гнізд;

*не треба брати з собою в ліс весною собаку. Вона може зловити погано літаючих пташенят або безпомічних дитинчат тварин;

*не можна ловити і уносити додому здорових пташенят і звірят;

*потрібно підгодовувати птахів взимку. А навесні робити їм шпаківні.

-Як можна пояснити вислів: "Де багато пташок,там немає комашок"?

Розповідь вчителя.

Всім рослинам,тваринам,птахам,людям потрібне для життя повітря.             Без повітря людина не проживе і 3-4хвилин. Але яке воно-повітря? В багатьох великих містах воно брудне.

-А від чого забруднюється повітря? Хто забруднює атмосферу?

Промислові підприємства забруднюють повітря шкідливими відходами свого виробництва. Автотранспрт забруднює викидними газами,підвищує рівень шуму. Забруднення відбувається при пожежах,спалюванні сміття,листя.             В нашій країні прийнято Закон про охорону повітря. На багатьох  підприємствах встановлені очисні споруди. На вулицях міст вже зявляється все більше автомобілей з електродвигунами,які не забруднюють повітря. Але ще дуже багато треба зробити для того,щоб повітря залишалось чистим завжди і всюди.

-Яке ще з багатств Землі має важливе значення в житті людини,тварин,рослин?

Загадки:

Я і хмара,і туман,і ріка,і океан. (Вода)

                          *

ВІдома звіку рідина,

усяк її вживає,

буває хмаркою вона,

сніжинкою буває,

бува,як скло,крихка,тверда

звичайна (підкажіть)...  (вода)

Розповідь вчителя.

Вода-найпоширеніша речовина в природі. Вона знаходиться в морях,океанах,на суходолі (річки,озера,болота,підземні води,льодовики) та в повітрі. Вода необхідна для життя тваринам,рослинам,людям. Для використання придатна тільки прісна вода. А її стає на Землі все менше. Тому необхідно охороняти всю воду-струмки,ріки,ставки,озера. Вода в них має бути завжди чистою. Від цього залежить наше здоров`я і   здоров`я природи. Тому потрібно будувати очисні споруди на підприємствах,розчищати джерела,засаджувати деревами та кущами береги річок,озер. Не можна мити машини,велосипеди на берегах водойм. Забороняється кидати в них різне сміття.

-А як можна берегти воду вдома?

-Як зрозуміти вислів:" Закривай міцніше кран,щоб не витік океан"?

Розповідь вчителя.

Так,як вода і повітря,для життя на Землі мають велике значення і грунти. Це особливе природне утворення,середовище існування для багатьох живих організмів. Всі ці мурашки,дощові черв`яки підвищують родючість грунту. Для людини грунт-це безцінне природне багатство,тому що він її годує,,дає сировину для промисловості,ліс для будівництва. Неправильне поводження з грунтами може сприяти руйнуванню його і забрудненню.

-Що означають такі українські прислів`я?

*Доглядай землю плідну,як матір рідну.

*До землі з ласкою-будеш із паскою.

*Земля годує людей,як мати дітей.

*Землю поважай-вона дасть добрий урожай.

6. Закріплення,систематизація та узагальнення нових знань і умінь.

Бесіда за запитаннями.

-Що вивчає наука "ЕКОЛОГІЯ"?

-Яке значення мають в житті людини повітря,вода,рослини,тварини?

-Для чого створена Червона книга України?

-Як відбувається забруднення води і повітря? Чому це небезпечно?

-Як можна допомогти зберегти природу та її багатства?

-Які правила поведінки в природі повинна виконувати кожна дюдина?

7. Підсумок уроку.

*Екологія-це наука про зв`язки між живими істотами і навколишнім середовищем,між людиною і природою;

*активна господарська діяльність людини та нераціональне користування природою призвели до зникнення або зменшення кількості певних видів тварин і рослин,тому на захист їх стала Червона книга;

*під впливом господарської діяльності людей відбуваються негативні зміни в атмосфері та забруднення водоймів;

*важливо додержуватися правил особистої поведінки під час екскурсій,відпочинку,прогулянок в лісі,в парку,біля водойм.

Домашнє завдання: придумати і намалювати рекламний плакат "Збережемо природу разом!"

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

docx
Пов’язані теми
Географія, 9 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
10 грудня 2023
Переглядів
375
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку