Розробка уроку
з географії для 9 класу (програма для дітей з ІП)
Тема: Значення природи для життя людини. Вплив діяльності людини на природу. Поняття "екологія".
Склала і провела
вчитель-дефектолог СЗОШ "Надія"
Кірпічнікова І.П.
МЕТА: Ознайомити з поняттям "екологія". Поглибити знання про природу вцілому. Сформувати уявлення про наслідки впливу людської діяльності на природу. Сприяти розширенню екологічного світогляду учня. Розвивати мовлення, пам`ять, увагу,спостережливість, активність. Виховувати моральні, естетичні якості, ощадливе ставлення до природи.
ОБЛАДНАННЯ: фізична карта України, атласи України , карта рослинного і тваринного світу.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
1. Організаційний момент. Перевірка домашнього завдання.
2. Актуалізація і корекція опорних знань,умінь,уявлень та життєвого досвіду учня.
Бесіда за запитаннями:
-Що таке природа?
-Яка буває природа?
-Що відноситься до живої і неживої природи?
-Для чого вивчають природу?
-Яке значення має природа для людей?
3. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учня.
Розповідь учителя.
В усі часи люди намагалися більше узнати про навколишній світ,в якому вони живуть. Сонце і Зірки, повітря і вода, рослини і тварини-все цікавить людей. І все це природа. А в природі все взаємопов`язано. Тепло і світло від Сонця, повітря і вода необхідні живим істотам,значить,жива природа не може існувати без неживої. Але і жива природа впливає на неживу. Наприклад,рослини очищують повітря. Навколишня природа має велике значення для людей.
-Що важливо і потрібно людям для життя?
Так,нам,як і всім живим істотам потрібні повітря,тепло,світло,вода,їжа. Все це дає природа.
4. Повідомлення теми,мети,завдань уроку. Вивчення нового матеріалу.
-Отже, сьогодні ми поговоримо про природу вцілому,про наслідки впливу людської діяльності на природу, ознайомимось з поняттям "екологія".
Розповідь учителя з елементами бесіди.
Людина живе серед природи,за рахунок природи,використовуючи всі її багатства.Люди будують міста,дороги,обробляють поля. Все це необхідно. Але доводиться знищувати ліса, їх кількість зменшується.Забруднюються повітря і вода. А вони так потрібні для життя рослин,тварин,людей.
Взаємовідносини між живими організмами і середовищем їх існування вивчає наука "екологія"(наука про "дім",тобто про природу,що оточує нас). Сучасний екологічний стан природи України можна визначити як тяжкий. Практично неможливо знайти в Україні місцевість,де не відбувається постійне руйнування природних осередків. Особливо вразливими є рослини і тварини. І ми повинні навчитись їх берегти. Тому в нашій країні існує Червона книга України-офіційний державний документ,який містить перелік рідкісних і зникаючих видів рослинного і тваринного світу у межах України.
5. Осмислення нових знань,умінь.
Загадки: Я найперша зацвітаю
Синім цвітом серед гаю.
Відгадайте,що за кітка,
Бо мене не стане влітку. (Пролісок)
*
Дзвіночки-перлинки на ніжці тоненькій
Такі запашні і тендітні такі.
В широкому листі,немов у гіллі
Ховають від сонця голівки свої. (Конвалії)
*
Перша квіточка весняна
Тихо під сніжком куняла.
Дмухнув вітерець тепленький,
І з`явився цвіт біленький. (Підсніжник)
-Які ще рослини з`являються навесні першими ?
Так,це сон-трава,крокуси,ряст. Їх називають первоцвітами. Після зими вони прикрашають ліс і милують око. Так і хочеться їх зірвати. А чи варто це робити?
-Чому не можна рвати квіти?
Так,щоб усі люди могли милуватися їх красою. А через деякий час квіти розмножаться і їх стане значно більше. Це саме можна сказати і про дикі ягоди,лікарські рослини.
Ми вже знаємо,що рослини добре очищують повітря,тому треба дбати,щоб зелених насаджень було якомога більше. Це не тільки квіти,трав`янисті рослини,а ще й дерева,кущі. Вони фільтрують повітря,збагачують його киснем,захищають нас від пилу,спеки,шуму.
-Які дерева ми знаємо? (Дуб,клен,верба,горобина,ялина)
Всі ці дерева очищують повітря і оздоровлюють навколишнє середовище.
А ще треба пам`ятати,що рослини дають тваринам їжу і домівку. Зберігая трави,кущі,дерева,ми допомагаєм тваринам,птахам,комахам ховатися в їх заростях.
-Які правила поведінки в природі ми вже знаємо?
*не можна бігати,шуміти в лісі,лазити по деревам;
*не можна знищувати жаб,ловити джмелів,метеликів,руйнувати мурашники;
*не можна підходити близько до пташиних гнізд;
*не треба брати з собою в ліс весною собаку. Вона може зловити погано літаючих пташенят або безпомічних дитинчат тварин;
*не можна ловити і уносити додому здорових пташенят і звірят;
*потрібно підгодовувати птахів взимку. А навесні робити їм шпаківні.
-Як можна пояснити вислів: "Де багато пташок,там немає комашок"?
Розповідь вчителя.
Всім рослинам,тваринам,птахам,людям потрібне для життя повітря. Без повітря людина не проживе і 3-4хвилин. Але яке воно-повітря? В багатьох великих містах воно брудне.
-А від чого забруднюється повітря? Хто забруднює атмосферу?
Промислові підприємства забруднюють повітря шкідливими відходами свого виробництва. Автотранспрт забруднює викидними газами,підвищує рівень шуму. Забруднення відбувається при пожежах,спалюванні сміття,листя. В нашій країні прийнято Закон про охорону повітря. На багатьох підприємствах встановлені очисні споруди. На вулицях міст вже зявляється все більше автомобілей з електродвигунами,які не забруднюють повітря. Але ще дуже багато треба зробити для того,щоб повітря залишалось чистим завжди і всюди.
-Яке ще з багатств Землі має важливе значення в житті людини,тварин,рослин?
Загадки:
Я і хмара,і туман,і ріка,і океан. (Вода)
*
ВІдома звіку рідина,
усяк її вживає,
буває хмаркою вона,
сніжинкою буває,
бува,як скло,крихка,тверда
звичайна (підкажіть)... (вода)
Розповідь вчителя.
Вода-найпоширеніша речовина в природі. Вона знаходиться в морях,океанах,на суходолі (річки,озера,болота,підземні води,льодовики) та в повітрі. Вода необхідна для життя тваринам,рослинам,людям. Для використання придатна тільки прісна вода. А її стає на Землі все менше. Тому необхідно охороняти всю воду-струмки,ріки,ставки,озера. Вода в них має бути завжди чистою. Від цього залежить наше здоров`я і здоров`я природи. Тому потрібно будувати очисні споруди на підприємствах,розчищати джерела,засаджувати деревами та кущами береги річок,озер. Не можна мити машини,велосипеди на берегах водойм. Забороняється кидати в них різне сміття.
-А як можна берегти воду вдома?
-Як зрозуміти вислів:" Закривай міцніше кран,щоб не витік океан"?
Розповідь вчителя.
Так,як вода і повітря,для життя на Землі мають велике значення і грунти. Це особливе природне утворення,середовище існування для багатьох живих організмів. Всі ці мурашки,дощові черв`яки підвищують родючість грунту. Для людини грунт-це безцінне природне багатство,тому що він її годує,,дає сировину для промисловості,ліс для будівництва. Неправильне поводження з грунтами може сприяти руйнуванню його і забрудненню.
-Що означають такі українські прислів`я?
*Доглядай землю плідну,як матір рідну.
*До землі з ласкою-будеш із паскою.
*Земля годує людей,як мати дітей.
*Землю поважай-вона дасть добрий урожай.
6. Закріплення,систематизація та узагальнення нових знань і умінь.
Бесіда за запитаннями.
-Що вивчає наука "ЕКОЛОГІЯ"?
-Яке значення мають в житті людини повітря,вода,рослини,тварини?
-Для чого створена Червона книга України?
-Як відбувається забруднення води і повітря? Чому це небезпечно?
-Як можна допомогти зберегти природу та її багатства?
-Які правила поведінки в природі повинна виконувати кожна дюдина?
7. Підсумок уроку.
*Екологія-це наука про зв`язки між живими істотами і навколишнім середовищем,між людиною і природою;
*активна господарська діяльність людини та нераціональне користування природою призвели до зникнення або зменшення кількості певних видів тварин і рослин,тому на захист їх стала Червона книга;
*під впливом господарської діяльності людей відбуваються негативні зміни в атмосфері та забруднення водоймів;
*важливо додержуватися правил особистої поведінки під час екскурсій,відпочинку,прогулянок в лісі,в парку,біля водойм.
Домашнє завдання: придумати і намалювати рекламний плакат "Збережемо природу разом!"