Українська мова 3 клас
Тема:» Значення слова»
Мета: розширити уявлення учнів про лексичне значення слова.
Завдання:
– розвивати вміння встановлювати лексичне значення слова за контекстом або за тлумачним словником, пояснювати незрозумілі слова через знайомі поняття, формувати навичку практичної діяльності з тлумачним словником;
- збагачувати словниковий запас учнів;
- виховувати шанобливе ставлення до рідної мови та культури.
Обладнання: кросворд «Слова» та тлумачні словники (для учнів).
Хід уроку
1. Організаційний момент.
(Учитель читає вірш Р.Еріставі «Запрошення до школи». Вірш написаний на дошці з помилками).
Пора вставати
хто ще спить!
Гей,швидкоодягатися?
Усімзбиратисяхутчіш
Тазанаукубратися.
II. Актуалізація знань та вмінь.
2.1. Робота з віршем (на дошці).
— Прочитайте вірш. Знайдіть помилки.
— Які розділові знаки треба поставити?
- Скільки слів у вірші? Що це за речення?
— Давайте спробуємо разом прочитати вірш уголос, розставивши розділові знаки.
2.2. Відгадування кросворду (на дошці.)
- Сьогодні нас запрошує відвідати наука лексикологія, яка вивчає... .
- А що вона вивчає, ми дізнаємося, коли розгадаємо кросворд.
1. Найближча до Землі планета (Місяць.)
2. Золоте сміття... (блиск).
3. Те, що осінь (Восени.)
4. Ємність штучна зі скла для утримання риб (Акваріум.)
5. Посуд круглої форми з широким дном.(Тарілка)
— Що спільного в усіх цих словах? (Це словникові слова.)
- Що означають ці слова? На які питання відповідають?
– Лексикологія вивчає словниковий склад мови. Простіше кажучи, він вивчає слова, з яких складається мова. Слово — основна одиниця мови.
2.2. Орфографічна хвилинка
бл сл мл ум ри
блищать місяць акваріум
– Зверніть увагу на каліграфічне написання рядкових літер м, л. Намагайтеся правильно писати кожен елемент, дотримуйтеся нахилу, висоти букв.
– З’єднуючи букви, звертайте увагу на тип з’єднання. Підкресліть сполуки, які, на вашу думку, записані правильно.
– Знайдіть у словах другого рядка орфограми та запишіть словникові слова. Поставте наголос, підкресліть орфограми.
– Із двох слів другого рядка складіть речення та запишіть його у третьому рядку.
— Яке речення за метою висловлювання ви записали?
— Обміняйтеся зошитами, перевірте правильність написання букв і слів. Оцініть роботу друга .
III. Вивчення нового матеріалу.
3.1. Гра «Знай слово».
- На уроці ми ближче познайомимося зі словами, навчимося їх розуміти, поповнимо свій словниковий запас новими словами. Навчимося визначати лексичне значення слова.
— Яке лексичне значення слова? Ви зможете відповісти на це питання після гри.
— Відгадайте, яке слово я впорядкувала за лексичним значенням.
Маленька жвава тварина з довгим пухнастим хвостом. (Білка.)
Найтепліша пора року. (Літо.)
Пишучий пристрій. Має чорне графічне ядро, яке можна стирати гумкою. (Олівець.)
Пересуватися в повітрі за допомогою крил. (Муха.)
3.2. Робота з рубрикою "Зав'яжи вузлик!" (стор. 86).
— Яке лексичне значення слова? (Лексичне значення слова — це його значення, те, що слово позначає).
Ознайомлення зі структурою тлумачного словника, його призначенням.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
4.4. Виконання завдання. (Робота в парах)
1 варіант – поясніть слово силач,
2 варіант – слово подорожчає,
3 варіант – гостинний.
– Доповніть речення відповідними словами та запишіть речення.
Фізкультхвилинка.
Як тільки сонце прокинеться, (встати з-за парти)
швидко поглядає: (обводить руками)
розбудить сонних діток, (потерти очі пальчиками)
зігріє ліс, поле, (обійняти за плечі)
дасть сили всім хворим (робити ривки руками)
і підтримки друзів. (потиснути руки)
Дуже просимо: «Сонечко, (плескаємо в долоні)
Подивись на вікно школи».
4.4. Виконання вправи 134 (с. 86).
— Прочитайте вірш «Які слова?» і відповісти на запитання вірша, знайти слова за значенням.
– Запишіть два слова зі значенням.
(Колективна перевірка.)
4.5. Робота над прислів’ям.
— Поясніть прислів’я. Прочитайте кілька разів і запишіть прислів’я напам’ять.
Людина без друзів,ніби земля без дощу.
V. Підбиття підсумків уроку.
5.1. Виконання тесту.
— Запишіть букву відповіді в зошит:
1. Що таке лексичне значення слова?
а) Спосіб вимови слова.
б) Що означає слово, називаючи щось.
в) Спосіб написання слова.
2. Який словник розкриває лексичне значення слова?
а) українсько-англійський словник;
б) орфографічний словник;
в) тлумачний словник.
3. Впишіть зайве слово в кожному рядку:
а) четвер, березень, січень, листопад;
б) морква, огірок, дощ, цибуля;
в) письмовий стіл, шафа, квартира, стіл.
- Де можна застосувати знання з теми «Лексичне значення слова»? При складанні кросвордів, розгадуванні ребусів, грі зі словами, написанні текстів тощо. (Оцінювання роботи учнів учителем.)
VI. Домашнє завдання.
Скласти три речення зі словом ніжками –в різних значеннях.
- Хто зможе виконати домашнє завдання самостійно?
VII. Рефлексія.
- Чого ви навчилися на уроці?
- Що було найцікавішим?
- Які завдання були важкими?