Пропонується конспект уроку «Я досліджую світ »з елементами STEM-
освіти. Урок спрямований на забезпечення формування цілісної картини
світу, підвищення пізнавального інтересу учнів, популяризації STEM-освіти
та професій; базується на принципах міжпредметної інтеграції та транс-
дисциплінарності STEM-навчання з урахуванням дидактичної доцільності.
Мета уроку – розкрити проблемі збереження водних ресурсів міста,
держави та планети, познайомити з професією інженер-еколог,залучити
кожного учня в активний пізнавальний процес, причому в процес не
пасивного оволодіння знаннями, а активної пізнавальної діяльності та
чіткого усвідомлення: світ прекрасний, пізнаємо, в тому числі і я-учень-
активна частина цього світу.
Тип уроку: комбінований, інтегрований, з елементами дослідницької
роботи та практичної роботи учнів.
Рекомендується для використання вчителями природничо-математичного
циклу.
Тема. Яке значення води в житті людини?
Мета : розширити й поглибити знання дітей про "воду", показати роль води в природі та використання води людиною, познайомити дітей з професією інженер-еколог, її роль в майбутньому нашої країни;розвивати мовлення, мислення, вміння аналізувати інформацію, робити висновки, доводити свою думку , виховувати бережливе ставлення до води,бажання стати в майбутньому інженером- екологом.
Обладнання : ілюстративний матеріал, відеоматеріал,фізична карта України, пластикова пляшка,мотузка,ножиці.
Хід уроку
І.Організація учнів до уроку ( 1 хв ).
Вірш – привітання
Вже дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав,
Тож і ми часу не гаймо,
Працювати починаймо.
ІІ. Підсумки спостережень за природою і працею людей ( 2 хв).
III. Актуалізація опорних знань (3 хв).
Розгадування та обговорення загадок.
1. Мене частенько просять, ждуть,
А тільки покажусь — ховатися почнуть. (Дощ)
2. Білим килимом все поле вкрило. (Сніг)
3.Ніжна зірка сніжно-біла
На рукав згори злетіла.
Поки ніс її сюди,
4.Стала краплею води. (Сніжинка)
5.Я вода і на воді плаваю. (Крига)
6.Вночі спить на землі, а вранці висихає. (Роса)
— Ви відгадували загадки. Давайте ще раз скажемо, про що вони. (Дощ, сніжинка, лід, роса, вода...)
— А давайте подумаємо і скажемо одним словом: це все... (Вода)
— А тепер нам залишилося визначити тему уроку. Хто здогадався, про що йтиме мова? (Про воду)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку (1 хв )
- Сьогодні на уроці ми дізнаємось про значення води в житті людини, використання води людиною.
- Отже, тема уроку «Яке значення води в житті людини?».
V. Сприйняття і усвідомлення учнями нового матеріалу( 30 хв ).
1. Використання води людиною. Розповідь вчителя.
— Людина не може прожити без води, як і інші живі істоти. Удень вона випиває до 2 л води. Без води не може обійтися людина й у побуті. Вона використовує біля 300 л води на різні потреби — приготування їжі, догляду за чистотою тіла, миття посуду, прання, підтримання чистоти в оселях. Витрачається вода й на підтримання чистоти громадських будівель, вулиць міст і сіл. Багато води потрібно і для вирощування сільськогосподарських тварин.Жодне виробництво не обходиться без води.
Україна багата на запаси прісної води. Найбільше запасів води на півночі і заході нашої країни, менше — на сході і півдні. Багатством нашої країни є річки й озера. Незважаючи на великі запаси прісної води, з кожним роком її стає все менше. Це пов’язано з тим, що зростає чисельність населення в Україні, а отже, зростають і потреби людей у прісній воді. Тому прісну воду треба берегти і споживати економно. Нажаль люди не дбають про збереження прісної води. Можемо спостерігати як забруднюють озера,річки . Навіть, океани забруднюються людиною.
«Тихоокеанський сміттєвий острів», як тільки не називають цей гігантський острів зі сміття, який розростається гігантськими темпами. Тим часом наноситься незворотня шкода навколишньому середовищу, вимирають цілі види тварин. Один такий острів розміром більше американського штату Техас плаває між Каліфорнією, Гаваями і Аляскою — мільйони тонн сміття. Острів швидко росте, щодня в океан з усіх материків скидається ~ 2.5 мільйона шматочків пластику й іншого сміття. Повільно розкладаючись, пластик завдає серйозної шкоди навколишньому середовищу. Птахи, риби (та інші мешканці океану) страждають найбільше. Пластикові відходи в Тихому океані є причиною загибелі більше мільйона морських птахів на рік, а також понад 100 тисяч особин морських ссавців. У шлунках мертвих морських птахів знаходять шприци, запальнички і зубні щітки — всі ці предмети птахи заковтують, приймаючи їх за їжу.
Відео : https://www.youtube.com/watch?v=6a-2T1YL7KA
Схожий острів можна зустріти і в Саргасовому морі — це частина знаменитого Бермудського трикутника
2.Давайте розв’яжемо з вами таку задачу :
Накопичення відходів небезпечне для людства, оскільки у відходах зростає частка матеріалів, які дуже повільно руйнуються в довкіллі:
- На скільки років більше зберігається скло,ніж пластмаса?
- Консервні бляшанки,ніж папір ?
- Який матеріал зберігається найдовше?
- Який найменше?
-Діти,як же можна зупинити цю екологічну катастрофу ?
(відповіді дітей)
Кілька важливих порад:
3.Фізхвилинка (https://www.youtube.com/watch?v=OkVC5K6yIdQ) (1 хв)
4.Знайомство з професією інженер - еколог
-Діти,а які професії ви знаєте ? (відповіді дітей)
- А хто такий інженер ?
Інжене́р — особа, що професійно займається інженерією, тобто на основі поєднання прикладних наукових знань, математики та винахідництва знаходить нові рішення технічних проблем.
-А хто такий еколог ?
Еколог – це свого роду захисник природи, який вивчає питання її рівноваги та причини виникнення різних катаклізмів.
-А,якщо поєднати ці дві професії ,яка професія вийде ?( інженер - еколог)
Інженер-еколог - це фахівець, робота якого полягає в охороні та відновленні навколишнього середовища.
-Діти,як ви розумієте прислів'я « Де народився,там і згодився ?»
(відповіді дітей )
-Так,діти ! Кожен справжній патріот своєї країни повинен творити на користь та добро. Народна мудрість полягає в тому, що благополуччя держави залежить від її людей, від їхнього бажання жити в своїй державі,піклуватися про природу свого краю,примножувати її багатства.
-А хто буде піклуватися про чистоту води і охорону природи у нашому місті ?
( мешканці нашого міста, підростаюче покоління )
-Якщо ви любите навколишню природу і дбаєте про її стан, а також маєте схильність до освоєння природничих наук, то вам варто звернути свою увагу на професію «інженер - еколог». У зв'язку з розвитком промисловості і техніки подібні професіонали стають все більш затребуваними в сучасному суспільстві.
Блага цивілізації, створені людським суспільством, покращують його життя, але, на жаль, шкодять природі, збільшуючи забруднення і рівень вироблених відходів. Тому дотримання екологічних норм для великих промислових компаній не просто рекомендоване правило, а гостра необхідність. Як наслідок проблеми зайвих відходів, народилася область екологічної інженерії. Її фокус спрямований на захист навколишнього середовища, шляхом скорочення і очищення забруднень.
На інженерах екологах лежить важлива місія щодо запобігання або усунення можливих екологічних небезпек. Крім поліпшення системи переробки та утилізації відходів, контролю забруднення води і повітря, на плечі інженерів-екологів поступово лягли і завдання по відновленню стійкості екосистем в цілому. Рівень їх роботи зачіпає і глобальні проблеми.
Отож, постають одвічні питання – що робити, як вберегти природу? І вихід є ! Давати друге життя відходам.
5.Сьогодні ми з вами навчимося давати друге життя пластиковій пляшці- виготовимо годівничку для пернатих друзів,адже скоро настане зима.
Птахи в саду — це приємне слуху щебетання і жваве пурхання по гілках. Вони— незамінні помічники в боротьбі з шкідливими комахами. Залучити й утримати санітарів в саду допоможуть годівниці. Зробити красиві годівниці для птахів можна своїми руками з підручних матеріалів, наприклад, з пластикових пляшок.
Підготуйте:
Виконання:
Якщо в розпорядженні ємність на 1,5 літра, то робимо один отвір, але досить великий. Обробивши краї кольоровим матеріалом, отримуємо і безпечну і яскраву годівницю. Щоб закріпити на дереві, її досить підв’язати за горлечко міцної стрічкою до гілки.
https://www.youtube.com/watch?v=vV3r7_iYU-I
VII. Підсумок уроку (1 хв).
VIII. Рефлексія ( 1хв.)
-Продовжіть,будь ласка, початок речення