Урок "Зображення на площині. Опанування технікою гратографії. Малювання на вощеному папері композиції "Колядки"

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів з технікою гратографії та основними етапами виконання роботи в цій техніці; формувати навички роботи в техніці гратографії; розвивати фантазію, уміння відтворювати природні форми у статиці та динаміці;

виховувати акуратність, точність, терпіння; прищеплювати любов до традицій рідного краю.

Перегляд файлу

 

Рохманівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів філія Шумської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1

 Шумського району Тернопільської області


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект уроку

за темою:

"Зображення на площині.

Опанування технікою гратографії.

 Малювання на вощеному папері композиції

"Колядки"

6 клас


Вчитель образотворчого мистецтва Дзерук Володимир Анатолійович


Рохманів


image1



 

Тема: Малювання на вощеному папері композиції «Колядки».

 

Мета: ознайомити учнів з технікою гратографії та основними етапами виконання роботи в цій техніці; формувати навички роботи в техніці гратографії; розвивати фантазію, уміння відтворювати природні форми у статиці та динаміці;

виховувати акуратність, точність, терпіння; прищеплювати любов до традицій рідного краю.

Тип уроку: комбінований, опанування практичних навичок.

Техніка виконання: гратографія.

Обладнання уроку:

для вчителя: наочність, малюнки вчителя на папері.

для учнів: віск, парафін або воскові олівці, гуашеві чи акварельні фарби, мило, перо чи шкребок, словники для запису термінів з образотворчого мистецтва.

Хід уроку

  1.    Організаційний класу.

Вступне слово вчителя.

Продзвенів уже дзвінок,

Всіх покликав на урок.

Тож сідайте всі поважно І слухайте мне уважно.

Впорядкуйте, будь ласка, своє робоче місце. Справа від вас - ванночка з водою, туш, гуаш, пензлі, парафін, шкребок, ганчірочка. Ліворуч - альбом.

(Учитель перевіряє готовність учнів до уроку)

  1. Повідомлення теми та мети уроку

Слово вчителя.

Сьогодні ми освоїмо графічну техніку із застосуванням воску, фарби, продряпування та навчимося правильно передавати природні форми у статиці та динаміці.

  1. Актуалізація опорних знань і вмінь

Опитування.

  1. Яка техніка виконання подібна до гратографії?
  2. Що вам відомо про колядки?
  3. Які колядки, або щедрівки вам відомі?
  1. Мотивація навчальної діяльності


 

Найурочистішими та найбільш магічними, за
народними традиціями, є Святвечір та Різдво.
Адже вважалося, що саме у період від Різдва до
Водохреща пробуджувалась і чинила капості
нечиста сила. Пам’ятаєте, як наш земляк Микола
Гоголь писав, що в ніч на Різдво з неба раптом
зникли зірки. Буцімто, їх поцупила відьма. А
чорт, жартуючи з людей, сховав у кишеню
місяць...

Давні різдвяні традиції та обряди пригадує 67-

річна Ганна Романко з с. Погреби, що на Глобинщині. До Різдва дбайливі
господині старанно прибирали оселю: білили стіни, розмальовували квітами
димохід, застеляли підлогу чистими або щойно витканими ряднинками. Щоб
забезпечити своїй родині добробут і щастя у наступному році, наші предки у
Святвечір запалювали у хаті свічки й лампадки. Господар обкурював
приміщення ладаном і читав молитви. Не оминали й хліву, де худобу обсипали
маком та обкурювали зіллям, аби усяка нечисть не пристала. Дехто навіть
вірив, що худоба цього вечора розмовляє і може скаржитися на недбалого
господаря.

За стіл - після першої зірки на небі

На Святвечір уся сім’я збиралася за одним столом. Тому за традицією господиня мала приготувати 12 пісних страв: капусняк, горох, рибу, голубці, борщ, вареники, млинці, кашу, пиріжки, гриби, ну й, обов’язково, кутю та узвар. Першим кутю мав скуштувати господар. Перед родинною вечерею він виходив надвір з ложкою куті і промовляв: «Морозе, морозе, ходи до нас кутю їсти, а коли не йдеш, то не йди й на жито, пшеницю і всяку пашницю». Вважалося, що такий ритуал оберігав посіви від вимерзання. У деяких селах Полтавщини першу ложку куті з’їдали стоячи, аби пшениця не полягла, і заплющивши очі, що мало захистити збіжжя від горобців. Ганна Йосипівна каже, що особливого смаку різдвяній їжі додавали дерев’яні ложки та глиняні миски.

За стіл родина сідала після появи на небі зірок. Вони символізували про народження Сина Божого - Ісуса Христа. Пригощали навіть випадкову людину, яка заходила до хати. Ганна Романко пригадує, що в оселі панувала таємнича тиша. Надворі потріскував міцний мороз, у печі - дрова, а на столі парували гарячі запашні страви. Під час вечері поминали померлих родичів. Для цього у миску клали трохи від усіх 12-ти страв та ставили її на підвіконня. Кажуть, на Святвечір і мертві сходилися кутю їсти. У різдвяну ніч в усіх віконцях горіли свічки. Не можна було їх гасити, вони мали повністю догоріти. Вважалося, що господарям негоже було спати цієї ночі.

Чого колядники побажають, те й збудеться

У давнину вірили - чим більше колядників відвідає оселю, тим щедрішим


image2



буде для господарів рік. Ще з порогу різдвяні колядницькі ватаги просили дозволу колядувати. Обов’язковим атрибутом була зірка і дзвіночки. Якщо у родині була мала дитина, яка довго не розмовляла, то їй давали напитися води з ритуального дзвіночка. А коли в сім’ї була дівчина, то саме вона обдаровувала колядників гостинцями - домашніми цукерками, коржиками, яблуками та горіхами. У колядках молодь возвеличувала господарів, їхніх дітей, зичила їм щастя, здоров’я і достатку, приплоду худоби. Вважалося, чого колядники побажають, те й збудеться. Тому не схвалювали господарі колядників, які казали, що «піде хата сторчака». Найстарші члени родини навчали дітвору гарним і добрим колядкам.

На Святвечір вносили до оселі пшеничний чи житній сніп, який ставили на почесне місце - під образами. Цей сніп мав назву Дідух, а символізував він достаток. Допоки стояв Дідух, господарі нічого не робили, лише доглядали за худобою. Дехто навіть виносив з хати віник, аби не замітати та не гнівити Дідуха.

Народні прикмети

  • Якщо на Різдво багато бурульок під стріхою - вродить ярина, особливо ячмінь.
  • Коли падає сніг - до врожаю озимини й яблук. Якщо сонячний день - на врожай пшениці.
  • Якщо на Різдво на деревах лід - вродять горіхи й садовина.
  • Місячна ніч напередодні Різдва свідчить про гарний врожай баштанних культур.
  • Селяни помічали: на який день тижня припадає Різдво, у такий же потрібно

починати жнива.


  1. Пояснення нового матеріалу

Робота над формуванням термінів.

У словники з образотворчого мистецтва учні записують: Гратографія - (від грецького «грато» - продряпувати, «графо» - пишу, малюю, креслю) продряпаний рисунок.

Графічна техніка із застосуванням воску, фарби, продряпування. Зображення, виконані у техніці гратографії відрізняються надзвичайною виразністю та лаконічністю, що дозволяє використовувати цю техніку для відтворення старовинної традиції «Колядки».

Учитель показує роботи, виконані в техніці гратографії і підводить дітей до висновку, що вказана техніка добре підходить для відтворення особливостей стану зимових обрядових св’ят. Адже вміння використовувати певні художні засоби і прийоми завжди



 

допомагало художнику розкрити ідею його твору. Учитель доводить , що можливості графіки в зображенні композицій не нижче від можливостей живопису. Щоб розуміти мову графіки і вміти користуватися виразними графічними засобами, необхідно оволодіти графічними навичками.

  1. Практична робота

Звучить колядки . Всі етапи роботи у техніці гратографії «Колядки» виконуються учнями під керівництвом учителя.

Послідовність виконання роботи:

  •     розфарбовування аквареллю (плямами, смугами, мазками) по мокрій основі наносимо фон для рисунка; можна залишити фон білим.
  •     покриття (після висихання фарби натираємо всю поверхню аркуша паперу воском чи парафіном).
  •     зафарбовування (навощений аркуш покриваємо сумішшю чорної туші або гуаші, можна кольорової, попередньо змішаною з милом і зачекати до повного висихання).
  •     прошкрябування (загостреною паличкою чи шкребком знімаємо верхній шар туші стосовно малюнку). Зішкрябуються різні за рухом і товщиною лінії та штрихи.

Учитель проводить інструктаж із правил техніки безпеки при роботі з гострими інструментами.

Під час практичної роботи у техніці гратографії «Колядки» вчитель спостерігає за роботою учнів, робить зауваження, надає індивідуальну допомогу, стимулює їх роботу.

  1.     Підсумок уроку

Учитель аналізує роботи учнів, демонструє кращі, виставляє оцінки.

  1. Домашнє завдання

Завершити деталізацію роботи та усунути помилки, вказані вчителем, оформити роботу для виставки.



image3


 

 

docx
Додано
10 квітня 2018
Переглядів
1504
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку