Урок. "Золота осінь "

Про матеріал
Золота осінь. І. Ранкова зустріч. «Восени і горобець багатий». Народні прикмети, прислів’я, приказки про осінь ІІ. Сприймання й інтерпретація художнього опису осені. Вправа «Упізнай місяць» ІІІ. Екскурсія до парку. Ознайомлення з ознаками осені. Збір природного матеріалу (осіннє листя, каштани, жолуді тощо) ІV. Вираження словами вражень від побаченого під час екскурсії V. Гра «Я – спостерігач». Формування вміння спостерігати, порівнювати, робити узагальнення VІ Гра «Допоможіть білочці» VІI. Створення і заповнення лепбука
Перегляд файлу

ЗНЗ №3 Макарова К.П.

Золота осінь.

І. Ранкова зустріч. «Восени і горобець багатий».

  Народні прикмети, прислів’я, приказки про осінь

1. Привітайтеся з учнями та попросіть їх привітатися один з одним, наголосіть на правильному звертанні (Марку, Віталію, Тамаро, Оленку).

2. Покажіть учням світлини (плакати, малюнки тощо) осінньої природи і попросіть придумати їм назви.

http://1.bp.blogspot.com/-AZ-HcY2GwAg/Ui926k5ZmcI/AAAAAAAAAOM/8sLu_h177ig/s1600/1.jpg

 

https://3.bp.blogspot.com/-1jjoL5VlObY/WaPWKTekc9I/AAAAAAAALBE/0QjWTSJgnaseJaxnlYRLPO014BfbiSpEACK4BGAYYCw/s320/autumnmagic-3.jpg

 

Наталя Карпенко, Вірші для дітей про осінь. Подарунки осені

 

Гості з усієї України приїдуть на Буковинську осінь-2017

 

http://4.bp.blogspot.com/-csBfwZTlt2E/Ui927EVeNwI/AAAAAAAAAOg/COPrDDByIgY/s1600/5.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-BvYxDta7VC0/Ui926fQk0fI/AAAAAAAAAOQ/PNh85sASZIM/s1600/2.jpg

 

       Учні дають назви, пов’язані з осінню.

       Поставте запитання: Як ви дізналися, що на світлинах зображено осінню пору року? (відповіді учнів).

       Підведіть учнів до формулювання проблеми сьогоднішнього дня.

       Напишіть на дошці слово «осінь».

        Запитайте дітей, з якої букви починається слово «осінь» та запропонуйте потренуватися в  написанні її в повітрі.

http://player.myshared.ru/9/946789/slides/slide_2.jpg

3. Запитайте учнів, як вони розуміють прислів’я:

-Восени і горобець багатий..

-Осінь збирає,а зима зїдає.

-Осінь сумна, а весело жити.

-Як вересніє, то й дощик сіє.

4. Послухайте з учнями  твори про осінь для висловлення власних вражень, вподобань (наприклад, К. Перелісна «Золота осінь», В. Бойченко. «Тиха осінь»).

- Послухайте  твір і спробуйте визначити знайомі вам ознаки дощику.

 - Чи змінювався характер  впродовж твору? Як саме?

 - Послухайте ще раз твір і виконайте пальцями «танок дощику»

5. Сприймаючи кожний твір мистецтва, ми впізнавали осінь. А що допомогло розповісти про осінь , художнику, поету? ( художнику – фарби, поету – слова)

 ІІ. Сприймання й інтерпретація художнього опису осені.

 Вправа «Упізнай місяць»

Запитайте дітей, чи знають вони назви осінніх місяців.

Прочитайте вірш про вересень.

 Попросіть учнів розпізнати місяць за його ознаками.

В школах дзвоник продзвенів,

 Школярів дім знань зустрів.

 В лісі виросли грибочки,

У опеньках всі пеньочки…

 

Тут можна використати елементи випереджувального навчання й викладати назви місяців із букв.

 Якщо у Вашій місцевості росте верес, принесіть кілька гілочок із собою, можна принести до класу верес у горшку. Розкажіть про таке:

 

       Якщо дні стали коротшими, за вікном накрапає дощик, а з дерев облітає перше жовте листя, будьте певні – у гості завітав перший місяць року – вересень. А чи знаєте ви, чому його так назвали?

       Назва дев’ятого місяця року пов’язана з вересом – вічнозеленою рослиною, яка росте в Україні, особливо на Поліссі, в Карпатах. Пахучі суцвіття вересу розпускаються в серпні й цвітуть аж до кінця жовтня. Проте саме у вересні рожево-бузкові квіти вересу найпишніше вкривають піщані пагорби, торф’яники та соснові бори.

 

 

http://www.fitoland.hu/kategoriak/cserjek_53/3622

 

  Прочитайте вірш про жовтень.

Картинки по запросу місяць жовтень фото

 Чарівник прийшов у ліс,

фарби, пензлика приніс.

У діброві та садочку

стали жовтими листочки.

       Попросіть учнів розпізнати місяць за його ознаками.

       Запитайте, чому другий місяць осені назвали жовтнем? (відповіді учнів).

      Довколишні дерева зодяглися в найпривабливіший – жовтогарячий колір.

      Запитайте, як називається третій місяць осені і чому?

  Прочитайте вірш про листопад. Попросіть учнів розпізнати місяць за його ознаками.

Картинки по запросу листопад місяць фото

Вправо, вліво, вниз, назад

– Всюди справжній листопад.

 Трішки ще і вже зима,

От і осені нема…

 

 - Колись давно в народі його ще називали грязень, хмурень, листопадник.

        Як ви думаєте, чому третій місяць осені отримав такі назви?

Розгляньте з учнями малюнок і обговоріть, які осінні місяці відображено у вигляді хлопчиків, братів-місяців.

Запропонуйте дітям відгадати, який місяць про себе може говорити так:

 «Я останній місяць осені.

 Мене часто називають Чорнотропом.

Та мені більше подобається ім’я Льодостав – адже я починаю вкривати кригою річки й озера.

 Я люблю посумувати. Адже без мене грудень не прийде».

  Поставте дітей в коло і поділіть на три групи: «вересень – жовтень – листопад – вересень - ….».

  Дайте завдання кожній групі учнів розфарбувати один місяць (на вибір) відповідними кольорами. Після завершення роботи діти презентують й обґрунтовують, чому розмалювали свій малюнок саме такими кольорами.

 

 ІІІ. Екскурсія до парку. Ознайомлення з ознаками осені. Збір природного матеріалу (осіннє листя, каштани, жолуді тощо)

 

Перед початком екскурсії прочитайте учням вірш «Як ми з другом в ліс ходили»* для обговорення того, що не можна робити в природі.

 Як ми з другом в ліс ходили

 У лісі з другом ми йдемо,

 Співаємо та кричимо.

 «Хто ви?!» – сорока нам тріщить.

 «Тікайте з лісу! – верещить,

 Злякали ви тварин усіх,

 А це не жарти і не сміх!»

Та не зважаєм ми на це,

З гнізда взяли чиєсь яйце.

Мій друг гілки ламає,

А я нору шукаю….

Знайшов я нірку!

Хто ж там в ній? Ой!

Мабуть, хтось великий, злий,

Бо він гарчить, бо він шипить,

 Ой! Ой! Він може і вкусить!

Ні, я не хочу гратись так,

Пішли ми далі, в березняк.

 Аж тут мурахи!

Все снують:

То бігають, то щось несуть.

Ми гілкою в мурашник – раз!

Ну, а вони тоді на нас!

Мурашки лізуть в око, в ніс, Кричать:

 «Покиньте швидше ліс!

А то ми прийдемо до вас,

Тоді вже стережіться нас!»

Ми з другом з лісу ледь втекли

 І більше в ліс цей не пішли!

       Перед екскурсією можна провести гру «Передбачення»: Який парк восени?

        Кого ми можемо зустріти в парку? У такому разі після екскурсії варто обговорити, наскільки передбачення справдилися.

  Обговоріть також правила безпеки під час екскурсії

1. Під час екскурсії дотримуватися правил дорожнього руху, не виходити на проїжджу частину.

 2. Без дозволу вчителя не залишати місця перебування.

3. У разі поганого самопочуття негайно повідомити вчителя.

 4. Дотримуватися правил безпечної поведінки та виконувати розпорядження вчительки.

 5. Під час ходьба дивитися під ноги, щоб не спіткнутися і не травмуватися об гострі предмети.

 6. Не пробувати жодної із зібраних рослин на смак: пам’ятати, що це може призвести до отруєння. Екскурсія до парку. Ознайомлення з ознаками осені.

Оповідання для школярів про осінь

       Спостереження в групах. Збір природного матеріалу Повідомте учнів про те, що вони будуть «шукати осінь» на шкільному подвір’ї (у саду, парку, сквері тощо).

       Кожна дитина отримує аркуш паперу, на якому є чорно-біле зображення характерних ознак осені. Під час екскурсії діти повинні розмалювати відповідними кольорами ті елементи малюнка, які спостерігали в природі. Якщо діти побачили об’єкти, яких немає на малюнку, то їх варто домалювати самостійно.

  Запропонуйте учням прислухатися до «музики» листопаду: яка вона за характером?

 Попросіть добрати слова, які влучно передають шум листя під ногами. (Шумлять, шелестять, шерехтять, шарудять, тріщать, хрумтять, шепочуться).

 - Пройдіть відстань від … до … на пальцях (на п’ятках, на зовнішній стороні стопи, на внутрішній), але так щоб ми чули лише шурхіт листочків.

 - З чим порівнюють опале листя? (З барвистим килимом)

- А що ще воно вам нагадує? (Золоті монетки, різнокольорові клаптики, яскраві обгортки від цукерок).

 - Викладіть із опалих листочків цифри, які ви знаєте.

 - Подумайте, про що могли б шепотіти опалі листочки?

Придумайте свою коротку розповідь і розкажіть однокласникам.

Запропонуйте учням зібрати природний матеріал (опале листя і гілочки, каштани, жолуді, шишки, пір’ячко, гриби-трутовики і мох, горішки та сухоцвіт).

       А на березі моря можна виявити красиві камінці, мушлі, гладкі скельця – це теж варто прихопити із собою. Все це будемо використовувати для виготовлення панно, аплікацій, поробок тощо.

 

ІV. Вираження словами вражень від побаченого під час екскурсії.       

 

       Вправа «Незакінчене речення» Підводячи підсумки екскурсії, спробуйте (за допомогою вправи «Незакінчене речення») обговорити такі запитання (зміст запитань залежить від місця проведення екскурсії (парк, сквер, поле, ліс, річка, море тощо):

 - Під час екскурсії небо було …… Хмари ……. Сонце ………

 - Листя на деревах ……… Найбільше жовтого листя на деревах ………….

-Ми зібрали листя з таких дерев: ……..

 - Плоди і насіння ми зібрали з ………………

 - Ми бачили птахів: ……………………. Вони були ……………….

 - Під час екскурсії бачили таких комах: ……………………. Вони ………….

-У парку живуть такі звірі: …………….

-У лісі живуть ……………..

-Ми зустріли домашніх тварин

-Під час екскурсії ми чули звуки ………………..

 - Люди, яких ми бачили, були вдягнені …………….. тому, що ………….

-Які органи чуття допомогли вам дати відповідь на ці запитання?

        Продовжуючи бесіду, зверніть увагу учнів на те, що похолодання – причина змін у житті рослин. Із приходом осені багато трав, розсіюючи насіння, гинуть. У деяких гине наземна частина, але залишається коріння, які весною дають життя рослинам. У дерев і рослин опали листя, але збереглася наземна частина і коріння. Багато дерев і кущів розсіяли своє насіння, дуб – жолуді, клен, липа – крилатки. Із насіння виростуть молоді деревця – життя продовжується.

       Розкажіть учням про те, як готуються восени звірі до холодів: лиси утеплюють свої нори, білки утеплюють дупло і ховають в нього запаси їжі, ведмеді шукають зручну і теплу барлогу, їжаки закриваються в листя, заєць вибирає тихе місце під густим кущем, щоб сховатися від негоди. Зникають комахи – комарі і мошки. Птахи, які ними живляться, відлітають у теплі краї. Наприклад, стрижі, ластівки, солов’ї, зяблики, трясогузки. Залишаються зимувати дятли, синиці, горобці, голуби, галки, ворони. Вони знайдуть їжу біля людських осель. Ми з вами теж будемо їх підгодовувати. Запропонуйте учням подумати, як краще це робити.

 

V. Гра «Я – спостерігач». Формування вміння спостерігати, порівнювати, робити узагальнення

Пограйте у гру

«Я – спостерігач».

 Кожній групі дайте малюнок , розглядаючи який, діти повинні відшукати якнайбільше ознак осені.  Гру можна доповнити запитаннями: - Скільки дерев зображено на малюнку?

- Викладіть із набірного полотна цифру, яка відповідає кількості беріз.

 - Викладіть цифру, яка відповідає кількості кущів, зображених на малюнку.

- Полічіть, скільки пташок намалював художник.

 - Порівняйте кількість дерев і птахів.

 Запишіть відповідну рівність.

- Назвіть предмети, які зобразив художник, у назвах яких є звук [о].

- Назвіть об'єкт природи, назва якого складається з одного складу.

 

VІ Гра  «Допоможіть білочці»

 

Учитель: допоможіть білочці зібрати горішки. Діти вирішують приклади і визначають , які грибочки зібрала білочка у кошик.

 

E:\початкове навчання\images (3).jpg

 

VІI. Створення і заповнення лепбука

 

1. Запропонуйте учням допомогти вам створити лепбук – інтерактивну книжку, яку вони будуть заповнювати впродовж тижня. Він має бути багатофункціональний. Поясніть учням, що основна інформація має бути розміщена посередині. Справа і зліва – цікава додаткова інформація (загадки, прислів’я, вірші, гуморески, кросворди, ребуси тощо).

 

2. Запропонуйте учням придумати назву лепбука та рубрик. Учні можуть для наповнення й оформлення лепбука використовувати природний матеріал, зібраний під час екскурсії, а також фото, написані розповіді, казки про місяці, календар, малюнки плодів, листків тощо. Приклад лепбука:

https://1.bp.blogspot.com/-VYNdA7dP94I/Wm3vPerc1QI/AAAAAAAAA0s/xWiD6Okrz3c9m42kVnrk_bqHgANaojQSwCLcBGAs/s320/DSCN4797.JPG

 

3. Підсумок уроку

       Що вам запам’яталося з уроку?

       Самооцінка

    - Якщо  ваші  очікування  справдились, підніміть вгору осінні листочки, які лежать у вас на парті.

 

docx
Додано
8 жовтня 2019
Переглядів
2762
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку