Урок "Зоря самоосвітнє небесне тіло"

Про матеріал
Розробка уроку для 5 класу, включає презентацію, практичне заняття з виготовлення небесного ліхтарика.
Перегляд файлу

Зоря- самоосвітнє небесне тіло.Відмвнності між зорями.Сузіря.

Мета

  • навчальна: формувати в учнів поняття «зоря», «сузір‘я», знання про особливості зірок (форму, величину, їхню віддаленість від Землі, стан, температуру), кількість зір;
  • розвивальна: розвивати навички використання наукової лексики, забезпечити практичне спрямування вивчення навчального матеріалу, умови для прояву ініціативи, творчого підходу, сприяти розвитку спостережливості;
  • виховна: виховувати естетичне сприйняття зоряного неба, повагу до розвитку наукових знань.

Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.

Обладнання: карти та атлас зоряного неба, підручник, набір матеріалів для виконання практичної роботи «Зоряні ліхтарики моєї родини» (розгортка куба, олівець, товста голка або шило, клей-олівець, ліхтарик (у телефоні), кольоровий папір чорного або синього кольору.

Очікувані результати.

Учень:

називає: деякі сузір’я (2–3);

відрізняє  поняття «зоря», «сузір‘я»;

порівнює: за розмірами і температурою Сонце з іншими зорями;

вміє користуватись природничо-науковою лексикою, опрацьованою на уроці;

Хід уроку

І. Організаційний момент

Перевірка домашнього завдання.Прийом вірю-невірю.

1.На глобусі  вказані материки і океани,а на небесній сфері зорі.Глобус ми розглядаємо зовні,а небесну сферу зсередини.земля має певний розмір.А небесна сфера-це безмежений простір (+)

2.Глобус та небесна сфера мають однакову овальну   форму й створені для полегшення процесу навчання (-)

3. Зеніт- це точка яка знаходиться над головою спостерігача (+)

4.Планети є небесними тілами,що не випромінюють світла (+)

5.Астероїди,комети ,метеороїди нплежать до малих небесних тіл (+)

6.Небесний екватор містить вісь світу (+)

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

На екрані зображення зоряного неба. Звучить "Місячна соната" Бетховена.

Учитель.

Що ви бачите на екрані? Які асоціації у вас виникають? На попередніх уроках ми з вами говорили про те, що все, що оточує нас, — тіла природи. Але у природі існують ще небесні тіла: планети, зорі, супутники планет. Наша подорож сьогодні буде присвячена небесним тілам, які називаються зорі.

ІІІ.  Повідомлення теми і мети уроку, проектування очікуваних результатів

Тож темою нашого уроку буде: Зоря – самосвітне небесне тіло. Відмінності між зорями. Сузір‘я

Розповідь учителя з елементами бесіди

Зорі…Пізно ввечері чи вночі на безхмарному небі ми бачимо їх яскравими цятками. Неозброєним оком на зоряному небі можна нарахувати близько 3 тис. зір, за допомогою підзорної труби — у десятки разів більше. Спеціальні прилади — телескопи — виявляють їх кілька мільярдів. Назвіть усе, із чим у вас асоціюється поняття «зоря».(Учні висловлюють свої міркування)

Учитель.

Зорі нам нагадують маленькі ліхтарики, які мерехтять у нічному небі. Насправді ж це великі вогняні кулі, що утворені з розжареного газу. Вони мають дуже високу температуру і постійно випромінюють світло та тепло. Зорі здаються нам малими. Це пов´язано з тим, що перебувають вони на дуже значній відстані від Землі. Світло від них, рухаючись зі швидкістю 300 тис. км/с, прямує до Землі сотні років. А буває й так, що зірка вже згасла, а світло її до нас ще йде. Сонце — це теж зоря, яка з усіх зір розташована до нас найближче – 150 млн. км.

Особливості зір

Розповідь учителя з елементами бесіди

За величиною зорі дуже різноманітні. Серед них є такі небесні тіла, які масою та об’ємом у сотні й тисячі разів більші або менші за Сонце (Сонце має діаметр 1,4 млн км, маса у 330 разів більша за масу Землі). Відрізняються зорі і за кольором, який вказує на її температуру. Блакитні зорі найгарячіші – до 50 000°С, червоні є найхолоднішими – 3200°С. Учені з´ясували, що основними хімічними елементами, з яких складаються зорі, є Гідроген і Гелій.

Учні самостійно формують поняття «зоря». Висувають різні думки, зауваження, разом з учителем формулюють визначення.

Зорі — розжарені небесні тіла кулеподібної форми, що випромінюють світло форми.

Фізкультхвилинка. Зарядка для очей із закритими очима: слідкуємо за добовим рухом сонця. Уявляємо політ на космічній ракеті (зажмурилися). Вийшли у відкритий космос: розплющуємо очі, озираємося .

 

Сузір´я

Учитель

Для більш детального вивчення окремих ділянок зоряного неба складено зоряні карти. Вони є для кожної півкулі. Всі карти зібрано в атлас зоряного неба. (Демонстрація карти та атласу зоряного неба). Зорі утворюють на небі характерні фігури - сузір´я. Астрономи поділили небо на 88 сузір´їв. Назви багатьох сузір´їв запозичені із Стародавньої Греції, пов´язані з персонажами міфів та легенд.

Повідомлення учня-консультанта. (Сузір'я під назвою Мала Ведмедиця наші пращури називали Пасіка. α Малої Ведмедиці —називають Полярною.полярна зірка вказує напрямок –північ. У нашу епоху ця зірка майже нерухома при добовому обертанні зоряного неба. Тому українці називали її Квочкою).

Учні самостійно формують поняття «сузір´я». Висувають різні думки, зауваження, разом з учителем формулюють визначення.

Сузір´я – ділянка зоряного неба з умовно, але чітко окресленими межами.

Робота в групах.

Переставте літери місцями і отримаєте назви сузір'їв.

Одовйіл,елв,пскоірно.

Переставте літери місцями і отримаєте назви сузір'їв.

Зекоігр,івад,ецьлте.

Переставте літери місцями і отримаєте назви сузір'їв.

Ибри,нево,цьстірел.

Переставте літери місцями і отримаєте назви сузір'їв.

Акр,ертеиз,кибилюзн

Вчитель: Найвідомішими є 12 зодіакальних сузір’їв: Козеріг, Водолій, Риби, Овен,  Телець,  Близнюки , Рак,  Лев,  Діви,  Терези , Скорпіон і Стрілець . У перекладі з грецької мови «зодіак» означає «звір». З давніх давен вважається, що кожний земний місяць, пов’язаний з одним із сузір’їв (Слайд «Зодіакальні сузір’я»).

Нещодавно вчені відкрили ще один знак зодіаку. З 30 листопада по 17 грудня Сонце входить в сузір’я Змієносця. Це тринадцятий знак зодіаку, який раніше не враховували астрологи.(Слайд «Сузір’я Змієносця»).

Чи знаєте ви під яким знаком зодіаку народилися? А для чого це треба знати?

(Бесіда з дітьми)(Зорі впливають на характер людини, її поведінку і навіть здоров’я)

 

Практична робота (учні працюють в групах).

Робота з картою зоряного неба:

Відшукати на карті сузір´я, зображені на дошці (Велика Ведмедиця; Мала Ведмедиця; Кассіопея; Оріон; Близнюки), намалювати ці сузір´я в зошиті.

Виготовлення «Зоряного ліхтарика»

Кожна група одержує набір: клей-олівець, шило, розгортку куба без однієї грані

       Завдання:

  • Нанести на кожну грань одне сузір´я крапками.
  • За допомогою шила зробити отвори у місцях крапок.
  • На поверхні склеювання тонким шаром нанести клей. Виготовити «Зоряний кубик» та розмістити його на увімкненому ліхтарику телефона.

Прийом «Практична теорія» Чому ж зорі можна побачити тільки увечері та вночі?

Для відповіді на це запитання увімкнемо світло у класі під час сонячної погоди. Ми завжди його помічаємо? А в похмуру погоду воно одразу стає нам у нагоді.  Ось так і зорі — вони нікуди не зникають удень, але через яскраве світло найближчої до нас зорі — Сонця — їх просто не видно.

Підсумки уроку.

Гра «Світлофор»

Давайте переконаємося в тому, що ви добре засвоїли матеріал уроку і пограємо в гру, яка називається «Світлофор». Якщо ви згодні з твердженням, яке я називаю – піднімайте картки зеленого кольору, якщо не згодні – червоного, а якщо вислів не стосується теми нашого уроку –жовтого.

  1. Зорі – це розжарені небесні тіла, які не випромінюють світла (-)
  2. Основні елементи, якими утворені зорі – це Гідроген і Гелій (+)
  3. Полярна зірка знаходиться в хвості Великої Ведмедиці (-)
  4. Туманності бувають світлі й темні (+)
  5. Рулетка – це пристрій для вимірювання довжини - - - - жовтий
  6. Найближча до Землі зоря-Сонце. (+)
  7.          Сузір’я – це ділянки зоряного неба з умовно,але чітко окресленими межами (+)
  8. Південний хрест – це сузір’я північної півкулі (-)
  9. Найбільшу температуру мають блакитні зорі (+)
  10.  Найменші за розмірами зорі-карлики (-)
  11. Телескоп це пристрій, за допомогою якого розглядають зоряне небо(+)

Домашнє завдання:опрацювати параграф 17 ,дізнатися,що означає ваш знак зодіаку.

docx
Додано
2 лютого 2023
Переглядів
366
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку