Зоря- самоосвітнє небесне тіло.Відмвнності між зорями.Сузіря.
Мета
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: карти та атлас зоряного неба, підручник, набір матеріалів для виконання практичної роботи «Зоряні ліхтарики моєї родини» (розгортка куба, олівець, товста голка або шило, клей-олівець, ліхтарик (у телефоні), кольоровий папір чорного або синього кольору.
Очікувані результати.
Учень:
називає: деякі сузір’я (2–3);
відрізняє поняття «зоря», «сузір‘я»;
порівнює: за розмірами і температурою Сонце з іншими зорями;
вміє користуватись природничо-науковою лексикою, опрацьованою на уроці;
Хід уроку
І. Організаційний момент
Перевірка домашнього завдання.Прийом вірю-невірю.
1.На глобусі вказані материки і океани,а на небесній сфері зорі.Глобус ми розглядаємо зовні,а небесну сферу зсередини.земля має певний розмір.А небесна сфера-це безмежений простір (+)
2.Глобус та небесна сфера мають однакову овальну форму й створені для полегшення процесу навчання (-)
3. Зеніт- це точка яка знаходиться над головою спостерігача (+)
4.Планети є небесними тілами,що не випромінюють світла (+)
5.Астероїди,комети ,метеороїди нплежать до малих небесних тіл (+)
6.Небесний екватор містить вісь світу (+)
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
На екрані зображення зоряного неба. Звучить "Місячна соната" Бетховена.
Учитель.
Що ви бачите на екрані? Які асоціації у вас виникають? На попередніх уроках ми з вами говорили про те, що все, що оточує нас, — тіла природи. Але у природі існують ще небесні тіла: планети, зорі, супутники планет. Наша подорож сьогодні буде присвячена небесним тілам, які називаються зорі.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку, проектування очікуваних результатів
Тож темою нашого уроку буде: Зоря – самосвітне небесне тіло. Відмінності між зорями. Сузір‘я
Розповідь учителя з елементами бесіди
Зорі…Пізно ввечері чи вночі на безхмарному небі ми бачимо їх яскравими цятками. Неозброєним оком на зоряному небі можна нарахувати близько 3 тис. зір, за допомогою підзорної труби — у десятки разів більше. Спеціальні прилади — телескопи — виявляють їх кілька мільярдів. Назвіть усе, із чим у вас асоціюється поняття «зоря».(Учні висловлюють свої міркування)
Учитель.
Зорі нам нагадують маленькі ліхтарики, які мерехтять у нічному небі. Насправді ж це великі вогняні кулі, що утворені з розжареного газу. Вони мають дуже високу температуру і постійно випромінюють світло та тепло. Зорі здаються нам малими. Це пов´язано з тим, що перебувають вони на дуже значній відстані від Землі. Світло від них, рухаючись зі швидкістю 300 тис. км/с, прямує до Землі сотні років. А буває й так, що зірка вже згасла, а світло її до нас ще йде. Сонце — це теж зоря, яка з усіх зір розташована до нас найближче – 150 млн. км.
Особливості зір
Розповідь учителя з елементами бесіди
За величиною зорі дуже різноманітні. Серед них є такі небесні тіла, які масою та об’ємом у сотні й тисячі разів більші або менші за Сонце (Сонце має діаметр 1,4 млн км, маса у 330 разів більша за масу Землі). Відрізняються зорі і за кольором, який вказує на її температуру. Блакитні зорі найгарячіші – до 50 000°С, червоні є найхолоднішими – 3200°С. Учені з´ясували, що основними хімічними елементами, з яких складаються зорі, є Гідроген і Гелій.
Учні самостійно формують поняття «зоря». Висувають різні думки, зауваження, разом з учителем формулюють визначення.
Зорі — розжарені небесні тіла кулеподібної форми, що випромінюють світло форми.
Фізкультхвилинка. Зарядка для очей із закритими очима: слідкуємо за добовим рухом сонця. Уявляємо політ на космічній ракеті (зажмурилися). Вийшли у відкритий космос: розплющуємо очі, озираємося .
Сузір´я
Учитель
Для більш детального вивчення окремих ділянок зоряного неба складено зоряні карти. Вони є для кожної півкулі. Всі карти зібрано в атлас зоряного неба. (Демонстрація карти та атласу зоряного неба). Зорі утворюють на небі характерні фігури - сузір´я. Астрономи поділили небо на 88 сузір´їв. Назви багатьох сузір´їв запозичені із Стародавньої Греції, пов´язані з персонажами міфів та легенд.
Повідомлення учня-консультанта. (Сузір'я під назвою Мала Ведмедиця наші пращури називали Пасіка. α Малої Ведмедиці —називають Полярною.полярна зірка вказує напрямок –північ. У нашу епоху ця зірка майже нерухома при добовому обертанні зоряного неба. Тому українці називали її Квочкою).
Учні самостійно формують поняття «сузір´я». Висувають різні думки, зауваження, разом з учителем формулюють визначення.
Сузір´я – ділянка зоряного неба з умовно, але чітко окресленими межами.
Робота в групах.
Переставте літери місцями і отримаєте назви сузір'їв.
Одовйіл,елв,пскоірно.
Переставте літери місцями і отримаєте назви сузір'їв.
Зекоігр,івад,ецьлте.
Переставте літери місцями і отримаєте назви сузір'їв.
Ибри,нево,цьстірел.
Переставте літери місцями і отримаєте назви сузір'їв.
Акр,ертеиз,кибилюзн
Вчитель: Найвідомішими є 12 зодіакальних сузір’їв: Козеріг, Водолій, Риби, Овен, Телець, Близнюки , Рак, Лев, Діви, Терези , Скорпіон і Стрілець . У перекладі з грецької мови «зодіак» означає «звір». З давніх давен вважається, що кожний земний місяць, пов’язаний з одним із сузір’їв (Слайд «Зодіакальні сузір’я»).
Нещодавно вчені відкрили ще один знак зодіаку. З 30 листопада по 17 грудня Сонце входить в сузір’я Змієносця. Це тринадцятий знак зодіаку, який раніше не враховували астрологи.(Слайд «Сузір’я Змієносця»).
Чи знаєте ви під яким знаком зодіаку народилися? А для чого це треба знати?
(Бесіда з дітьми)(Зорі впливають на характер людини, її поведінку і навіть здоров’я)
Практична робота (учні працюють в групах).
Робота з картою зоряного неба:
Відшукати на карті сузір´я, зображені на дошці (Велика Ведмедиця; Мала Ведмедиця; Кассіопея; Оріон; Близнюки), намалювати ці сузір´я в зошиті.
Виготовлення «Зоряного ліхтарика»
Кожна група одержує набір: клей-олівець, шило, розгортку куба без однієї грані
Завдання:
Прийом «Практична теорія» Чому ж зорі можна побачити тільки увечері та вночі?
Для відповіді на це запитання увімкнемо світло у класі під час сонячної погоди. Ми завжди його помічаємо? А в похмуру погоду воно одразу стає нам у нагоді. Ось так і зорі — вони нікуди не зникають удень, але через яскраве світло найближчої до нас зорі — Сонця — їх просто не видно.
Підсумки уроку.
Гра «Світлофор»
Давайте переконаємося в тому, що ви добре засвоїли матеріал уроку і пограємо в гру, яка називається «Світлофор». Якщо ви згодні з твердженням, яке я називаю – піднімайте картки зеленого кольору, якщо не згодні – червоного, а якщо вислів не стосується теми нашого уроку –жовтого.
Домашнє завдання:опрацювати параграф 17 ,дізнатися,що означає ваш знак зодіаку.