ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК КОНТЕКСТУАЛЬНОГО АНАЛІЗУ ЛІТЕРАТУРНОГО ТВОРУ
(УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА – ІСТОРІЯ)
Мета: допомогти учням зрозуміти текст поеми В.М.Сосюри «Мазепа», з'ясувати ознаки історизму та романтизму у творі; розкрити риси романтичного героя в образі Мазепи; розвивати навички самостійної та дослідницької роботи; компаративного аналізу тексту; виразного читання, логічного та креативного мислення, переказу; виховувати в учнях особистісні риси громадянина України.
ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК КОНТЕКСТУАЛЬНОГО АНАЛІЗУ
ЛІТЕРАТУРНОГО ТВОРУ
(УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА – ІСТОРІЯ)
ТЕМА: « … зрада царю не була зрадою Україні»
(за поемою В.Сосюри «Мазепа»)
2018
Мета: допомогти учням зрозуміти текст поеми В.М.Сосюри «Мазепа», з’ясувати ознаки історизму та романтизму у творі; розкрити риси романтичного героя в образі Мазепи; розвивати навички самостійної та дослідницької роботи; компаративного аналізу тексту; виразного читання, логічного та креативного мислення, переказу; виховувати в учнях особистісні риси громадянина України.
Наочність: портрет Мазепи, репродукції картин
Обладнання: SMART-дошка (або екран), проектор, підключення до мережі
Інтернет, колонки.
Тип уроку: інтегрований урок контекстуального аналізу (українська
література – історія).
Форми роботи: фронтальна, робота в групах.
Методи і прийоми: словесні, наочні, практичні; пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, евристичний, проблемний,
дослідницький; слово вчителя, бесіда, бліц-опитування, творча робота, групова робота , прийом«Діамантова діаграма»,рефлексія.
Хід уроку
І. Мотиваційно-організаційний етап
Метод «Передбачення». Збирання пазла.
Учні збирають пазл.
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3dd2366ee7f7
Слово вчителя.
Особистість українського гетьмана Івана Мазепи протягом довгого часу викликала неоднозначне ставлення. Починаючи з переходу гетьмана на бік шведського короля, в Україні його вважали зрадником, відкрито ненавиділи, читали анафему (прокляття) у церквах.
Але настав час відродження української свідомості, переосмислення історії, і змінилося ставлення до І. С. Мазепи. Його називають патріотом, мудрим керманичем. Після Богдана Хмельницького він найдовше тримав булаву…
Тому сьогоднішній інтегрований урок із теми «…зрада царю не була зрадою Україні» (за поемою В.Сосюри «Мазепа») допоможе вам краще зрозуміти особистість гетьмана, поглибити відомості про нього, які ви також зможете застосовувати під час складання ЗНО з історії та написання власного висловлення
ІІ. Виконавчо-діяльнісний етап
1. Актуалізація опорних знань учнів.
Бліц-опитування:
1) Дайте визначення поеми.
2) Пригадайте відомі вам твори про Мазепу з української або зарубіжної літератури,
3) Чи сподобався вам твір, який ви прочитали вдома?
4) Про події яких часів ідеться в оповіданні?
5) Що вам відомо про гетьманщину?
6) А що ви знаєте про автора?
2. Робота з контекстними матеріалами.
-Дізнатися більше про історичну особу гетьмана Івана Мазепи нам допомоуть розповіді учнів-істориків.
Розповіді учнів-істориків.
1-ий історик.
Стабілізація життя в Україні за часів Івана Мазепи
Найдовше з усіх гетьманів – з 1687 по 1710 р. – тримав гетьманську булаву Іван Степанович Мазепа (Калединський). З початком його гетьманування закінчується страшний період Руїни – недарма в пам’яті народній залишилася приказка «Від Богдана до Івана не було гетьмана» (мається на увазі від Богдана Хмельницького до Івана Мазепи). Виходець із сім’ї українського шляхтича, вихованець єзуїтської колегії та Київської академії, він розпочав свою службу при польському дворі, виконував дипломатичні доручення. За гетьмана Дорошенка він став генеральним писарем, а після І. Самойловича – гетьманом України.
За часів гетьманування Мазепа був змушений підписати Коломацькі статті, що обмежували й без того куцу автономію України та владу гетьмана. Гетьман за ними мав бути слухняним виконавцем царської волі. За Мазепи внутрішнє життя України стабілізувалося. У цей час в Україні зростає шляхетське землеволодіння, офіційно вводиться панщина (2 дні на тиждень).
Оскільки сам гетьман був великим землевласником, він сприяв цим процесам. Бувши близьким другом російського імператора Петра І, він виконував усі його накази.
2-ий історик. У 1702 р. у Мазепи з’явився небезпечний конкурент в особі фастівського полковника С. Палія, що підняв повстання на польському Правобережжі з метою визволитися від поляків та об’єднати Україну.
Семен Палій (Гурко) Іва́н Степа́нович Мазе́па (Коледи́нський)
Палій був прихильником козацького, демократичного ладу в Україні, а Мазепа – аристократичного, тому за доносами Мазепи Палій був усунутий та за вказівкою Петра І засланий до Сибіру.
Північна війна Росії зі Швецією підривала сили України, і гетьман вирішив скористатися поразками російського війська у перший період війни. З 1706р.він розпочинає таємні зносини зі шведським королем Карлом XII, а в 1708 р.переходить на його бік з метою відірвати Україну від Росії. Водночас він укладає договір із польським королем про перехід України під владу Польщі. Однак у червні 1709 р. шведські війська під Полтавою зазнали поразки, через яку стали нездійсненими плани гетьмана. Мазепа врятувався втечею до Молдови, де й помер в 1710 році.
3-ий історик.
Підкорювач жіночих сердець
Іван Мазепа не цурався житейських радощів і насолод. За ним з юнацьких літ міцно закріпилася слава підкорювача жіночих сердець. Численні любовні історії супроводжували його впродовж багатьох років. Окремі з них явно вигадані інші справді мали місце (згадаймо історію кохання 70-річного гетьмана до юної Мотрі Кочубеївни).
4-ий історик.
Подвижницька діяльність в ім’я України
Іван Мазепа був пристрасною і схильною до захоплень натурою, мав хист до віршування, умів грати на бандурі, захоплювався мистецтвом, колекціонував зброю.
Постійно дбав про розвиток освіти та культури в Україні. Добре відома допомога гетьмана православній церкві. Доба Мазепи – це час політичного, культурного та економічного зростання України. Майже три століття по смерті його обливали брудом чужі та свої. Та цей бруд не чіплявся до світлого імені гетьмана.
Не зайве нагадати про деякі монастирі й церкви, що їх спорудив або перебудував гетьман за свій кошт.
4. Аналіз художнього твору із залученням знань, здобутих на основі
опрацьованих контекстних матеріалів.
Бесіда за змістом твору.
1. Що вам відомо про Івана Мазепу? (Він був гетьманом України більше 20 років. Багато зробив для розбудови традицій та культурного розвитку держави. Проте був підданий анафемі, бо пішов на союз зі шведським королем, зрадивши російського царя Петра І. Іван Мазепа - суперечлива постать в історії України.)
2. Як виписаний політичний шлях Мазепи в поемі?(Учень на дошці зображає ланцюжок:Паж короля Польщі – робота в Криму на виноградниках – писар у Січі – гетьман – змова з Карлом XІІ іти на Росію – поразка – Молдова – дно річки Дунай).
3. Яка основна тема вступу та як він пов'язаний з поемою? (У вступі говориться про трагічну долю України, її високі поривання, але безнадійні результати. Ліричний герой освідчується у коханні Україні. Так само і в поемі виписано нещасну долю держави та невзаємну любов Мазепи до неї.)
4.Чому Кочубей написав Петру, що Мазепа готує повстання? (За намовою дружини, яка кохала Мазепу і не могла змиритися з взаємними почуттями своєї доньки та гетьмана).
5. Як ви оцінюєте змову з Карлом XІІ іти на Росію? А як це оцінив народ?(Я оцінюю такий союз позитивно, бо бачу намагання Мазепи перемогти Росію та створити незалежну державу. Народ не зрозумів цього прагнення і прокляв Мазепу).
6.Як у цій ситуації виявляється проблема вождя і народу? (Це ситуація має перегук із образом Мойсея, що водив свій народ. Так само й Мазепа хотів лише кращого для своїх співвітчизників, але вони не зрозуміли цих поривань та опосередковано вбили гетьмана).
7. Як Мазепа закінчив життя? (У Молдові він випив отруту зі свого персня).
8. Що ви можете сказати про авторські відступи як елемент сюжету? Яке їх ідейно-тематичне навантаження?(У ліричних відступах автор розмірковує над долею України, а також поступово формує думку читача про Мазепу, виправдовуючи та розуміючи його).
9. Як вимальовується любовна лінія в поемі? (Мазепа зображений як донжуан, що вміє палко кохати. На його шляху було багато жінок: Зося, Юзя, Тереза, Оксана, Кочубеїха, Мотря).
10. Чому надає перевагу Мазепа: жінкам чи громадянському обов’язку?
(Громадянському обов’язку, бо він, перш за все, патріот своєї держави. Прикладом цьому може послужити історія із вбивством Оксани).
11. Отже, як поетом осмислюється минуле України? (Він бачить його трагічним. І причиною цього вважає те, що в України дуже мало сильних проводирів та розумних управлінців. А якщо такі й приходять до влади, то вони та їхні погляди є незрозумілими для народу).
12. Як особисто ви оцінюєте вчинки Івана Мазепи, опираючись на відомості історії та поему? (Я вважаю, що Мазепа зробив багато для України. Він був її патріотом та бажав самостійності державі. Але його особистою та українською національною трагедією стало відречення народу).
2. Робота в групах. Учні кожної групи мають підібрати цитатний матеріал.
1-а група. Цитати до образу юного Мазепи
|
|
|
вузькі долоні, чорні кучері, хвилясті, владні очі, голос ніжний,руки бархатні і чулі; слова, як зорі й рожі,в них і любов, і туга, й гнів; ловелас тонкоголосий; Дон-Жуан з України; Юнак лукавий і хоробрий |
2-а група. Цитати до образу Мазепи-гетьмана.
|
Гетьман Старий, як осені мотив; волосся вкрила років сивина; має довгі вуса; в серці ненависть; безсила лють; лице Мазепине, як лід; Мазепа сивий. Тільки брови Все ті ж у нього, як колись; Очі, як штики… Вони із люті і туману; серце, для добра одкрите.
|
3. Робота в групах. «Діамантова діаграма»
Після усних повідомлень представників груп роздаємо командам конверти з картками, на яких записані риси характеру Івана Мазепи
Кожна група отримує однакові набори. Просимо, щоб учні задумались, які риси найважливіші у характері гетьмана, і зробили їх розподіл на «діамантовій діаграмі»
Незламний бунтарський дух |
Нескорена воля |
Патріотизм |
Молодецький запал |
Самотність |
Щедрість і щирість |
Фізична міць |
Великий життєвий досвід |
Здатність до авантюр |
Витривалість |
Загартованість випробуваннями |
Любов до життя |
4. Перевірка групової роботи над «Діамантовою діаграмою»
5.Творча робота.
- Використовуючи матеріал уроку, створіть сенкани «Юний Мазепа», «Мазепа-гетьман», «Мазепа – зрадник», «Мазепа-патріот».
ІІІ. Контрольно-корекційний етап
1. Підбиття підсумків. Оцінювання.
Постановка проблеми: Іван Мазепа: проблема вибору – герой
чи зрадник «Кутки».
Мазепа герой чи зрадник?
Пропонуємо учням записати до таблиці по три виважених аргументи на підтвердження й заперечення тези, закладеної в запитанні. На пропонованій шкалі кожний учасник робить позначку, яка відповідала б його особистій позиції щодо обміркованої проблеми, яка вимірюється певною сумою балів .
Заключне слово вчителя.
...Дуже суперечливі почуття залишає по собі поема Сосюри "Мазепа": тут важко відразу і однозначно визначити свою позицію. Та мені хочеться повторити слідом за автором слова:
Хай про Мазепу спів мій лине,
Хоч він був пан, серце мав.
За суверенність України
Боровся він і в цим був прав.
Нащадкам і спадкоємцям героїчної козацької доби, треба знати,
вивчати і враховувати на майбутнє політичний заповіт гетьмана Івана
Мазепи:
Ей, панове єнєрали.
Чому ж єсте так оспали?
І ви, панство полковники.
Без Жадної політики
Возьмітеся всі за руки.
Не допустіть гіркої муки,
Матці своїй більш терпіти!
Нуте врагов, нуте бити!
Самопали набивайте,
Острих шабель добувайте,
А за віру хоч умріте!
І вольностей бороніте!
Нехай вічна Буде слава,
Же през шаблю маєм права.
2.Діагностична картка оцінки знань та умінь, здобутих на уроці
Оцініть і запишіть у відсотках (від 0 до 100) здобуті на уроці знання та вміння.
3.Оцінювання роботи
Ця таблиця дає можливість, щоби самі учасники групи оцінили її роботу. Можна ставити значок (наприклад, + чи √) у відповідній графі, відзначаючи, як працювала група в цілому, або вписувати імена учасників групи.
4. Рефлексія.
- Опишіть ваші відчуття від прочитаного твору.
- Чим твір на сьогодні є актуальним?
- Чи задоволені ви результатами своєї роботи?
- З якими думками ви залишаєте урок?
5. Домашнє завдання.
1. Придумати 5 питань для однокласників, щоб перевірити знання твору,
сюжетних елементів, характеристику образів тощо.
2. Написати невеликий твір-роздум «Уроки Івана Мазепи».
Використані інформаційні джерела