Урок " Зустріч людей із янголом, її символічний сенс. Трагікомічне зображення ставлення людей до дива в оповіданні Маркеса "Стариган із крилами""

Про матеріал
Урок з підприємницьким тлом створений на допомогу словесникам і спрямований на розвиток професійної майстерності вчителів та їх підготовку до роботи в інноваційному освітньому просторі
Перегляд файлу

Зустріч людей із янголом, її символічний сенс. Трагікомічне зображення ставлення людей до дива в оповіданні Маркеса «Стариган із крилами»

 

Цільова група

  • Учні 11 класу

Тривалість:

  • 45 хвилин

 Мета:

  • проаналізувати новаторські принципи та прийоми створення фантастичної дійсності («магічний реалізм»); допомогти учням збагнути ідею оповідання «Стариган з крилами», мотиви поведінки персонажів, їхні характери; з’ясувати особливості зображення людського суспільства у творі;
  • розвивати образне мислення учнів;поглиблювати навички асоціативного мислення, вміння доводити свою думку;виховувати здатність розуміти іншу людину.

 

      Операційні цілі:

Після закінчення уроку учень

знає

  • основні відомості про життя і творчість Ґ. Ґарсіа Маркеса;
  • про створення фантастичної дійсності в творі;

розуміє

  • символічний зміст образу янгола;
  • трагікомічне зображення ставлення людей до дива;

вміє

  • працювати з  цитатним матеріалом;
  • оцінювати вчинки головних героїв;

може

  • систематизувати навчальний матеріал, аналізувати прочитане;
  • логічно та виразно висловлювати свою думку;
  • працювати в команді, дискутувати, йти на компроміс.

 

      Методи та прийоми:

  • евристична бесіда;
  • метод «Сенкан»,
  • лист контролю;
  • схема особистісного розуміння теми;
  • метод «Мікрофон».

 

Обладнання:

  • портрет письменника Г. Маркеса,

епіграфи: Крила – це символ духовного злету людини.

Л. Ромащенко

Дитині я б дав крила і сам би навчив її літати.

Г. Маркес

О, як мені з душного світу, мов голуб до свого кубла,

У небо грозове злетіти, в кочівлю сонця та орла.

Дж. Байрон

Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо.

О.  Генрі

Не бійся ворогів: найгірше – вони можуть тебе вбити.

Не бійся друзів: найгірше – вони можуть тебе зрадити.

Бійся байдужих: вони не вбивають і не зраджують,

Та тільки з їх мовчазної згоди існують на землі зрадництво і вбивство.

Б. Ясенський

  •  опорні схеми, 
  • презентація,
  • текст оповідання.

 

     Допоміжні матеріали:

Додаток 1.Схема  «Сюжет і проблематика оповідання Г. Маркеса «Стариган з крилами».

Додаток 2. Складання сенканів на тему «Ангел».

Додаток 3. Презентація «Зображення ангелів у живописі».

Додаток 4. Дослідницьке завдання з ТЛ «Магічний реалізм».

Додаток 5. Схема «Символічне й алегоричне значення образів оповідання».

 

 

Хід уроку

  1. Вступна частина

1.1.Привітайтеся з учнями. Нагадайте, що на попередньому уроці вони отримали випереджальні завдання.

1.2.Запитайте в учнів, як учні розуміють слово «людяність».  За відповідями учнів зробіть висновок, що слово «людяність» - це синонім слова «гуманізм». Це чуйне ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до її гідності.

1.3. Нагадайте, що на попередньому уроці познайомилися з життям і творчістю колумбійського письменника і публіциста, лауреата Нобелівської премії (1982р.), одного із найяскравіших представників «магічного реалізму» Габріеля Гарсіа Маркеса, що домашнім завданням було прочитати твір «Стариган із крилами».

1.4.Запропонуйте учням записати тему уроку та повідомте мету.

1.5.Повідомте учнів про особливості оцінювання на уроці.

 

  1. Основна частина

 

  1. Скажіть, щоб  краще зрозуміти світобачення Г. Маркеса, зверніться до його вислову: «…Я – реаліст, адже вірю, що у Латинській Америці все можливо, все реально… і ця форма реальності може дати дещо нове світовій літературі».
  2. Щоб зрозуміти цей вислів, запропонуйте учням попрацювати в парах і дати відповіді на

        проблемні запитання: що означає «не бути бідним душею»? що означає «мати крила»?

      чи потрібні людині крила? Вислухайте відповіді учнів.

  1. Запропонуйте учням для початку згадати про що твір «Стариган з крилами»? Використайте опорно-логічна схему «Сюжет і проблематика оповідання Г. Маркеса «Стариган з крилами»
  2. Запитайте учнів, які їхні враження від прочитаного? чому оповідання має таку назву?
  3. Скажіть, що філософське світобачення є характерною ознакою творчості Маркеса. Він порушує глобальні проблеми людства, особистості. Намагається з’ясувати моральну спроможність людей, витоки їхніх вчинків. Щоб навчитися моральних заповідей, людина прислухається до Бога. Згідно з біблійною традицією, Бог виявляє свою волю через ангелів.
  4. Запитайте учнів: хто такий ангел? що вони знають про ангелів? Запропонуйте їм скласти  сенкани на тему «Ангел».
  5. Перегляньте  презентацію «Зображення ангелів у живописі» і запитайте в учнів, чому прилітають ангели до людей? Використовуючи цитати з тексту, опишіть вісника Бога, запитайте, чому ангел постає у подобі старигана з крилами?
  6. Зверніть увагу на особливість оповідання, що це  поєднання реалістичного і фантастичного, комічного і серйозного. Тому манеру письма Маркеса називають «магічним реалізмом». Нагадайте учням, що вони працювали над випереджальним завданням дослідницького характеру за темою «Магічний реалізм»: творчий метод чи латиноамериканський спосіб мислення?
  7.  Зробіть   висновки, що  «магічний реалізм» – це і художній метод, і самобутня художня модель латиноамериканського світосприйняття, де видима дійсність розкривається через міфологічну свідомість, гротеск, фантастику, містику, що подані як буденно-побутові явища. Термін ввів А. Карпентьєр, який поряд з Г. Маркесом, Х. Кортасаром, М. Астуріасом був одним із найяскравіших представників даної течії. Основні риси поетики «магічного реалізму» яскраво реалізовані Маркесом у жанрі оповідання, характерним прикладом якого є «Стариган з крилами», що увійшов до збірки  «Дивовижна і сумна історія простодушної Ерендіри та її жорстокої бабці» (1972р.) Охарактеризуйте систему образів оповідання. З’ясуйте, в чому полягає їхня гротескність? 
  8.                 Зробіть висновок, що через ставлення до ангела розкривається справжня сутність кожного із героїв. Автор підкреслює зміщення школи моральних цінностей  людей.

     2.11.  З’ясуйте у пар, чому люди не готові до гостини ангела?  що вони жили у духовно хворому суспільстві? Назвіть основні мотиви оповідання. Аргументуйте. (самотності, дощу, смороду, мряки). Символом чого є хвороба людей і ангела? Чи є ліки від неї?

     2.12. Продовження роботи в парах. Дайте  завдання учням, щоб прочитали уважно епіграфи до уроку та прокоментували один із них. Підсумуйте про найважливіші людські цінності. Хай вони будуть невідокремленою частиною їхньої душі (чесність, віра, щирість, краса, гідність, надія, справедливість, любов, доброта, милосердя, мудрість і т.д.).

 

3. Підсумкова частина

3.1. Запропонуйте учням відповісти на запитання: що означає мати «крила»? чи потрібні людині крила? чи повернеться ангел?

3.2. Підсумуйте, що  більшість  налаштовані оптимістично, як і сам автор твору Г. Маркес. Йому і нам хочеться вірити, що ангел повернеться, коли люди стануть морально досконалішими, коли у них теж «виростуть крила».

3.3. Подякуйте учням за працю на уроці. Оцініть їхню роботу. Домашнім завданням може бути порівняння образів старих у повісті Хемінгуея «Старий і море» та Маркеса «Стариган із крилами».


 

 

Додаток 1.

Опорно-логічна схема «Сюжет і проблематика оповідання Г. Маркеса «Стариган з крилами»

 

Головний принцип побудови художньої дійсності:

«Ми будемо вважати природним все фантастичне,

хоч яким би воно не було».

                                                                              Х. Кортасар

      Сюжет:

                 брудна сіра гама

                                                   образ дощу

Колумбійське селище

                                                    напівзатоплене подвір’я

                    небо й море попелястого кольору

зустріч господарів із «старезним сеньйором з великими крилами»

 

галерея портретних замальовок мешканців селища

 

фінал               мотив злету               знак того, що людству треба

                                                           піднестися до духовних вершин

 

Додаток 2.

Складання сенканів на тему «Ангел»

 

      Ангел

      Святий, чистий.

      Охороняє, застерігає, направляє.

      Призначений для захисту людини

      Світло.

      Ангел

      Благородний, білокрилий.

      Літає, захищає, допомагає.

      Він потрібний кожній людині.

      Сила.

      Ангел

      Немічний, брудний.

      З’являється, хворіє, зникає.

      Здається маленькою, чорною плямою.

      Провісник.

      Ангел

      Кволий, немічний.

      Лежить, боїться, борсається.

      Його крила – символ духовного злету людини.

      Стариган.

 

 

Додаток 3

Презентація «Зображення ангела у живописі»

Додаток 4

 

«Магічний реалізм»: творчий метод чи латиноамериканський спосіб мислення?

 

«Магічний реалізм»

Художній метод у живопису та літературі ХХст.,

тип латиноамериканської художньої культури

 

        Видима реальність           +           Міфологічна свідомість

 

 

«Реально існуючий міф»

Характерні риси:

  1. «Фантастична» дійсність.
  2. Широке змалювання національних традицій.
  3. Переплетення чарівного та побутового.
  4. Сучасність та історія.
  5. Міфологізм.
  6. Пародія та іронія.
  7. Умовно-субєктивний час.
  8. Зв'язок із народним буттям.
  9. Національне світобачення.

 

Додаток 5.

Схема «Символічне й алегоричне значення образів оповідання»

      Пелайо           обмеженість      Елісенда             матеріальність переважає над

                                                                                           благочестивістю

символ необхідності           уособлення життєвого

                    духовного очищення                         бруду

 

                                дощ                             сморід          мряка

                  

     людська совість

 

беззахисність            Ангел            істина

      добра

                           світлі ідеали

                                                           тривога

 

       «Розумна сусідка»           Дівчина-павук            Натовп зацікавлених

 

                       Бюрократизм                                        Дитина

 

                      Папа Римський                                      символ

                                                                                   деградації

                      Отець Гонзага                                    суспільства

 

                      Священник без віри                            хворе дитя

                                                                            хворого суспільства

                     Самовпевненість обмеженість

 

   Суспільство

 

                                хворе                                                 бездуховне

 

        Відновлені крила ангела                                       Політ ангела

 

          Символ духовного                                                  ствердження незгасності

            злету людини                                                 справжніх духовних цінностей

 

 

docx
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
3442
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку