Урок зв´язного мовлення.
Усний переказ тексту з творчим завданням
Підготувала вчителька
української мови та літератури
Тепленко Ольга Миколаївна
Любимівська ЗОШ І – ІІ ступенів
2016 рік
Тема. Зв’язне мовлення. Усний переказ тексту з творчим завданням.
Мета: удосконалювати вміння учнів переказувати художній текст, формувати вміння складати власне висловлювання на основі прочитаного чи почутого; розвивати логічне й образне мислення, пам’ять; виховувати самоповагу, любов до навколишнього світу.
Очікувані результати: учень (учениця) переказує художній текст, складає власне висловлювання на основі прочитаного чи почутого, використовує художні засоби виразності для творення образів.
Обладнання: підручник, портрет Льюїса Керролла, книжка «Аліса в країні чудес».
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда за питаннями
– Які бувають види переказів? Назвіть характерні особливості кожного виду.
– Що таке тема і головна думка тексту?
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Робота в парах.
– Розгляньте портрет. Хто на ньому зображений? Які твори написав Льюїс Керролл? Чи доводилось вам читати книжку «Аліса в країні чудес»?
Робота в парах.
– Прочитайте текст та переказ цього тексту, що його зробив один несумлінний учень. Скориставшись пам’яткою «Як переказувати текст», скажіть, які правила переказування тексту порушено.
Аліса в країні Британії
Льюїс Керролл, автор знаменитих книг «Аліса в країні Чудес» і «Аліса в країні Задзеркалля», невдовзі після визоду цих творів у ХІХ столітті став справжньою знаменитістю. Прочитавши про пригоди Аліси, королева Вікторія прийшла в захват і зажадала мати всі до єдиного твори великого письменника. Бажання королеви задовольнили. І як же здивована була королева, коли їй на стіл поклали цілий пакунок книжок – досліджень в галузі вищої математики.
Льюїс Керролл був викладачем математики в Оксфордському університеті, а цікаві розповіді про Алісу він вигадав просто мимохіть.
(Із книги «Калейдоскоп цікавих знань.)
Аліса в Великобританії
Чи читали ви у дитинстві прекрасні романи Льюїса Керола «Аліса в країні Чудес» та «Аліса в Задзеркальї»? Чи не правда, цікаві та смішні твори?
Написавши їх, автор став відомим не лише в Англії, а й у світі. Коли Англійська королева Вікторія І прочитала про приключения Аліси, вона в захопленні і захотіла мати усі твори визначного письменника. Усе зробили, як веліла королева. І як вона засмутилася і розсердилася, коли побачила у неї на столі підручники з вищої математики!
Виявилось, що Льюїс Керол був учителем алгебри та географії в Лондонському Університеті. А цікаві пригоди Аліси Керол придумав мимоволі.
– Підсумуємо роботу в парах.
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
Підготовка до переказу.
Робота з підручником. Вправа 306.
– Прочитайте текст мовчки.
– Чи може він стати зав’язкою фантастичного оповідання?
Тінь
Жив собі хлопець. І був він таким боягузом, що боявся усього на світі. Як півень закукурікає, він здригнеться. Як собака гавкне, затремтить. Як під вікном яблуня скрипне, зіщулиться. А вночі за двері й носа не вистромить. Навіть Тіні своєї той хлопець сахався.
І Тінь це зрозуміла. Спочатку вона здивувалася, потім осміліла, а тоді вирішила взяти над хлопцем гору. Почала хлопцеві наказувати, коли й куди йому йти, коли спинитися, що робити. Щоправда,опівдні у Тіні ставало менше сил. Уночі вона зовсім зникала. Але й тоді хлопець не переставав труситися від страху перед Тінню.
Одного разу хлопець одержав від Тіні наказ …
– Заздалегідь обміркуйте тему і головну думку майбутнього оповідання.
Робота над переказом.
– Усно перекажіть уривок і продовжте його, додавши самостійно складені кульмінацію та розв’язку.
– У тексті складеного вами фантастичного оповідання вживайте іменник тінь у формах непрямих відмінків.
Складання плану переказу.
Орієнтовний план
1. Хлопець сахався своєї тіні.
2. Тінь узяла гору.
3. «Вирушай у царство Тіней!»
4. Зустріч із Сонячним Промінчиком.
5. Чи існував би світ?
6. «Тіне, я тебе вже не боюся!»
Усний переказ тексту з творчим завданням.
Орієнтовне продовження
За лісами, за морями, за широкими полями,
Де немає мами й тата, ані буднів, ані свята,
Тінь жила в своєму царстві тридесятім государстві.
Всім хотіла керувати, всіх під владою тримати.
А хлопчину одного залякала: ого-го!
І не пив він, і не їв, сам, мов тінь, весь день ходив.
Якось в полуденний час Тінь дала йому наказ:
Йти в її похмуре царство тридесяте государство.
Там залишитись навіки, щоб лиш їй одній служити.
Ніде дітись, йде хлопчина. Плаче в горі вся родина …
Йде лісами, йде полями, Тінь невсипна під ногами.
Не дає йому й зітхнути, ні втекти, ні повернути.
Та коли надію втратив він, що зможе Тінь здолати,
Промінець з-за гір з’явився, мов золото засвітився,
Вкрив його він теплом ніжним, наче ковдрою білосніжною.
Враз хлопчина став мужніти, Тінь же – слабнути й тьмяніти.
І хоча вона й кричала, і молила, і благала,
Але хлопчику малому стало сил прийти додому,
Уклонитись мамі й тату, Тіні зовсім не боятись.
Більш від неї не тікає, слабшим він допомагає,
Дружить хлопчик з теплим сонцем, що живе в його віконці.
Зразок учнівського твору
– Негайно вирушай в моє царство Тіней! Там немає ні ночі, ні дня. Ти житимеш і працюватимеш на мене. Я завжди буду поряд з тобою і ніколи тебе не залишу, – грізно лунали її слова.
Хлопець із жахом слухав Тінь і думав, що помре зі страху.
– Нічого не вдієш, треба виконувати наказ, – подумав він і рушив у невідому дорогу.
Опівдні, коли сонце стояло на небесному прузі, несподівано перед боягузом весело заграв Сонячний Промінчик. Побачивши стривоженого хлопця, він запитав:
– Чому ти такий наляканий?
Боягуз із жахом розповів йому свою страшну історію.
– Не хвилюйся, хлопче. Подивись довкола. Все, що тебе оточує, має тінь: і зелена травичка, і високе деревце, і твоя хатинка, і улюблений котик, і кожна людина. Якби всі боялися Тіні, хіба ж міг би існувати світ?
Сонячний Промінчик бринів радісними переливами. Його веселий сміх розлився довкола, і Тіні стало менше. А хлопчик зібрав усі свої сили і голосно закричав:
– Тіне, я тебе вже не боюся! Годі тобі керувати мною, адже світ такий прекрасний.
V. Підбиття підсумків уроку
VІ. Домашнє завдання
Записати прислів’я про сміливість і боягузтво.