Урок зв´язного мовлення. Усний переказ тексту з творчим завданням

Про матеріал
Зв’язне мовлення. Усний переказ тексту з творчим завданням.Учні переказують художній текст, складають власне висловлювання на основі прочитаного чи почутого, використовують художні засоби виразності для творення образів.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Урок зв´язного мовлення.

Усний переказ тексту з творчим завданням

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала вчителька

української мови та літератури

Тепленко Ольга Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Любимівська ЗОШ І – ІІ ступенів

2016 рік

 

 

Тема. Зв’язне мовлення. Усний переказ тексту з творчим завданням.

Мета: удосконалювати вміння учнів переказувати художній текст, формувати вміння складати власне висловлювання на основі прочитаного чи почутого; розвивати логічне й образне мислення, пам’ять; виховувати самоповагу, любов до навколишнього світу.

Очікувані результати: учень (учениця) переказує художній текст, складає власне висловлювання на основі прочитаного чи почутого, використовує художні засоби виразності для творення образів.

Обладнання: підручник, портрет Льюїса Керролла, книжка «Аліса в країні чудес».

                                                Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда за питаннями

   Які бувають види переказів? Назвіть характерні особливості кожного виду.

  Що таке тема і головна думка тексту?

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Робота в парах.

 – Розгляньте портрет. Хто на ньому зображений? Які твори написав Льюїс Керролл?  Чи доводилось вам читати  книжку «Аліса в країні чудес»?

Робота в парах.

 – Прочитайте текст та переказ цього тексту, що його зробив один несумлінний учень. Скориставшись пам’яткою «Як переказувати текст», скажіть, які правила переказування тексту порушено.

                                    Аліса в країні Британії

Льюїс Керролл, автор знаменитих книг «Аліса в країні Чудес» і «Аліса в країні Задзеркалля», невдовзі після визоду цих творів у ХІХ столітті став справжньою знаменитістю. Прочитавши про пригоди Аліси, королева Вікторія прийшла в захват і зажадала мати всі до єдиного твори великого письменника. Бажання королеви задовольнили. І як же здивована була королева, коли їй на стіл поклали цілий пакунок книжок – досліджень в галузі вищої математики.

Льюїс Керролл був викладачем математики в Оксфордському університеті, а цікаві розповіді про Алісу він вигадав просто мимохіть.

                                                                            (Із книги «Калейдоскоп цікавих знань.)

                                     Аліса в Великобританії

Чи читали ви у дитинстві прекрасні романи Льюїса Керола «Аліса в країні Чудес» та «Аліса в Задзеркальї»? Чи не правда, цікаві та смішні твори?

Написавши їх, автор став відомим не лише в Англії, а й у світі. Коли Англійська королева Вікторія І прочитала про приключения Аліси, вона в захопленні і захотіла мати усі твори визначного письменника. Усе зробили, як веліла королева. І як вона засмутилася і розсердилася, коли побачила у неї на столі підручники з вищої математики!

Виявилось, що Льюїс Керол був учителем алгебри та географії в Лондонському Університеті. А цікаві пригоди Аліси Керол придумав мимоволі.

 

– Підсумуємо роботу в парах.

 

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

Підготовка до переказу.

Робота з підручником. Вправа 306.

– Прочитайте текст мовчки.

 – Чи може він стати зав’язкою фантастичного оповідання?

                                                          Тінь

Жив собі хлопець. І був він таким боягузом, що боявся усього на світі. Як півень закукурікає, він здригнеться. Як собака гавкне, затремтить. Як під вікном яблуня скрипне, зіщулиться. А вночі за двері й носа не вистромить. Навіть Тіні своєї той хлопець сахався.

І Тінь це зрозуміла. Спочатку вона здивувалася, потім осміліла, а тоді вирішила взяти над хлопцем гору. Почала хлопцеві наказувати, коли й куди йому йти, коли спинитися, що робити. Щоправда,опівдні у Тіні ставало менше сил. Уночі вона зовсім зникала. Але й тоді хлопець не переставав труситися від страху перед Тінню.

Одного разу хлопець одержав від Тіні наказ …

 

 – Заздалегідь обміркуйте тему і головну думку майбутнього оповідання.

Робота над переказом.

 – Усно перекажіть уривок і продовжте його, додавши самостійно складені кульмінацію та розв’язку.

 – У тексті складеного вами фантастичного оповідання вживайте іменник тінь у формах непрямих відмінків.

Складання плану переказу.

                                 Орієнтовний план

1. Хлопець сахався своєї тіні.

2. Тінь узяла гору.

3. «Вирушай у царство Тіней!»

4. Зустріч із Сонячним Промінчиком.

5. Чи існував би світ?

6. «Тіне, я тебе вже не боюся!»

 

Усний переказ тексту з творчим завданням.

                                   Орієнтовне  продовження

За лісами, за морями, за широкими полями,

Де немає мами й тата, ані буднів, ані свята,

Тінь жила в своєму царстві тридесятім государстві.

Всім хотіла керувати, всіх під владою тримати.

А хлопчину одного залякала: ого-го!

І не пив він, і не їв, сам, мов тінь, весь день ходив.

Якось в полуденний час Тінь дала йому наказ:

Йти в її похмуре царство тридесяте государство.

Там залишитись навіки, щоб лиш їй одній служити.

Ніде дітись, йде хлопчина. Плаче в горі вся родина …

Йде лісами, йде полями, Тінь невсипна під ногами.

Не дає йому й зітхнути, ні втекти, ні повернути.

Та коли надію втратив він, що зможе Тінь здолати,

Промінець з-за гір з’явився, мов золото засвітився,

Вкрив його він теплом ніжним, наче ковдрою білосніжною.

Враз хлопчина став мужніти, Тінь же – слабнути й тьмяніти.

І хоча вона й кричала, і молила, і благала,

Але хлопчику малому стало сил прийти додому,

Уклонитись мамі й тату, Тіні зовсім не боятись.

Більш від неї не тікає, слабшим він допомагає,

Дружить хлопчик з теплим сонцем, що живе в його віконці.

Зразок учнівського твору

– Негайно вирушай в моє царство Тіней! Там немає ні ночі, ні дня. Ти житимеш і працюватимеш на мене. Я завжди буду поряд  з тобою і ніколи тебе не залишу, – грізно лунали її слова.

Хлопець із жахом слухав Тінь і думав, що помре зі страху.

 – Нічого не вдієш, треба виконувати наказ, –  подумав він і рушив у невідому дорогу.

Опівдні, коли сонце стояло  на небесному прузі, несподівано перед боягузом весело заграв Сонячний Промінчик. Побачивши стривоженого хлопця, він запитав:

 – Чому ти такий наляканий?

Боягуз із жахом розповів йому свою страшну історію.

 – Не хвилюйся, хлопче. Подивись довкола. Все, що тебе оточує, має тінь: і зелена травичка, і високе деревце, і твоя хатинка, і улюблений котик, і кожна людина. Якби всі боялися Тіні, хіба ж міг би існувати світ?

Сонячний Промінчик бринів радісними переливами. Його веселий сміх розлився довкола, і Тіні стало менше. А хлопчик зібрав усі свої сили і голосно закричав:

 – Тіне, я тебе вже не боюся! Годі тобі керувати мною, адже світ такий прекрасний.

V. Підбиття підсумків уроку

VІ. Домашнє завдання

Записати прислів’я про сміливість і боягузтво.

 

 

docx
Додано
26 березня 2019
Переглядів
2293
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку