1
Тема. Узагальнення знань з теми «Прикметник»
Мета: повторити, узагальнити і систематизувати вивчене про прикметник як частину мови; розвивати вміння лінгвістично мислити, оперувати мовознавчими термінами, застосовувати знання практично; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідного слова, повагу до близьких людей.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань
Форма уроку: урок-подорож
Хід уроку
Вчитель.
Пролунав уже дзвінок,
Починаємо урок.
Сідайте, будь-ласка.
У нас з вами сьогодні останній урок з теми «Прикметник». Нам необхідно оцінити, наскільки якісними є наші знання. Перевіримо знання незвичайним способом: відправимося в подорож до міста Морфологія (слайд із зображенням фортеці та написом «Місто Морфологія»). Сьогодні тут визначна подія – здається в експлуатацію ще одна лінія метрополітену - Прикметник (схема метрополітену)
Гості нашого уроку – пасажири, а ми з вами - ті, хто будував цю лінію. Це адміністрація, проектувальники і будівельники та ті, хто повезе нас лінією – машиністи. (слайд «Схема лінії Прикметник») Всі разом проїдемося станціями нової лінії: Теоретична, Морфологічна, Граматична, Орфографічна, Творча і Підсумкова. Завдання пасажирів – подивитись, чи відповідають станції метро сучасним вимогам.
(Слайд із завданнями уроку)
Завдання працівникам:
В кінці подорожі працівники отримають оплату за роботу - оцінку. А зараз я хотіла б, щоб ви оцінили свої знання: на рожевому аркуші поставте собі оцінку, на яку, на вашу думку, ви знаєте матеріал теми «Прикметник». В ході подорожі за кожне вірно виконане завдання ви братимете один купон.
Все, що побачимо, будемо фіксувати в зошитах, то ж запишіть число, класна робота, тему уроку. Розсаджуйтесь зручно. Поїхали!
(Звук електропоїзда метрополітену і оголошення станції Теоретична)
Вчитель.
Прикметник як частина мови
Загальне значення |
|
Граматичне значення |
Змінюється за:
|
Граматичні форми |
|
Розряди за значенням |
|
Ступені порівняння прикметників |
Ступінь порівняння мають тільки якісні прикметники:
|
Синтаксична роль |
|
Діти беруть купони.
Вчитель:
Я гадаю, що станція Теоретична відповідає вимогам, то ж їдемо далі.
(Звук електропоїзда метрополітену і оголошення станції Морфологічна)
Вчитель.
Завдання: записати речення, пояснити орфограми (викликається один учень з групи) «Мама вишиває на білому полотні зелений барвінок, жовтогарячі чорнобривці, яскраво-сині волошки».
Робота в групах
Проектувальники
Розібрати за будовою та визначити спосіб словотворення слів жовтогарячі, яскраво-сині.
Будівельники
Виконати морфологічний розбір речення.
Машиністи
Виконати синтаксичний розбір речення та дати його характеристику.
Адміністратори
Виконати морфологічний розбір прикметника білому.
Діти беруть купони.
Вчитель. Цю станцію можна вважати зданою. Продовжуємо подорож.
(Звук електропоїзда метрополітену і оголошення станції Граматична)
Вчитель.
Завдання: прослухайте текст, визначте стиль та головну думку. (Під ніжну мелодію учень читає текст напам’ять)
Материнська пісня! Вона приходить до нас тихого вечора, ніжно і лагідно навіює нам ще змалечку поетичні образи Землі, Сонця, Неба. Вчить нас любові до рідного краю, до людей. З материнською піснею ми вирушаємо в життєві дороги і вона стелиться вишиваним рушником по нашому життю, стоїть на варті всього доброго, людяного.
Вчитель.
Завдання групам:
На столі лежить роздрукований текст. Кожній групі виписати з тексту прикметники з іменниками, визначити рід, число і відмінок.
Перевірка завдання. Діти беруть купони.
Вчитель. Подорож до наступної станції ми повинні здійснити в різних вагонах. На столі лежать картки із прикметниками. Візьміть собі будь-яку одну.
До вагону запрошуються діти, які вибрали карточку з якісним прикметником (вийти до дошки). (Під жваву мелодію)
Перевірка завдання.
Прошу, сідайте.
До наступного вагону запрошуються діти, які вибрали карточку з відносними прикметниками. (вийти до дошки). (Під жваву мелодію)
Перевірка завдання.
Прошу, сідайте.
До вагону запрошуються діти, які вибрали карточку з присвійними прикметниками. (вийти до дошки). (Під жваву мелодію)
Перевірка завдання.
Прошу, сідайте.
Діти, які з першого разу вірно визначили розряд прикметника, беруть купони.
(Звук електропоїзда метрополітену і оголошення станції Орфографічна)
Вчитель. Лінія ще нова, а вагони вже обклеєні рекламою. Мені здається, що у рекламні допущено помилки. (Слайди із неправильною рекламою)
Завдання групам.
Адміністратори
Скласти рекламу про свій клас або вчителів школи з використанням прикметників.
Проектувальники
Назвати допущену помилку, пояснити, чому її, ймовірно, допустили.
Будівельники
Виправити допущену помилку.
Машиністи
Пояснити допущену помилку.
Вчитель. Виконавши вправу «Хто довше протримає крейду» перевіримо ваші знання орфограм до теми «Прикметник». (До дошки одночасно викликаються два учні, пишуть слова, доки не допускає хтось помилки, на його місце викликається інший. Переможець той, хто напише найбільше слів без помилок)
Козацький; паризький; неглибокий; неозорий; не сумний, а радісний; не великий, а маленький; осінній; туманний; невблаганний; нездоланний; священний; телефонний; дерев’яний; скляний; північно-східний; синьо-жовтий; жовтогарячий; білий-білий; старий-престарий; прямокутний; хлібопекарський; восьмирічний; золотоголовий.
Оголошення переможця, який бере купони.
(Звук електропоїзда метрополітену і оголошення станції Творча)
Вчитель.
Проведемо роботу в групах.
Завдання групам:
Машиністи
Скласти речення про маму, використовуючи прикметники.
Будівельники
Скласти речення про Україну, бо вона наша мати.
Адміністратори і проектувальники
Доповнити рядки прикметниками, щоб склався вірш.
Адміністратори
Земля – (ласкава, люба, рідна)
А сонце - (щире, золоте)
А небо – (лагідне, погідне, світле, блакитне)
Життя – (прекрасне, молоде, чарівне)
Проектувальники
А очі в мами – (добрі, ніжні, сині, рідні)
А голос – (чистий і дзвінкий, співучий, лагідний)
А руки – (теплі і надійні)
А погляд – (сонячний, ясний, рідний)
Вчитель.
Прикметник - це чудова частина мови,
Без неї нам не обійтись.
Ти вслухайсь в слово пречудове,
Йому, як другові, всміхнись.
Перевірка завдання.
(Ніжна мелодія)
Заслухати 1 речення про маму, 1 речення про Батьківщину, два учні читають вірш, який склали. (Вірш на слайді)
Діти беруть купони
(Звук електропоїзда метрополітену і оголошення станції Підсумкова)
Вчитель. Ось і підійшла до кінця наша подорож. Вітаю, лінію метрополітену Прикметник в експлуатацію ми здали.
Попрацювали всі дуже добре. Давайте порахуємо кількість купонів.
На початку уроку ви виставили собі оцінку за знання теми «Прикметник», чи співпала вона з отриманою в кінці уроку?
Оцінювання учнів.
Урок всього 45 хвилин. Ми дуже багато зробили з вами, але часу оцінити всіх мені не вистачило. Тому учні, які не отримали оцінки, або залишились нею не задоволені, вкладають в зошит купони, листочок з власною оцінкою і здають на перевірку.
Домашнє завдання – творче. Вдома сказати близьким і рідним щонайбільше лагідних і теплих слів-прикметників.
Світлофор нам весело моргає,
Поїзд знову в путь-дорогу вирушає.
Добру пам’ять про урок нам залишає,
Миру, дружби, злагоди бажає.