Урок з української мови
«ЗВ’ЯЗОК ПРИКМЕТНИКІВ З ІМЕННИКАМИ»
( для 3 класу)
Мета: поглибити знання дітей про прикметник, як частину мови, його значення у мовленні, зв’язок з іменником; формувати вміння вживати прикметник в усному і писемному мовленні; розвивати культуру мовлення; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: картки для роботи в групах, сенкан,напис на дошці слова прикметник,картки з словами для диктанту, картки кожному.
ХІД УРОКУ
Закінчилась перерва
Пролунав чаклун-дзвінок
А тепер усі швиденько
Налаштуємось на урок
Ви найкращі- ми найкращі
Ви активні - ми активні
Ви розумні -ми розумні
Ви винахідливі - ми винахідливі
Я люблю вас - ми любимо вас.
Вчитель. А зараз запишемо число і класна робота. Позначте на полях у зошитах свій настрій. Побажайте одне одному удачі і потисніть руку товаришеві. Сьогодні на уроці ми будемо допомагати одне одному. Бо девіз нашого уроку такий:
Якщо дружний у нас клас-
Успіх буде повсякчас.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Вчитель. А про яку частину мови ми будемо говорити на уроці допоможе здогадатися нам загадка.
Називає він ознаки,все він знає про предмет
Липовий,смачний, солодкий
Здогадались що це ( мед)
А про всі його прикмети розповів нам хто? (Прикметник) Вчитель. Правильно. Прикметник.
ІНТЕРАКТИВНА ВПРАВА «МІКРОФОН»
Дайте відповіді на запитання чарівного мікрофону
-Що ж це за частина мови прикметник? (Прикметник – це частина мови , яка вказує на ознаку предмета і відповідає на питання : який, яка ,яке, які.)
_ Яка його роль ?( Прикметники допомагають нам описувати предмети, роблять наше мовлення яскравим, виразнішим, емоційним, насиченим)
Вчитель. А зараз ми проведемо диктант « Мовчанка»
Я показуватиму вам картки з словами , а ви будете записувати тільки прикметники.
Хто піде до дошки? Решта дітей працюють у зошитах.
Чому ви вибрали саме ці слова?( Бо вони вказують на ознаку і відповідають на питання який, яка, яке, які.)
ВЧИТЕЛЬ. Молодці.
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
Вправа 335
ІV. КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА.
Мм мо ма ом ім. ів ої
ВЧИТЕЛЬ. Прочитайте вислів з дошки.( Учениця читає)
Мова - душа народу.
Мова – душа народу.
Без рідної мови не навчитеся любити рідний край
ВЧИТЕЛЬ. Що означають ці рядки? (У кожної людини є душа .(так )
Людина без душі може прожити? ( ні) А без мови? (ні)
Отже мова—це душа народу.
Для чого людям потрібна мова? (для того щоб спілкуватися, висловлювати свої думки) Ми продовжимо її вивчати і вдосконалювати.
V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.
ВЧИТЕЛЬ. І сьогодні на уроці ми поглибимо свої знання про прикметник
- Спробуйте дати відповідь на запитання чи можуть слова – назви ознак (прикметники) існувати без назв предметів? (Іменників)
- Чи прикметники завжди зв’язані з іменниками?
- Чому виникли труднощі?( Ми не маємо відповіді . бо ми цього не вивчали)
- Отже про що ми повинні дізнатися сьогодні на уроці?( Ми повинні дізнатися,чи зв’язані прикметники з іменниками)
- Хто може сформулювати тему уроку?( Зв’язок прикметників з іменниками)
- Тож тема нашого уроку «Зв’язок прикметників з іменниками»
-Аби дізнатися чи пов’язані прикметники з іменниками пропоную таке завдання.
Прочитайте вірш.
Синє…, синє…,білий… вдалині.
Понад морем- сині… й білі…,наче сніг.
( Не вистачає слів назв предметів)
-З довідки доберіть потрібні слова і вставте їх у вірш.
(Слова для довідки: небо, море, парус, гори, хмари)
(Прочитайте теоретичний матеріал на стор.140.)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА. (Музична)
VІ.ПЕРВИННЕ ЗАКРІПЛЕННЯ.
Колективна робота.
1. Робота за підручником с. 140 , впр. 337.
- Прочитайте вірш.
Подумайте і скажіть у якому значенні вжитий прикметник срібні у прямому чи переносному?
2.Словникова робота .
СРІБЛО- це метал білого кольору,використовується для виготовлення ювелірних виробів.
За зразком вправи випишіть іменники і зв’язані з ними прикметники.(Діти по черзі виходять до дошки, решта працюють у зошитах)
2.Самостійна робота із взаємоперевіркою.
Завдання на картках « Хто більше добере прикметників»
( Роздаю картки дітям)
-У вас є 3 слова. Виберіть одне з них, яке вам до вподоби і доберіть до нього якнайбільше слів прикметників.
Картка. 1. ЯБЛУКО(яке?) …, …, … , …, . . . .
2. МАМА (яка?) … , … , … , … , … .
3. ЛИМОН (який?) … , … , … , … , … .
Хто вибрав слово яблуко ( прочитайте які слова дібрали? У кого інше слово?)
3. РОБОТА В ГРУПАХ. (сядьте у 2 групи)
- Доберіть прикметники до іменників.
І група Береза, пташки, черемха.
Перелітні, духмяна , кучерява.
ІІ група Сніг , вітер , день.
Сонячний , пухнастий , сильний.
-Слова першого рядочка поєднайте з словами другого рядочка і запишіть словосполучення .
4. Перевірка виконаних завдань у групі.
- Презентація виконаного завдання в групі.
VІІ. Творча робота. Створення СЕНКАН
1.рядок 1 слово Іменник
2 рядок 2 слова прикметник
3 рядок 3 слова дієслово
4 рядок 4 слова висловлює ставлення з приводу обговорення --
5 рядок 1 слово синонім до 1 слова
1 ря док ПРИКМЕТНИК
2 рядок САМОСТІЙНИЙ, ЯСЕРАВИЙ
3 рядок ОПРИСУЄ, РОЗКРИВАЄ,КОНКРЕТИЗУЄ
4 рядок ЗБАГАЧУЄ МОВЛЕННЯ УКР.НАРОДУ
5 рядок Ознака
VІІІ.УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
ІХ. Підсумок уроку
Гра « Незакінчене речення»