Урок "ЗВЕРТАННЯ. ВСТАВНІ СЛОВА (СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ, РЕЧЕННЯ). ІНТОНАЦІЯ РЕЧЕНЬ ІЗ ЗВЕРТАННЯМИ, ВСТАВНИМИ КОНСТРУКЦІЯМИ"

Про матеріал
Робробка уроку з української мови для учнів 8 класу з теми "ЗВЕРТАННЯ. ВСТАВНІ СЛОВА (СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ, РЕЧЕННЯ). ІНТОНАЦІЯ РЕЧЕНЬ ІЗ ЗВЕРТАННЯМИ, ВСТАВНИМИ КОНСТРУКЦІЯМИ"
Перегляд файлу

Тема: ЗВЕРТАННЯ.  ВСТАВНІ СЛОВА (СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ, РЕЧЕННЯ).

ІНТОНАЦІЯ РЕЧЕНЬ ІЗ ЗВЕРТАННЯМИ, ВСТАВНИМИ КОНСТРУКЦІЯМИ

 

 Мета: повторити та систематизувати матеріал про внесення, закріпити навички правильного вживання вставних конструкцій у мовленні учнів, інтонування речень із внесеннями; 

розвивати орфографічні та пунктуаційні навички, усне та писемне  мовлення, творчі здібності  школярів;

сприяти вихованню милосердя, чуйності, прагнення бути добрими.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

Тип уроку: урок систематизації та узагальнення вивченого з теми.

Форма проведення: урок-есе.

Обладнання: комп'ютер, мультимедійний проектор, фотографії архітектурних споруд (Парфенон, Пантеон, Тадж-Махал, собори Києва), зображення храму (його складові частини), колажі, свічка, роздатковий матеріал для учнів.

Міжпредметні зв'язки: історія, архітектура, українська література.

                                                             Епіграфи уроку:

 

В душі твоїй живе хай істина стара:

Людина починається з добра.

Л.Забашта

Найвища мудрість – бути добрим.

Г.Тютюнник.

Добрі люди – щастя на цьому світі.

М.Селімович.

 

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

   Слово вчителя.

        Добрий день, дорогі діти! Я дуже рада нашій сьогоднішній зустрічі. Думаю, що вона буде дуже корисною для нас усіх. Тож пропоную познайомитися  ближче. А розпочати нашу зустріч хочу з поезії, адже вона, мабуть, краще розкаже про мене, бо йде з глибини серця.

Заходжу в клас, немов долаю грань,

Лишивши за порогом і тривоги, й болі, –

Не місце їм у різнобарвнім колі

Очей дитячих… Щодня долаю грань.

Довкола стихло все – іде урок.

В моїх руках – лиш душ дитячих глина,

З якої трепетно формую я людину.

Дослухайтеся, ангели, на небі: йде урок

У класі – інший світ: панує тут добро.

Довірив Бог мені дитячі душі,

Безцінний дар цей захистити мушу

Від зла й байдужості. Хай царствує добро!

Прошу Всевишнього я мудрості й терпіння,

Любов’ю прагну всіх зігріти і теплом

 Душі своєї. Хай повняться добром

   Серця дітей. Дай, Господи, мені терпіння.

 

Любі діти! Хай нам усім на уроці вистачить терпіння,  мудрості і добра. Я бажаю вам успіху, упевненості,  удачі. Мені дуже хочеться, щоб ми знайшли спільну мову і стали справжніми друзями.

 

 

 

 

А говорити ми сьогодні будемо саме про добро і милосердя  - про них я згадувала і у вірші, про них говорять і наші епіграфи. На жаль, у наш час цих якостей  іноді бракує. Добрим бути не модно. І лише в казках добро завжди перемагає. А в повсякденні зло, як багатолике божество – Янус міняє своє обличчя. Сьогодні воно кидає напризволяще старих людей, шкірить своє обличчя наркоманією, СНІДом. Хто у цьому винен? У чому причина такого становища? У злих силах космосу чи в самих нас? (Учні висловлюють свої думки).

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Вести мову про добро і зло ми будемо у процесі розгляду мовної теми "Звертання. Вставні слова. Інтонування речень із звертаннями та вставними конструкціями". Цей урок підсумовує вивчене з теми.

 

Запис у зошити теми уроку.

  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього заняття?
  • Яку мету поставимо перед собою?

(Використання методики незакінчених речень:

"Гадаю, що...."

"Сподіваюся на..."

"Дізнаюся нове про..."

"Має бути цікаво, тому що...)

 

Учитель (доповнює):  отже, ми маємо повторити та систематизувати матеріал про внесення, закріпити навички правильного вживання вставних конструкцій у мовленні школярів, інтонування речень із внесеннями;  розвивати орфографічні та пунктуаційні навички, усне та писемне мовлення.

 

Звертаю вашу увагу на нашого помічника – комп'ютер. Найперше, що я вам приготувала, – невелику презентацію. Хочу, щоб ви згадали деякі відомості з історії. Як показує тисячолітній досвід людства, вічним на планеті є прекрасне. Саме такими пам'ятками є храми. Їх будували, щоб уславити могутність держави, як Парфенон у Давній Греції, віддати шану богам – Пантеон у Римі, ними увічнювали найпрекрасніше з людських почуттів – кохання – Тадж-Махал в Індії, вони ставали осередками освіти і мудрості, як золотоверхі собори Києва.

Ми теж сьогодні будемо будуватим храм, але дещо незвичайний – храм Добра. І нехай він нагадає нам про знищений у сиву давнину силами зла, ймення якому – Герострат, величний храм Артеміди у Греції. 

Пам'ятайте, що праця зодчих – важка і потребує взаємодопомоги. Тож працюймо разом – і отримаємо результат.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Починають роботу будівничі із фундаменту. Саме на ньому тримається споруда. Нашим фундаментом є знання. Визначимо, який багаж маєте ви із теми, що вивчається.

 

  1. Орфографічна хвилинка.

Попереджувальний словниковий диктант-знайомство із завданням.

(Вчитель називає ім'я у Н.в., учні повинні поставити його у Кл.в. При цьому учень, чиє ім'я було назване,  піднімається і сам каже правильний варіант). Працюємо швидко, а то будівництво затягнеться на роки!

 Юлія (є), Дмитро (е), Іринка (о), Євген (е), Микола (о), Олена (о), Геннадій (ю), Таня (ю), В'ячеслав (е), Оля (ю), Ганнуся (ю), Микита (о), Аллочка (о), Наталка (о), Надія (є), Іллюша (о), Сергій (ю), Володя (ю), Катя (ю), Лєра (о),  Валерій (ю), Поліна (о), Софія (є), Андрій (ю).

 

  1. Інтелектуальна розминка.

 

  • Заповнення таблиці (усно або у парах письмово):

 

Звертання

Означає

Виражається

Види

Виділяється

Вимовляється

 

 

 

 

?

 

При заповненні останньої графи - робота з підручником (стор. 75).

 

  • Бесіда.
  1. Що таке вставні слова (словосполучення)?
  2. А чи бувають вставні речення?
  3. Що виражають вставні конструкції? (стор. 81)
  4. Що спільного між звертаннями та вставними конструкціями?
  5. Як вони вимовляються? – Опрацювання матеріалу підручника (стор.82-83).
  6. Порівняйте правила вимови вставних слів та звертань. Що спільне і що відмінне?

 

Учитель. Я упевнилися, що теоретичну частину ви засвоїли.

Наклеювання нижньої частини храму.

 

 

 

 

ІУ. Тренувальні вправи.

Учитель. Давній храм Артеміди прикрашали колони. Вони стануть окрасою і нашого витвору.

Перевіримо, чи вмієте ви застосовувати набуті знання на практиці.

 

  1. Індивідуальна робота учнів біля дошки: записати речення, поставити розділові знаки, зробити синтаксичний розбір речення, правильно  проінтонувати речення.
    1. Добрий чоловік, без сумніву, надійніший від кам'яного мосту.
    2. Собори душ своїх бережіть, друзі!

 

  1. Завдання класу- пояснювальний диктант.

Хороша людина, безперечно, працює для добра інших. Люди! Поспішайте творити добро! Хто не запалить свічки, повчає народна мудрість, сидітиме в темряві. Місія добра і справедливості, гадаю, найпочесніша на землі. Майстри слова, оспівуйте людей праці. Милосердя, наприклад, математично описати не можна. Діти! Шануйте своїх батьків.

 

  1. Спостереження над інтонацією речення, обгрунтування пунктограм (речення записується на дошці учнем). (Звернути увагу на стор. 83).

Є люди на землі (а то й не варто жити), що крізь щоденний труд уміють і любити, і усміхатись, і добро творить.

(Після кожного виду завдання – наклеювання колони).

 

 

 

4. Складання діалогів.

Учитель. Працювали дружно, але, мабуть, втомилися. Так? Перепочинемо. Пропоную вашій увазі цікаві вислови, взяті із поетичних творів. Що  єднає їх?

"Сонце променем чай помішує", "Блакитні вії хата підійма", Встала мати. Мотузочком диму хату до небес прив'язала", "Паросток місяця проклюнувсь крізь хмару", "Стоїть над нами Всесвіт у зоряній кольчузі", "З неба падають зорі в дзьоби журавлів".

  • Як називається художній засіб, використаний в уривках?
  • Як ви думаєте, яка  людина могла створити такі образи? – Добро творить красу!
  • Що відчував той, хто їх написав?
  • Що вам уявлялось? Що запам'яталось?
  • А який настрій передають такі рядки: "Блакитно на душі", "Заспівали скрипки у моїй душі", "До себе я розцвів"?
  • Якими кольорами можна передати такий настрій?
  • А яких людей ви б зобразили, якби були художниками-портретистами? – Усміхнених.

 

Демонстрування колажу "Сміх".

Словникова робота. Колаж (з франц. "наклеювання") – прийом в образотворчому мистецтві, коли на певну основу наклеюють різні матеріали.

  • Що об'єднує усіх людей на колажі?

 

  • А які почуття охоплюють вас при розгляді цього колажу?

 Демонстрування колажу "Сум".

Об'єднайтеся в пари, уявивши себе кимось із образів обох колажів,  і складіть діалог, використовуючи звертання та вставні слова.

Прослуховування кількох діалогів.

 

Непомітно для себе ми розпочали  побудову даху (наклеювання 1-го компоненту даху).

 

  1. Творче завдання.

Завершимо роботу творчим завданням.

Диференційовані завдання за вибором учнів.

  1. Скласти речення за поданими схемами.
  2. Пояснити, використовуючи звертання та вставні слова,   будь-яке із тверджень, винесених в епіграф до уроку:

- В душі твоїй живе хай істина стара:

                  Людина починається з добра.

               - Найвища мудрість – бути добрим.

               - Добрі люди – щастя на цьому світі.

 3) Міні-твір-роздум "Зло можна зупинити лише добром" (з використанням звертань та вставних слів).

Прослуховування кількох учнівських робіт.

Наклеювання 2-го компоненту даху.

Храм побудований.

  • Він вам подобається?

Уявити себе у цьму храмі ви зможете вдома під час виконання домашнього завдання.

ІУ. Домашнє завдання.

1.Підготуватись до тематичного оцінювання з теми.

2. Завдання на вибір:

 - виписати із художіх творів речення із звертаннями та вставними словами;

 - написати твір-мініатюру "У храмі Добра"

 

У. Підсумок уроку. Рефлексія.

  • Чи справдилися ваші сподівання від уроку?
  • Над чим замислювались протягом заняття?
  • Якого морального правила будете дотримуватись у житті?
  • Що з нього візьмете у життєву дорогу?
  • Напишіть ту якість, яка вам буде дуже необхідною у вашому житті і яка, на вашу думку, зможе змінити світ на краще. Пропоную це зробити на квітці того кольору, яка відповідає вашому настрою.

І нехай ці квіти стануть нев'янучою окрасою нашого храму.  Хай ці якості зроблять вас справжніми людьми – добрими, милосердними, чуйними, непримиренними до проявів зла і насильства. І хай добро врятує світ.

А в храмі прийнято запалювати свічки. Мені чомусь захотілося, щоб у нашому храмі свічка була у вигляді серця. Почесне право запалити свічу надамо найактивнішому учаснику нашого уроку.

Цей вогонь – частинка мого серця, моєї душі. Дарую на згадку про себе тепло свічі. Нехай воно допоможе вам у житті, зігріє і наповнить ваші серця добром. Я вірю, що серед вас не буде геростратів, які піднімуть руку на добро і красу. Я вірю  в вас!

 

VІ. Заключне слово вчителя.

 Луна дзвінок – закінчився урок,

 Добром і вірою наповнивши серця.

 Оцінки ж вам хай виставить життя,

 Прощаймось, любі. Закінчився урок.

 

VІІ. Оцінювання роботи учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
13 березня 2023
Переглядів
381
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку