Урок "Звичайні дроби"

Про матеріал
Урок для закріплення навичок складання та розв’язування задач на знаходження дробу від числа і числа за його дробом, формування навичок застосовувати знання та вміння до розв’язування прикладних задач з дробами.
Перегляд файлу

Тема :Звичайні дроби.

Формування компетентностей:

  • предметна компетентність: закріпити навички складання та розв’язування задач на знаходження дробу від числа і числа за його дробом; формувати навички застосовувати знання та вміння до розв’язування прикладних задач з дробами;
  • ключові компетентності:
  •  спілкування державною мовою – грамотно висловлюватись рідною мовою; доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію;
  •  уміння вчитися впрдовж життя -  визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети.
  •  соціальна та громадянська – розвивати навички міжособистісного спілкування, відповідальності за спільну справу,виховання почуття взаємоповаги, спроможності до взаємодії.

Тип уроку. урок закріплення та застосування знань, умінь і навичок.

Обладнання: «цінники товарів», «кредитні картки», задача-плакат, «дешифратор», роздатковий матеріал.

Хід уроку

І Організаційний момент.

ІІ Мотивація навчальної діяльності.

( розігрування сценки вчителем і заздалегідь підготовленим учнем класу).

(У двері стукають, заходить учень, який спізнився; він вітається та веде розмову з учителем.)

      –  А чому це ти спізнився на урок?

  •    Вибачте, я забіг перед уроком у магазин і не встиг прийти вч асно. Мені бабуся дала сьогодні 20 грн на цукерки. Я дуже поспішав, щоб не спізнитись, і навіть продавця просив, щоб швидше мені відпустив товар.
  •    І як, ти всі гроші витратив, чи залишив на завтра?
  •    Та майже всі. Я купив собі 300г цукерок по 48грн 60к за кілограм і у мене залишилось 10грн 28к.
  •    Сподіваюся, ти встиг полічити вартість покупки, поки тобі зважували цукерки?
  •    Ні. А ви думаєте, продавець міг помилитися?
  •    Помилитися може кожна людина, особливо, якщо поспішає.
  •    Я зараз полічу ще раз.
  •    Ти поки що сідай, готуйся до уроку, а ми всі разом допоможемо тобі перевірити правильність розрахунків.

ІІІ Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.

Сформулюємо задачу, яку нам треба розв’язати, та розв’яжемо її, відповідаючи на такі запитання.

  1. Яку частину кілограма становлять 100г?  ()
  2. Яку частину кілограма становлять 300г?  ()
  3. Як дізнатися, скільки коштують кг цукерок, якщо кілограм таких цукерок коштує 48грн 60к ?  (4860к. : 10 = 14грн 58к.)
  4. Ми спочатку знаходили вартість кг (100г) цукерок, а потім множили результат на кількість таких частин (3 частини). Якого типу задачі розв’язуються так? ( на знаходження частини від числа)
  5. Скільки грошей повинно залишитися у Олега?  (5грн 42к.)

      –  Олег, чому ж ти одержав   10грн 28к. здачі? Як таке могло статися?

  •    Мабуть, продавець помилився і взяв з мене гроші за 200г цукерок, бо я спочатку просив зважити 200г, а потім передумав і замовив 300г.
  •    Ось бачиш, ти поспішав, змінював свою думку і зовсім заплутав продавця. Обов’язково віднеси зайві гроші в магазин і не створюй більше таких ситуацій.

IV Оголошення теми .

Подібні до Олегової ситуації можуть траплятися в життя. Дуже часто нам доводиться робити якісь розрахунки, зокрема під час купівлі-продажу. Тому здійснимо на уроці тренувальну, уявну екскурсію до магазину, що буде для нас досить корисною. Ми часто купуємо не весь товар (ящик, мішок тощо), а лише частину від нього ( наприклад,половину, третину, десяту частину тощо). Тому дуже важливо вміти швидко та правильно використовувати в магазині свої знання про дроби.

Назвемо екскурсію «Дроби за прилавком». Після такої екскурсії ви зможете: набути певного досвіду вирішення побутових проблем; розвинути і закріпити свої знання й уміння розв’язувати задачі, у яких головними «дійовими особами» будуть звичайні дроби.

V Надання необхідної інформації.

Уявімо, що наш клас – це магазин. ( У класі на перерві вчитель розклеїв «цінники», (клейкі папірці), на певних «товарах» - книги на полиці, вазон з квітами, геометричні фігури, продукти харчування, зображені на рекламних плакатах тощо.)

До магазину ви підете групами, об’єднавшись по 4 учні в кожній (дві парти – одна група). Учні, що сидять на попередній парті, поставлять свої стільці боком (спинка до спинки), тому матимуть можливість у потрібний момент повертатись до учнів, що сидять за ними. Групи складаються з учнів із різним рівнем пізнавальних можливостей. Перед уроком ви отримали пам’ятки, що містять опис алгоритму групової діяльності(залежно від вашої ролі у групі).

Для того, щоб купити щось у «магазині», потрібні … гроші. Їх нам люб’язно запропонували ваші спонсори, перерахувавши певну суму на вашу кредитну картку.

(Кожна група витягує «кредитну картку» від якогось «банку»,наприклад, «Мама і Ко », «Тато і Ко», «Дідусь і Ко», «Бабуся і Ко». «Початковий капітал» на картках різний і запропонований у вигляді задачі. Наприклад, «На вашому рахунку від 100 грн»).

VІ Інтерактивні вправи.

1. Обчислення початкової суми грошей.

З «кредитної картки» ви бачите, що перше завдання – обчислити суму грошей, з якою групи підуть до «магазину». (правильність розв’язування задачі учні перевіряють, звіривши свої результати із записом на відкидній дошці, де у таблиці вказані назви «банків» і виділені ними суми грошей.)

Упродовж уроку кожна група заповнюватиме звіт.

Звіт про витрату грошей.

Сума грошей, що видав «банк»

Вартість першої покупки

Залишилось грошей

Назва куплених цукерок і їх вартість

Залишилося грошей

 

 

 

 

 

2. Вибір товару.

Тепер ви можете щось купити. Будь ласка, керівники кожної групи виберіть «товар», який хочете купити. (Учні знімають клейкі папірці («цінники») з вибраного ними «товару» і разом з групою складають задачу за тими даними, що записані на папірці. По суті на «цінниках» уже є задачі, але несформульваними запитаннями. Це задачі на знаходження числа за його дробом.)

Приклад  цінника

Цінник 1

Назва товару: Комплект книжок.

Кількість : 3.

Вартість товару: ?

Корисна інформація. Перша книжка коштує 18грн, що становить від вартості всього комплекту.

Зауваження. Вартість товару не повинна перевищувати мінімальну суму грошей, указаних на «кредитних картках».

Не забудьте полічити, скільки грошей залишиться у вас після першої покупки, та зафіксувати це у вашому звіті, що лежить на парті (Для перевірки отриманих результатів учитель пропонує таблицю із зазначеною вартістю всіх куплених речей.)

3. «Солодка» покупка.

А зараз зробимо солодку покупку. На дошці записано назви цукерок і їхня ціна (за 1 кг), виражена неправильним дробом у гривнях. Ваша задача – записати ціну цукерок у звичному вигляді, тобто виразити в гривнях і копійках що для цього треба зробити?

(Виділити цілу частину з неправильного дробу і дробову частину числа виразити в копійках)

Маємо 4 види цукерок, тому кожен член групи може взяти на себе частину роботи, тобто виконати одне з чотирьох завдань.

  1.                    Цукерки «Пташка» – грн..
  2.                    Цукерки «Ромашка» - грн..
  3.                    Цукерки «Ведмежатко» - грн..
  4.                    Цукерки «Корівка» - грн.

(Для перевірки правильності виконання завдання вчитель пропонує таблицю з правильними розв’язаннями. )

  1.                    «Цукерок не буває багато».

Піти з «магазину» з малою кількістю цукерок не цікаво. Тому купимо цукерки двох найменувань (на ваш вибір) по 200г кожного (всього 400г). запишіть у свій звіт, які цукерки ви вибрали, і полічіть, скільки ви за них заплатите та скільки у вас залишиться грошей.

  1.                    «Хочу ще».

 Оскільки гроші у вас майже скінчилися, а купити в магазині завжди хочеться більше, то про деякі товари доведеться лише мріяти. Може не зараз, а в майбутньому, ці мрії все-таки здійсняться. А для їх здійснення треба прикладати зусилля і треба працювати. Давайте помріємо і … попрацюємо.

Пропоную групам тестові завдання в конвертах. У кожному конверті – 8 завдань: по 2 на окремому аркуші, щоб завдання отримали всі члени групи. Завдання пронумеровано  і записано з зростанням складності. Тому головуючий у групі роздасть їх із врахуванням рівня знань членів своєї групи. Це тестові завдання на вибір правильної відповіді і дібрані вони з урахування помилок, що можете допускати. Кожен розв’язує свої два завдання (наприклад, 1і 2 чи 3 і 4), а потім замальовує відповідну клітинку в бланку «відповідей» (він один спільний на групу).

Приклад тестового завдання.

  1. Вказати, які дії виконано правильно.

    А. +=.     Б. .       В. .         Г..

    2. Серед наведених тверджень вибрати правильні.

А. .       Б. .   В. .    Г. .

3. Вказати, які дії виконані правильно.

А. .        Б.  .         В.  .     Г.  .

4. Серед даних тверджень вибрати правильні.

А.  .       Б. .             В. .             Г. .

5. Вказати, які дії виконано правильно.

А. .        Б. .         В.  .          Г. .

6. Числа розмістили в порядку зростання. Вибрати правильне твердження.

А..    Б. .     В. .     Г. .

7. Вказати, які дії виконані правильно.

А..      Б. .          В. .         Г. .

8. Серед наведених тверджень вибрати правильні.

А. .         Б. .          В. .           Г. .

У вчителя є «касовий апарат» (дешифратор у вигляді книги з прорізаними віконцями для правильних відповідей), куди він вставляє бланк з зафарбованими відповідями і відразу демонструє учням, скільки мрій (і чиїх) скоро збудеться: якщо у віконці з’являється зафарбований квадрат – мрія збудеться, а якщо квадрат порожній – поки що ні. Оскільки кожен знає, які саме номери завдань він виконував, то всім зрозуміло, хто допустив помилки.

Після виконання кожного із завдань доповідач однієї з груп повідомляє, якого типу задачу було розв’язано і який спосіб розв’язування застосовано.

Протягом усього уроку на дошці висить задача-плакат. Та група, що встигла раніше інших виконала запропоновані на уроці завдання, мала можливість розв’язати додаткову задачу.

На одну шальку терезів поклали кусок пирога, а на другу шальку – такого самого куска і гирю в 100г, після чого терези прийшли  рівновагу. Скільки важить кусок пирога?

VІІ Підсумок уроку та домашнє завдання.

Підсумуємо нашу екскурсію до «магазину»  та зробимо з неї корисні висновки.

(Діти висловлюють власні думки про те, чи корисна (і чим) здійснена екскурсія до «магазину», що вдалося зробити тощо. )

Удома пропоную вам придумати та розв’язати дві задачі на дроби (обох типів) на тему «купівля-продаж». Головуючим у групах – окреме завдання : спробувати себе у ролі бухгалтера. Для цього візьміть додому всі «документи» іншої групи (звіт про витрачені гроші, «кредитну картку», «цінник товару») і перевірте правильність даного звіту.

Не сумуйте, якщо вам сьогодні не все вдалося зробити. Ваші спонсори, тобто банківські установи, виділили для вас маленький подарунок. Кожна група одержить цукерки.  Члени 1-ї групи – по цукерок, 2-ї – по , 3-ї – по , 4-ї – по , 5-ї – по , 6-ї – по цукерок. Цю винагороду кожна група отримає після того, як повідомить мені, скільки саме цукерок я повинен передати кожному члену групи та всього. Ви можете розпорядитися ними на свій розсуд – або ділити порівну, або виділити більше тому, хто зробив більший внесок під час розв’язування задач.

Зауваження. Оцінювання навчальної діяльності учнів на уроці вчитель проводить разом із головуючими груп, які після уроку заповнять «Аркуш оцінювання» діяльності членів груп (у балах з урахуванням звіту).

Аркуш оцінювання.

 

Внесок у спільну роботу

Індивідуальна робота

Сума балів

«Кредитна картка»

Вибір товару

Покупка «цукерок»

Виконання тестів

Керівник

 

 

 

 

 

Секретар

 

 

 

 

 

Спостерігач

 

 

 

 

 

Доповідач

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
8 листопада 2020
Переглядів
450
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку