Мета уроку:
Навчальна складова: формувати поняття про корисні та шкідливі звички, вказати на значення звичок і здоров'я;
Розвиваюча складова: розвивати вміння розпізнавати власні корисні й шкідливі звички, позбавлятися шкідливих звичок, набувати корисних.
Виховна складова: виховувати бажання позбутися шкідливих звичок.
Тема: Звички і здоров’я. Формування звичок.
Мета уроку:
Навчальна складова: формувати поняття про корисні та шкідливі звички, вказати на значення звичок і здоров’я;
Розвиваюча складова: розвивати вміння розпізнавати власні корисні й шкідливі звички, позбавлятися шкідливих звичок, набувати корисних.
Виховна складова: виховувати бажання позбутися шкідливих звичок.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Вид уроку: комбінований урок
Форми проведення: словесні, наочні і практичні
Методи організації навчальної діяльності: групові, фронтальні, індивідуальні
Методи й прийоми: методу «Мікрофон», інтерактивна вправа « Очікування»; метод «Мозговий штурм», релаксаційна вправа «Повітряна кулька».
Обладнання: таблиці, аркуші паперу, маркери, стікери, картки, м’яч.
Перебіг уроку
І. Навчально-мотиваційний етап.
1. Організаційний момент.
Вправа на взаємопізнання.
Привітання.
У колі ведучий кидає м’яч одному з учасників, пропонуючи, наприклад: „Привітай мене, як сонечко”. Учасник ловить м’ячик, вітає ведучого так, як би це, на його думку, „зробило сонечко”, і кидає м’ячик іншому учаснику вже зі своєю пропозицією щодо привітання, наприклад: „Привітай мене, як журавель”.
2. Психологічне налаштування учнів до роботи на уроці.
Знову день почався, діти!
Всі зібрались на урок,
тож пора нам поспішати —
кличе в подорож дзвінок.
Сьогодні в нас урок незвичний,
він вчить багато нас чому.
Хай буде він для нас навчальний —
за це подякуєм йому.
3. Актуалізація опорних знань.
За допомогою методу «Мікрофон» вчитель пропонує учням одним реченням розповісти про те, що вони розвиваються гармонійно, пояснити чому.
4. Перевірка домашнього завдання.
Презентація власного проекту «Моя мета».
5. Мотивація навчальної діяльності.
Обговорення оповідання без фіналу.
У одного хлопчика було багато різних звичок. Однієї лише звички не вистачало — казати «добридень», «до побачення», «вибачайте», «будь ласка», «дякую».
Одного разу наснилось йому, що прийшов він до лісу. Йде, ні на що уваги не звертає. Ні «добрий день», ні «до побачення», ні «дякую», ні «будь ласка». А щоб вибачитися, то цього і в спомині немає. Ледве на мурашку не наступив. Метелика з листка зігнав. Пташку злякав. Ведмедеві на лапу наступив. Розгнівався ведмідь, схопив хлопчика і...!
— Як ви думаєте, що було далі?
6. Повідомлення теми і мети уроку.
Розповідь учителя.
Дуже часто людина робить якісь вчинки, не задумуючись над ними,
тому що вони увійшли у звичку. На сьогоднішньому уроці ми розширимо ваші уявлення про корисні і шкідливі звички для фізичного та духовного здоров'я з метою набуття корисних і застороги від шкідливих.
7. Очікування. Вправа „Чарівна скринька”
- Зараз кожен із вас отримає кольоровий папірець-діамант, на якому напише своє очікування від заняття.
Учні зачитують свої „Очікування” і приклеюють на плакат поряд із намальованою скринькою.
- Наприкінці заняття ми дізнаємося, чи справдилися ваші очікування і чи попадуть вони до чарівної скриньки.
ІІ. Операційно-пізнавальний етап.
2 Бесіда про звички.
— Які корисні звички для фізичного здоров'я ви набули за прожиті вами роки? (Виконання ранкової гімнастики, чищення зубів двічі на день, часте миття рук, догляд за власним одягом і взуттям, дотримання режиму дня.)
— Про які шкідливі звички можна сказати, що вони вам не друзі? (Звичка гризти нігті, забувати чистити зуби перед сном тощо.)
Використовуючи метод «Мозговий штурм» учні розповідають про позитивний або негативний вплив звичок на здоров’я.
2. Інформаційне повідомлення.
Звички – це дії і вчинки, виконання яких стало постійною потребою людини.
Звички бувають корисними і шкідливими. Корисні звички зміцнюють здоров’я, а шкідливі погіршують його. Навіть міцна від народження людина під дією шкідливих звичок поступово втрачає здоров’я. Корисних звичок важливо набувати ще з дитинства, тоді людині не треба великих зусиль, щоб не набути шкідливих звичок.
Кожна людина має здатність розвивати в собі нові звички, зокрема й ті, що будуть зміцнювати здоров’я. найголовніше це прийняти вольове рішення розвивати корисну звичку.
— Щоб захистити себе від шкідливих звичок, треба знати основні причини їх виникнення та уникати їх. Ось вони: цікавість, наслідування, прагнення виділитись, бажання зректися дійсності, спадкова схильність. Цікавість, бажання спробувати щось із шкідливих речовин можуть дуже швидко виробити непереборний потяг до наркотичних речовин. Іноді достатньо спробувати один раз і залишитися рабом в полоні звички назавжди. Не варто наслідувати дорослих у їх нездорових бажаннях — чи то улюблений актор, чи шанований батьків знайомий. Від того, що ви почнете курити, вживати спиртні напої, наркотики, ви зовсім не будете виглядати як дорослий, лише як маленька худенька карикатура на людину. Та ще й постійний кашель, нездорові очі, болі всередині тіла.
Шкідливі звички — поганий спосіб привернути до себе увагу однокласників. Інтерес до вас згасне, залишиться лише нерозуміння, неповага. Ніколи не куріть. Звикнути до куріння легко, а відмовитися від звички дуже важко. Не перебувайте в одному приміщенні з курцями, дихання сигаретним димом — це пасивне куріння, яке шкодить молодому організмові. Куріння сприяє тяжкій хворобі — раку легень.
— Пам'ятайте! Набуваючи шкідливих звичок, ви губите себе, власними
руками руйнуєте найдорожче — своє здоров'я, життя!
Здоров’язберігаюча фізкультхвилинка.
Релаксаційна вправа «Повітряна кулька».
З’єднайте долоні, зробіть глибокий вдих і, видихаючи, направляйте повітря між долонями, немов надуваючи повітряну кільку. (Надута кулька – долоні торкаються одна одної тільки подушечками пальчиків.) Якщо довго дмухати – кулька лопає: „Бабах”. І все починається спочатку.
Уявіть собі, що ви наповнюєте повітряні кульки кольоровим повітрям: синім, зеленим, червоним, жовтим і т. д.
2.1 Опрацювання навчального матеріалу.
Робота в групах
Учні об’єднуються в три групи.
Перша група складає перелік корисних звичок: пунктуальність, охайність,ввічливість, заняття спортом, виконання ранкової гімнастики, загартування, дотримування правил особистої гігієни.
Друга група учнів складає перелік шкідливих звичок: неорганізованість, брехливість, переїдання, куріння, вживання алкоголю, наркотиків і токсичних речовин, недотримання режиму дня.
Третя група складає перелік чинників формування шкідливих звичок:
середовище, в якому зростає дитина вдома;
оточення друзів, переймання їх звичок;
перенавантаження шкільної програми;
байдужість батьків щодо правильності виховання;
байдужість дитини до особистого здоров’я;
нерозуміння негативних наслідків поганих звичок.
Учні складають план відмови від шкідливої звички грати в комп’ютерні ігри до пізнього вечора.(Додаток 5).
ІІІ. Рефлексійно-оцінювальний етап.
Гра «Корисно – шкідливо».
У кожного учня дві картки: червона і зелена. На фразу, яку говорить вчитель, учень підіймає одну з карток, сигналізуючи зеленою – корисну звичку, червоною – шкідливу.
– Допомагати слабшим…
– Гризти нігті…
– Брати до рота різні предмети…
– Вітатися до перехожих…
– Говорити неправду…
– Довго сидіти перед телевізором…
– Ходити босоніж…
– Їсти багато солодкого…
– Лягати пізно спати.
Учні аналізують свої очікування.
ІV. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.
Виконання проекту з формування корисної звички прибирати робоче місце.