Тема. Звірі, або ссавці.
Мета: познайомити учнів зі світом тварин, розповісти , з яких частин складається тіло звірів, вивчити способи виживання в різних природних умовах; заохотити дітей дбайливо ставитися як до тварин, так і до природи в цілому.
Обладнання: сучасні комп’ютерні технології, наочні посібники, малюнки, таблиці, ребуси, мультимедійна презентація,«Ментальна карта», «Крісло автора», м’які іграшки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Ранкова зустріч
Вітання
Лунає музика. Це означає, що час ставати у коло.
Вчитель разом з дітьми встає у коло.
Я усіх гукаю,
Та до себе закликаю!
Будемо ми разом грати,
Урок час вже починати.
Вітання у колі друзів
Доброго ранку, діти!
Доброго ранку.
Доброго ранку, кошенятка!
Няв, няв, няв!
Доброго ранку, цуценятка!
Гав, гав, гав!
Вправа «Добрі слова»
Дітки, давайте наш урок розпочнемо з побажань та піднімемо один одному настрій.
Доброго ранку, Оленко, я бажаю тобі вдалого дня!
Привіт, Михайлику, я так рада, що ти одужав!
Вітаю тебе, Мирославо, я хочу, щоб день у тебе був гарним та радісним!
Останні новини
Діти, давайте обговоримо останні новини.
Вправа «Крісло автора»
Сьогодні у кожного з вас є іграшка – тваринка.
Хтось хоче розповісти вірш про свого улюбленця? Будь ласка, по черзі сідайте у «крісло автора», а ми залюбки послухаємо вашу розповідь.
Тварини належать до живої чи неживої природи?
А тварини відносяться до царства рослин та грибів?
Серед ваших іграшок є звірі? Які?
Які їхні ознаки вам відомі ?
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Ми дізнаємося по звірів, а також вивчимо їхні основні ознаки, проаналізуємо значення в природі. Але спочатку розділимося на групи. Дістаньте зі скарбнички картку, на якій зображено одного звіра.
Діти, сідайте в ту групу, в якій є така ж тваринка, що і намальована на вашій картці.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Складання ментальної карти
На дошці з’являються слайди.
Давайте з’ясуємо, які тварини відносяться до групи звірів. Та складемо карту, за допомогою якої ми будемо розпізнавати звірів та не плутати їх з іншими тваринами.
Зверніть увагу на слайди
Дітлахи, погляньте на свою тваринку. Подумайте та скажіть, яка будова тіла у неї?
Звісно, частини тіла звіра: голова, шия, тулуб, хвіст і чотири кінцівки.
Дітки, погляньте на екран. Хто на малюнку?
Зверніть увагу на кажана. А він може літати?
Можливо це птах? Як ви вважаєте?
У птахів тіло вкрите пір’ям. Чим покрито тіло кажана та інших звірів на слайді?
Багато звірів мають тіло, яке вкрите шерстю, але є винятки, наприклад, кит і дельфін .
У кожного на парті є іграшка зайчика.
Передайте його одне одному.
Подивіться на хутро. Як ви можете його охарактеризувати? (Гарне, пухнасте, м’яке)
Але не всі звірі мають густу та довгу шерсть.
А ви коли-небудь бачили маленького кролика або кошеня ? Згадайте, яким вони народжуються?
Чим харчуються маленькі дитинчатка?
Звірі вигодовують своїх немовлят молочком. Це і є їхньою головною ознакою.
Фізкультхвилинка
Розповідь вчителя
Дітки, усі звірі вигодовують дитинчат молоком. Проте, коли вони дорослішають, то харчуються вже по-іншому.
Наприклад, кролик, кінь, корова харчуються рослинами, а вовк та лисиця ― хижаки. Є звірі, що можуть харчуватися як тваринами, так і рослинами. До них належать кабан, ведмідь тощо.
Робота за підручником (ст. 112 – 113)
чи звірі відрізняються від інших тварин?
хто зі звірів піклується про потомство?
де вони мешкають ?
У клас заходить Ох-чародій
Я обожнюю ліс. Там гарно та казково. Під кущем можна побачити лисицю. Також в лісі живуть білочки, їжаки, зайчики, ведмеді, вовки та інші. Більше ніж 4000 видів існує у світі.
Вони :
Отже, хто такі звірі?
Виступ I групи дітей.
Звірі – це тварини, у яких тіло покрито шерстю. Шерсть допомогам їм захистися від холоду та сильного морозу. Усі звірі народжують дитинчат та спочатку годують їх молоком.
Звірі пересуваються різними способами: бігають, літають,стрибають, повзають. Вони вміють добувати собі їжу та пристосовуватися до різних природніх умов.
Ох-чародій:
Існують казки, легенди пісні та загадки, які пов’язані з тваринами. У скарбничці знаходяться завдання з загадками. Давайте пограємо в гру.
Конкурс «Відгадай загадку».
1) I група.
Сам пухнастий, і у нього
Довгі вуха, довгі ноги,
Дім його завжди на волі:
Під кущем, у лісі, в полі.
Навіть пень його лякає.
Хто лякливого вгадає? (Заєць)
Розповідь І групи
Багато хто полює на зайців. Проте вони добре вміють пристосовуватися до різних умов життя. Вуха у зайців великі та рухливі. Вони мають гарний слух Спосіб пересування стрибки ― стрибки, тому що передні лапи коротші ніж задні.
Дитинчата народжуються зрячими. Кожна мати-зайчиха завжди нагодує чужих дитинчат.
2) Загадка про їжака (II група).
В мене шубка з колючок.
В мене сіра спинка.
Ніс, як чорний п’ятачок,
Очі – намистинки.
Ох-чарівник:
Серед інших тварин знайдіть їжака на слайді.
Хіба їжак живе лише в лісі? Де ви бачили його ще?
Так, їжаки живуть ще і в парку, або в саду. Їм тільки потрібен спокій, їжа та місце для домівки.
Виступ ІІ групи
Узимку ця невелика тваринка впадає в сплячку. Спина вкрита міцними колючками, які захищають їх від ворогів.
Їжак спить майже цілий день, а вночі відправляється на пошуки їжі. Вони харчуються переважно тваринною їжею.
У холодну пору року їжаки залазять у нірки та впадають в зимову сплячку.
Їжаки поїдають багато мишей, комах. Так вони захищають ліси, поля від шкідливого впливу.
Фізкультхвилинка
Розповідь дітей III групи
Бурі ведмеді живуть у лісах та можуть забиратися на дерева, плавати.
Узимку пошук їжу дуже складний , тому ведмідь впадає в сплячку.
В України не така велика кількість ведмедів, тому їх охороняють.
Метод «Кубування».
Діти по черзі повертають куб та описують частину тіла тварин, які зображені на піктограмі.
Розгадування кросворду «Звіриний світ »
1.Може стрибати від 3 до 7 м (заєць)
2.Їсть 9 кг м’яса (вовк )
3. Полюбляє ягоди та солодке (ведмідь)
4. Ласує грушами, виноградом. (борсук)
З |
А |
Є |
Ц |
Ь |
||||||
|
В |
О |
В |
К |
||||||
|
В |
Е |
Д |
М |
І |
Д |
Ь |
|||
Б |
О |
Р |
С |
У |
К |
|||||
Л |
О |
С |
І |
|||||||
5. Стають на ноги приблизно через 15 хвилин після появи на світ (лосі)
Гра « Відшукай зайве»
1. Їжак, вовк, синиця
2. Лев, горобець, куниця
3. Тигр, метелик, дельфін
4. Карась , рись , кіт
5. Заєць, вовк, пантера, косатка
Вчитель:
Природа - наше головне багатство, але не всі цінують її. Наш обов’язок – захищати природу та оберігати її.
Дітки, а чому потрібно захищати природу?
Чому люди недбайливо ставляться до неї?
Як ви розумієте вираз «справжній друг природи»?
Працює група «Екологи»
Нам необхідно дотримуватись правил, які визначають норми поведінки в природі.
V. Узагальнення і систематизація знань
Тестування
1.Які тварини годують дитинчат молоком?
а) Птахи
б) Звірі
в) Риби
2.Тіло звірів вкрите:
а) шипами
б) лускою
в) волоссям
3.Найбільший звір за масою:
а) кит
б) заєць
в) лисиця
4.Хто із звірів вміє літати?
а) Сорока
б) Кажан
в) Ворона
5.Яка група тварин – найбільша?
а) Земноводні
б) Риби
в) Звірі
6.Найближчими родичами людей є:
а) Птахи
б) Звірі
в) Гриби
VІ . Підбиття підсумків.
Висновки
• Звірі вміють пристосовуватися до навколишнього середовища.
• Звірі відрізняються тим, що маю високий рівень розвитку органів чуття; вигодовують малят молоком; шкіра, укрита волоссям.
• Звірі — найближчі родичі людей.
Перегляд відео « Різноманітність ссавців»
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
д. р. - с. 112-115, прочитати, дати відповіді на запитання;
с. р. - розказати про звіра за планом на с.111