Ознайомити учнів з буквою к («ка»), її звуковим значенням; формувати вміння виконувати синтетичні та аналітичні дії зі звуками; вчити читати склади, слова з новою буквою; розширювати уявлення про слова, що звучать однаково, але мають різне значення; збагачувати словниковий запас дітей; розвивати мовлення, мислення; виховувати бережливе ставлення до братів наших менших.
Урок навчання грамоти __ (читання).
Тема. Звук [к]. Позначення його буквою «ка». Читання складів, слів.
Мета: ознайомити учнів з буквою к («ка»), її звуковим значенням; формувати вміння виконувати синтетичні та аналітичні дії зі звуками; вчити читати склади, слова з новою буквою; розширювати уявлення про слова, що звучать однаково, але мають різне значення; збагачувати словниковий запас дітей; розвивати мовлення, мислення; виховувати бережливе ставлення до братів наших менших.
Обладнання: предметні малюнки; звуко-складові моделі та фішки до них; малюнок Колобка.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Учитель перевіряє наявність на партах у дітей необхідного приладдя, готовність учнів до уроку.
II. Мотивація навчальної діяльності
1. Гра «Впізнай казку»
— До нас на урок завітав казковий персонаж. Він дуже полюбляв співати:
Я по засіку метений,
Я на сонці печений,
Я від діда утік, я від баби утік
І від тебе втечу!
— Здогадалися, хто це?
— Назвіть героїв цієї казки.
— Як же називається казка?
2. Складання звуко-складової моделі слова колобок
— Що ви можете сказати про перший і останній звук у цьому слові?
— Назвіть його.
— Як ви гадаєте, який звук будемо вивчати на уроці?
III. Повідомлення теми і завдань уроку
Звук [к] ми будемо вивчати,
Його згадаємо не раз.
І букву, що його позначає,
Враз запам’ятає увесь клас.
Також читати будем, друзі,
Склади, слова, цікавий текст.
І скоромовку вивчим дружно,
Й моделі слів складемо теж.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Ознайомлення з новим звуком
1) Виділення звука [к].
Клює курка крупку.
Крупка дрібненька, курка рябенька.
2) Вивчення скоромовки (з елементами ейдетики).
3) Артикуляція звука [к], віднесення його до приголосних.
2. Аналітико-синтетичні вправи
1) Гра «Утвори склад».
— Утворіть всі можливі склади зі звуком [к].
2) Гра «Назви звуки».
— Учитель називає склад, учні називають звуки, які його утворили.
3) Гра «Мікрофон по колу».
Учні добирають свої слова з новим звуком.
Фізкультхвилинка
Руки вгору підіймаєм,
А тоді їх опускаєм,
А тоді скоріш, скоріш
Тупай, тупай веселіш.
3. Ознайомлення з новою буквою
1) Розглядання букви. Аналіз її графічної будови. Добирання предметів з навколишнього середовища, схожих на букву к («ка»).
4. Повторення правил сидіння за партою, вимог щодо того, як тримати і розміщувати зошит під час письма.
5. Друкування літер К, к у зошитах.
V. Закріпленя вивченого матеріалу. Робота за Букварем
1. Складання звуко-складових моделей слів
2. Робота зі складовою таблицею
Читання складів по горизонталі, по вертикалі з нарощуванням темпу.
3. Добирання слів зі спільними частинками за звуковим складом
Учні разом з учителем пояснюють значення утворених слів. Звертається увага на слова: колос — колосок, колосок — колоски.
4. Робота з омонімами (без уживання терміна)
5. Читання слова волошки, складання з ним речення
Фізкультхвилинка (вправа для очей)
А тепер нове завдання —
Оченятам тренування:
Раз — дивлюсь удалечінь.
(30 секунд дивитись на об’єкт удалині.)
Два — в долоньці відпочинь.
(Перевести погляд на долоньку.)
Вправа повторюється.
6. Читання слів у стовпчиках
7. Робота над текстом
VIII. Підсумок уроку
— З яким новим звуком ви ознайомилися на уроці?
— Дайте характеристику цьому звукові.
— Назвіть букву, якою він позначається на письмі.
— Пригадайте скоромовку, яку вивчили на уроці.
— Яке слово має кілька значень?
— Що ви запам’ятали про сокола?