Ознайомити учнів з буквою С («ес»), її звуковим значенням; формувати вміння виконувати синтетичні та аналітичні дії зі звуками; вчити читати склади, слова з новою буквою; вдосконалювати навички звукового аналізу слів; розвивати мовлення, мислення; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Урок навчання грамоти №53 (читання).
Тема. Звуки [с], [с’]. Позначення їх буквою «ес». Закріплення аналітико-синтетичних умінь.
Мета: ознайомити учнів з буквою С («ес»), її звуковим значенням; формувати вміння виконувати синтетичні та аналітичні дії зі звуками; вчити читати склади, слова з новою буквою; вдосконалювати навички звукового аналізу слів; розвивати мовлення, мислення; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: фішки для звукових моделей; зошити; відеозапис; малюнок сови.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Учитель перевіряє наявність на партах у дітей необхідного приладдя, готовність учнів до уроку.
Перегляд відеозапису абетки.
II. Мотивація навчальної діяльності
— До нас на урок завітала гостя. Відгадавши загадку, ви назвете її.
1. Відгадування загадки
Що воно за дивна птиця —
Світла денного боїться.
Дзьоб гачком, великі очі,
І не спиться їй щоночі.
Ху-ху-ху! — кричить вона.
Відгадали? Це… (сова).
2. Звуко-складовий аналіз слова-відгадки
— Хором назвіть перший звук у слові.
— Як ви гадаєте, який звук ми будемо сьогодні вивчати?
III. Повідомлення теми і завдань уроку
Учитель, зачитуючи листа, ознайомлює дітей із темою уроку та завданнями.
- Сова принесла нам листа, давайте прочитаємо його
Дорогі діти!
Вітає мудра вас Сова.
Навчаю учнів також я;
Не хлопчаків і не дівчат, —
Пташок, комах, також звірят.
Усі вони старанні, здібні,
Завжди уважні і активні.
Вивчали звук [с] учора ми.
Сьогодні вивчіть його ви.
Завдання вам передаю,
Бажаю успіху. Угу!
— Завдання виконаємо ми?
— Тож часу не гаймо, почали!
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Перегляд відеозапису
2. Артикуляція звуків [с], [с’], віднесення їх до приголосних
3. Аналітико-синтетичні вправи
1) Гра «Утвори склад».
Учитель називає звуки, учні утворюють з них склади.
2) Гра «Назви звуки».
Учитель називає склад, учні називають звуки, які його утворюють.
3) Добір слів з новим звуком. Побудова звукових моделей слів.
Учні добирають свої слова з новими звуками.
4. Розглядання букви. Аналіз її графічної будови. Добирання предметів з навколишнього середовища, схожих на букву с
Сіра гуска їсть овес
І сичить сердито: «Ес-с-с!»
Сіра гуско, не сварись!
Ось ця буква «ес», дивись:
Як пиріг-маківничок,
Наче місяця ріжок.
В. Гринько
5. Повторення правил сидіння за партою, вимог щодо того, як тримати ручку та розміщувати зошит під час письма
6. Друкування літер С, с у зошитах
Фізкультхвилинка
VI. Закріплення вивченого матеріалу
1 Розглядування малюнків (с. 42)
— Назвіть предмети, зображені на малюнках, вкажіть місце звуків [с], [с′] у цих словах.
2 Складання звуко-складових моделей слів: сорока, сом, слон
3 Вивчення скоромовки
Спить сам собі сом.
Спати самому солодко сому.
4 Робота зі складовою таблицею
— Назвіть звуки, які позначають букви в червоних кружечках.
— Назвіть звуки, які позначають букви у синіх кружечках.
— Прочитаємо надруковані склади буксиром.
5 Читання колонок слів
Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)
Сидять маленькі совенята.
Раз — розплющили оченята.
Подивилися навколо.
Потім — вгору і додолу.
Оченята — блим, блим, блим!
Відпочити треба їм!
Вправо, вліво оченята
Повертали совенята.
Совенята будуть спати,
А ми будемо читати.
6 Розгляд ілюстрації (с. 43)
— Кого ще навчає мудра Сова?
— В назві якої тварини чуємо вивчений звук?
— Як ви гадаєте, де живуть учні мудрої Сови?
— Поміркуйте. Дайте назву цьому малюнку.
- А давайте згадаємо до якої природи відноситься сова і її учні.
- Як треба ставитися до природи?
VII. Підсумок уроку
— З якими новими звуками ви ознайомилися на уроці?
— Дайте характеристику цим звукам.
— Назвіть букву, якою вони позначаються.
— Яке із завдань мудрої Сови вам найбільше сподобалося?