Тема. Звук [ш], буква «ша». Зіставлення звуків [ш]-[ж] у складах і словах. Бесіда про дитячі ігри – спортивні та інтелектуальні. Урок-гра (урок-майстерня)
Мета: ознайомити учнів із твердим звуком [ш], який не має парного м’якого; навчити правильно артикулювати звук [ш] та аналізувати його; ознайомити учнів з буквами Ш, ш («ша»); удосконалювати навички звукового та звуко-буквеного аналізу слів; збагачувати активний і пасивний словник учнів; ознайомити із давнім символом українського народу — рушником; розвивати усне мовлення, творче мислення, пам’ять, увагу, волю, спостережливість; виховувати інтерес до читацької діяльності, любов до праці, до зразків української народної творчості.
Обладнання: клас прикрашений українськими народними виробами: рушник, хліб, сіль; українська народна мелодія; лялька Червона Шапочка, кошик, три горщики для слів (жовтий, зелений, червоний); малюнки (шипшина, соняшник, волошки, шафран, ромашка, метелик шовкопряд); мікрофон.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Клас прикрашений різноманітними українськими виробами. Звучить українська народна мелодія.
Приготуйтеся швиденько,
Станьте біля парт рівненько.
Ми урок розпочинаємо,
Багато нового пізнаємо.(Слайд№1)
II. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні урок-майстерня у нас.
Погляньте, як багато виробів чекає на вас.
Так будемо рушник вишивати.
Й наш клас оберегом-красою прикрашати.
Для цього потрібні старанність і пильність.
Бо копітка ця робота вимагає сумлінність.(Слайд№2)
— А з якого матеріалу ми вишиватимемо рушник, ви дізнаєтесь, прослухавши віршик.
Шпак шпачисі каже гнівно:
«Шершень захопив шпаківню!
Швидше шибеника гнати,
Шпаченят обороняти!»
О. Кононенко
— Хто був уважним? Який звук найчастіше вживається в цьому вірші? (Звук [ш])
— У яких словах у цьому вірші ви його зустріли? (Шпак, шпачисі, шершень, шпаківню, швидше, шибеника, шпаченят)
-Виберіть з цих слів слова-родичі.(Слайд№3)
— А чи знаєте ви, хто такий шершень? (З’являється малюнок шершня, слайд №4, 5)
Шершень — це велика оса, яка має жовтувате забарвлення з червоно-бурим відтінком. Харчуються плодами, соком квітів, полюють також і на різноманітну живність, зокрема бджіл.
Шибеник – розбишака.(Слайд№6)
— Отже, сьогодні нашим матеріалом буде звук [ш] й букви Ш, ш, які позначають його на письмі. З ними ми навчимося читати склади, слова і речення.
III. Актуалізація опорних знань учнів. Повторення та закріплення вивченого
— Та перш ніж почати вишивати рушник, ми повинні підготувати робоче місце. Як ви гадаєте, що буде слугувати робочим місцем? (Міркування учнів.) Так, це наш ротик із зубками і язичком, наші очі й наша розумна голова.
1 Мовна розминка. Скоромовка
— Підготуймо ротик! Згадаємо скоромовку, яку вчили на попередньому уроці.
Учитель починає скоромовку — учні продовжують.
А)Жовтий жук у житі жив,
Жук із жабками дружив.
Жартувати жук умів –
Жабок жук завжди дражнив.(Слайд№7)
2 Гра «Жук-Буквоїд»(на дошці)
О..на, …нка, бі…мо, …то, но…, слу…мо.(Слайд№8)
3Складова таблиця (завдання№3 ст.58, С.Б.)
4Читання аналітичних схем (таблиця№35)
3Склади оповідання використовуючи подані слова. (завдання №8 ст.59. С.Б.)
— Щойно ми підготували свої робочі місця. Тож, часу не гайте — працювати починайте!
IV. Вивчення нового матеріалу
1 Робота над звуком [ш]. Розвиток фонематичного слуху.
— Підготуємо малюнок, який вишиємо ми. А для цього слід бути уважними.
Наш рушник буде незвичним, бо у кожнім візерунку є секрет — це звук [ш]. Ось послухайте й скажіть — що намалюємо на нашім рушничкові?
Вишиймо ми літечко
З сонечком й віконечком!
Виростим шипшину — ніжну та пахучу!
Й трошечки колючу!
Квітку сонця — соняшник зростимо.
Й у казковий світ квітів ми поринимо.
Ще й волошок голубих, весняних шафранів
У наш рушник ми додамо — гарний, вишиваний.
А метелик-шовкопряд на ромашку прилине,
Й у світ чарівний, гарний ми усі поринимо!
— Отже, чим прикрасимо рушник? (Учні називають метелика-шовкопряда й назви квітів: шипшина, соняшник, волошки, шафран, ромашка.) (слайд№9, 10)
— Який звук повторюється у всіх цих назвах? (Звук [ш])
2) Спостереження за артикуляцією звука [ш].
Релаксація.
-Заплющте очі і уявіть, що на дворі сяє сонечко, літо. Ви маленька пташка, яка скрізь літає. Ось ви пролітаєте над синім морем, до вас долинає шум хвиль. Як шумлять хвилі? (ш-ш-ш-ш-ш). Далі полетіли до лісу і почули, як шепочуть між собою листочки дерев. (ш-ш-ш-ш-ш). Тепер треба повертатися до школи, а тут біля шкільних вікон ви почули шуршання паперу, дітки перегортають сторінки книжок. Як шурчить папір? (ш-ш-ш-ш)
-Розплющте очі, ми з вами знову на уроці, вимовте звук [ш], повернувшись один до одного.
-Скажіть, які органи беруть участь у творенні цього звука?
-При вимові звука [ш] широкий кінчик язика піднімається до переднього краю твердого піднебіння й утворює з ним щілину; друга щілина утворюється між задньою частиною язика і переднім краєм м’якого піднебіння. Струмінь повітря, проходячи через щілини, утворює характерний шум, що нагадує шипіння. Голосові зв’язки не напружені, голос не утворюється.
— Отже, який це звук? (Приголосний)
— А які бувають приголосні? (Дзвінкі та глухі, тверді і м’які)
— Який саме приголосний звук [ш]? (Шиплячий, глухий, твердий)
-З яким звуком схожий звук [ш] за звучанням і місцем творення? ([ш]-[ж])
-А чим вони різняться?
3) Визначення позиції звука [ш] у словах
— Та перш ніж почати вишивати рушник, ми повинні знати, що він символізує і що з ним робити. А про це знає Червона Шапочка.(Слайд№11). Та коли вона до нас йшла, сірий вовк з’їв її пиріжки. І вона дуже плаче, бо не зможе пригостити свою бабусю. Та вона не знає, що кошик у неї чарівний і може наповнитись свіжими пиріжками, якщо вона правильно «посадить» слова у три магічні горщики.(Слайд№12)
У перший горщик (жовтий) потрібно «посадити» ті слова, назви яких починаються на звук [ш].
У другий горщик (зелений) потрібно «посадити» ті слова, у назвах яких звук [ш] чуємо в середині слова.
У третій горщик (червоний) потрібно «посадити» ті слова, які закінчуються на звук [ш].
— Допоможемо Червоній Шапочці правильно «посадити» слова! А для цього ми повинні бути уважними й кмітливими.
- Зараз я показуватиму вам малюнки, а ви називаєте слова та «посадіть» їх у відповідний горщик. Готові?
(малюнки: шапка, шарф, груша, шкарпетка, шуба, каша, комашка, пташка, миша).
-А для третього, червоного горщика, учні самостійно придумують слова, що закінчуються на звук [ш] (наш, ваш, товариш, кіш, суміш, шалаш, куліш).
— Молодці! Ви чудово впоралися з цим завданням, тому кошик повний, і Червона Шапочка вам розповість про рушник.
Вчитель. Хліб і рушник — одвічні людські символи. Хліб-сіль на вишитому рушникові — то висока ознака гостинності українського народу. Кожному, хто приходив із чистими помислами, підносили цю давню слов’янську святиню. Гарно оздоблений рушник висів біля порога на кілочку в кожній сільській хаті, ним витирали руки і посуд, накривали діжку з тістом, спечені паляниці, діжку після випікання хліба, яку ставили під образами на покуті, з ним ходили доїти корову.
- Ось ми і вишили першу квіточку на рушникові. (шипшина, слайд№13)
4) Збагачення активного словника учнів лексикою зі звуком [ш]
А) А щоб вишити наступну квітку треба виконати наступні завдання. Я ставитиму вам запитання, а ви даватимете відповіді словами зі звуком [ш]. Готові?
— Що потрібно купити з одягу на зиму? (Шапку, шарф, шубу)
— Кого впіймала кішка? (Мишку)
— Де живе шпак? (У шпаківні)
— Що шиє швачка? (Штани, шорти)
Б)— Гра «Спіймай слово з [ш]».
Шило шубку Шурі шило,
Шовком, шерстю шви обшило.
Вийшла шубка прехороша
Нашій Шурі на порошу.
В. Ладижець
— Що таке пороша? (Пухкий сніг, який щойно випав)
— Ви знаєте, що таке шило? (Знаряддя праці, подібне до великої голки з дерев’яною ручкою)
— Що шило шило? (Шубку Шурі)
— Яка вийшла шубка? (Прехороша).
-Ось на нашому рушникові з’явилася ще одна гарна квітка. (соняшник, слайд№14)
2 Робота над літерою «ша», аналіз будови літери «ша»
Отже,тепер вишиймо квітку волошки!
Завдання 1. Розглядування друкованої букви Ш, ш («ша»).
— Прослухайте віршик і скажіть, якою літерою на письмі позначають звук [ш]?
Надворі лежить поліно,
Трійко пташок зверху сіло.
Подивись: ну й чудеса —
Вийшла з пташок буква «ша»!
— Отже, якою літерою на письмі позначають звук [ш]? (На письмі звук [ш] позначають літерою «ша».)
Хвилинка фантазії
— На що схожа буква? (На гребінець, тризуб, древні колони, огорожу, заколку)
Учитель ознайомлює учнів з буквою Ш, ш («ша») і пояснює її структурні елементи, демонстрація шитої літери.
Завдання 2 Компліменти літері «ша». ( буква «ша», є друкована велика і мала, писана велика і мала, звук [ш], приголосний, твердий, глухий, у словах зустрічається на початку, всередині і вкінці слова, в алфавіті займає 29 місце).
— Квітка волошки готова. Подивіться, яка вона гарна й чудова!
V. Фізкультхвилинка (музична)
VI. Продовження роботи над темою уроку
А тепер вишиймо квітку шафран. Для цього нам потрібно попрацювати з Букварем.
Завдання 3. Робота за Букварем (с. 108–109).
Розгортаю свій Буквар
І знаходжу новий дар.
Букву «ша» цікаву,
Нову і незнану.
Н. Березіцька
1) Звуко-складовий аналіз слів, малюнки до яких зображені у Букварі
Гра «Які слова сховалися у цих схемах?» (шуба, шапка, шарф)
-Як одним словом назвати ці речі?
2) Аналіз звукової моделі слова шапка.
3) Робота над складами у стовпчиках(прямі, обернені).
4) Читання «пеньочків слів», хором, «ланцюжком»
5) Читання речень
Грати в шахи — розвивати розум.
Грати в хокей — бути сильним і спритним.
• Шахи — гра на дошці, поділеній на 64 світлі і темні клітинки, між 16 білими і 16 чорними фігурами за встановленими для них правилами пересування.
• Хокей — спортивна командна гра з шайбою або м’ячем на льодовому майданчику або трав’яному полі.
-Одну сторінку Букварика ми вже пройшли,
-Ось, погляньте — шафран вже розцвів!
Ще залишилось ромашку ніжну вишити.
А для цього, що потрібно зробити?
Так, будемо текст ми читати,
Грати з героями й міркувати.
6) Робота над текстом «Хороша гра» (с. 109)
А) Читання тексту вчителем
— У яку гру грали хлопці?
Б) Словникова робота.
• Шайба — диск з гуми або пластмаси для гри в хокей.
• Уболівальники — ті, хто турбується, переживає за спортсменів.
• Тренер — фахівець, який навчає, систематично вправляє у чомусь, з чогось.
В) Читання стовпчиків слів (з дошки)
Гра двір команди створили
Грати місто капітан розпочалася
Виграти шайба ковзани
Уболівальники
Тренер-старшокласник
7) Напівголосне читання тексту учнями
— Як називалися команди?
8)Читання «ланцюжком».
9) Відповіді на запитання та вибіркове читання
— Скільки команд створили хлопчики для гри в хокей?
— Яка команда забила першу шайбу?
— Як поводилися уболівальники?
— Що просили дівчатка капітана?
— Скільки всього шайб забили під час гри?
— Яким був загальний рахунок?
— Який висновок зробив після гри тренер-старшокласник? Чому? Що ви скажете про гру?
— Ромашка готова, усміхається вона: «А метелик-шовкопряд — буде тут сидіти? Дуже хочу я його сюди посадити!»
— Та ж нехай! Буде в нас метелик!
10) Розвиток усного мовлення учнів
- Розкажіть, діти, у які ігри полюбляєте ви грати?
— Молодці, ви були уважними і старанними. Подивіться, який гарний рушничок ми щойно вишили! (Демонстрування рушника.)
VIII. Підсумок уроку (метод «Мікрофон»)
— З якою буквою ви сьогодні ознайомилися?
— Який звук вона позначає на письмі?
— На що схожа буква «ша»?
— Що читали на уроці? Які нові слова запам’ятали?
— Що означають слова: рушник, шайба, хокей?
— Хто такі тренер, уболівальники?
Учитель від імені «гостей» дякує за роботу на уроці, відзначає найактивніших учнів.