Урок
Звук (ж), позначення його буквою Ж, ж
для 1 класу
Мета уроку: ознайомити із друкованою буквою Ж, ж; відокремлювати в ньому слова зі звуком (ж), розвивати словниковий запас слів, вміння сприймати невеликий текст, розвивати навички читання у повільному та швидкому темпі; виховувати уважність , любов і бережливе ставлення до природи.
Обладнання: зразки друкованих і рукописних букв, індивідуальні складові таблиці, цеглинки «Лєго», малюнки(журавель, жабка, сонечко, промінці зі словами), картки зі словами для «Стіни слів», мікрофон.
Тип уроку: комбінований.
І Перевірка і корекція навичок, вмінь і знань учнів.
1. Ранкове коло.
ЯК МАНДРУВАТИ СВІТОМ, НЕ ЗАСМІЧУЮЧИ ПРИРОДИ?
Привітання.
- Пора року, місяць, день тижня, число, погода.
- Без чого не може існувати жива природа?
- Ви любите подорожі?
- Для чого люди подорожують?
- Хто такі мандрівники? Стіна слів.( Земля, природа, планета, мандрівка, подорож, дружба, журавель, жабка).
2. Створення ситуації успіху.
Картки із літерами «С» «Х» «У» «І» «П». З поданих літер складається слово «УСПІХ», вчитель і учні бажають успіху на уроці один одному.
3. Обмін інформацією.
Тема дня «Як мандрувати світом, не засмічуючи природи?»
Вам у походи ходити і мандрувать, любі діти!
Умійте ж природу любити, кожній стеблині радіти.
В полі, у лісі, над яром — квіти, дерева і трави.
Цвіту не вирви задаром, гілки не втни для забави.
Оберігайте ж повсюди шлях і стежиночку в гаї —
Все це окрасою буде нашого рідного краю!
- Що може статися, якщо природу не оберігати?
- Усе найдорожче в людини — одне: життя — одне, серце — одне, Батьківщина - одна. Без неї людина, як дерево без коріння.
- Яке найбільше багатство нашої планети? (Природа.)
- Чому саме вона?
- Природа здавна не шкодує нам нічого, несе щедро свої дари. А від нас щоденно просить : щоб до неї люди були добрими.
У світі є багато країн. Кожна країна приваблює нас по-різному. До одних країн ми їдемо відпочити, до інших — роздивитися чудернацькі споруди. Хтось їде підкоряти вершини гір, хвилі океану. Мандрівка — це цілий процес пізнання самого себе. Подорож допомагає нам бачити не тільки навколишній світ, але й те, як ми ставимось до нього. (Відгадати звуки). Відео. https://youtu.be/Ad5N-D1XUAA
4. Інтерактивна гра «Мікрофон».
- Людина не може прожити без природи тому, що…
5. Гра «Поведінка в природі». Цеглинки зелені і червоні.
- Діти, уявімо, що ми — в лісі. (Звучить музика — імітування звуків природи, лісу.) Пригадайте, як слід поводитися?
Сигнальними цеглинками ( «Лєго» (зеленою — «можна», червоною — «не можна») діти відповідають на запитання.
- Чи можна голосно співати?
- Руйнувати гнізда птахів?
- Сміття в лісі не лишати, за собою прибирати?
- Ламати гілки?
- Кожне гіллячко любити та з пташками дружити?
- Спостерігати за тваринами, підгодовувати птахів?
- Прибирати місце відпочинку?
- Милуватися красою природи?
— Ми залишаємо ліс. Наступна зупинка нашої мандрівки — …..
6. Відгадайте загадку.
Тече і ллється,
Часом між камінням в’ється,
Як нема — все висихає,
Звір і птаха помирає? (Вода.)
- Що б сталося, якби зникла вода?
- Здається, що води на землі багато, але чистої води стає дедалі менше. Як ви вважаєте, чому так відбувається?
- На жаль, не всі розуміють цінність води, забруднюють річки та озера, засипають джерела й ставки.
7. Обговорення ситуації.
- Одного разу прийшли діти до озера. Яка краса! На березі ростуть квіти, зеленіє травичка. Але що це? На траві — купа сміття.
«Потрібно його прибрати»,— вирішили діти. Зібрали сміття з берега та й кинули у воду. «Які ж ми молодці! Тепер берег буде чистим!»
- А що ви скажете про вчинок дітей?
- Як слід було вчинити?
- Які знаєте річки, моря в Україні?
- Що я можу зробити для планети?
- Щоб зберегти природу, я буду…
Читання складових таблиць.
ІІ Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
1. Бесіда.
- Яка зараз пора року?
- Доведіть, що зима.
- Які птахи відлетіли в теплі краї, а які залишилися зимувати?
- Як ми допомагаємо птахам узимку? Що ми для них робимо?
- Сьогодні до нас на урок завітав птах, якого весною називають
веселиком.
- А як його називають восени, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
а) ЗАГАДКА
Довгі ноги, довгий хвіст,
Прилетів, обід приніс –
Смачних жабенят
Для своїх малят. ( Журавель).
б) Хвилинка – цікавинка. Розповідь дітей.
- Журавликом називають цього птаха тому, що восени, відлітаючи в теплі краї, він сумує, журиться, що треба покидати рідний край.
А весною птахи весело курличуть, сповіщаючи про своє повернення на
рідну землю. Звідси і назва - веселики.
- Сьогодні журавлик буде гостем у нас на уроці. Він приніс нам промінці
сонця, на яких написані завдання. На дошці макет сонечка. Якщо ми з вами
правильно виконаємо всі завдання, то на кінець уроку наше сонечко засяє,
подарує всім тепло і усмішку. А ми попросимо сонечко, щоб воно швидше
пригріло і птахи змогли повернутися в рідні краї. ( На дошці малюнок сонечка, після кожного виконаного завдання кріпляться промінчики зі словами: впіймай звук, загадки, склади схему, відпочинок, гра, читання, що дізналися?)
Впіймай слова із звуком [ж]. ( В долоні).
Жовтий жук у житі жив,
Жук із жабками дружив,
Жартувати жук любив.
Жабок жук завжди дражнив.
- Який чуєте звук часто ? Здогадалися, який звук і букву будемо вивчати?
Де стоїть звук? Сніжок, вітерець, шапка, жабка, шишка, стежка, книжка, вуж.
Доберіть свої слова.
Метод « Шість цеглинок»
Давайте вимовимо усі разом звук (ж).
- Які перешкоди виникають при вимові звука (ж)? (Язик і зуби.)
Це шиплячий твердий звук. Ніколи не буває м’яким, лише перед звуком (і) може пом’якшуватися.
-А якщо промовляємо слово жабка , ми чуємо [ж], а коли вимовляємо слово вужі, чомусь звучить інший звук. Як ви думаєте, це різні букви?
ІІІ Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
1) Сам чорний, та не ворон.
Є шість ніг без копит.
Крила має і літає.
Летить – виє, сяде – землю риє.( Жук) І група
2) У зеленому жакеті,
хоч і плавати мастак,
і не риба, і не рак. (Жаба) ІІ група
IV Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань.
1. Робота за Букварем. Ст. 104.
- З якою новою літерою ви сьогодні ознайомилися?
- Який звук вона позначає на письмі?
- Читання складів і слів.
- Назвіть слова з літерою Ж ж.
2. Читання вірша ст. 104.
- Чому всі жабки поховалися?
- Як називається цей птах?
- Яке пір’я на голові, крилах? Які ноги, дзьоб?
- Як ви вважаєте , чи можуть жабка і журавель подружитися?
- Чи були ви успішними на уроці? У вас на партах лежать сонечка. Оберіть те, яке на вашу думку відповідає вашому настрою, вашій роботі на уроці.
- Дякую вам за гарну роботу. А тепер давайте станемо в коло, візьмемося за руки. Посміхнімось одне одному і всі разом скажемо: «Дякуємо за співпрацю!»
V Підсумки уроку.
- А тепер давайте звернемо увагу на наше сонечко. Ви бачите, як щиро і
лагідно воно нам посміхається. А журавлик вдячний вам за вашу хорошу
роботу і спішить сповістити птахам, що не за горами весна.