Урок "Звукові перевтілення"

Про матеріал
7 кл. Діалог традицій і новаторства. Звукові перевтілення. Мета: вчити розуміти зв’язок музики з предметами інших освітніх галузей і застосовувати між предметні компетентності у процесі самореалізації та у соціокультурній діяльності; вчити висловлювати критичні судження щодо музичних явищ сучасності, виявляти естетичне ставлення до них, аргументовано доводити власну позицію щодо музичних явищ сьогодення під час дискусії; ознайомити з фізичними та музичними властивостями звуку; Тип уроку: Інтегрований : Музичне мистецтво і фізика . Поглиблення в тему.
Перегляд файлу

Діалог традицій і новаторства. Звукові перевтілення.

Мета: вчити розуміти зв’язок музики з предметами інших освітніх галузей і застосовувати між предметні компетентності у процесі самореалізації та у соціокультурній діяльності;

 вчити висловлювати критичні судження щодо музичних явищ сучасності, виявляти естетичне ставлення до них, аргументовано доводити власну позицію щодо музичних явищ сьогодення під час дискусії;

 ознайомити з  фізичними та музичними властивостями звуку;

 розвивати вміння уважно слухати, аналізувати музичні твори, знаходити спільні та відмінні риси творів музичного мистецтва, розуміти природу виникнення  звуку на прикладі звучання різних музичних інструментів;

 виховувати інтерес до музичних творів минулого і сучасності, інтерес до творчості В. А. Моцарта,

Тип уроку:  Інтегрований : Музичне мистецтво і фізика . Поглиблення в тему.

Обладнання: Акустичні музичні інструменти, камертон, синтезатор, комп'ютер, мультимедійна дошка, проектор, мультимедійна презентація, скляні бокали, наповнені водою.

Основні поняття для засвоєння: Академічна музика, адажіо, звукові хвилі, обертони, тембр.

Твори, що вивчаються на уроці: В. А. Моцарт «Адажіо» для скляної гармоніки, «Адажіо» Т. Альбіноні для струнного оркестру і органу, Фаусто Папетті – Адажіо – Т. Альбіноні в сучасній обробці, «Музика природи» Н. Торбін.

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 Вхід під мелодію «Адажіо» Т. Альбіноні для струнного оркестру і органу. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

Слово вчителя

Сьогодні ми дослідимо властивості звуку у різних його проявах - фізичних і музичних. Порівняємо академічне звучання акустичних інструментів і сучасних електронних. Познайомимось із незвичайними інструментами. А розпочнемо свою роботу із вивчення нової пісні Надії Володимирівни Торбін «Звуки природи».

Вокально-хорова робота.

1. Розспівки для розвитку музичного слуху та голосу (на вибір вчителя).

2. Розучування пісні:

- демонстрація пісні (виконує вчитель)

- детальне знайомство із поетичним текстом

- розучування мелодії по фразам

- виконання під супровід інструмента.

Актуалізація опорних знань

- Що ви знаєте про музику природи? (шум віту, прибою, дощу, спів пташок...)

- Які були найперші музичні звуки? (тятива, мушля, камінці)

- Як утворились найперші музичні інструменти?

- Як відбувався процес удосконалення музичних інструментів?

Слово вчителя

Дійсно, колись одного разу людина на полюванні почула дивне звучання тятиви на своєму луку, а сьогодні ми маємо таке різноманіття струнних інструментів з різними за висотою і тембром.

Музичний словничок

Тембр (фр. tembr) – «забарвлення» звуку; одна з ознак музичного звуку, поряд з висотою, силою і тривалістю. За тембром можна розрізняти звуки однакової висоти і сили, виконані на різних інструментах, різними голосами або видобуті різними способами чи штрихами.

Демонстрація звучання різних музичних інструментів наживо або на екрані

Слово вчителя фізики

- Назвіть основні властивості звука (висота, гучність, тембр, тривалість)

А давайте розглянемо, що таке звук та музика з точки зору фізики.

Звук – це механічне коливання, що поширюється у просторі, яке ми чуємо (яке сприймають наші органи слуху). А це коливання частота яких лежить в межах від 16 до 20000 Гц. Нагадаємо, що 1 Гц (Герц) – це частота такого коливання при якому за 1 секунду здійснюється 1 коливання.

  • Що таке 2 Гц? 5 Гц? 2000 Гц?

Механічні коливання частотою меншою за 16 Гц називають інфразвуком, а вищою за 20000 Гц – ультразвуком.

 Для утворення звуків необхідна наявність речовини. Звук може поширюватись в газах, рідинах та твердих тілах. При цьому звукова хвиля не переносить речовину. При поширенні будь-якої хвилі відбувається перенесення енергії.

  • Наведіть приклади передачі звуків в різних середовищах.

(Зазвичай ми чуємо звуки, що поширюються у повітрі. Досвіду сприйняття звуків, що поширюються через рідини та тверді тіла в нас ніби немає. Але ми добре чуємо музику, яку слухають наші сусіди за стіною, дзвін дощу, що йде за вікном, гул рейок від потягу, що наближається.  В цих випадках звук передається твердими тілами. З рідинами можна провести простий дослід: помістити кастаньєти у воду. Їх клацання добре чути).

  • Чи можна зіграти на фортепіано на поверхні Місяця? (Зіграти можна, а почути зігране ні, бо на Місяці відсутня атмосфера – відсутнє середовище для поширення звуку).

 Чим відрізняються різні звуки? Наприклад маминої колискової, та рок концерту?  Зрозуміло, що гучністю. З точки зору фізики ці звукові хвилі переносять різну енергію. Більш гучний звук має більшу енергію.

Якщо вдарити по ніжці камертону ми почуємо звук. Це не що інше, як механічне коливання. Його можна зобразити графічно.

C:\Users\Надiя\Desktop\mekhanicheskie-kolebaniya-i-volny03.jpg

 

 

 

 

 

 

Висоту гребня хвилі називають амплітудою. В гучного звуку більша амплітуда коливань, а у тихого – менша.

C:\Users\Надiя\Desktop\fwave.jpg

 

 

 а) мала амплітуда – тихий звук; б) велика амплітуда – гучний звук.

 

Музичні інструменти скрипка і альт дуже схожі між собою, проте перша видає більш «високі» звуки. Описуючи різницю між їх звучаннями, люди говорять про висоту тону. У скрипки «тон вище», ніж в альта.

Висота тону тісно пов’язана з частотою.

C:\Users\Надiя\Desktop\fwave.jpg

 

 

а) низька частота – низький тон; б) висока частота високий тон

Звуки однакової висоти й гучності, створювані різними музичними інструментами, звучать по-різному, навіть та сама нота, узята різними співаками, звучить по-різному. (Демонстрація звучання різних акустичних інструментів)

Особлива якість звуку – його забарвлення, характерне для кожного голосу або музичного інструменту,  називають тембром. Тембр пов’язаний зі специфічними властивостями джерела звуку.

Від чого ж залежить тембр звуку? Виявляється, що будь-яке джерело звуку (за незначних винятків, наприклад, камертона) здійснює складні коливання. На рисунку показані графіки коливань повітря біля рота людини, що співає звуки «А» й «О». 

Результат пошуку зображень за запитом " коливання звуки «А» й «О»"

 

 

Зверніть увагу, що коливання повітря (і голосових зв’язок людини) є досить складними, оскільки складаються ніби з декількох коливань, що накладаються одне на одне. Коливання з найменшою частотою називається основним тоном, а коливання з більш високою частотою називається обертоном, або гармонікою.

 

Периодическая-структура-звуков.gif (359×172)Тембр звуку визначає його забарвлення. Він визначається наявністю й інтенсивністю обертонів — частот, кратних основній.

 

Саме завдяки тембру звуки різних музичних інструментів мають різне звучання. Чим більше обертонів, тим «яскравіше», гарніше звук. Чарівний сріблистий відтінок голосів гарних співаків обумовлений саме високими обертонами. Науку, що вивчає звукові коливання називають акустикою.

 

Слово вчителя музичного мистецтва

Сьогодні ми познайомимось із незвичайним інструментом - скляною гармонікою.

Скляна гармоніка кінця ХІХ ст. з музею музичних інструментів у Римі.JPGСкляна гармоніка - музичний інструмент з групи ідіофонних музичних інструментів.

 

Це поздовжня дерев'яна скринька на чотирьох ногах, всередині якої розміщені кілька десятків хроматично настроєних скляних кілець (чашок-вібраторів різного розміру).

 

скл гарм.jpg

Скляні вібратори обертаються за допомогою педальних механізмів. Торкання мокрого пальця викликає вібрування скляного кільця певного розміру і генерує звук потрібної частоти.

Музичне сприймання

В. А. Моцарт, Б. Хоффман. Адажіо для скляної гармоніки, до-мажор

Аналіз музичного твору

- Яке враження ви отримали від прослуханого твору?

- назвіть засоби виразності використані композитором;

- яким чином з'являється звук?

Слово вчителя

Відомо, що ще в ІХ столітті грали на келихах частково заповнених водою вдаряючи по них паличками. На початку XVIII століття з'явилася скляна арфа - набір скляних келихів з водою, на яких грали потираючи їх ободи зволоженими пальцями. У 1744 році ірландець Річард Пакрич зробив тріумфальне турне по всій Англії з новим, удосконаленим інструментом, який він назвав «серафим» або «музичні шкля́нки». Через кілька років в Лондоні граючи на 26 шкля́нках виступив Крістоф-Віллібальд Глюк.

Фізично-музичний дослід.

(На столику приготовані заздалегідь келихи наповнені водою в різному об'ємі. учитель демонструє «звучання» келихів. учні за бажанням «грають» на імпровізованій «скляній арфі»)

Демонстрація відеозапису гри на келихах класичного твору.

Слово вчителя

 У 1761 році американський фізик Бенджамін Франклін (1706 - 1790), що перебував у Лондоні, був захоплений грою на серафимі й значно вдосконалив його. Франклін замінив шклянки напівсферичними чашечками, нанизаними на залізний вал, який обертався під дією педалі. Він скріпив скляні півсфери на спільній осі так, що сфери постійно зволожувалися під час обертання. Удосконалений інструмент назвали скляною гармонікою, його діапазон охоплював три октави і сексту.

 (Портрет Бенджаміна Франкліна є на стодоларовій купюрі федеральної резервної системи США з 1914.)

Музичне сприймання

Т. Альбіноні, Б. Хофманн «Адажіо»

Музичний словничок

Адажіо - в музиці - а) повільний темп; б) музична п'єса або частина її, яка виконується в цьому темпі та має характер зосередженої думки, глибокого роздуму.

Біографічна довідка

Бруно Хофманн (15 вересня 1913 р. - 11 квітня 1991 р.) Був німецьким гравцем скляної арфи . Хофманн широко визнаний віртуоз, який реанімував сучасний інтерес до скляної арфи та скляної гармоніки.

Тома́зо Джова́нні Альбіно́ні (1671 -1751) - італійський композитор епохи Бароко. Приписуване йому Адажіо соль мінор (насправді пізня «реконструкція» Р. Джадзотто) - один з найчастіше виконуваних творів.

Ремо Джадзотто (1910 - 1998)  - італійський музикознавець ХХ століття, автор друкованих творів, присвячених композиторам доби бароко. Професор, викладач історії музики в університеті міста Флоренція. Сам був композитором, що старанно приховував.

 

Аналіз музичних творів

- Порівняйте звучання музичних творів.

- Назвіть засоби виразності та визначте характер і темп кожного твору?

- Які інструменти створили неповторні музичні образи?

 

Слово вчителя

 

 Із цим твором ви знайомі іще з 5 класу. Адажіо Альбіноні набуло надзвичайної популярності і звучить і досі. Цей твір пройшов через безліч обробок, аранжувань і перевтілень. Він звучить у виконанні різних інструментів, у вокальній обробці  на різних мовах.

Музичне сприймання

Фаусто Папетті - Адажіо - Т. Альбіноні в сучасній обробці

 Бесіда за сприйманням

- Чи сподобався вам цей твір в сучасній обробці?

- Які зміни відбулися?

- Чи знайомі ви з іншими обробками «Адажіо» Альбіноні?

 

 

 

 

Висновок:

 Ми з'ясували з вами що таке звук у фізичному і музичному розумінні, зрозуміли його природу коливання і залежність від цих коливань властивостей звука - висоти, довготи, тембру. Ми довели залежність  засобів музичної виразності від фізичних властивостей звука.

 

Домашнє завдання

Створити проект «Незвичайні музичні інструменти»

Вихід з класу під музику Т.Альбіноні в сучасній обробці.


 

docx
Додано
11 грудня 2022
Переглядів
839
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку