Урок "Звучання кольору"

Про матеріал
5 Кл. Музика та інші види мистецтва Тема: Звучання кольору Мета: -сприяти формуванню гармонійно розвиненої особистості й накопиченню художньо-естетичного досвіду. - сприяти формуванню навичок ансамблевого й хорового співу, формуванню активного сприйняття музичного твору, виконавсь¬кої культури.
Перегляд файлу

5 Кл. Музика та інші види мистецтва

Тема: Звучання кольору

Мета:

-сприяти формуванню гармонійно розвиненої особистості й накопиченню художньо-естетичного досвіду.

- сприяти формуванню навичок ансамблевого й хорового співу, формуванню активного сприйняття музичного твору, виконавсь­кої культури.

Обладання:. Фортепіано, репродукції картин К. Білокур «Квіти над тином», «Букет квітів», «Півонії»; Франц Марк «Форми, що борються»; фонозаписи Л. Дичко «Фрески за картинами Катерини Білокур», A.Вівальді «Літо» (Presto), картки з теоретичним завданням, музичний центр.

Хід уроку:

Діти заходять в клас під музичний супровід пісні «Веселка» (слова А. М’ястківського, музика М. Степаненка)

Музичне вітання.

Учитель: Сьогодні у нас дуже барвистий, насичений різними кольорами, урок. І розпочнем ми його вивченням нової, також різнокольорової, яскравої пісні «Веселка» на слова А. М’ястківського та музику М. Степаненка.

 На невеликому плакаті розміщений поетичний текст пісні, на фоні веселки.

 Діти читають текст. Учитель пропонує прочитати виразно. Обговорення.

 Виконання пісні вчителем.

Учитель: Для того щоб правильно виконати ритмічні та інтонаційні складності, цієї пісні ми з вами дещо  пригадаємо.

Актуалізація опорних знань:

  • Дітям демонструються картки з тонічними тризвукми мажорних і мінорних тональностей. Діти відповідають.
  • Крапка біля ноти. На дошці написано декілька прикладів на додавання та віднімання тривалостей нот, де є половинна, четвертна, або восьма з крапкою. Діти по черзі вирішують приклади.
  • Демонструється картка з ритмічним рисунком пісні, який треба проплескати.

Готуються 2 хвилини. Звернути увагу дітей на тридольний розмір пісні і на сильні долі.

 

Вокально-хорова робота:

  • Розспівка в тональності пісні
  • Робота над правильним інтонуванням, дикцією, округлим формуванням голосних методами «луни», «спів про себе» через фразу.
  • Виконання пісні хором, та окремими учнями, які найкраще справляються.

 

Учитель.

Як ви думаєте, де ми можемо вживати такі слова, як гама фарб і палітра?

 А чи можемо ми в музиці вживати такі сло­ва, як палітра фарб, колірна гама звуків, фарби музики?

Я хочу продовжити тему нашого уроку «звучання кольору» прослуховуванням дуже яскравого і багатого на кольори музичного твору.

Звучить «Літо» (Presto) A.Вівальді із циклу «Пори року».

Отже, мабуть ми зможемо з вами відчути і побачити незвичайну палітру фарб у почутому творі. Давайте спробуємо намалювати картину у своїй уяві, спираючись на палітру гармонії, тембру, динаміки.

Діти висловлюють свої думки

А чи співзвучна буде робота художника Франца Марка «Форми, що борються»?  

Демонстрація картини. Відповіді дітей.

 

Ви вже довідалися, що музику можна побачити, а це значить — побачити невідоме. А от знайти відповідь на запитання, чи можна по­чути нечуте в картинах живопису, нам допоможуть роботи видатної української художниці К. Білокур «Квіти над тином», «Букет квітів», «Півонії». Демонстрація картин.

 

 

Слово учителя

З розлитої повені хлібів виринає село Богданівна, де народилася Катерина Білокур 7 грудня 1900 року  у православне свято Святої мучениці Катерини. Мабуть, Свята Катерина допомогла звичайній селянській дівчинці зрозуміти своє надзвичайне призначення на землі, розпалити великий яскравий вогонь Божого таланту. Катерина Білокур зображувала рідну українську природу: квіти, поле, овочеві культури.

Саме про свої квіти художниця написала такі слова (текст на плакаті):

 

Я буду квіти малювати

Так, щоб красу їх передати,

Щоб відтворити їх симфонію чарівну,

Розкрити квітів душу дивну.

К.Білокур

Бесіда

 

♪ Який на вашу думку був настрій у авторки, коли вона бралася за створення цього твору?

♪ Що могло викликати такий настрій?

♪ Які почуття виникають у вас під час перегляду цих торів?

(любов до рідної природи, спокій, радість т. д.)

Під враженням від творчості К. Білокур Леся Дичко створює  музичний твір «Фрески за картинами Катерини Білокур».

 Сприймання музики. Звучить фрагмент з твору «Фрески за картинами Катерини Білокур».

♪ Чи сподобалась вам ця музика?

♪ Чи співзвучна вона саме з цими картинами?

 

А зараз ви почуєте враження від картини К. Білокур «Квіти над тином» дуже талановитої, і надзвичайної людини, яка все життя пропрацювала в школі – вчителька української мови та літератури Воєводіної Аліми Андріївни. 

 

 «Квіти над тином» ясночолої Катерини

 

За тином квіти розцвіли…

Рожеві мальви і жоржини

До сонця тягнуть пелюстки,

Аж поки вітер із-за тину

На сонце хмароньку навіє.

Закриють мальви пелюстки

І лиш жоржина червоніє.

 А небо синьо-голубе,

За обрій сонечко сідає,

Панич згорнув свою красу

А в серці музика ще грає.

І ця краса, і тихий сум,

І квітів пахощі звабливі…

І тепло так від світлих дум,

Від чарівної квітів зливи.

 Горять тюльпани, мов зоря,

Зігріті сонячним теплом.

І мальви мамині печальні

Одвічно квітнуть під вікном.

 

Складається враження, що цей вірш об’єднав і почуту музику і живопис, яким ми з вами насолоджуємось. Тут ми бачимо і різні кольори, і чуємо ніжні інтонації, і відчуваємо почуття, яке вклала художниця у цей твір.

 

 

 

 

 

Висновок :

Так чому ж ми об'єднали поезію, живопис та музику?

Тому що в творах цих мистецтв показана краса квітів, але ко­жен вид мистецтва робить це своїми засобами виразності; тому що саме література, музика та образотворче мистецтво відтворили нам справжнє «звучання кольору»; тому що ті почуття, які виникли у нас при спілкуванні з різними видами мистецтва дуже схожі, хоча  кожне з мистецтв неповторне і самобутнє.

 

 Домашнє завдання (за бажанням):

 

♪ намалювати улюблені квіти;

♪ написати вірш про квіти;

♪ створити мелодію до вірша К. Білокур й проспівати його.

 

 

doc
Додано
11 грудня 2022
Переглядів
398
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку