Система уроків, М. Булгаков, Майстер і Маргарита, завдання, тест, розвиток мовлення
Система уроків
з вивчення творчості М.О.Булгакова в 11 класі
Автор: Денисенко К. І.
Тема: Життєвий і творчий шлях Михайла Булгакова. Україна в його долі.
Маргарита”.
Тип уроку: комбінований – бесіда, робота у групах; подачі нового матеріалу.
Епіграф: “Я не зустрічала за силою характеру нікого, рівного Булгакову. …ніяка сила не могла його зігнути, пригнути, ніколи”.
О.С.Булгакова, спогади
“Коли він приніс мені “Білу гвардію”, я зрозумів: я став одним із його перших шанувальників”.
В.В.Вересаєв
І. Актуалізація опорних знань.
- Ім’я Михайла Опанасовича Булгакова ви чуєте не вперше. Що відомо вам про життя і творчість цього письменника?
“Собаче серце” Був заборонений
Народився в Україні
Вступне слово вчителя. На деякі запитання ви отримаєте відповіді на сьогоднішньому уроці, на інші – на наступних, а на треті – самостійно знайдете відповіді в літературі.
Великі письменники і поети подібні Колумбам, бо вони відкривають нам нові світи. Булгаков здивував сучасників відкриттям нашого суспільства післяреволюційного періоду.
ІІ. Вивчення нового матеріалу. Робота учнів у малих групах.
Запитання до 1 групи:
Де навчався майбутній письменник? (1891 – 1940 р.р. життя).
Запитання до 2 групи:
- Яким було життя після війн? Як він опинився на Північному Кавказі? Чому відмовився від медичної практики? (“Записки юного лікаря”).
Запитання до 3 групи:
Запитання до 4 групи:
Запитання до 5 групи:
(Робота в театрі МХАТ; інсценізації “Мертвих душ”, “Дон Кіхота”; написав “Життя пана де Мольєра”, “Майстер і Маргарита”).
ІІІ. Підведення підсумків уроку.
Гадаю, що уявлення про Булгакова як про письменника і людину у вас склалося. Я хочу ознайомити вас з кількома книгами про Булгакова.
(Демонстрація книг)
ІV.Домашнє завдання: написати рецензію на статтю підручника про Булгакова; перечитати 1-10 розділи.
Урок 2
Тема: Зустріч з романом. Відображення трагедії доби у творі “Майстер і Маргарита” Булгакова.
Мета: ознайомити учнів з історією створення роману; визначити головні композиційні, жанрові, смислові загадки твору; визначити місце і роль автора у романі; сприяти формуванню власної думки в учнів.
Тип уроку: комбінований; пошуковий; урок-бесіда.
Обладнання: портрет М.О.Булгакова і О.С.Шиловської, текст роману, ілюстрації до твору.
Епіграф: “Найоригінальніші письменники новітнього часу оригінальні… тому, що они вміють говорити про речі так, ніби це ніколи не було сказане раніше”.
Й.В.Гете
“Він – геній”.
А.Ахматова
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань: “Зустріч з романом”.
ІІ. Слово вчителя про історію створення роману.
Роман “Майстер і Маргарита” – головний твір Михайла Булгакова, його письменницький подвиг. Близько 12 років він працював над ним. Збереглися 8 редакцій твору, які дозволяють прослідкувати, як змінювався задум роману, його сюжет, композиція, назва і т. ін. Як і його герой – Майстер – письменник не вірив у можливість побачити свою книгу надрукованою. За часів сталінської диктатури важко було чекати на чудо. Багато письменників і критиків не змогли гідно оцінити книгу. Серед тих, хто дав їй високу оцінку, в першу чергу треба назвати Анну Ахматову, яка сказала про автора: “Він – геній”.
ІІІ. Повідомлення учнів “Характеристика доби 1930-х рр. у СРСР”.
Висновок: Люди думали і робили те, що вимагав час. Вони не намагаються змінити дійсність, а змінюють себе, пристосовуються; думають так, як їм наказують – це безповоротне руйнування особистості.
ІV. Характеристика роману “Майстер і Маргарита”(Записати в зошити).
5.Ідея – пошук істини неможливий без терпіння, мужності, кохання; хід історії не змінює людську природу (Іуди існували в усі часи); письменницький обов’язок – вернути людині віру у високі ідеали, відродити істину наперекір обставинам життя.
6. Композиція: роман у романі; складається з 2 частин (1 ч.- з 1 по 18 рр.; ІІ ч. – з 19 по 32 рр. Давні розділи 2, 16, 25, 26, 32) і епілогу.
7. В романі створена система трьох світів:
Всі три світи об’єднані ідеєю єдності пам’яті – закону морального буття особистості.
Словникова робота. Філософія (грец. любов до мудрості) – наука про загальні закономірності, яким підкоряються як буття (тобто природа і суспільство), так і мислення людини, процес пізнання.
V. Підведення підсумків.
VІ. Домашнє завдання: підготувати розповіді про сатиричні сторінки роману (земний світ, літературну Москву, МАССОЛІТ). Виписати до зошитів персонажів – представників земного світу. Перечитати 10 – 18 розділи. Дібрати із тексту приклади та цитати для ілюстрування світу сатиричного (розд. 7, 9, 18).
Тема: Сатиричні сторінки роману М.Булгакова (Проблемно – тематичний аналіз роману).
Мета: перевірити знання тексту; розвивати уміння аналізувати текст і відбирати найбільш суттєвий матеріал для розкриття теми; виховувати усвідомлення недопустимості ідеологічного тиску на людину, пасивного відношення до оточення.
Тип уроку: комбінований; урок – бесіда.
Обладнання: текст роману, ілюстрації до твору.
Епіграф: «Суще пекло!»
М.Булгаков
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання.
(Іван Бездомний – поет;
Михайло Берліоз – голова МАССОЛІТу;
МАССОЛІТ: Бескудніков – беллетрист, Непрємєнова – письменниця, Загривов, Желдибін, Жуколов, Павіанов, Богохульський, Сладкий, Шпичкін, Буздяк, Латунський – критик;
Жорж Бенгальський – конферансьє, буфетчик;
Степан Лиходєєв – директор театру Вар’єте;
Никанор Босой – голова домкому;
Поплавський – дядько Лиходєєва;
Майстер – історик, письменник;
Маргарита).
ІІ. Вивчення нової теми.
Вступне слово вчителя. В сатиричній частині роману, де описується сучасність, персонажів дістає заслужена кара.
Словникова робота. Визначення терміну “сатира”.
Бесіда за запитаннями:
Римський – пристосуванець.
Варенуха – брехун, готовий донести.
Бенгальський – непрофесіонал, жадібний, любить дармове.
Поплавський – аморальний, гониться за вигодою).
- Які сатиричні сторінки твору є кульмінаційними?
(Воланд вирішує випробувати москвичів, влаштувавши сеанс чорної магії в театрі Вар’єте. Ми бачимо сцену духовної деградації людей “під грошовим дощем”).
ІІІ. Висновки.
ІV. Підведення підсумків уроку.
V. Домашнє завдання: перечитати 19 – 24 рр.; підготувати розповідь про Майстра і Маргариту на тему “Творчість і кохання. Їхня роль у долі Майстра”.
Урок 4
Тема: Поетичні сторінки роману. Трагедія Майстра і Маргарити.
Мета: перевірити знання тексту; розвивати вміння характеризувати персонаж і виявляти авторське відношення до нього; допомогти учням зрозуміти
значення для людини рятівної сили творчості і кохання, розкрити трагізм долі Майстра і Маргарити, розуміння понять “світло” і “спокій”.
Обладнання: ілюстрації до твору; текст роману.
Тип уроку: комбінований, урок – діалог.
Епіграф: Я дихаю, а значить – я люблю,
Я люблю, а значить – я живу.
В.Висоцький
Геній повинен бути наївним, інакше це не геній.
І. Актуалізація опорних знань.
Бесіда:
(Вміють любити, розумні, вірні, талановиті)
ІІ. Слово вчителя.
Роман Булгакова утверджує цінності творчості й кохання та їхню рятівну силу; свободу, вічне поривання людини до щастя, прагнення подолати всі перешкоди на шляху до нього. Тож поміркуймо разом про силу глибоких почуттів, самовідданості, самоствердження у вільному виборі власної долі.
ІІІ. Проблемно – тематичний аналіз роману.
А) Бесіда:
(Життєвий прототип – Олена Сергіївна Шиловська).
(Сам автор, М. Гоголь, Г. Сковорода, Фауст інші).
Висновок: Головні герої взяті із життя і доповнені авторською уявою.
Б) Складаємо таблицю – характеристику Майстра за бесідою:
- Де вперше читаємо про Майстра? (В 11 розділі).
В) Складання таблиці – характеристики Маргарити за бесідою:
(Дуже високої думки про його роман).
ІV. Підсумкова бесіда.
(Не можуть бути щасливі у світі брехні, заздрощів, наклепів. Помираючи, відроджуються до нового життя).
V. Підведення підсумків.
VІ. Домашнє завдання.
Написати монолог Майстра або Маргарити. Підготувати розповіді про світ біблійної давнини, характеристику Ієшуа і Понтія Пілата, перечитавши розділи 2, 16, 25, 26.
Урок 5
Тема: Подорож у часі і просторі. Світ біблійної давнини у творі Булгакова. Роман Майстра про Понтія Пілата та Ієшуа.
Мета: розкрити даний світ, показавши його взаємозв’язок з іншими світами роману; проаналізувавши єршалаїмські розділи (2,16,25,26), розкрити їх смисл в контексті авторського задуму (Євангеліє від Булгакова); визначити
особливості бачення образів Ієшуа і Понтія Пілата.
Обладнання: ілюстрації до твору; текст роману.
Тип уроку: урок – подорож, урок – діалог.
Епіграф: Люди – добрі.
Кожному буде дано по його вірі.
М. Булгаков
І. Перевірка домашнього завдання.
Зачитування складених монологів Майстра чи Маргарити.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда:
ІІІ. Проблемно – тематичний аналіз єршалаїмських розділів.
Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми з вами помандруємо у часі та просторі у світ біблійної давнини роману Майстра.
(2 – розмови Ієшуа і Понтія Пілата; 16 – траурний шлях засуджених; 25 – покарання зрадника Іуди; 26 - ).
(Ієшуа Га – Ноцрі, Понтій Пілат, Іуда з Кіріафа, Левій Матвій інші).
(Про 5 прокуратора Іудеї Понтія Пілата).
(Правив на початку І ст. н. е.; віддав розпорядження про страту Сина Божого)
- Яка лексика наближає нас до епохи зародження християнства і створює ефект достовірності? (Прокуратор – намісник, гімікранія – мігрень, ігемон – правитель).
Людина |
Прокуратор |
немолодий |
Намісник кесаря, ігемон |
одинокий (друг- пес) |
ненавидить Єршалаїм, силою влади вирішує долі людей |
розумний |
чинить всупереч власній совісті |
здатний до співпереживання |
боїться гніву кесаря |
страждає від головного болю |
не завжди справедливий |
слабкий, нерішучий |
жорстокий |
боягузливий |
хоробрий (врятував Марка Крисобоя у битві) |
Висновок: як у людині – у Пілаті поєднано добро і зло; як воїн – він носій зла, смерті; як правитель – він несправедливий, ненавидить своїх підлеглих; його діями керує зло і страх.
- З ким можна порівняти Понтія Пілата? (З Берліозом).
- Чому? (Нудиться роботою, мріє про втечу до Кисловодська, а Пілат мріє про прохолодну воду і втечу на острів у Середземному морі).
Батьки: не пам’ятає, тобто не вважає себе Сином Божим.
Відношення до оточуючих: впевнений, що “злих людей немає на світі”.
Освіта: знає мови – арамейську, грецьку, латинську.
Боїться фізичних страждань, зате духовно сильний.
Чистий душею; вірний вірі.
Не допускає думки, що заради позбавлення від мук і збереження життя можна змінити переконання.
Уособлення доброти, довірливий, беззахисний, служить добру.
Висновок: Ієшуа – звичайна смертна людина, мудра і простодушна. Немає постійного житла (як Іван Бездомний), подорожує (як Воланд).
(Боявся втратити владу, кар’єру)
(Вбивством людини не врятував свою душу; карається 2000 років).
(Біблійний – “умив руки”, вважаючи себе невинним у смерті Ісуса; булгаковський – звинувачує себе, своє боягузтво).
ІV. Підведення підсумків уроку.
V. Домашнє завдання: виписати цитати – твердження Ієшуа. Підготувати повідомлення про Воланда і його свиту, про фантастичний (космічний) світ. Перечитати 12, 23, 32 розділи.
Урок 6
Тема: Сила зла, що творить добро. Образ Воланда і його свити.
Мета: розкрити смислове значення образу Воланда в авторському задумі роману; з’ясувати зміст понять “добро” і “зло”; розкрити зв’язок роману М. Булгакова та поеми Й.В.Гете “Фауст”; розвивати вміння і навички аналізу художнього
твору, окремих епізодів чи окремих розділів; розвивати увагу до художньої деталі.
Тип уроку: комбінований; бесіда, робота в групах.
Обладнання: ілюстрації до твору, виставка книг.
Епіграф: Я – часть тієї сили,
Що вічно творить благо,
Бажаючи лиш злого…
Й.В.Гете “Фауст”
“…караючий меч в руках правосуддя”
В. Лакшин
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання.
Учні зачитують твердження Ієшуа:
“Повалиться храм старої віри і створиться новий храм істини”; “Усяка влада є насильством над людьми”; “Злих людей немає на світі” тощо.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда:
ІІІ. Проблемно – тематичний аналіз твору.
(Воланд і його свита – Азазелло, Коров’єв-Фагот, кіт Бегемот, Абадонна, Гелла).
(12 – “Грошовий дощ”; 23 – “Великий бал у Сатани”; 32 – “Чорна магія та її викриття”).
(Бога немає серед людей, його розіп’яли, а тепер оголосили, що його ніколи й не було. Тоді з людьми залишається диявол, він править бал).
- Однак головні проблеми роману пов’язані не з силами зла, а з силами добра. Що ж таке добро? (Позитивне начало в моральності; корисне благо, приємне).
(Протистоїть Богу, сіє зло, прагне заволодіти душами. Наприклад, Мефістофель).
- Булгаков назвав диявола Воландом. А які ще імена давали цьому персонажу в літературі?
(Демон, Сатана, Вельзевул, Князь Пітьми, Люцифер, Асмодей, Мефістофель).
1). Загальне враження від кожного зі свити Воланда. Чи симпатичний вам хто-небудь із них?
2). Воланд і Берліоз.
3). Воланд і адміністрація Вар’єте (Поява в кв.№ 50; Варенуха, Лиходєєв).
4). Воланд і мешканці будинку № 302-біс по вул. Садовій (Босой, Коров’єв, Квасцов).
5). Сеанс чорної магії і її викриття (Всі постають у своєму справжньому світлі).
6). Пожежа (Коров’єв і Бегемот: відвідини магазину, “Грибоєдова” – горять). А що не горить, навіть побувавши у вогні? (“Рукописи не горять”, тому що в них душа письменника. А душа – безсмертна).
7). Воланд та Майстер і Маргарита (Воланд дає безсмертя любові, вірі, відданості, творчості. Цим визнає по-справжньому велике і нетлінне).
ІІІ. Висновок: Воланд в цьому світі потрібен для балансу, для захисту добра. Він дивний диявол. Знає справжню ціну таланту. Визнає велике, істинне, нетлінне. Стає поціновувачем вартостей героїв роману. Розуміє істинну цінність громадянського і письменницького подвигу Майстра. Тому й стає крилатим його вислів “Рукописи не горять!”
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання. Написати монолог Воланда.
Урок 7
Тема: Проблема фіналу, або Що хотів сказати Булгаков? Філософське осмислення роману.
Мета: систематизувати і узагальнити знання учнів про роман М.А.Булгакова “Майстер і Маргарита”; розвивати вміння самостійної роботи.
Тип уроку: перевірка та контроль знань; форма – тест, кросворд, картки.
Обладнання: ілюстрації до твору; плакати з кросвордами; картки, “чорний ящик”.
Епіграф: Розумні люди на те й розумні, щоб розбиратись в заплутаних речах.
М. Булгаков
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання.
Учні читають монологи Воланда.
Слово вчителя. Ось і перегорнута остання сторінка роману М. Булгакова. Спалений роман майстра про Єршалаїм знову відновлено. Отримують нове життя душі майстра і Маргарити. Але куди вони летять у фіналі роману? Куди потрапляють – у рай чи пекло?.. Про це можна багато розмірковувати.
Сьогодні ми з вами знову пройдемось сторінками роману разом з героями і вам буде надане право позмагатися за звання кращого знавця твору Булгакова.
Будьте мудрими і зробіть правильний вибір!
ІІ. Перевірка знань учнів шляхом виконання різних видів завдань.
- Діагностичний тест.
а) Пушкін “Біси”; б) Гете “Фауст”; в) Лермонтов “Демон”.
а) “добрі люди”; б) “божі люди”; в) “заблудші вівці”.
а) прокуратор Іудеї; б) великий кесар; в) фараон Єгипту.
а) Іуда; б) Ісус; в) Воланд.
а) поет; б) художник; в) музикант.
а) Мар’юшка; б) Аннушка; в) Дар’юшка.
а) помер від інфаркту; б) впав з мосту; в) потрапив під трамвай.
а) “Пушкін”; в) “Грибоєдов”; в) “Асторія”.
а) 13; б) 66; в) 50.
10. Куди потрапив Іван Бездомний після смерті Берліоза?
а) до в’язниці; б) до психлікарні; в) до іншої країни
11. Де опинився директор Вар’єте Лиходєєв?
а) в Ялті; б) у Сочі; в) в Одесі.
12. Якого кольору були у Воланда очі?
а) чорні; б) чорний та сірий; в) чорний та зелений.
13. Як звали Майстра?
а) Іван; б) Михайло; в) немає імені.
а) мистецтвознавець; б) актор; в) історик.
а) червоні; б) білі; в) жовті.
а) про сатану; б) про Маргариту; в) про Пілата.
а) так; б) ні; в) про це мова не йшла.
а) старенький дідусь; б) виродок середніх років; в) молодий красень.
а) 13; б) 30; в) 300.
а) Левій Матвій; б) Понтій Пілат; в) це було самогубство.
Арамейський – основна розмовна мова населення Палестини.
Іудея – південна частина Палестини, названа від Іуди – 4 сина Іакова; прокураторська провінція Риму.
Понтій Пілат – прокуратор Іудеї в 26-36 р., син астролога Ат і дочки мельника Піла
Ірод Великий – жив близько 73 – 4 р. до н.е., жорстокий цар Іудеї.
Єршалаїм – (євр. “володіння світу”) – транслітерація Ієрусалим, столиця царства Давида і Соломона, потім Іудеї.
Гемікранія – мігрень (сам Булгаков страждав цією хворобою під час роботи над романом).
Галілея – одна із областей Палестини, найзаселеніша; батьківщина Ісуса Христа; управлялась Іродом Антипою, сином Ірода Великого.
Ігемон – грецьке “намісник”, рос.“правитель”.
Ієшуа Га – Ноцрі – арам. “Господь-спасіння”. Мессія, Син Божий. Га-Ноцрі означає “із Назарета”.
Левій Матвій – прототип євангельського Левія, один з 12 апостолів і автор першого Євангелія.
Лиса Гора – те, що й Голгофа (євр. “череп”), автор ототожнює з горою під Києвом.
Кесар – фамільне ім’я в роду Юліїв; з часів Октавіана стало титулом римських імператорів.
Месія – (євр. “помазаник”) Божий посланник, який повинен врятувати Іудеїв.
- Робота над кросвордами біля дошки.
“МАЙСТЕР”.
1.Божий посланець, який повинен врятувати Іудеїв (Месія).
2.Синонім смерті, царство мертвих (Абадонна).
3.Персонаж однієї біблійської історії (Йосип).
4.Те ж, що й диявол (сатана).
5.Те, що дається Богом (талант).
6.Транслітерація назви Єрусалиму в романі (Ершалаїм).
7.Велика форма епічного жанру літератури (роман).
“МАРГАРИТА”.
2. Хто пролив олію (Аннушка).
3.Фінансовий директор театру Вар’єте (Римський).
4.Будинок МАССОЛІТу (“Грибоєдов”).
5. Хто дав Маргариті чарівний крем? (Азазелло).
6. Старе письмо (рукопис).
7. Південна частина Палестини, прокураторська частина Риму (Іудея).
8. Події, життєві явища, те, що показане в художньому творі в тісному зв’язку з проблемами (тема).
9. Іншомовність, при якій конкретний образ є формою розкриття чого-небудь (Алегорія).
- “Чорний ящик” (в ящику лежить предмет, який потрібно вгадати).
А) Те, що лежить тут, в романі чітко виділялось на чорному фоні. Майстру “воно” не сподобалось, більш того, навіть викликало тривогу, але він пожалів про те, що висловив негативне відношення до даного предмета, бо з ним (предметом) зразу ж розпрощались.
Увага. Що в ящику? (Роман Майстра).
Б) Цей предмет ледве не коштував життя людині, якій дістався випадково. Новий господар навіть придумав “план реалізації” знахідки, але “річ” довелось повернути, бо справа прийняла серйозний поворот.
Увага! Що в ящику? (підкова).
- Запитання:
Прізвища двох персонажів роману є прізвищами двох великих композиторів. Назвіть тих і інших. (Римський – Корсаков, Берліоз).
ІІІ. Підведення підсумків роботи на уроці.
Заключне слово вчителя. Пройде час, багато що зітреться з вашої пам’яті, і ви не зможете так швидко згадати той чи інший епізод роману. Але вірю, що вам ніколи не буде властивий найстрашніший гріх – боягузтво, що ваші душі ніколи не роз’їсть жадібність, підлість і зрада, що ви зумієте відстояти свої переконання і зможете боротися за любов, пройшовши по життю, як Маргарита, з гордо піднятою головою, не втративши честі і гідності.
IV. Домашнє завдання. Дібрати матеріал для написання твору за однією з тем: “Хто любить, повинен розділити долю того, кого він любить”,
“Добро чи зло несе Воланд?”,
“Ідея добра в розумінні Булгакова”.
Урок 8
Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Написання твору за романом “Майстер і Маргарита” М.Булгакова.
Мета: розвивати зв’язне усне та писемне мовлення учнів, вміння відбирати не обхідний цитатний та інший матеріал.
Тип уроку: розвитку зв’язного мовлення.
Обладнання: необхідна література.
Епіграф: Рукописи не горять.
М. Булгаков
Хід уроку
І. Рекомендації – коментарі вчителя до кожної з тем.
ІІ. Підбір епіграфа, тез, іншого матеріалу до твору.
ІІІ. Робота учнів над написанням твору.
Додатки тез на допомогу учню.
1. Кохання – і безодня, і спасіння. Відчути таке почуття у змозі тільки гарні душі. Неможливо пояснити кохання як теорему. Але таке кохання робить світ кращим, наближує його до гармонії.
2. Справжній митець повинен бути над середовищем. Повинен прагнути до істини, мужньо проходячи крізь усі терени. Талант – поняття космічне, і саме тому він не може бути заритим у землю.
3. Добро – це готовність однієї людини зрозуміти іншу людину. Потім ідуть щирість, розуміння, співчуття. Виховати в собі ці якості – означає зробити перший крок до добра.
4.Добро – це моральна стійкість, воля, міцність в захисті своєї ідеї, самоствердження. Все це, разом взяте, і є зброєю добра. І воно – всесильне! Хоча добро часом легко підмінити різного роду суррогатами, що часто і буває.
5. Людина починається там, де закінчується зло. Людська сила – тільки від добра, а будь-яка інша сила – уже від “лукавого”.
6. “Майстер і Маргарита” – роман про всесилля добра, про відповідальність людини за добро.
7. Доля письменника, його призначення – бути однією із головних сил духовного прогресу.
8. Будь-яка справжня справа, в яку вкладені душа і розум людини, не зникає безслідно. “Рукописи не згорають!”